Weilbach's havnelods 2009-11
Fra : SørenH

Dato : 17-02-09 13:57

Har netop i en reklamefolder set en annonce for Weilbach's havnelods
2009-11, som bl.a bryster sig af at være "...den eneste havnelods med
Kort&Matrikelstyrelsens officielle data."
Jeg har aldrig hørt om den før, og søger man på Weilbachs hjemmeside er
der ikke skyggen af omtale eller reference til et sådant værk, - kun til
Komma's havnelods
Er der nogen som ved hvad det er, og hvordan det evt. står sig i
konkurrence med Kommsa's Havnelods 2009-11 som er på trapperne??
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-02-09 16:16

Hej Søren,

Ja det ligner et nyt produkt.
Kort & Matrikelstyrelsens officielle data; betyder at udgiverne
har købt det gengivne materiale fra KMS i modsætning til Komma´s
havnelods hvor der er lavet skitser over havnene. Det samme
gælder http://www.sejlerens.com/.
Disse skitser svarer til hvad de kortudgivere fremstiller f.eks.
BSB kortene m.m.
At anvende de originale søkort/detailkort over havnene koster en
del mere; men prisen på den nye Weilbachs bog er: Vejl. pris 349
kr. Klubpris 149 kr.
Prisen på Kommas havnelods er fortsat høj: Vejledende 322,96 kr
kr; men den ses ofte ret billigt i forretningerne.
Den jeg har kostede 99,-.
Har man PC ombord med internetadgang kan sejlerens.dk anvendes;
men i den oplagte udgave mangler der desværre nogle havne,
årsagen kender jeg ikke.
Med PC ombord kan man også se fotos af havnene på DLS.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 19-02-09 07:37

Kort og Matrikelstyrelsens (KMS) data er frit tilgængelige på
http://www.kms.dk/Soekortognavigation for enhver, som vil udgive dem.
KMS gider ikke udgive havnelodsen længere, fordi den er udkonkurreret af de
gratis varianter med annoncer.
Firmaet Iver C. Weilbach er et velrenomeret firma fra 1755, som alle med
baggrund i professionel søfart kender og har respekt for
http://www.weilbach.dk/weilbach.asp?t=1&ID=4821. Firmaets havnelods er
defakto den officielle danske havnelods.

Fra : Harding Larsen

Dato : 19-02-09 11:32

Det er vel således at Kort & Matrikelstyrelsen er officiel dansk
producent af søkort over farvandene omkring Danmark, Færøerne og
Grønland.

Kort & Matrikelstyrelsen udgiver en række søkort i forskellige
målestok, som danner grundlag for planlægning og gennemførelse
af en sikker sejlads. Det omtalte link til KMS´s site:
www.kms.dk/Soekortognavigation viser at det er således at deres
information vil være fremover.

Søkort kan være både trykte kort, elektroniske kort til brug i
ECDIS og digitale kort i forskellige formater.

Man kan ikke købe søkort direkte fra Kort & Matrikelstyrelsen.
Søkortene kan købes hos Kort & Matrikelstyrelsens distributør og
hos diverse forhandlere.

Weilbach fungere som forlag og distributør af udgivelser.
Herunder de årlige udgivelser se:
http://www.weilbach.dk/netbutik.asp?t=1&id=4529&fold=fold4491&l=0
og skandinaviske havnelodser se:
http://www.weilbach.dk/netbutik.asp?t=1&id=5507&fold=fold4493&l=0
Herunder er også Kommas Havnelods.

Jeg tror ikke at ordet "gider" er det rigtige, KMS´s er
underlagt politiske beslutninger for deres virke og vil i
fremtiden arbejde mere overordnet i det der hedder:
Servicefællesskabet for Geodata.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 19-02-09 19:33

Hej gruppe

Hvad Harding skriver, er korrekt, men jeg vil da godt tilføje den detailje,
at da søopmåling altid har været skattebetalt, så begynder vi at få
problemer - på alle områder - som jeg ser det.
Og jeg ser kun at kvaliteten falder.

I mange lande, herunder USA, har man valgt at det er vigtigt at navigatører
ikke kan undskylde sig med at de ikke har kunnet skaffe sig adgang til de
nyeste kortoplysninger, så alle søkort fra usa ER NU GRATIS. Men kortene
vedligeholdes.

I Danmark har vi over de sidste 10-20 år set at sømærker ikke vedligeholdes
af at staten mere. Mange er forsvundet (taget væk).
Vi betaler stadigt det samme i skat, eller mere. Og masser af
misundelsesafgift.

Jeg er selv meget i tvivl om Danmarks (KMS's) engagement i at vedligeholde
søkort.

Ultimativt, må vi selv vedligeholde søkortene, (læs anden tråd).

Jeg erkender at jeg har sendt flere "bolde" op i luften, i det ovenstående,
end jeg har svaret på. Men vi må altså se at få en holdning sammen,

mvh
/Børge

"Harding Larsen (slet QWWLY)" <harding@QWWLYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12350399650.722039926754867@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 09:16

> [...]
> vedligeholdes af at staten mere. Mange er forsvundet (taget væk).
> Vi betaler stadigt det samme i skat, eller mere. Og masser af

Nu er sømærker vel udsat for erhvervstrafikkens skyld.
Det viser sig åbenbart at der ikke er behov for erhvervets brug af sømærker.
Derfor er det vel rimeligt at ikke brugte sømærker fjernes.

/karsten

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 20-02-09 09:35

Det ved jeg nu ikke, om det er.
Hvad går vores misundelses-afgift til, hvis ikke det netop er til
farvandsafmærkning? Havnene betaler vi jo særskilt (og rigeligt!) for.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-02-09 15:37

Ja man kan undre sig over at skatter og afgifter ikke kan
ses "på vandet".
Det kan godt virke lidt navlebeskuende politisk at sejlerne ikke
frit kan få kortoplysningerne.
Måske var det et produkt for Google at lægge søkortene ind i en
ny udgave af Google Ocean.
Google Earth v.5.0 der blev lagt ud til download den 2. feb.
2009.
Hermed kunne man skifte mellem "Billede"-"Hybrid"-"Kort", zoome
ind og ud efter behag og med GPS tilsluttet kunne ens position
også indtegnes.
Prøv at finde et sted på et kort med villahaver, man kan faktisk
få et område på 30 x 30 meter til at dække hele skærmen og
større nøjagtighed behøves vi heller ikke på vandet.
Skulle systemet gøres mere sufistikeret så kunne vandstands
ændringer også indgå som en parameter omsat grafisk på kortet.
Hermed bliver vi fri for selv at opdatere kort og informationer.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 18:55

> Måske var det et produkt for Google at lægge søkortene ind i en
> ny udgave af Google Ocean.
> Google Earth v.5.0 der blev lagt ud til download den 2. feb.
> 2009.

Hej
Det er dælme den bedste idé jeg længe har hørt. Kontakt Google og hør om de
ikke vil købe rettighederne til det.
Jeg vil gerne have en gratisudgave af danske søkort

/karsten

Fra : Harding Larsen

Dato : 20-02-09 19:54

Hej Karsten,

Ideen er da allerede sendt til Google.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 00:04

"Harding Larsen (slet YOACV)" <harding@YOACVlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12351564620.999959094857058@dtext.news.tele.dk...
> Hej Karsten,
>
> Ideen er da allerede sendt til Google.
>
> Mvh/Harding

Sejt. Glæder mig allerede

/karsten

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 21-02-09 14:18

http://www.marinetraffic.com/ais/

Ligger søkortene allerede.

mvh
/Børge

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-09 01:23

Ja, det er meget godt med alt den elektronik.

Hvor placeres mon ansvar for evt. urigtige oplysninger?
Vil et forsikringsselskab godtage systemet?

Vil i printe kortene ud eller sejle online?

Hvad sker der hvis elektronikken svigter?

Der er sikkert mange løse ender der skal samles inden et sådan projekt kan
lade sig gøre.
Kan et forsikringsselskab undgå at betale for en skade så gør de det, så
sejler du op på en grund og gør skade
grundet manglene eller ikke opdaterede søkort, hvordan er man mon så
stillet!!!

Endvidere er der også lige en lovgivning der skal ændres idet man jo skal
medføre opdaterede kort
for det besejlede område.

hm... kommer til at tænke på om det i det hele taget er nok at have en
kortplotter ombord? eller om der er krav om et sæt trykte
papirkort. Plotteren kan jo gå i stykker og vupti, sejler man pludselig uden
kort!!!

