Nattesyn/sortseer
Fra : Roderiet

Dato : 18-02-09 10:01

Hej gruppe Er der nogen der ved hvilke lys-farver der ikke tager
nattesynet. Jeg tænker mig ,at montere nogle LED-lamper i cockpittet og i
salon/kahyt for dog at have lidt orienteringslys ved natsejlads. for så
at kunne se bedst muligt prøver jeg så at nærme mig hvidt lys, For 30 år
siden var jeg til et fotokursus hvor mørkekammerlyset var gult, og den
farve kunne tænkes at være ok til natsejlads eller ankring for natten.
Såvidt jeg ved er det muligt at variere det gule LED-lys til hvidligt, men
hvor går grænsen for det mulige ?. mvh Niels F.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 10:29

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Såvidt jeg ved er det muligt at variere det gule LED-lys til hvidligt, men
> hvor går grænsen for det mulige ?. mvh Niels F.

Hej der,

hvilke farver der er bedst til ikke at forstyrre nattesynet er der vist
delte meninger om - men m.h.t. valg af LED belysning i cockpit og salon kan
du da prøve at kigge i Ikea - de har nogle små LED skinner der kan sættes
sammen til den længde man har brug for - og - via tænd/sluk knappen kan man
skifte mellem 7 forskellige belysningsfarver rød/blå/grøn/hvid o.s.v..

Jeg har selv brugt det i en måneds tid herhjemme - og det fungerer rigtigt
godt - næste punkt bliver at montere nogle sæt i båden - og der slipper man
jo så for at montere den lille transformator (230-->12 volt) - og kan blot
tilslutte skidtet direkte til bådens 12 volt system.

Eneste ulempe - prisen - et komplet sæt med 4 skinner og transformator
koster ca. 400 kroner - eet sæt er rigeligt til cockpit, men til salon skal
der nok bruges 2 sæt, alt efter hvad man vil bruge det til - hvis det kun er
til hygge/natbelysning er eet sæt nok.

venlig hilsen

JN

Fra : claus.b.p.

Dato : 18-02-09 11:52

"Roderiet" <niels-astrid@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Såvidt jeg ved er det muligt at variere det gule LED-lys til hvidligt, men
> hvor går grænsen for det mulige ?. mvh Niels F.
Du kan godt få hvide lysdioder, men det er ikke ønskværdigt til dette
formål. Hvid indeholder alle 3 grundfarver, men ved at nøjes med rødt lys,
som øjet er mest følsomt for, vil du kunne bruge det svageste lys, og dermed
vil dit nattesyn være bedst. En flok lysdioder som natbelysning vil samtidig
have den bivirkning, at de har et lavt strømforbrug, hvilket ikke er så
tosset, hvis man har begrænset batterikapacitet. Det er ret ukompliceret at
lave en lysdæmper så man kan skrue så meget op og ned som der er behov for.
Hvide lysdioder kan så monteres til brug når man ikke har behov for
nattesyn. Sørg for at de røde lysdioder er placeret så du ikke kommer til at
kigge direkte ind i dem, når du skal beholde dit nattesyn.

/Claus

Fra : BoA

Dato : 18-02-09 21:14

claus.b.p. skrev:
klip.................
nøjes med rødt lys, som øjet er mest
følsomt for, vil du kunne bruge det
svageste lys,
og dermed vil dit nattesyn være bedst.
klip..................

Bare lige for at være lidt nøjeregnende:

Øjet har sin maximale følsomhed ikke i
den røde del af spektret, men derimod
ved gul-grøn farve.
Rødt lys bruges som natlys, fordi det
har lavere energiindhold og derfor ikke
bevirker så lang "efterglød" (eller hvad
vi nu kan kalde det) i øjets lysfølsomme
receptorer.

Ja, jeg ved godt, at det er lidt
flueknepperi, men jeg syntes lige, at
det var værd at nævne.

