Lejer betaler ikke sin varmeregning = de l~
Fra : jaandersen@gmail.com

Dato : 17-02-09 01:38

Hvordan er jeg som udlejet stillet når min lejer ikke, trods flere
rykkerskrivelser, ikke har ebtalt sin varmeregning?

Han får lukket for varmen idag (foretages af varmeværket som følge af
manglende betaling)

Hvis der nu sker frostskader eller andet, kan jeg så få ham til at
hæfte for det?

Fra : SVT

Dato : 17-02-09 11:38

Hej

Hvis der er tale om leje af beboelse så siger Lejeloven således:

LL § 25: Lejerens skal behandle det lejede forsvarligt.
Stk. 2: Lejeren er erstatningsansvarlig for skade, som forvoldes ved
uforsvarlig adfærd af ham selv...

Det følger også af de almindelige erstatningsretlige regler.

Det må nok karakteriseres som uforsvarligt ikke at sørge for at lejemålet er
tilstrækkeligt opvarmet ved undladelse af betaling af varmeregningerne.

Det kunne være en fordel for dig evt. at overveje at betale regninger på
lejers vegne. Udgifterne til reperation af frostskader kan jo beløbe sig til
ret store beløb.
Har du lyst til at tabe nogle tusinder på varmeregninger eller flere
tusinder på håndværkerudgifter?
Spørgsmålet er således relevant, idet du næppe vil kunne få ret mange penge
af lejer, hvis han ikke er betalingsdygtig. Så er det jo dig der kommer til
at hænge med aben, når fogedretten finder ud af at der ingen penge er at
hente til dig.

Og for en god ordensskyld, så for dog smidt den lejer ud så hurtig som
muligt.

Mvh
SVT

Fra : jaandersen@gmail.com

Dato : 17-02-09 03:54

Hvis jeg betaler beløbet - hvordan får jeg dem så af lejer?

Er det noget man kan sende videre til fogeden? Eller er det så et
privat søgsmål i retten der skal til?

Det drejer sig om 6000 kroner - som jeg vil være ked af at trække fra
depositum...

Synes også det er dumt at risikere skader pga 6000 - men inden jeg
kommer af med ham, kan der jo gå noget tid :(

Fra : SVT

Dato : 17-02-09 12:08

Hej igen

Det kommer an på om lejer frivilligt anerkender at han skylder dig penge.

Hvis han gør, kan du få fogeden til at hjælpe dig, hvis han altså har nogle
penge eller genstande som kan sættes på tvangsauktion.

Hvis han ikke vil anerkende han skylder dig penge, må du først få en dom
over ham ved alm. søgsmål og derefter på grundlag af den dom, så få fogeden
til at hjælpe dig.

Du må virkelig overveje og vurdere risikoen for frostskader. Jeg kender
umiddelbart ikke risikoen for frostskader og hvad det vil koste at udbedre.
Så er der også lige advokatudgifterne, som lejer nok heller kan betale.

Kender du noget til lejers økonomiske forhold?
Men det se ud til at det bliver et spørgsmål om tabsbegræsning for du får
nok ikke så meget ud af lejer mere, hvis han ingen gang kan betale sin
varmeregning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-09 12:18

jaandersen@gmail.com skrev:

> Hvis jeg betaler beløbet - hvordan får jeg dem så af lejer?

Hvordan får du dækket frostskaderne af lejer? Du har et problem,
og det kan kun formindskes ved at du smider lejer ud nu, betaler
varmeregningen og så overvejer om du vil prøve at inddrive
pengene. Hvis han ikke har nogen penge, vil eventuelle
foranstaltninger i den retning kun forøge dine udgifter.

> Det drejer sig om 6000 kroner - som jeg vil være ked af at trække fra
> depositum...

Det er nok den mest realistiske løsning.

Hvorfor er du ked af den? Forventer du større skader end
depositum kan dække?

> Synes også det er dumt at risikere skader pga 6000 - men inden jeg
> kommer af med ham, kan der jo gå noget tid :(

Jeg kender ikke lejeloven, men under visse omstændigheder kan man
komme af med folk på få dage, hvis de f.eks. ikke betaler
husleje.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-02-09 16:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kender ikke lejeloven, men under visse omstændigheder kan man
> komme af med folk på få dage, hvis de f.eks. ikke betaler
> husleje.

I den ideelle verden ja, men i praksis kan der nemt komme til at gå et par
måneder.

--
Kurt Lund

Fra : Peter

Dato : 17-02-09 14:11

<jaandersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg vil ikke mene at chancerne for frostskader er særlig stor.
Det er til gengæld chancen for en gigantisk elregning.
Han vi da helt sikkert ikke sidde og fryse, og køber vel bare et par
el-varmere, som d.d. kan købes for omkring en hund stykket, og så kører han
videre med det. At det koster en bondegård i el, er han sikkert helt
ligeglad med, indtil til el-værket lukker for strømmen.
Et ikke særligt juridisk svar, men ......

Peter

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-02-09 20:21

Jeg sendte engang en lejer til inkasso, og havde varslet at udgift ifb. med
dette ville blive pålagt lejer. Det kostede ca. 1200,- incl. advokat og så
fik jeg alle mine penge og lejer forsvandt...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : jaandersen@gmail.com

Dato : 19-02-09 00:00

Tak for svar

Han får et påkrav idag med posten og har til mandag til at betale -
ellers bliver han smidt ud

Om ikke andet så med fogens hjælp...

Jan