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 01:53

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er meget godt med alt den elektronik.
SNIP
> Plotteren kan jo gå i stykker og vupti, sejler man pludselig
> uden kort!!!

Jo da ... Men blæser søkortet over bord fra cockpittet ... ups,
såhh ...
Men du rejser nogle interessante og relevante spørgsmål ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-02-09 09:33

Ja det er rigtigt at elektronik ombord er gode hjælpemidler.

Jeg har aldrig hørt om uvidenhedsforsikringer.

En bådførers ansvar er beskrevet i Søvejsreglerne.

Elektroniske søkort kan indeholde mange flere oplysninger end
papirsøkortene, men navigatøren må ikke foranlediges til at tro,
at den elektroniske udgave er mere nøjagtig end papirsøkortene.

Den mest synlige fordel er integrationen af søkort,
positionsbestemmelse og navigationsrelaterede informationer.

Af andre fordele er der blandt andet:

"Real-time" visning af skibets position i søkortet
Automatisk rutemonitorering
Situationsafhængig visning af data
Reducering af menneskelige fejl ved rettelse og opdatering af
søkortene
Indkodning af diverse parametre for alarmer i forhold til
skibets position og bevægelse

Har du ikke ECDIS (Electronic Chart Display and Information
System) skal du have papirkort ombord.

At bruge Google med mine forslag indbygget er og bliver kun et
hjælpemiddel ligesom DLS, kortplottere fra
udstyrsforretningerne, dybdemålere m.m. er det.

Ansvaret for sikker sejlads påhviler føreren og han skal bruge
alle de til rådighed værende hjælpemidler.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-09 11:21

"Harding Larsen (slet 5NXOL)" <harding@5NXOLlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12352056290.280511531610141@dtext.news.tele.dk...
> Ja det er rigtigt at elektronik ombord er gode hjælpemidler.
>
> Jeg har aldrig hørt om uvidenhedsforsikringer.

Måske ikke, men du har sikkert hørt at uvidenhed ikke fritager for ansvar

> En bådførers ansvar er beskrevet i Søvejsreglerne.

Ligepræcis, her konkluderer man bl.a. at skibet til enhvetird skal føres på
en sikker måde. og det er det jo ikke hvis
du sejler på en grund uden søkort!!!

> Har du ikke ECDIS (Electronic Chart Display and Information
> System) skal du have papirkort ombord.

Garmin med flere gør udtrykkeligt opmærksom på at deres system kun er til
backup (hjælp) for den traditionelle
navigation.

> Ansvaret for sikker sejlads påhviler føreren og han skal bruge
> alle de til rådighed værende hjælpemidler.

Jeg kan sagtens se alle fordelene ved elektronikken og alt den information
den kan give.
Men, sådanne systemer må altså kun bruges som backup.

Reeltset kan man jo undlade papirsøkort ,kompas og navigationbestik så
længe elektronikken virker.
men svigter det er du bogstaveligt talt på "herrens mark" og så kan du ikke
længere føre dit skib på en sikker måde.
hermed er vi tilbage til søvejsreglerne!!!

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 10:40

> Ja, det er meget godt med alt den elektronik.

Ja

> Hvor placeres mon ansvar for evt. urigtige oplysninger?

Hos bådføren/skipper

> Vil et forsikringsselskab godtage systemet?

Næppe

> Vil i printe kortene ud eller sejle online?

Printe og især bruge som planlægning

> Hvad sker der hvis elektronikken svigter?

Printede kort (se ovenfor)

> Der er sikkert mange løse ender der skal samles inden et sådan projekt kan
> lade sig gøre.

Sikkert

> Kan et forsikringsselskab undgå at betale for en skade så gør de det, så
> sejler du op på en grund og gør skade

Det er da noget af en påstand du kommer med der, kan du underbygge den med
eksempler.

> Endvidere er der også lige en lovgivning der skal ændres idet man jo skal
> medføre opdaterede kort for det besejlede område.

Kan du komme med en lovtekst. For det har jeg lig'godt aldrig hørt før. Så
sejler jeg ulovligt hver gang jeg er ude at sejle. Jeg har stort set aldrig
kort med. Det er af rent praktiske årsager.

Ja du har ret.

/karsten

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-02-09 11:16

Hej Karsten,

Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
bord for at være sødygtige.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-09 11:47

"Harding Larsen (slet 2K49M)" <harding@2K49Mlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12352117760.115189969856036@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
> alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om

Det fik du helt sikkert formuleret bedre end jeg Harding

Mvh
JR

Fra : Heikki

Dato : 21-02-09 14:34

slet 2K49M wrote:

> Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
> alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
> bord for at være sødygtige.

All ships, yes. But that rule must only apply to vessels over certain size,
in certain use, or something else. For I have a hard time believing that
every rowing boat, optimist, and inflatable would be required to carry
charts and books on board.

- Heikki

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-02-09 14:49

Søvejsreglerne anvendes for alle skibe og både uanset størrelse
og art, således også kajakker, små joller, speedbåde o.l.
"Skibe" omfatter enhver form for flydende materiel, herunder
fartøjer uden deplacement og søluftfartøjer, der anvendes eller
kan anvendes til transportmiddel på vandet.
Manglende kendskab til sådanne internationale og nationale
regler er ingen undskyldning for ikke at følge dem, og enhver
navigatør bør tillige inden anløb af nationalt farvand i
sejlhåndbøger o. lign. gøre sig bekendt med eventuelle på stedet
gældende særlige regler.

Mvh/Harding

Fra : Heikki

Dato : 21-02-09 15:17

slet Y33VE wrote:

> [...]
> navigatør bør tillige inden anløb af nationalt farvand i
> sejlhåndbøger o. lign. gøre sig bekendt med eventuelle på stedet

Yes, I recognise the definitions of 'vessels' from the Colreg all right. But
unless I am badly mistaken, Colreg itself does not specify what books,
papers, etc. a vessel has to carry on board.

I haven't studied the Danish law on this point very carefully, but I believe
that the regulations that require paper charts etc apply only to vessels
over 15 or 24 meters, or something like that. Besides, going on ground is
not illegal in its own right, is it? - Again, for small vessels. (for
simplicity, we can assume here no danger to people other traffic, or the
environment).

That leaves only the very general requirement to sail safely and follow the
established practices of the men at sea. This can be constructed to require
charts etc, where such are needed, but hardly everywhere and on board of
every vessel.

Of course, I am no sea lawyer, and can well be wrong. In which case I am
sure I will get properly corrected here.

Best regards

Heikki

Fra : Harding Larsen

Dato : 21-02-09 15:56

Nej der findes ingen undtagelser som du prøver at anfægte.

[...]

På vejen til arbejde er der 7 lyskryds. En dag så jeg 9 der
kørte over for ægte rødt, den ene gjorde det 4 gange.

Uanset køretøjets størrelse så må man det ikke.

På ruten er der et sted kun 300 meter mellem to lyskryds og midt
i mellem holdt politiet i deres kaffevogn (Hastighedskontrolvogn)
Deres opgave var kun hastighedskontrol, en dårlig prioritering
af deres arbejdsopgaver.

Når de unge skal lære at sejle i optimistjoller bør der være
monteret et lamineret søkort over det område som de sejler i
uden for havnen. Det vil skærpe deres interesse for sikker
navigation, med ledernes hjælp.

Mvh/Harding

Fra : Heikki

Dato : 21-02-09 17:59

slet 45678 wrote:

> [...]
>
> Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
> alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om

Hmm, I have tried to look in my copy of "Søvejsregler", "Colreg", and "Søret
for fritidssejlere", and I haven't found any reference that clearly states
that a small boat must carry a chart of any sort.

In fact, "Søret" says clearly that there leisure crafts under 24m are not
even required to carry lanterns - although they are required to show lights
when sailing in dark or otherwise under restricted visibility. I quote
p46:
> Ethvert fritidsfartøj under 24 meter skal være forsynet med
> sikkerhedsudstyr in fornødent omfang under hensyntagen til årstidernes
> vejrforhold, fartøjets type og størrelse, samt turens længde og varighed.
> Dette gælder også lanternene. Der eksisterer ganske vist ingen krav om,
> at fritidsfatøjer under 24 meter skal være udstyret med lanterner. Men
> når sådanne fartøjer rent faktisk sejler mellem solnedgang og solopgang,
> skal de føre forsrkfitsmæssige lanterner...

