unduline tagplader - hvad gør jeg med dem?
Fra : Annipanni

Dato : 18-02-09 01:28

Hej i kloge hoveder
På mit kolonihavehus er der nogle bølgede tagplader, som én af mine
naboer har fortalt vist hedder unduline-plader. Jeg vil gerne holde
taget helt og fint, men har ingen idé om, hvordan jeg skal holde dem
ved lige - eller om jeg skal.. Og hvad de er lavet af. Min forgænger
fortalte, at hun havde tjæret dem (6 år siden jeg overtog huset), men
det synes jeg lyder mystisk. Det gør man vel med tagpap eller hvad?
Venlig hilsen
Annipanni

Fra : Leonard

Dato : 18-02-09 11:33

Annipanni wrote:

> [...]
> fortalte, at hun havde tjæret dem (6 år siden jeg overtog huset), men
> det synes jeg lyder mystisk. Det gør man vel med tagpap eller hvad?

Jeg ville ikke bruge energi på at holde dem vedlige. Lad dem sidde
indtil de begynder at falde af når det blæser og skift dem så ud med et
hårdt tag af en eller anden art. Jeg havde den slags plader på en
enkelt af mine udbygninger, da jeg købte mit nuværende hus for 7 år
siden. Der besluttede jeg mig til, at det skulle skiftes på et passende
tidspunkt så jeg kunne jo bare begynde at spare op til det. Det blev
skiftet sidste sommer, da jeg nu kunne samle stumper af de dårlige
plader op efter hvert blæsevejr. Så nu er der eternittag på alle
bygninger.

--
Leonard

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-02-09 11:41

On Wed, 18 Feb 2009 00:27:44 -0800 (PST), Annipanni wrote:

> [...]
> fortalte, at hun havde tjæret dem (6 år siden jeg overtog huset), men
> det synes jeg lyder mystisk. Det gør man vel med tagpap eller hvad?

Undoline er tagpap med bølgestruktur - der er ingen anden velligeholdelse
end udskiftning hvis de går i stykker. Det svageste punkt er
fastgøringshullerne - her kan storme og det at pladerne med tiden falder
lidt sammen, gøre at der kommer et hul - jeg har lappet sådanne med en
stump undoline ovenpå igen og en nye skrue med skive under.

Jeg synes i øvrigt at dertil solgte søm er forkerte. De bøjer nogen gange
og der kommer let et større hul i undolinepladen. Jeg anvender skruer og en
skive der har fået et lille buk - så kan de også skrues lidt længere ned
når undolinepaden efter nogle år, er faldet lidt sammen.

Fra : Per H

Dato : 18-02-09 11:42

On Wed, 18 Feb 2009 00:27:44 -0800 (PST), Annipanni <aegede@gmail.com>
skrev:

> [...]
>fortalte, at hun havde tjæret dem (6 år siden jeg overtog huset), men
>det synes jeg lyder mystisk. Det gør man vel med tagpap eller hvad?

De er lavet af noget paphalløj, og de er nok bedst beregnet til
cykkelskure, og måske kolonihave huse,

http://www.rindom.dk/3_4_onduline_montage.htm

Alle tage skal man holde rene for blade /mos og ligende som kan suge
vand. Jeg tror ikke det skader at give dem en gang tyndt tjære af en
slags. Men de kan absolut ikke tåle at man går på dem. Hvis du vinder
i lotto, så læg et ordentligt tag på.

per

Fra : Annipanni

Dato : 19-02-09 01:44

On 18 Feb., 11:41, Per H <traman...@gmail.com> wrote:

> [...]
> vand.  Jeg tror ikke det skader at give dem en gang tyndt tjære af en
> slags. Men de kan absolut ikke tåle at man går på dem. Hvis du vinder

Tak for dit svar og den gode vejledning.
Venlig hilsen A, der vil lægge noget bedre på, når de gamle plader
engang ikke holder længere. Foreløbig virker de O.K.

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-02-09 16:28

"Annipanni" <aegede@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Venlig hilsen A, der vil lægge noget bedre på, når de gamle plader
engang ikke holder længere. Foreløbig virker de O.K.

Går de i stykker er de ret billige. Der hvor jeg handler koster alle dele
det samme. Altså 30 kr for en plade, 30 kr. for en pakke søm, osv... :)

- Martin