Kørekort.....
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-02-09 20:29

Hej Alle i ærede jura kyndige..

Jeg er ikke så ferm til, at læse mig igennem diverse lovtekster. Dvs. med få
undtagelser, men mine spørgsmål i denne sammenhæng er desværre ikke en af
disse undtagelser...

1) Erhverskort til hhv. bil/bus skal bruges ved kørsel med bus respektive
hyrevogn. Men en debat i en forening jeg er medlem af gik på, hvorvidt dette
omfatter privatchauffører og især såsom f.eks. minister chauffører. Beregnes
deres job, som offentlig transport på ligefod med eks. hyrevogn/limosine??

2) Hvis man har stort kørekort til lastvogn/hænger og man ser bort fra
kørsel med særlig farligt gods, kræver det så yderligere beviser (Blå, hvid
eller lign.) hvis man skal ansættes og fungere som lastvogns chauffør??
Ændrer det sig muligvis, hvis der er tale om transporter til udlandet??

Håber der er nogen der kan/vil hjælpe mig her, gerne med henvisning til
relevante §'er...

På forhånd tak..

Finn Stampe Mikkelsen

Fra : alexbo

Dato : 17-02-09 20:52

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev

> [...]
> dette omfatter privatchauffører og især såsom f.eks. minister chauffører.
> Beregnes deres job, som offentlig transport på ligefod med eks.

Nej.
http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw22723.asp

> [...]
> kørsel med særlig farligt gods, kræver det så yderligere beviser (Blå,
> hvid eller lign.) hvis man skal ansættes og fungere som lastvogns

Nej, her er lidt om godskørsel.
http://www.trm.dk/sw22279.asp

Blåt og hvidt bevis er erstattet af rødt bevis, det handler om ikke
erhversmæssig buskørsel.
http://www.trm.dk/sw196326.asp

Jeg vil forøvrigt godt anbefale dk.fritid.bil for uddybende spørgsmål om
lastbil og buskørsel, der er en del chauffører der gerne deler ud af deres
viden.
Regler kan ændre sig temmelig hurtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-02-09 21:07

> [...]
> lastbil og buskørsel, der er en del chauffører der gerne deler ud af deres

Som jeg forstår dit svar, så skal man ikke have erhverskort for at fungere
som privatechauffør. Ej heller i forbindelse med ministerbiler.

Man skal heller ikke have yderligere beviser, undtagen evt. farligt gods
bevis, for at fungere som lastbilschauffør. Ej heller til udlandet...

Takker og vil nu bruge lidt yderligere tid i dine links...

Endnu engang Takker jeg for dit hurtige svar..

Mvh

Finn Stampe Mikkelsen
++++

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-02-09 21:22

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> wrote in

> Man skal heller ikke have yderligere beviser, undtagen evt. farligt
> gods bevis, for at fungere som lastbilschauffør. Ej heller til
> udlandet...

Det afhænger af hvem der ejer godset.

Hvis der er tale om "firmakørsel", altså ejeren af lastbilen ejer også det
gods der transporteres, så kræves ingen yderligere tilladelse.

Hvis der er tale om "godskørsel for fremmed regning", altså ejeren af
lastbilen transporterer gods for andre mod betaling, så kræves der en
tilladelse fra færdselsstyrelsen.

Hvis godset transporteres udenfor Danmark kræves som regel tillige en
international tilladelse.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-02-09 21:47

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22146
>
> Hvis godset transporteres udenfor Danmark kræves som regel tillige en

Bær over med mig, men jeg er ikke så god til lovsprog...

Vil det sige, at jeg som chauffør ansat i f.eks. et speditions firma, ikke
må køre med gods for dette firma uden at jeg har en særskilt tilladelse på
samme måde som eks. det røde bevis i forbindelse med persontransport??

Eller er det firmaet der skal have en sådan tilladelse??

/Finn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-09 22:33

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> samme måde som eks. det røde bevis i forbindelse med persontransport??
>
> Eller er det firmaet der skal have en sådan tilladelse??