I would assume that something similar applies to charts - there may not be
any legal requirement to carry one, provided it is never needed.

Please note that I am not trying to convince anyone that it is a good idea
to sail without charts, or that they can never be required. But I still
haven't seen a law text that states that all vessels need to carry a chart,
and I believe that there are some small, limited, circumstances where not
having one on board can be justified, reasonable, and (if I am right), also
legal.

I agree that if I tie three fenders together, sit on top of them, and paddle
around in Christianshavns kanal, I am the captain of a small vessel, and
will have to follow the rules in 'søvejsreglerne', give way as specified,
etc. This naturally requires that I know those rules. But to my best
understanding, the law does not require my small vessel to carry much in
the way of equipment. A life jacket for every person on board (myself),
which I don't even have to wear (but probably have nowhere else to stow
it). No lanterns (assuming it is a clear and bright day), no charts. (And
no, I am not asking if the authorities will actually come after me, not
getting caught is not the same as following the letter of the law).

> Når de unge skal lære at sejle i optimistjoller bør der være
> monteret et lamineret søkort over det område som de sejler i
> uden for havnen. Det vil skærpe deres interesse for sikker
> navigation, med ledernes hjælp.

I agree that it would be a good thing to have charts even on those
optimists, good training for the youngsters, and all that. But required by
law?

Respectfully

Heikki

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-09 18:25

"Heikki" <h48@lsd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> I agree that it would be a good thing to have charts even on those
> optimists, good training for the youngsters, and all that. But required by

Heikki, Har du tænkt over at der ingen steder i loven står at man SKAL have
en advarselstrekant i en bil....
men der står at havarerer man, så SKAL man placerer en advarseltrekant 100
meter væk.

Så skal der forefindes en trekant eller ikke?

Vi kan vel blive enige om at er den der ikke kan du ikke leve op til loven
hvis uheldet er ude...

Vi kan vel også blive enige om at man til enhver tid skal følge gældende
lovgivning...

Så indirekte er du nødt til at have en advarselstrekant i bilen for at kunne
leve op til loven.

At du sejler ud i en lille båd uden lanterner og eller søkort fritager dig
jo ikke for at føre lys efter gældende lov.
selvom du uforskyldt først kommer hjem efter mørkets frembrud grundet et
evt. motorharveri.

Mvh
JR

Fra : Heikki

Dato : 21-02-09 23:34

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> meter væk.
> [...]
> Så indirekte er du nødt til at have en advarselstrekant i bilen for at

Yes, but that was exactly the little difference I was trying to as for - is
there a law that says that I *have* to have a chart on board any vessel I
sail, no matter how small in no matter how small water - or am I "just"
required to know where the shallow grounds are?

> At du sejler ud i en lille båd uden lanterner og eller søkort fritager dig
> jo ikke for at føre lys efter gældende lov.

That is true enough. But I am not *legally* obliged to have the lights or
charts, until I need to make use of them. If I should cross a narrow
channel on top of two planks, without being ready to show the required
lights, no harm would be done, *unless* it was dark, or the visibility
would otherwise be restricted. So, I would be in my good right to start the
10-minute crossing without having suitable lights.

I am just trying to argue here that the same applies to the charts - unlike
what Harding says - that I may be required to make use of them, but if I
sail out in a situation where I *know* I won't be needing any (say,
crossing the canal at Christanshavn), no law requires me to have a chart on
board.

Let me repeat that I do agree that most boats ought to have a chart on
board, and even a captain who can read it, and understand what to do with
the stuff he can get out of it. That is not the question. I am only
questioning Harding's statement that *every* vessel has to have charts on
board, for purely legal reasons.

With all respect

Heikki

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-02-09 03:14

> [...]
> the stuff he can get out of it. That is not the question. I am only
> questioning Harding's statement that *every* vessel has to have charts on

Det ser ud til at HEME fandt det endegyldige svar og dokumentation med
uddrag af loven i den Danske Lods.

Jeg er glad for jeg ikke er surfer Det ville være lidt ubekvemt med alle
de publikationer og kort på ryggen...

Mvh
JR

Fra : HEME

Dato : 22-02-09 04:21

> [...]
>
> Jeg er glad for jeg ikke er surfer Det ville være lidt ubekvemt med
> alle de publikationer og kort på ryggen...

Desværre ikke, fordi som klippet viser er det fra 2006. Jeg kiggede på kms
hjemmeside http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekort/Love+og+regler/
hvor de skriver noget lignende og referer til "Sejladsens betryggelse" som
igen fører til http://plau.homepage.dk/alleregler.htm
hvor man så ved ihærdig søgen finder
af hvilken det fremgår at loven er "historisk" (Står præget i baggrunden).
Endelig kommer jeg så til
hvor jeg i slutningen af dokumentet (Loven) ser datoen "Søfartsstyrelsen,
den 12. juli 2007" og her henviser de til de fælles EU regler som loven
gennemfører dele af.
Der er en række henvisninger til direktiverne, men her kan jeg ikke finde en
beskrivelse af kravene til at have søkort ombord.
På Weilbachs hjemmeside findes "Det Levende Søkort: Det levende søkort
udgives for henholdsvis Danmark og Sverige. Søkortene er rasterkort og
målrettet fritidssejlere. Det levende søkort opfylder ikke kravene til at
sejle papirløst på SOLAS skibe og andre erhvervsfartøjer.
De levende søkort bør kun anvendes under planlægningen af en sejlads. Hvis
de anvendes under sejladsen bør den egentlige navigation foregå i papir
søkort og Det Levende Søkort bør kun anvendes som supplement. "

Hvem må sejle "papirløst" ?
Det taler jo lidt for at der ikke er krav om at have søkort ombord (!) men
det ville da være interessant om der var en som kunne finde et
veldokumenteret svar. (omend det kun har teoretisk interesse for hvem vil
sejle uden?)
Måske er det bare noget gammelt noget, ligesom "reglen" om at fritidssejlere
viger for erhvervssejlere, en regel der aldrig har eksisteret, men er
resultat af misforstået forsigtighed som blot øger risikoen for kollision.
mvh
HEME

Fra : Harding Larsen

Dato : 22-02-09 21:35

I.h.t. Søloven er skibsføreren ansvarlig for, at skibet er i
sødygtig stand, når skibet påbegynder en rejse. Han skal
endvidere under rejsen gøre alt for, at sødygtigheden
opretholdes.
At et skib er sødygtig, vil sige, at det er i stand til at
gennemføre rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når der
tages hensyn til årstiden, rejsens længde of de farvande, det
skal passeres.
Af vigtige faktorer, der er bestemmende for sødygtigheden,
nævner søloven bl.a. tilstrækkelig bemanding, proviant og
udrustning (søkort, navigationsmidler, redningsudstyr m.m.).
Skibsføreren skal sørge for, at skibet navigeres og behandles på
en måde, som er foreneligt med godt sømandskab.
Skibsføreren skal så vidt muligt på forhånd gøre sig bekendt med
de påbud og forskrifter, der gælder for skibsfarten i de
farvande skibet skal besejle, og på de steder, som skibet
anløber.

Tag en maritim uddanndelse og bliv bekendt med søloven, påbud,
foreskrifter, bekendtgørelser m.m.
Det skader ikke!!!

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 22-02-09 22:49

Harding, dit nedladende svar er hverken dokumentation for kravet eller
særligt positivt, debatten har blandt andet gådet på om man kunne nøjes med
elektroniske kort, eller om der skulle være papirkort ombord, ej heller dine
postulater om at ethvert skib skal have kort ombord, herunder sejlbrætter
der blot ligger og krydser frem og tilbage.
Du har vist selv indføjet nogle linie i dine citater, her er de rigtige
direkte fra søloven"

Om skibsføreren

§ 131. Skibsføreren skal, inden rejsen begynder, sørge for, at skibet er
i sødygtig stand, herunder at det er tilstrækkeligt bemandet, provianteret
og
udrustet og i forsvarlig stand til modtagelse, befordring og opbevaring af
ladningen. Skibsføreren skal påse, at ladningen bliver behørigt stuvet, at
skibet
ikke bliver overlastet, og at dets stabilitet er betryggende, ligesom denne
skal påse, at lugerne bliver forsvarligt lukket og skalket, medmindre
forholdene
tillader andet.
Stk. 2. Under rejsen skal skibsføreren gøre, hvad der står i den
pågældendes magt for at holde skibet i sødygtig stand. Er skibet grundstødt,
eller er der i
øvrigt sket noget, der kan antages at have medført skade, skal skibsføreren
undersøge, om skibet stadig er sødygtigt.

