At tænke sig
Fra : Armand

Dato : 18-02-09 01:55

- - - Der var engang hvor de simpleste tekniske løsninger var patenteret
new-tech!

Jeg blev så fanget af et historisk program om James Watt at jeg fik set
mit første fulde program på tysk fjernsyn i mange år!

Lidt kortfattet historik:
Watt opfandt ikke dampmaskinen, men optimerede i første omgang den
tidlige type, der fungerede på afkøling af dampen og udnyttelse af det
deraf opståede lavtryk/vacuum.
Disse tidlige konstruktioner anvendtes primært til at pumpe minegange
fri af vand, men med den mere kompakte konstruktion: Damp-tryks maskinen
øjnedes mulighed for at udnytte de mange kræfter til at drive alskens
mekanik/maskineri og den industrielle revolution var født!

Og så til subj:
Watt stod overfor et problem med at få dampmaskinens frem/tilbage
-rettede bevægelse omsat til roterende, derved at plejlstangen var
beskyttet af et patent
Problemet gjorde dog at han istedet måtte udvikle urfaderen til
planet-gearet til den roterende ende af plejlstangen for at omgå patentet.

--
Armand.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-02-09 14:39

"Armand" skrev i en meddelelse
>- - - Der var engang hvor de simpleste tekniske løsninger var patenteret
>new-tech!

Mon ikke det er mere relevant i fx. news:dk.videnskab

Jan

Fra : Max

Dato : 18-02-09 15:13

Hej Jan

> Mon ikke det er mere relevant i fx. news:dk.videnskab

Nok mere i dk.snak

--
Mvh Max

Fra : Armand