Det er firmaet, som skal have tilladelsen.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-09 22:32

> [...]
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22146
>
> Hvis godset transporteres udenfor Danmark kræves som regel tillige en

De regler du blander ind her har intet med kørekort at gøre. Det har noget
at gøre med om lastbilen/firmaet har tilladelse til at køre firmakørsel
(egne varer) eller godskørsel (fremmede varer). Det er regler som er
gældende for ejeren af lastbilen.
Hvis det stadig er som tidligere, kan man se, at en lastbil godkendt til
firmakørsel er mærket med et orange skilt og til godskørsel er det grønt.

Kurt

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-02-09 22:46

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in

> De regler du blander ind her har intet med kørekort at gøre.

Du har fuldstændig ret. Beklager.

De relevante regler for kørekort indehaveren er her (det såkaldte EU
bevis):

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116237&exp=1

Bemærk at vi er i en overgangsfase. Der kan læses mere her:

http://www.fstyr.dk/sw159467.asp

Fra : alexbo

Dato : 17-02-09 22:45

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev

> Som jeg forstår dit svar, så skal man ikke have erhverskort for at fungere
> som privatechauffør. Ej heller i forbindelse med ministerbiler.

En privatchauffør er i samme firma som passageren, det er ikke
erhvervskørsel, selvom det er chaufførens erhverv.

> Man skal heller ikke have yderligere beviser, undtagen evt. farligt gods
> bevis, for at fungere som lastbilschauffør. Ej heller til udlandet...

Nej, enten kører han med firmaets egne varer f.eks. en chauffør hos
IDEmøbler der kører rundt og aflevere møbler.
Eller han kører for en vognmand, der kører bla.a. med idemøbler, i så fald
skal vognmanden/firmaet have en vognmandstilladelse.
Det er henholdsvis firmakørsel og godskørsel for fremmed regning.
Men det er ikke chaufførens problem.

> Takker og vil nu bruge lidt yderligere tid i dine links...

Velbekomme.
Du må ikke tage det for den skinbarlige fulde sandhed, men det er
basisreglerne.

Aldersregler, km.begrænsning, sædeantal, erfaringkrav og lign gør det
temmelig omfattende.

Kørekortbekendtgørelsen.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116237&exp=1
§ 10. Førere af dansk indregistrerede busser i indenlandsk personbefordring
skal på strækninger, hvis radius er over 50 km fra bussens hjemsted, ud over
de i § 8 og § 9 nævnte krav godtgøre, at de

1) i mindst et år har virket som førere af lastbiler, hvis største tilladte
totalvægt er over 3,5 tons, eller

2) i mindst et år har virket som førere af busser, der benyttes til
personbefordring på strækninger inden for en radius af 50 km fra bussens
hjemsted.
§ 11. Førere af dansk indregistrerede busser i international
personbefordring skal ud over de i § 8 og § 9 nævnte krav være fyldt 23 år
samt godtgøre, at de i mindst to år sammenlagt har virket enten som førere
af lastbiler, hvis største tilladte totalvægt er over 3,5 tons, eller som
førere af busser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-02-09 23:53

> [...]
> af lastbiler, hvis største tilladte totalvægt er over 3,5 tons, eller som

Hej Alex

Takker igen...

Jeg er helt med på, at erhverv til bus og krav til diverse beviser her er
næsten uigennemskuelige... Men det synes ikke at have indvirkning på de
regler der gælder for en chauffør for en vognmand, eks. langturschauffør
eller indlands chauffør.. Og det var disse regler der blev debatteret..

/Finn

Fra : Lars Raaby

Dato : 17-02-09 22:19

> [...]

> hvid eller lign.) hvis man skal ansættes og fungere som lastvogns
> chauffør?? Ændrer det sig muligvis, hvis der er tale om transporter til

Du kan læse meget om hvilken krav der stilles på

http://www.fstyr.dk/

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 17-02-09 22:24

"Lars Raaby" <Lars.Raaby@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan læse meget om hvilken krav der stilles på
>
> http://www.fstyr.dk/

Hej Lars...

Fin tekst, men som jeg forstår den, så er der tale om tilladelser som
vognmanden skal have og ikke den enkelte chauffør... Misforstår jeg noget
der??

/Finn

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-02-09 20:14