§ 132. Skibsføreren skal sørge for, at skibet navigeres og behandles på
en måde, som er foreneligt med godt sømandskab.
Stk. 2. Skibsføreren skal så vidt muligt på forhånd gøre sig bekendt med
de påbud og forskrifter, der gælder for skibsfarten i de farvande, skibet
besejler,
og på de steder, som skibet anløber.

§ 133. Det påhviler skibsføreren at drage omsorg for, at skibsbøger føres
i det omfang, der er foreskrevet, jf. § 471, stk. 1. Bøgerne føres under
dennes
tilsyn.
Stk. 2. Skibsføreren skal om bord have alle fornødne skibspapirer samt et
eksemplar af denne lov og af de i henhold dertil udstedte forskrifter.
Økonomi-
og erhvervsministeren kan foreskrive, hvilke andre love og forskrifter
vedrørende skibsfarten der skal findes om bord.

Kom nu med noget seriøst.

vh
HEME

"Harding Larsen (slet PH6NZ)" <harding@PH6NZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12353353190.983238778004971@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-02-09 11:47

HEME, der er ikke noget nedlandende i ikke at nøjes med at
skrive § nr og den i loven alene nævnte tekst som du gør.
Du skal have bemærkningerne til loven der redegør for ånden i
loven.
Disse bemærkninger er en del af uddannelseskompendiet ved Y-3
uddannelsen.
Her er forklaret hvad der gemmer sig under ordet "Udrustning",
(søkort, navigeringsmidler, redningsudstyr m.m.).
Hertil skal lægges de mange domme på området der danner basis
for adfærden for dem der færdes på vandet.
Det er noget som den enkelte må søge op og så handle derefter.
Tillige skal man forholde sig til "Meddelser fra
Søfartsstyrelsen". I disse udgydelser kan du læse om ækvivalens
vedr. nautiske publikationer.
Endeligt skal man også søge oplysninger i reglerne for Kystnær
sejlads, Efterretninger for Søfarende og i
Politibekendtgørelserne, for at besidde de nødvendige
publikationer.
Derfor er det godt om man tager en maritim uddannelse. Her er
der afsat den fornødne tid til uddybning af emnerne.
I Norge skal man fra 1/1-2009 have et bevis (Duelighedsbevis)
for at må sejle i.h.t. nærmere fastsatte regler, også dem skal
man forholde sig til om man bevæger sig ind norsk farvand.

Tager man, til sammenligning, kørekort hos en god kørerlærer så
har han tilrettelagt ruterne for køretimerne således at man
kommer igennem en række kryds og her fortæller han om de domme
der er afsagt netop her for hvordan man skal færdes gennem
krydset.
Den slags oplysninger står der heller ikke i lovens §.

Man må være lidt positiv og ikke alene prøve på kun at forholde
sig til hvordan man nemmest kan undgå stillingtagen til reglerne.

Reglerne, deres bemærkninger og praksis på området skal bruges
positivt for det er de fællesnævnere der giver et tåleligt
samfund. Man skal have alle afgørelserne med eller mindst den
afsagt ved den højeste retsinstand. Jævnfør sagen fra Læsø som
tidligere har været kommenteret i dette forum. Sø- og handels
retten afsagde én dom og Højesteret kom frem til det modsatte.

Det er ikke mine postulater, som du skriver, se blot på KSM´s
site. Her står den ordlyd som jeg blot har gentaget.
Desuden skal du ikke påregne at al information er at finde på
nettet via Google, selvom Google er en stor hjælp.

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 23-02-09 13:01

Må jeg tilføje at der er meget at læse på:

http://www.sejlsikkert.dk/ der er søsportens sikkerhedsråds side.

Følg linket:
/ Forside
/ Praktisk sejlads
/ Søkort
/ Traditionelle søkort

Se i højre side:

Loven siger...
....at der om bord skal være ajourførte søkort og sejlhåndbøger,
der dækker den planlagte sejlads, hvis det er nødvendigt "for at
gennemføre rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når der
tages hensyn til årstider, rejsens længde og de farvande, der
skal passeres.

Se tillige Miljøministeriets side på KSM sitet vedr. søkort:

http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekort/Love+og+regler/

Love og regler

Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
bord for at være sødygtige.

I noterne til søvejsreglerne står der:

[...]

Er det tilstrækkeligt?

Og så synes jeg at der skal være plads til en nedlandende
kommentar, desværre.

"Jeg kan ikke forstå det for dig".

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 23-02-09 20:32

Hej igen
Det klip, jeg sendte, er direkte fra Søloven, og ikke googlet!
Jeg er enig med Harding så langt, at for at føre et skib på betryggende vis,
indgår naturligvis søkort, hvilket jeg ikke på noget tidspunkt har anfæget
Men debatten gik om der er krav om at have kort ombord, hvilket jeg stadig
er tvivl om. Vi har allerede konstateret at ethvert fartøj på vandet skal
overholde reglerne for skibsfarten, der er mange og de kan som Harding er
inde på, især reglen om at være sødygtig, tolkes meget vidt (et skib er
blevet tilbageholdt fordi der ikke var betalt moms af det, og blev erklæret
som "søudygtigt". Meget af det Haring fremtuyrer med har jeg allerede
beskrevet i indlægget <49a0c478$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> (Læs
det Harding!)

Hvor Harding også kan se at det link Harding henviser til
http://www.kms.dk/Soekortognavigation/Soekort/Love+og+regler/ er taget af
WEBén (prøv at klikke på henvisningen til Søfartsstyrelsens regeldatabase
som findes på siden)

[...]

Lovgiverne er normalt meget præcise i deres formulering, fx. 50Km/t,
Parkering forbudt, og tolkningerne siger sig selv at man ikke efterlader sin
bil midt i et vejkryds, selvom der ikke er et parkering forbudt skilt.
Harding har stadig ikke vist et eneste sted hvor der i sølov, IMO eller
lignende står at lystsejlere skal have søkort ombord, det står der
imidlertid klart i Solas's regler, herunder
SOLAS Chapter V - 1/7/02

1 All ships irrespective of size shall have:
.1 a properly adjusted standard magnetic compass,
or other means,
independent of any power supply to determine the
ship's heading and
display the reading at the main steering position;
.2 a pelorus or compass bearing device, or other
means, independent of
any power supply to take bearings over an arc of the horizon of
360°;
.3 means of correcting heading and bearings to true at all times;
.4 nautical charts and nautical publications to plan
and display the ship's
route for the intended voyage and to plot
and monitor positions
throughout the voyage; an electronic chart
display and information
system (ECDIS) may be accepted as meeting
the chart carriage
requirements of this subparagraph;
.5 back-up arrangements to meet the
functional requirements of
subparagraph .4, if this function is partly or
fully fulfilled by electronic
means;*
.6 a receiver for a global navigation satellite
system or a terrestrial
radionavigation system, or other means, suitable for
use at all times
throughout the intended voyage to establish and
update the ship's
position by automatic means;
.7 if less than 150 gross tonnage and if practicable,
a radar reflector, or
other means, to enable detection by ships navigating by radar at
both 9
and 3 GHz;

Læs selv videre på:
http://www.witherbyseamanship.com/product/SOLAS-Chapter-V-Safety-of-Navigation.htm

Det betyder altså at for Solas skibe er reglerne KLART nedskrevne, men vi
har stadig kun Hardings tolkeri for at de gælder fritidssejlere. Vi er ikke
i kirken, så vi skal ikke tro, men vide. Findes der gældende nedskrevne
klare regler for at en fritidssejler altid SKAL have søkort med?

Harding, jeg kan ikke læse og checke det hele for dig

mvh
HEME (der iøvrigt hedder Henning, men det er der jo flere i denne gruppe der
gør)

"Harding Larsen (slet 5DI2A)" <harding@5DI2Alarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12353908770.571350717237948@dtext.news.tele.dk...

Fra : claus b.p.

Dato : 23-02-09 02:26

"HEME" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

//
> [...]
> hvor de skriver noget lignende og referer til "Sejladsens betryggelse" som
Det er tidligere fastslået at det er skibsførerens ansvar at have "alle de
for sejladsen nødvendige hjælpemidler" ombord... (Samt at KMS ikke engang
har juridisk ansvar for om deres kort er rigtige.) Det turde være indlysende
at der dermed også er åbent for, at skibsføreren udelukkende udvælger de for
netop denne sejlads nødvendige kort og håndbøger, - og kender man farvandet
bedre end kortene, er disse hjælpemidler altså ikke nødvendige. For at følge
reglerne om sikker sejlads bør man naturligvis også have planlagt
alternative ruter, havne og situationer. Men at forlange at en optimistjolle
eller havkajak skulle medtage samtlige danske kort vil af samme grund være
helt ude af proportioner.

