The Pirate Bay - trussel ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 17-02-09 06:24

Hej alle.

Jeg så lige denne her fra Computerworld:
<http://www.computerworld.dk/art/50235?cid=10&a=cid&i=10&o=2&pos=3>
Her citeres:
<citat>
"Hvis The Pirate Bay ikke anses for at være ulovlig, vil Sverige bryde sine
internationale forpligtelser, og jeg tror, at der vil blive stillet
internationale krav til Sverige om at leve op til dem," siger Jan Rosén til
Computer Sweden.
</citat>

Kan det virkelig være rigtigt at sådan en sag skulle få internationale
konsekvenser for Sverige ?

Hvis det er tilfældet vil jeg næsten opfatte det som afpresning.

Stig Johansen

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-02-09 07:17

Stig Johansen wrote:
> Kan det virkelig være rigtigt at sådan en sag skulle få internationale
> konsekvenser for Sverige ?

Ophavsret styres af internationale aftaler, f.eks. Bernerkonventionen og
Infosoc-direktivet. Hvis man mener, at Sverige ikke lever op til
aftalerne, er det vel meget naturligt, at det gøres til en international
sag.

I Infosoc-direktivet er der nogle bestemmelser om, at landene skal
"holde orden i eget hus" hvad angår tjenester på Internettet. Overholder
de ikke det, må et andet medlemsland ikke uden videre spærre for
adgangen til tjenesten, men skal normalt anmelde sagen til Kommisionen.
Dette er faktisk skrevet ind i dansk lovgivning (se mine indlæg i den
anden tråd om emnet) og sikkert også i svensk.

Så indtil videre ser det bare ud til, at man vil gøre brug af en
procedure, som Sverige selv har været med til at aftale.

--
Allan Olesen

Fra : H. Jensen

Dato : 17-02-09 12:16

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> konsekvenser for Sverige ?
>
> Hvis det er tilfældet vil jeg næsten opfatte det som afpresning.

Medieindustrien kontrollerer WTO samarbejdet ganske de kontrollerer
EU-parlamentet.

De sidste par år har de systematisk rejst den 3. verden rundt for at finde
rettigheder til musik, de kunne købe for glasperler eller musik, der var ved
at falde for den eksisterende aldersgrænse på ca. 50 år.

Da de havde en tilstrækkelig portefølje, så meddelte de politikerne i EU at
hvis der fortsat skal være fri bespisning, så skal ophavsretten fordobles
til 96 år. Det har politikerne så været nød til at sige ja til:
http://www.comon.dk/news/nu.skal.copyright.paa.musik.gaelde.i.95.aar_39718.html

Det er 4 firmaer, der tilsammen er stærkere end både WTO og det samlede
EU-parlament. Så mon Sverige ikke bliver presset til fadet?

H. Jensen
Konsulent for Sortehavsakademiet: http://akademiet.mono.net -
beskyttelse for danske forældre, når folketinget har indført en
forældreansvarslov.