Oppusteligt landgangsfartøj
Fra : Flemming N

Dato : 17-02-09 17:22

Hej

Min familie og jeg kan godt lide at ligge for anker. Vi har en sejlbåd og
hund som skal luftes i land.

Jeg leder efter et godt landgangsfartøj der skal kunne stuves væk. (Jeg
gider ikke have en slæbe jolle efter båden)

Har tidligere haft en oppustelig legetøjs "gummibåd" den var lidt dårlig at
ro og det tog en del tid at tømme den for luft.

Har også haft en regulær gummibåd med oppustelig dørk og køl. Den var fin at
ro; men fyldte meget når den var pakket sammen.

Jeg har tænkt på en oppustelig kajak som denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7880&Grp=&n=40100
Jeg ved ikke hvor meget den fylder sammenfoldet.

Hvad bruger i andre?

/Flemming Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 18:25

Hej navnefælle,

Samme erfaringer har jeg været igennem ... Vil ikke have en jolle
på permanent slæb ...
Modellen med fast bund fyldte (for) meget og "lugtede", så den
"ligger på lageret" ...
Gik tilbage til "legetøjsmodellen" og bruger den kun hvor der er
læ og ikke for langt til en kyst ...

Spændt på at høre andres mening om den oppustelige kajak ...
eller alernativ ...
Den må ikke fylde for meget uden luft ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Poul Bak

Dato : 17-02-09 21:43

Hej

Vi er meget glade for vores "futte" den fylder ikke meget lagt sammen (
ligger i kistebænk under agterkøje) og er funktions dygtig på ca. 5 min.
Vi har fundet ud af at hvis vi slæber den efter båden således at gummibåden
ligger lige før toppen af hækbølgen, tager den næsten ingen fart og man kan
ikke høre skulp fra den.
På længere passager pakker vi den ned og hvis det blæser uventet op, trækker
vi den helt ind således at kun protoner er i vandet, det fungere fint for
os.
http://www.ronhalemarine.co.uk/superbasket/product/823/Bombard_Max_2_Grey_Aerotec

MVH

Poul Bak

Fra : Flemming N

Dato : 17-02-09 22:01

Hej Poul

Den minder om den jeg havde tidligere.

Vi har ikke brug for motor og jeg synes den fylder alt for meget når den er
pakket sammen. Nok primært pga. agter endens brædt for motor.
Den jeg havde vejede med årer 33 kg. og hed 240 air deck og var fra
quicksilver.

Det jeg har brug for må gern opfylde følgende betingelser:
1 Hurtig at pust op og tømme
2 Ikke fylde ret meget sammenfoldet.
3 Ikke veje over ca. 20 kg
4 Er god at ro eller padle.
5 Minimum plads til 2 voksne + evt. hund

/Flemming N

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-02-09 07:03

Jeg bruger en lille gummibåd af ukendt fabrikat, som jeg købte for ca. 6 år
siden hos AFI Marine i Århus, se www.afi.dk. Det ser ikke ud til, at de har
den mere, men du kan måske finde en af samme type.
Den er af rigtigt gummi (ikke noget PVC-pjat her), med ikke-oppustelig bund
og uden bræt til motor. Det betyder, at den sammenfoldet ikke fylder mere
end en alm. skoletaske, og vægten tipper jeg til max. 10 kg. Luftkamrene er
relativt store, så det kan godt tage et kvarters tid at pumpe den op med
alm. håndkraft, men den tømmes på få minutter, rulles sammen og er væk.

Jeg ville ikke stille op til OL i roning med den, men den er OK at ro. Jeg
er altid kommet i land, og heldigvis også tilbage igen ;0)

Jeg har været meget glad for denne lille båd - og så kostede den i øvrigt
kun ca. 800 kr...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : oem

Dato : 18-02-09 03:01

Har selv en Harald Skodborg til 800,-, som kan ligge i agterrummet på
min Drabant 22. Problemet med alle oppustelige joller og kajakker er
at det tager længere tid at tømme luften ud af dem og pakke dem sammen
end det tager at puste dem om. Og man gider ikke knokle med at tømme
den hver gang man skal af sted igen, ud over at det er besværligt.

Bedste bud på en landgangsjolle, der opfylder alle krav (næsten) må
være den tyske(vist nok en dansk konstruktør) banana-boot (www.banana-
boot.de, og diverse videoer på youtube.com). Grundmodel med årer
koster godt 10k dertil kan man få både en fuld rig og man kan sætte en
lile motor på den (f.eks. el, der så kan bruges som nødmotor også) ..
Den kan foldes sammen og stuves på dæk, lidt afhængig af båden. Kan
fås i skræddersyet længde, så den passer, f.eks. i stikkøje også. Der
findes også en amerikansk porta-boat, der kan det samme. Let at sætte
i vandet, vejer ca 25 kg, let at tage op igen og af sted..Og så kan
den også slæbes hvis man lige skal over på den anden side af fjorden
eller på en kort tur. Og den kan smækkes på bilen til en lille tur på
en sø. Drømmer selv om sådan en, men skal lige prioritere pengene
lidt..

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 12:00

> [...]
> Jeg leder efter et godt landgangsfartøj der skal kunne stuves væk. (Jeg
> gider ikke have en slæbe jolle efter båden)

Det får mig til igen at tænke:

Det undrer mig igen og igen at katamaraner er så lidt brugte i Danmark, hvor
vi har muligheder og ret til at gå på stranden.

En kat stikker sjældent dybere end 50 cm og man/skibshunden vil derfor kunne
vade i land.