Jeg kunne så ud fra kravet om logbog tænke mig at spørge, om nogen
lystsejlere nogensinde er blevet afkrævet af myndighederne at vise denne,
eller ligefrem er blevet dømt for ikke at have den?

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-02-09 11:34

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lystsejlere nogensinde er blevet afkrævet af myndighederne at vise denne,
> eller ligefrem er blevet dømt for ikke at have den?

Ja, det ser jo ud til at der er en vis forvirring på området. og det er vel
naturligt nok da det jo er lovskrifter.

Jeg mener at kunne huske at da jeg tog kørekort til bil, var der en paragraf
man altid henviste til. og ifølge denne
paragraf er det stortset umuligt at køre til bageren og hjem igen uden at
have overtrådt loven på en eller anden måde.

Definitionen at man skal kunne føre sit skib sikkert dækker vel det hele.

Vi har her i gruppen ofte diskuteret duelighedsbevis. vel vidende at det
ikke er et krav, har flere jo tilkendegivet
at man er langt bedre stillet i en evt. søforklaring når man er i besidelse
af beviset. der jo dokumenterer at man har kendskab stoffet.
hvorimod det er en påstand at man godt vidste det hvis man ingen
dokumentation har for det.

Af det vil jeg udlede at sejler man på en grund, så har man ikke ført skibet
på en sikker måde. og påstanden om at man kender farvandet
bedre end kortet gælder ikke.
Kan man derimod dokumentere, dels ved et duelighedsbevis og dels ved at have
det nødvendige udstyr ombord at have planlagt og sejlet ruten
efter bedste evne, er der nok ikke så meget at komme efter. men uden
dokumentation er det en påstand.

Sjovt eller tragisk nok, Er der jo netop et eksempel med Ocean Nova, der
stødte på et skær i Antarktis, her var der heldigvis en lykkelig udgang
og Kaptajn Per Gravesen blev en helt.
Efterfølgende kommer der jo en erstatnings sag. og der skal placeres ansvar.
Er der mange penge på spil skal undersøgelser og fortolkning af loven
jo vise om skibet har været sødygtigt og om besætningen (kaptajnen) har
levet op til såkaldt godt sømandsskab. Hele denne øvelse skal afgøre hvem
der i sidste ende skal betale gildet.

Af ovenstående synes jeg ikke det er så vigitigt om der i loven direkte
eller indirekte står at ethvert fartøj skal medføre kort. Det essentiele må
være
at man har gjort sig overvejelser om hvilke konsekvenser det kan have rent
ansvars og forsikringsmæssigt.

Mvh
JR

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-03-09 13:31

KMS har gennem DS startet en undersøgelse vedr. søkort og
søkortrettelser blandt lystsejlerne, se:

http://danskebaadejere.dk/Nyheder/Generelle%
20nyheder/28022009KMS%20spørger%20brugerne.aspx

Da det er en offentlig organisation der foretager undersøgelsen
kan en mulig politisk brug af informationerne måske få det
udfald at der sker en reduktion eller større ændring af udbuddet
til lystsejlerne.
Tidligere er søsportskortene, de kvarte kort og DLS fjernet fra
KMS´arbejdsområde.

Prøv at se på sammensætningen af spørgsmålene.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 04-03-09 18:05

Hej Harding mfl.
Det var jo en let opgave, jeg er dog lidt i tvivl om værdien af
spørgeskemaet er fordi spørgsmålene er ja/nej/ved ikke. Et eksempel:
Opdatere du dine søkort ..., mit svar er at jeg sørger for at have
opdaterede kort, men de er ikke nødvendigvis af papir, og de er heller ikke
opdateret uden for det område som turen er planlagt til. Så de meget
generelle spørgsmål kan kun give et tilnærmelsesvis rigtigt billede af
sejlernes brug af kort og opdateringer.
Initiativet er imidlertid godt, og kunne måske også give søfartsstyrelsen en
ide om at have væsentlig mere fyldig information til de mange lystsejlere i
DK. Når man bladrer rundt på deres sider, så handler det jo mestendels om
erhvervsskibsfarten, og alt andet lige, er der jo rigtig mange lystsejlere i
DK.

mvh
HEME

"Harding Larsen (slet UQ9OZ)" <harding@UQ9OZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12361702910.601361439001575@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-03-09 20:50

Hej Henning,

Ja tilsyneladende en let opgave. Et impulsivt og ærligt svar på
spørgsmålene er ikke det samme som en sammenstilling af svarene
der fremmer lystsejlernes egentlige behov.
F.eks. som du skriver så opdaterer du kun for det opmråde som du
påtænker at sejle i og ikke i andre områder. Måske er det først
til næste år at du vil sejle i et andet, ikke opdateret område,
eller gemmer du alle opdateringer for senere at udføre
opdateringen når området bliver aktuelt.
Som jeg ser det er det op til dig selv at opdatere dine søkort
elektronisk når du finder behovet. Alternativet er at de
elektroniske kort opdateres enten via en abonnement tjeneste,
som der betales for eller også at du betaler for den årlige
udskiftning af DLS og så nøjes med i årets løb at holde dig
ajoue med tilstedeværelsen af sømærker, vrag og andet flydende
og desuden skydning på Forsvarets skydebaner. Har du DLS så er
der også mulighed for at se på de farlige skydebaner som ikke er
indtegnet på de officielle kort. Ud fra bemærkningerne så kan du
indhente de nødvendige oplysninger om du finder det nødvendigt.

Jeg tvivler også på at de indkomne svar giver en rigtig
beskrivelse. DS er af de mange medlemmer (sponsorer) der ikke
driver kapsejlads, men er tursejlere til at give dem noget retur
for deres kontingent. Derfor har DS oprettet "Danske Bådejere"
for at afprøve breddens interesse. De skriver nogle artikler fra
DS og svares på få spørgsmål i den interaktive del; men
tilsyneladende er interessen meget lav. Lystsejlerne burde være
meget mere aktive og bidrage til en levende site.

Det er rigtigt at KMS og til dels Søfartsstyrelsen gennem
Farvandsvæsenet hovedsageligt er rettet mod erhvervstrafikken,
dog har www.frv.dk under fanebladet "Sejladsinformation" rettet
en del mod Lystbådene og den anden halvdel mod erhvervstrafikken.
Så i og for sig er fordelingen til lystsejlernes fordel, set ud
fra de timer som de tilbringer på havet.

Problemet er nok at lystsejlerne (Tursejlerne) ikke er aktive
nok på disse områder til gengæld er de meget aktive på de
sociale områder og det skal der også være god plads til på et
tidskrævende fritidsområde.

Et området som har været berørt er "sejlerens.dk" der mangler
mange havne i deres beskrivelser i år. De svarer ikke på
henvendelser om hvorfor de mangler så mange havne i år. Måske er
det fordi havnene ikke ønsker at betale for reklamerne i deres
publikationer men ser en økonomisk fordel i at beskrivelserne
fremkommer gennem DS´"Danske Bådejere" der vil tilføre os det
tema her i foråret.

I Formandens beretning i DS for den kommende Generalforsamling
skrives der at der er tale om mange ting, som tilsammen giver
værdi for medlemmerne. Men man må spørge sig selv, om DS sælger
budskabet godt nok. I bestyrelsen drøftes hvordan de kan
forbedre kommunikationen.
Desværre har Danske Bådejere været præget af at området ikke har
haft en dedikeret medarbejder tilknyttet. Trods det har de
udarbejdet Tursejlerhæftet med havneoplysninger og kontaktdata
vedr. vejrmeldinger, forbedringer i DLS og en oversigt over
Dansk Sejlunions Turbøjer. Der er testet nye turbøjer og der har
været tilbudt kurser/foredrag til tursejlerne. Tilbuddene
dækkede mange områder som f.eks. kanalsejlads, vedligeholdelse
af motorer, meteorologi m.m. Desværre var interessen for at
deltage minimal. Langt de fleste kurser blev aflyst eller
gennemført med et meget lille antal deltagere.
Det er kedeligt når der præsteres et stort forarbejde og
interessen efterfølgende ikke er større.
Måske er det zapperkulturen der er tilstrækkelig, ikke behovet
for en mere fyldig information; men kun behovet for
enkeltstående behov uden dyberegådende forståelse for et emne.

