Erfaringer med wind - selvstyrerer
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-02-09 17:36

Hej gruppe

Ved i om denne selvstyrer har et rimeligt forhold mellem funktion og pris?

selv ville jeg købe den, hvis man er sikker på den er 100% driftsikker, og
"gør hvad man siger".

http://www.windpilot.com/en/Ra/rafoten.html

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 18:18

Børge,

Det er under alle omstændigheder en "attraktiv" startside ...
Min leverandør - Raymarine - har (desværre) valgt en mere teknisk
indgang til produktet ... ...
Så jeg har ingen erfaring med Windpilot'en ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en
meddelelse news:499ae78d$1$25191$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-02-09 06:52

Hej.

Jeg har for nylig forsket en del i vindror, og Windpilot'en fik kun gode ord
med på vejen.

Selv endte jeg med at købe deres tidligere model, Windpilot Atlantik II, som
fungerer efter et andet system, idet det er et selvstændigt ror, og skibets
hovedror kun anvendes som trimflap (det har også den fordel, at vindroret
kan anvendes som reserveror).

Jeg sejlede hele sidste sæson med dette ror (til/fra Sverige mm.), og det
fungerede under alle forhold fremragende - også i 3 m/s agtenfra, som ellers
er mange vindrors akilleshæl.

Atlantik-serien laves ikke mere, så jeg købte et 30 år gammelt ror i
Tyskland på ebay. Det er en noget billigere løsning end at købe et nyt ror,
jeg endte vel med i omegnen af kr. 8.000,- incl. transport (jeg hentede det
selv i Hamborg), ny sejldug på vindfanen, og specialfremstillede
monteringsbeslag.

Og så er det i øvrigt ikke rigtigt, at roret ikke fremstilles mere. En
bekendt af mig, Hans Kokholm, som tidligere har sejlet jorden rundt i sin
Albin Ballad, har nu startet en mindre produktion af Atlantik-roret i
Nykøbing Mors. Ham ville jeg kontakte, hvis jeg var dig. Se
http://www.syjoy.dk.
God fornøjelse.

--

Venlig hilsen