Hvad er årsagen til at katamaraner/flerskrogsbåde er så "upopulære" ?

Min første store båd bliver nok en Mahé36. Det er en fin lille kat

/karsten (drøner rundt i en Nacra 6)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 18-02-09 12:27

Katamaraner er dyre i forhold til størrelsen, de fylder meget i havnene (men
så kan man selvfølgelig bare sejle op på stranden ;0), og så kan de finde på
at vælte ved uforsigtig sejlads/sort uheld.

Disse faktorer i kombination, tror jeg gør, at mange holder sig til kølbåd.
Men jeg har da selv været fristet. En topfart på tæt ved 20 knob giver jo
også et lidt større aktionsområde...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 14:26

"Mads Bo Falk" <mail@madsbofalk.dk> skrev i en meddelelse
> Katamaraner er dyre i forhold til størrelsen, de fylder meget i havnene
> (men så kan man selvfølgelig bare sejle op på stranden ;0), og så kan de
> finde på at vælte ved uforsigtig sejlads/sort uheld.

1,5 mio for 36' er vel ikke alverden ifh en kølbåd ?
Havneplads : Jo, men tænk på uddybning af havnen. F.eks her i Augustenborg
er der mulighed for 50 m ekstra båd langs en bro. Her er ca. 1 m vand og
bruges slet ikke.
Kæntring med en stor kat er vist lige så sjælden som med en kølbåd. En stor
kat må jo ikke trækkes ud af vandet.

> Disse faktorer i kombination, tror jeg gør, at mange holder sig til
> kølbåd. Men jeg har da selv været fristet. En topfart på tæt ved 20 knob
> giver jo også et lidt større aktionsområde...

Man kan til gengæld, ud over hastigheden, se på sejlkomforten, båden er jo
plan ved sejllads, det er der ikke mange kølbåde der er.
Der er masser af plads i cockpit, læ og i skrog.

For ikke at snakke om al den gratis beaching aka svaj.

/karsten

Fra : BoA

Dato : 18-02-09 21:24

Mads Bo Falk skrev:

klip............
og så kan de finde på
> at vælte ved uforsigtig sejlads/sort uheld.
klip..........

Hvis man sejler så en katamaran vælter,
svarer det til at man kører bil så den
kommer op på to hjul.
Det er der jo også folk, som synes er
morsomt !

Med bedste hilsner
fra
BoA

Hvis venner lige nu sejler i en 11,5 X
4,55 m katamaran på vej til Tikopia i
Melanesien

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-09 22:37

> [...]
> Det er der jo også folk, som synes er morsomt !
> Hvis venner lige nu sejler i en 11,5 X 4,55 m katamaran på vej til Tikopia

Jep. Jeg er helt enig. En kat er en rigtig god båd. Min egen kat er en jolle
og som 49'er, moth sikkert også finjoller og solinger, så vælter de jo
engang imellem fordi vi oversejler dem, men en stor kat, med læ og sån't
vælter ikke bare. Måske er det gamle skrøner at folk tror at katter bare
vælter, eller fordi man kun kender katter fra jollesejllads.

/karsten (som har prøvet at rejse en h16 og nacra 6 op. H16 er væsentlig
nemmere end n6'eren)

Fra : Flemming

Dato : 19-02-09 07:55

Jeg synes det er lidt ærgerligt at mit oprindelige spørgsmål om
landgangsfartøj pludselig skal dreje sig om katamaraner!!
/Flemming N

Fra : BoA

Dato : 19-02-09 11:38

Flemming skrev:
> Jeg synes det er lidt ærgerligt at mit oprindelige spørgsmål om
> landgangsfartøj pludselig skal dreje sig om katamaraner!!
> /Flemming N

Ja, men det er da typisk for den måde,
som en nyhedsgruppe fungerer på.
Jeg forstår udmærket, at du måske føler
dig hægtet af, men så er det da godt, at
du bare kommer igen og minder om dit
oprindelige spørgsmål.

Hele problematikken om landgangsfartøj
er højst individuel, og afhænger både af
hvilket "skiv" man sejler og hvilke krav
man har til landgangsfartøjet. F.eks.
har jeg selv det problem, at jeg har
kunstigt ben og derfor ikke bare kan
hoppe ombord i en eller anden
micro-gummibåd, men er nødt til at
benytte noget lidt større - hvilket vi
ikke rigtigt har plads til at have
ombord ! Det bliver altid en afvejning
af mange forskellige, ofte modsat
rettede faktorer.
En billig gummibåd lavet af pvc tåler
dårligt at blive rendt på stranden, hvor
der kan ligge alt fra glasskår og
flintesten til skarpe muslingeskaller.
En god men dyr løsning, hvis man har
plads til det, er en lille "Pioner"
jolle, som er lavet af kraftigt,
slagfast plast. Det er ikke en
oppustelig båd, men en ganske lille
"synkefri" jolle, der bl.a. er populær i
skærgårdsområder, hvor skarpe klipper
med påsiddende rurer og muslinger
hurtigt tager pusten fra de fleste
oppustelige både.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 09:12

"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er lidt ærgerligt at mit oprindelige spørgsmål om
> landgangsfartøj pludselig skal dreje sig om katamaraner!!

Undskyld, det var mig som startede.
Jeg kom bare til at resonere over årsagen til brugen af oppustelige
landgangsfartøjer.
Jeg skal nok næste gang starte en helt ny tråd i stedet for bare at forgrene
den med "Was:"

/karsten

Fra : Flemming N

Dato : 20-02-09 11:17