Jeg vil håbe, ligesom dig at søfartsstyrelsen vil forøge
informationen til Lystsejlerne i stedet for at foretage
indskrænkninger.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 04-03-09 22:50

Hej Igen

Det er mit indtryk at der er stor forskel på lystsejlere: Der er lystsejlere
hvis væsentligste aktiv er fx. fiskeri, badning, transport fra en strand til
en anden, sejlads med piger osv. Så er er kapsejladssejlere, der
selvfølgelig er seriøse, men måske mest på de områder der handler om trim,
taktik etc, tursejlere, nogen fra Holbæk til Orø, andre fra Dragør til
Vestindiske Øer og sikker mange flere "segmenter".

Jeg er derfor af den opfattelse at man ikke kan dække hele gruppens behov
under et , men må målrette sit budskab til de grupper man vil nå!

Når jeg kigger på DS hjemmeside, sender den et klart signal om at her sejler
vi hurtigt, der er plads til både små og store skibe, unge og gamle, men
forsiden er "hastighed". Jeg synes godt om kapsejlads, der er tryk på, det
er i perioder sikkerhedsmæssigt uforsvarligt og kildrer derfor ekstra i
maven, man kan vinde, være bedre/mere modig end de andre og der er kontrol
over situationen næsten hele tiden.

Men min båd vejer 12 ton, er en motorsejler, kan ikke flyve hen over bølgen,
jeg nyder sejladsen, det at være i vandet, at sejle i den kolde frisk
morgenluft og se solen glide op i øst, kigge på himlen, og vurdere om der
kommer vind nok til at jeg kan slukke for maskinen, lave kaffe til min kone
og sammen med hende nyde morgenen, duften af det salte vand, stævnens
brusende kløven sig igennem vandet. Kigge på kortet, er 80 Sm for meget for
idag hvis vi skal gå for sejl? er vi friske på at snige os gennem natten og
se det spejlblanke vand reflekterer lantenrernes lys og ... Åhh bare jeg
snart havde ferie.
Jo jeg planlægger en tur rundt om de store have, det er mig og min
interesse, ikke kaffeslabbaras i havnen, bajere i dåsevis, eller at sejle 5
gange mellem bøjer for at vise at jeg er bedre end de andre, men at få en
naturoplevelse, også gerne med en lille kamp mod/med den store natur.

mvh
Henning der gerne anbefaler FTLF

PS: Nauticat 38 kan overtages mod mindre vederlag.

mvh
Henning

"Harding Larsen (slet 67HV0)" <harding@67HV0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12361966230.0798233535322801@dtext.news.tele.dk...

Fra : N/A

Dato : 04-03-09 22:57

Fra : Harding Larsen

Dato : 04-03-09 22:57

Hej Henning,

Ja det er rigtigt at DS´hovedhjemmeside udstråler fart for sejl;
men prøv at se på: http://danskebaadejere.dk/ den hjemmeside er
beregnet på bredden.

Iøvrigt deler jeg fuldt ud din beskrivelse af at sejle.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 04-03-09 23:31

Hej Harding

Ja du har ret, her er en god begyndelse, men alligevel er meget af det
banalt stof hvis man bare har haft både en 3-4 år og vi er da mange der har
sejlet en hel del mere.
Nå det er ikke for at være sur, men skal man tiltrække flere, skal
siden/portalen jo nok være en hel "grønspættebog" og ikke præget for meget
af at være lavet af glade amatører (Ikke nedvurderende ment!)

Ideer: Bådhåndtering i hårdt vejr, meteorologi, søret og jura omkring
bjergning, stabilitet, fysik (sejl, motor kraftoverføring) links til
udenlandske sider om forskellige former for sejlads, ex. Around the world,
Noonsite, ...
Måske et gratis online Dueligheds/Yachtskipper kursus udbygget således at
det ikke bare er regelterapi men også forklaring om hvorfor det er som det
er. Det er utroligt havd man kan med computere (det ved du noget om)
Jeg ved godt at der findes masser af den slags kurser i aftenskole regi, men
de er ikke alle lige gode eller lige besøgte, og på en WEB er der mulgihed
for at holde materialet ajour uden at pålægge eleverne nye bogomkostninger.
Maskinens vedligehold, ja, men hvordan virker den, ved man det, så er
fejlsøgning meget lettere.
Kort sagt, om det er muligt, mange grene, med mange frugter, ikke kun en
overfladisk tilgang.
Harding du har sikkert set den enorme mængde af engelsksprogede sider der
findes om sejlads, og i lyset af at Danmark er verdens største søfartsnation
(målt på BT) så burde mange af sider jo være på Dansk )

mvh
Henning

"Harding Larsen (slet 79ATQ)" <harding@79ATQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12362042740.984857697393167@dtext.news.tele.dk...

Klip

Fra : HEME

Dato : 21-02-09 18:51

Måske er lidt uddybende forklaring på plads:
Klip fra Den danske Lods - Generelle oplysninger
Kapitel 2. Papirsøkort
Opdateret: 13-1-2006

2.1 Love og regler
2.1
Love og regler
Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal alle skibe
have opdaterede søkort og nautiske publikationer om bord for at være
sødygtige.

Skibskatastrofen i 1912 hvor "Titanic" sank, satte gang i mange ting.
Blandt andet blev den internationale konvention om sikkerhed til søs
(SOLAS - Safety of Life at Sea) vedtaget i 1914.

Siden dannelsen af IMO (International Maritime Organization) har
SOLAS og navigationssikkerhed hørt under IMO´s ansvarsområde. I
SOLAS er krav om og til nautiske kort og nautiske publikationer om bord i
skibe således anført i kapitel 5 om "Safety of navigation". Konventionen er
gennemført i dansk lov. Læs mere om SOLAS-konventionen i kapitel
3.1.1.

Nedenstående er uddrag af "Meddelelser B - Teknisk forskrift for skibes
bygning og udstyr m.v." fra Søfartsstyrelsen, nærmere bestemt kapitel 5
om "Sejladsens betryggelse".

I regel 2 om definitioner findes bl.a. følgende definition:

Nautisk kort eller nautisk publikation er et specielt fremstillet
kort
eller bog eller en specielt udarbejdet database, hvorfra et sådant
kort
eller bog kan uddrages, som er udstedt officielt af eller efter
bemyndigelse fra en regering, et autoriseret hydrografisk kontor
eller en anden relevant regeringsinstitution, og som er udarbejdet
med henblik på at opfylde kravene til maritim navigation.

I regel 19 om krav til skibsbaserede navigationssystemer og udstyr anføres
bl.a., at alle skibe uanset størrelse skal have:

Nautiske kort og nautiske publikationer til at planlægge og vise
skibets rute på den planlagte rejse og til at plotte og registrere
positioner under hele rejsen; et Elektronisk Kortvisnings- og
Informationssystem (ECDIS) kan anerkendes at opfylde kravene til
kort i denne bestemmelse.
Et backup arrangement til at opfylde de ovennævnte funktionelle
krav, såfremt denne funktion helt eller delvist opfyldes ved hjælp af
elektroniske hjælpemidler.

I regel 27:

Nautiske kort og nautiske publikationer, såsom sejlhåndbøger,
fyrlister, efterretninger for søfarende, tidevandstabeller og enhver
anden nautisk publikation, som er nødvendig for den påtænkte rejse,
skal være fyldestgørende og opdaterede.

Af de tre ovennævnte regler kan det endelig udledes, at kravene om og til
søkort i skibe kan opfyldes ved at have følgende om bord;

officielle og opdaterede papirsøkort, eller
et typegodkendt elektronisk kortvisnings- og informationssystem
(ECDIS), som anvender officielle og opdaterede elektroniske søkort
(ENC), samt et passende backup arrangement.

De nautiske kort og nautiske publikationer, som lever op til definitionen i
regel 2, benævnes ofte "officielle" søkort og publikationer.

Alle andre søkort og publikationer er pr. definition ikke officielle. De
benævnes ofte som private søkort og publikationer og opfylder ikke
lovgivningens krav, hvorfor de ikke må bruges til navigation om bord i
skibe.

