koblingsfilen ved hurtig start
Fra : Desilva

Dato : 28-07-01 17:01

En gsf600s trækker bedst omkring 9000 rps, så hut jeg visker. Derfor
resonerer jeg sådan at hvis man vil opnå en optimal start, optimal
acceleration, så opnås denne ved at give gas til 9000 rpm og så slippe
koblingen delvist samtidigt med at der gives mere gas så man holder den på
det optimale omdrejnigstal.

Det virker da også, men jeg er begyndt at spekulere lidt over hvorvidt
koblingen kan holde til det i længden. Det tager jo ikke lang tid før man er
så godt oppe i fart at koblingen helt slippes, men det er tilgengæld et
voldsomt træk der skal formidles af pladerne under gnidning.

Hvordan starter man hurtigt hvis ikke sådan, og kan cyklen holde til det i
længden?

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 28-07-01 20:14

> Hvordan starter man hurtigt hvis ikke sådan

Man gør netop som du beskriver, men nok nærmere ved 10 krpm (maks. effkt
@10,5 krpm, maks. moment @ 9,5 krpm).

> og kan cyklen holde til det i
> længden?

Nej.

Mvh
Steen

Fra : RpR

Dato : 28-07-01 23:37

> Nej.

Det er vel næsten kun koblingspladerne det går ud over?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 29-07-01 00:44

> Det er vel næsten kun koblingspladerne det går ud over?

Kræfterne ligger også på koblingsskålen (der har det ene sæt plader fat).
Denne skål kan gå i stykker, med større reperation af koblingen til følge.
Et eller flere "uheld" under max-acceleration (man taber lige koblingen),
kan resultere i større eller mindre skader på hele træklinien (kæde, ekst.
tandhjul, gearkasse- og aksler, koblingsaksel). På enkelte, især totaktere,
kan du risikere at vride krumtappen (hvis kobligsskålen ligger direkte på
den). Det sidste er nok meget sjældendt - jeg har i hvert fald ikke set det.
Generelt kan du sige at et par hurtige starter ind imellem vel ikke skader
det store, men et øget slid på stumperne vil der altid være.

Der er også den fare at flippe cyklen - ikke rart, men sikkert ikke det
store problem på en Bandit (600 .

Mvh
Steen

Fra : Desilva

Dato : 29-07-01 09:53

> Der er også den fare at flippe cyklen - ikke rart, men sikkert ikke det
> store problem på en Bandit (600 .

Nåå.. det kan de fleste cykler vel. Hvis man holder stille med 10.000 rpm og
udkoblet, og koblingen så slippes, så tror jeg da nok selv en bandit kan
vende bunden i vejret.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 29-07-01 11:26

> [...]
og
> udkoblet, og koblingen så slippes, så tror jeg da nok selv en bandit kan

Tjaa, joo, det kan den vel nok så - jeg tror nu problemet føles værre på en
R1'er

Mvh
Steen

Fra : Desilva

Dato : 29-07-01 15:09

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message
> og
>
> Tjaa, joo, det kan den vel nok så - jeg tror nu problemet føles værre på
en
> R1'er

Joo Men der kan man måske være heldig at flippe hele vejen 360 grader
rundt og lande på hjulene, så man kan køre videre ehm ;-]

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 29-07-01 18:26

"Desilva" <NOSPAMM_alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> udkoblet, og koblingen så slippes, så tror jeg da nok selv en bandit kan

Selv min gamle Puch VZ 50 kunne lave det "stunt"

--
Hilsen
Dennis Pedersen