BoA

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-02-09 22:01

Man kan også udtrykke det med at i den spektrale lysfordeling
afsættes mindst lys i enderne af spekteret, den kortbølgede
violette bidrager kun med 0,05% og den røde i den anden kun med
o,51% hvorimod det gule spekter afsætter 35,4%.
Ved synsluminanser mellem ca 10 i minus 6. 10 i minus 2. cd/m2
har man synsmørke, hvor kun stavene deltager i synsprocessen. I
dette område kan skelnes kontraster, d.v.s. nuancer af grå, men
ikke farver. Mellem ca. 10 i minus 2 og ca 5 cd/m2 har man
dæmringssyn, hvor både stave og tappe er virksomme, former og
farve kan opfattes. Ved dagsyn, d.v.s. over 5 cd/m2 er kun
tappene delagtige i synsprocessen. Maksimal synsfølsomhed og
dermed mulighed for de bedste synspræstationer har man i området
ca. 10 i anden til 10 i fjerde cd/m2.

Så er den flue vist klapset af.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-02-09 12:05

De fleste kortlamper (altså lamper til montering ved kortbord) leveres med
et hvidt og et rødt glas, det røde til montering ved natsejlads. Det må jo
skyldes, at rød er at foretrække, og det giver også god mening, jvf. Claus'
indlæg.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-02-09 12:59

Den farve der skal anvendes er den farve i lysspekret der ligger
nærmest sort er det mest langbølgede lys og det er rødt. Alle
andre farver har kortere bølgelængde.
Røde lysdioder udsender rødt lys i den høje ende af spekteret
hvorimod en glødelampe, evt. med lysdæmper på vil være at
foretrække.
At anvende LED lys er ikke det optimale lysmæssigt; men det kan
være at hensyn til et lille strømforbrug går forud for
orienteringen i mørke.

Mvh/Harding

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-02-09 13:19

Rødt lys er sagen til natbelysning. Du må dog forberede dig på, at alle røde
farver forsvinder f. eks. de røde vinkler i et vinkelfyr. Dette er dog til
at leve med.

Ivar Holm

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-02-09 14:26

Hej Ivar,

Forhåbentligt bliver de røde farver på vinkelfyrene. Det er kun
på kortene at de forsvinder.
I et navigationsprogram kan der som regel skiftes kortfarve
mellem day, dusk, nighr, normal, red og gray.
Hermed har man muligheden for at få det bedste resultat
afhængigt af omgivelserne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 23:28

I Marinehjemmeværnets fartøjer er natlyset mørkerødt og monteret i særlige
armaturer som dækker mest muligt mod direkte iagtagelse af lyskilden.

Mon ikke du kan finde tilsvarende armaturer til købs et eller andet sted?

Mvh. Per

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 19-02-09 14:32

Jeg kan anbefale helt almindelige diode-baglygter til cykler.
Jeg har en monteret over mit kortbord, og det fungerer vældig godt. Der
bruges så lidt strøm, at et sæt batterier holder en hel sæson, og sådan en
lygte koster ca. 30 kr. i anskaffelse (Føtex). Desuden skal der ikke trækkes
kabler mv.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-09 15:09

Det var da en smart og enkel løsning ...

I min båd har jeg over kortbordet monteret tre sæt diode lys:
Rød, grøn og hvid ... Jeg ville ved selvsyn undersøge, hvad der var
bedst ...
I mørke synes jeg ikke der er stor forskel på, om jeg har den grønne
eller røde tændt ...
Så nogle gange ser jeg kun den røde fyrvinkel i kortet ... og andre
gange kun den røde ... smart ikke?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Roderiet

Dato : 19-02-09 21:21

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 21:54

I flyvevåbnet har man altid anvendt rødt lys til instrumenter. Vær dog
opmærksom på at de grønne og blå farver kan nærme sig sort.
Jeg har rødt lys i mit kajakkompaslys, virker fortræffeligt.

Jeg har ombygget en cykellygte og efter en 1/2 time i mørke, behøver man kun
så lidt lys, at 2 AA batterier varer omkring 700 timer.

Poul

Fra : Henning

Dato : 21-02-09 07:28

On Wed, 18 Feb 2009 10:00:58 +0100, "Roderiet"
<niels-astrid@webspeed.dk> wrote:

>Hej gruppe Er der nogen der ved hvilke lys-farver der ikke tager
>nattesynet. Jeg tænker mig ,at montere nogle LED-lamper i cockpittet og i

Gør som de gamle sørøvere (jeg så lige et afsnit af Mythbuster, hvor
det faktisk viste sig at være sandt!) Sæt en klap for øjet, så vænner
det sig til mørke. Når du går fra lys til mørke flytter du simpelthen
klappen fra det ene øje til det andet! Dermed har du et nat-øje og et
lys-øje! Utroligt, men sandt!