De Internationale Søvejsregler omhandler ikke søkort, men beskriver reglerne
for hvorledes skibe færdes på havene, de hedder "International Regulations
for Preventing Collisions at Sea". Regelsamlingen er en delmængde af de
konventioner som IMO forvalter og som Danmark har tiltrådt.
De regler der vedrører søkort femgår af SOLAS, Safety of Life at Sea,
regelsamlingen (også en delmængde unde IMO)
Der er meget mere at læse på
http://www.imo.org/Conventions/mainframe.asp?topic_id=148

mvh
HEM

"Harding Larsen (slet 45678)" <harding@45678larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12352286100.0813023645399475@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-09 11:34

> Ja

> Hos bådføren/skipper

Nemlig, og du må forlade dig på at f.eks. Google har husket at opdatere...
eller!!!

> Næppe

> Printe og især bruge som planlægning

En dyr løsning hvis det er farveprint

> Printede kort (se ovenfor)

Hmm... og dermed har du jo så taget papirsøkort med...

> Det er da noget af en påstand du kommer med der, kan du underbygge den med
> eksempler.

Tja... Du kan f.eks. bare tage Seest sagen (fyrværkerig fabrikken der
brændte)
og se hvor mange der har bøvlet og stadig bøvler med forsikringsselskaberne.
For de vil ikke betale hvis de kan undgå det.

> Kan du komme med en lovtekst. For det har jeg lig'godt aldrig hørt før. Så
> sejler jeg ulovligt hver gang jeg er ude at sejle. Jeg har stort set
> aldrig kort med. Det er af rent praktiske årsager.

Ja... Du skal kunne føre dit skib på en sikker og forsvarlig måde. er du
sejlet på en grund uden at
have medført opdaterede søkort, Ja, så er det jo et indlysene argument at du
ikke har levet op til reglerne
om at føre dit skib på en sikker og forsvarlig måde. får et evt.
forsikringsselskab medhold ved en søforklaring.
hvorfor skulle de så betale dig?

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 15:40

> En dyr løsning hvis det er farveprint

Ja, og dér lade vi den så hænge i luften

> [...]
> og se hvor mange der har bøvlet og stadig bøvler med
> forsikringsselskaberne.
> For de vil ikke betale hvis de kan undgå det.

Hvad har fyrværkeriulykken med grundstødninger at gøre ?

> [...]
> jo et indlysene argument at du ikke har levet op til reglerne om at føre
> dit skib på en sikker og forsvarlig måde. får et evt. forsikringsselskab

Jeg vil stadig gerne se en lovtekst eller henvisning til samme.

PS. Jeg svarer i denne tråd også på Hardings indlæg. Især det sidste - det
med henvisning til søfartsloven.

/karsten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-02-09 18:05

> Hvad har fyrværkeriulykken med grundstødninger at gøre ?

Du mener det er en påstand jeg kommer med og bad om eksempler på at
forsikringsselskaber forsøger at undlade
at betale hvis de kan komme afsted med det. og det fik du hermed!!!

Du mener måske forsikringsselskaber forholder sig anderledes til sejlads end
til andre forsikringssager????

> Jeg vil stadig gerne se en lovtekst eller henvisning til samme.
>
> PS. Jeg svarer i denne tråd også på Hardings indlæg. Især det sidste - det
> med henvisning til søfartsloven.
>
> /karsten

Se Hardings uddrag af søfartsloven. det burde være fyldestgørende.

En ting er lov en anden praksis. og hvordan enkelte sager i praksis vurderes
ved jeg intet om.

Småskader priorteres måske ikke så højt... Jeg har engang fået stjålet en
cykel til ca. 2500kr. og jeg har engang
prøvet at fryseren gik, med indhold for ca. 500kr. i begge tilfælde sendte
forsikringen bare en check på beløbet uden yderligere undersøgelser.

Men jeg har også prøvet at have indbrud i en bil med et flyttelæs. her kom
der en taksator forbi.

Faktisk startede taksatoren med at fortælle at man ikke må efterlade en bil
med et flyttelæs uden opsyn. hertil kunne jeg svare at det jo ikke var
muligt
idet man på f.eks. storebæltsfærgen ikke må opholde sig på bildækket under
overfarten. herefter glemte han alt om denne påstand og gennemgik mituiøst
hvad der var blevet stjålet og ikke mindst ville han have mig til at
fortælle hvor i bilen de forskellige effekter havde været.
Det stjålne beløb sig til ca. 25.000 kr. Da jeg efter min bedste
hukommelse havde fortalt ham hvor de forskellige effekter havde ligget.
begyndte han at strege ud. idet, man f.eks. ikke må have en jakke liggende
på bagsædet, en sådan skal ligge i begagerummet.
min 5 ltr. reservedunk stod på gulvet bag førersædet. den blev også strøget,
da den skulle have befundet sig i begagerummet.

Så min tiltro til at forsikringsselskaber betaler uden at prøve at fraskive
sig ansvar ved større skader er ikke stor.

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-09 18:22

> Se Hardings uddrag af søfartsloven. det burde være fyldestgørende.

Jeg har såmænd læst det Harding skrev, men jeg kan ikke se et link, opslag,
henvisning eller lign. Det er det jeg eftersøger.

/karsten

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 20-02-09 11:51

Hej,
Det manglende antal havne i "sejlerens.com"'s oversigt, skyldes ganske
enkelt, at havnene ikke ønsker at være med?!
Er havnene virkelig så meget på numsen, at de ikke har råd til at være
med? - eller skyldes det helt andre årsager? - måske for mange gæstesejlere?
Det undre mig at bl.a. Dragør og Holbæk ikke er med - nogen der kender
årsagen?

Hilsen Preben

Fra : Michael Thomsen

Dato : 20-02-09 10:58

On Fri, 20 Feb 2009 09:15:55 +0100, Karsten Madsen <6 på drosselvej i
<"danmark>"> wrote:

> Nu er sømærker vel udsat for erhvervstrafikkens skyld.
> Det viser sig åbenbart at der ikke er behov for erhvervets brug af
> sømærker.
> Derfor er det vel rimeligt at ikke brugte sømærker fjernes.

Nemlig, og hvis man er utilfreds kan man jo gøre som de har gjort i
fx Roskilde Fjord, hvor sejlerne nu står for udlægning, vedligeholdelse
og placering af bøjerne:

http://www.roskildehavn.dk/søkort.htm

//michael

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-02-09 09:26

Henning,

Det er da ikke rigtigt at henvisningen ikke findes. Kun på denne ene
side virker linket ikke.

M.h.t. reglerne om kortanvendelse står der:

[...]

Der er ikke specielle regler vedr. lystfartøjer. De bliver i
regelsættet defineret som et lastskib, der ikke anvendes
erhvervsmæssigt.

Du kan tillige læse i "Søret for fritidssejlere" af Kurt Skytte.
Udgivet på foranledning af Søfartsstyrelsen,
forhandlet af Iver C. Weilbach A/S.
Se på side 23, tredie afsnit.
Her står det du eftersøger!

Og så gør det heller ikke noget at du acceptere hvad KMS skriver på
deres site:

Fra : HEME

Dato : 25-02-09 19:56

Hej Harding

I min bog Søret for fritidssejlere står der på side 23 vedr. grundstødning
og brand, min er 4 udgave, hvilken udgave har du ?

mvh
Henning (HEME)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-02-09 00:28

Hej Henning,

Det er udgave 2. jeg har.

Det ser ud til at Weilbach for tiden sælger udgave 5. så det er da
rart at mange køber bogen i forbindelse med Y-3 uddannelsen.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 26-02-09 19:08

Hej Harding
Det går stærkt, min udgave er åbenbart også forældet, men på side 45 afsnit
5.3 står "I henhold til bl.a. teknisk forskrift om fritidsfartøjers bygning
og udstyr m.v. er et fritidsfartø defineret som et fartøj, der - uanset
fremdrivningsmidlet - anvendes til sport eller fritidssfor-mål, og sopm ikke
anvendes til erhvervsmæssige formål.

I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelse, om et fartøj kan anses for et
fritidsfartøj"

Direkte afskrevet.
Mht. fartøjernes bygning mv. henvises til et EU direktiv og så videre,
hvilket jeg jo meget tidligere i denne lange tråd har nævnt, at jeg ikke
kunne finde reglen for søkort, og derfor kunne forestille mig at den er
ændret. Desværre er der ikke så mange yachtskippere som der burde, jeg synes
selv at 3 var betydelig bedre end duelighed, og på 1 er der både lang mellem
kursusstederne og dem der går op. Kurt Skyttes bog er glimrende! Dog tror
jeg at de mange udgaver skyldes at reglerne ændres hele tiden.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-02-09 12:51

Hej Henning,

Ja den formulering - uanset fremdrivningsmiddel - er mere dækkende end
den gamle formulering.

I udgave 2 er "Udrustning" beskrevet som: søkort, navigationsmidler,
redningsudstyr m.m. og det synes jeg er en god beskrivelse af
grundlæggende udstyr ombord.
På KMS´siden står der også, at skibe skal have opdaterede søkort
ombord og det er vel et yderst rimeligt krav. KMS er underlagt
Miljøministeriet og deres kortgrundlag kommer fra Farvandsvæsenet, så
det finder jeg heller ikke urimeligt.
På det sidste er Elektroniske søkort kommet til og der er reglerne for
deres gyldige anvendelse som erstatning for papirkortene også tydeligt
defineret. Det finder jeg også rimelig i forhold til de store værdier
som lastskibene fragter.
Problemet, som jeg ser det, er at lystsejlere ikke føler at det er
nødvendigt at følge reglerne, hverken på det område eller andre
områder, her tænker jeg især på indholdet i Teknisk forskrift for
udlejningsbåde. hvor der stilles krav til ankergrej, sikkerhedsudstyr,
gasinstallationer m.m.
For mig er disse krav/regler ikke noget der burde tilsidesættes blot
fordi man er ene ejer og bruger at et fartøj hvor de samme
forudsætninger burde være selvfølgelighed.
Her på dk.sejlads har der til tider været indlæg det tydelig viste at
regler m.m. ikke ønskedes overholdt. Derfor gør det nok ikke noget at
man prøver at holde fanen lidt højt, således at vi kan undgå en
placering i statistikken.
Det er ikke særligt formålstjenligt at sejle efter "Esso-kort" vi ved
jo at vores farvande er grunde og fyldte med sten, så selv med tinge
dybgang på båden er sikker navigation på en rejse ikke at foragte.

Selvfølgelig ændres reglerne hele tiden; men regelmagerne har ikke for
vane at slække, tvært imod. Blot kommer der nye aspekter til som følge
af ny teknologi.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 26-02-09 22:39

Hej Harding

Det har ALDRIG!!! været min mening (hvilket jeg nu også mener at have
udtrykt endog flere gange) at tale for sejlads uden søkort, det er dybt
uansvarligt at bringe sin besætning, sit skib og sig selv i fare ved at
sejle uden de efter forholdende passende navigationsmidler, hvilket altid
vil indebære søkort, og tilhørende instrumenter, MEN jeg må sige at kravet
om der skal være papirkort ombord, finder jeg er gammeldags, hvorfor det
var/er interessant at finde netop den paragraf der stiller krav om papirkort
ombord. Især i betragtning af de gode muligheder der er med de elektroniske
hjælpemidler. Der er jo ikke mange lystsejlere som har råd, endsige plads
til udstyret, til de kort der opdaterets real time fra satelliter, men bare
med fx. en opdateret version af det levende søkort tror jeg at søsikkerheden
forbedre væsentligt i forhold til man af dem der benytter alm. papirkort og
så periodisk/sjælden plotter ind hvor de er. Den lettelse at kunne se sit
spor, og være sikker på at det er rigtigt (igen med forbehold at man
selvfølgelig har checket udstyret som det også er klart formuleret omkring
begrebet sødygtiged, giver sejleren mulighed for at bruge lidt mere tid på
behørigt udkig, vejr, båd og besætning. Jeg er sikker på at du kender alle
historierne om selv erfarne folk der i dårlig vejr, eller ved natsejlads,
har gjort fejl i stedbestemmelse og bestik.
Det skal dog altid ses i det lys at man som ansvarlig skibsfører må vurdere
om der er dækning for den værst tænkelig situation, ja du kender uden tvivl
alle de forhold der skal tænkes ind.

mvh
Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-02-09 02:57

Hej Henning,

Jeg tror ikke at nogen ønsker at se ulykkesstatistikken udtrykke
følgende kommentar igen:

Uforsigtig navigering, ukendskab til brug af søkort og afmærkning,

Et par papirsøkort, i en mindre båd der som oftest ikke kommer langt
fra hjemhavnen, fylder ikke meget.

Selvom en kortplotter/PC i de fleste tilfælde virker fremragende til
positionsbestemmelse, sker de at satelitterne stå i en lige linie og
det resulterer i at pos. beregningen svigter.
Man skal huske på at selvom man har en 24 kanal GPS modtager så er det
kun de satelitter der er mellem zenit og 45 graders keglen er anvendes
til beregning. De lavereliggendes signal har for dårligt signal/
støjforhold til anvendelse.
Skal man have lidt større sikkerhed findes der programmer til PC hvor
man, hvis PC´en og GPS´en er tændt hele døgnet rundt kan få
usikkerhedsberegninger og visning af de aktive satelitter for
beregning.
Derfor er kravet fortsat at der skal være papirsøkort ombord og
selvfølgelig med det værktøj der bruges dertil.
Kortplotter og PC skal kun betragtes som hjælpemidler. Pålideligheden
er for det meste stor og derfor føler sejlerne nok at papirkortene er
gammedags og de kræver tillige en større indsats ved planlægningen end
de elektroniske.
Men selv de elektroniske indretninger er mange sejlere utrygge
overfor, da de ikke anvender dem fuldt ud. Nogle sejlere har dem
slukket og tænder dem først når de fornemmer at noget er galt, ja det
sker selv i tåget vejr.
Ofte bliver berømmelsen af plotterne størst i festlig lag ombord
bådene i havnene hvor alle kan se at man ligger på pladsen ved broen.
For os der har sejlet mange tusinde sømil med plotter/PC ombord har
nok en bedre forståelse for at have flere referancer (papirsøkort) for
at bedømme sikker navigation.
Med den erfaring i baghovedet så kan der opstå uventede situationer
hvor der skal tænkes hurtigt og kreativt inden roen igen hersker
ombord hos skibsføreren.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-09 03:29

Hej Henning,

Ja det kan godt virke lidt banalt men nye sejlere har glæde af disse
generelle informationer.
I de lokale sejl- og motorbådsklubber drives der ofte
navigationsundervisning og praktisk sejlerskole krydret med
forskellige andre oplysende arrangementer.
Oven i dette findes specialklubberne for bådtyperne og her føler jeg
at der er stor spredning lige fra meget aktive klubber og til mangelen
på typeklub.
I specialklubberne er der stor mulighed for at tilpasse stoffet på
disse klubbers hjemmesider til netop denne bådtypes behov.
Der kan være et godt blogfora, billedalbums, aktivitetskalender,
marked og der kan også være en større samling af informationer. I B-31
Klubben har vi over 10.000 siders info til medlemmerne omfattende:

Advarsler vedrørende sejlads
Ankerpladser
Ankring beregning
B-31 beklædning
B-31 Bladet arkiv
Bådforsikring
Bådvarmere
Dokumenter
El-installationer ombord
Fotos
Havneplaner
Kanaler Waterways
Kapsejlads i B-31 klubben
Knob og stik
Konstruktionstegninger
Maritime links
Medlemmernes konstruktioner
Meteorologi
Motorer og Tips
Navigation
Pentry cookers
Sejladsoplevelser, events
Skibsregisteret
Skroggennemføring
Skydebanerapporter
Vedligeholdelse forår og efterår
Videoer
Vinterstativer

Ja det er rigtigt at der burde være meget mere tilgængeligt på dansk;
i DS´regi har der været afholdt møder landet over med Brainstorming og
nogle forslag gik på at klubbernes informationer skulle samles og
indexeres på siden "Danske Bådejere". Der mangler blot en tovholder og
viljen til at gennemføre det udmærkede projekt som er sat i søen.
Det er her at DS bør træde i karakter og gennemføre det projekt som
generalforsamlingen pålagde dem.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-03-09 00:35

[...]

Det ser ikke ud til at man kan søge i de 10.000 sider!!!
og så kræver siden den login....

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-03-09 01:21

Hej Jan,

De mange siders info er for medlemmer af B-31 Klubben. Det kræver både
en tilladelse fra bestyrelsen og et medlemslogin og password for at
kunne deltage.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-03-09 22:01

[...]

Hmm... så er der ikke meget at komme efter

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-03-09 15:34

Jo da, du kan blive ikke aktivt medlem i B-31 klubben.

Mvh/Harding
Formand for B-31 klubben