(Hjemme) Opmåling af havbunden - søkort
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-02-09 08:20

Hej gruppe

For et års tid siden, foreslog jeg at man for at få mere præcis opmåling i
visse områder, havde en datalogger (evt PC) ombord, der noterede tidspunkt,
position og dybde, og så kunne man sende data til et datacenter, der
behandlede de indsamlede data. Herunder korrigering for vandstand m.v.

Der findes faktisk allerede et GRATIS program, som kan samle data, og tegne
3D kort.

Måske kunne vi ved fælles hjælp lave mere præcis oversigt over hvor der
ligger (ukendte) sten og andet "skrammel".

Det gratis program findes her: http://drdepth.se/ så er det bare om der er
en ide i at få opsat en fælles server.

http://www.duelighed.dk/ (under advarsler) lavede på et tidspunkt et
indledende stykke arbejde, måske de kunne være interesseret?

mvh
/Børge

Fra : JensK

Dato : 17-02-09 13:59

Kære Børge
Smart - men gratis? Det koster 100 Euro.
Hilsen
Jens

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-02-09 19:02

Beklager.

Jeg fik en version som virkede, og jeg læste at det var de funktioner der
var inkluderet i "gratis" versionen.

Jeg har efterfølgende konstateret at dette ikke er korrekt. Så den version
jeg har er xxx'ed????

Men når det er sagt?
Kunne vi bruge det? i samlet flok? til at gøre vores sejlads mere sikker?

Nu er ovenstående "mere sikker" jo også en dum frase. Vi kan jo bare holde
os på de sikre havdybder. Og det er jo helt korrekt.

Men jeg sejler flere gange om ugen på distancen Dragør - Saltholm,
Flakfortet, eller Dragør - Ishøj. Hvor vi fisker vi en del. (Dette foregår i
min lavtbundede motorbåd og ikke i min Bianca 360)

Og jeg kunne godt tænke mig flere informationer om havbunden, end
søkortene viser.

mvh
/Børge

Fra : Carsten Jensen

Dato : 18-02-09 08:14

Den Tue, 17 Feb 2009 08:20:25 +0100 skrev Børge Wedel Müller:
> For et års tid siden, foreslog jeg at man for at få mere præcis opmåling
> i visse områder, havde en datalogger ...

Jeg tror ikke det er et godt forslag til en mere præcis opmåling. Der er
mange mulige indvendinger, men dem som efter min mening er mest
iøjnefaldende er:

1) Bestemmelse af om det er en afviger eller en sten, og hvor den præcist
ligger
2) Samplingen af havbunden er ikke specielt god på tværs af sejlretningen
3) Forskellige bådes forskellige kalibrering af dybdemåleren (om dybden
måles som vand under kølen, vand under måleren eller dybde fra
vandoverfladen
4) varierende præcision på GPS, blandt andet på grund af kontakt til et
varierende antal satteliter
5) Havbunden ændrer sig over en sæson. Er det så fordi den er sandet til
eller fordi der måles noget forskelligt. F.eks.: måles der sand bund?
Måles der mudder hvor det er svært at bestemme overfalden? Eller måles
der græs?

> Der findes faktisk allerede et GRATIS program, som kan samle data, og
> tegne 3D kort.

Det kunne være interessant at vide, hvad programmet gør. Jeg synes kun
man kan læse at det bruger: "Unique signal processing algorithms
compensate for the response of the sounder transducer." men det kunne
være interessant at vide hvilke. Ved du noget om det?

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 18-02-09 21:10

Den Wed, 18 Feb 2009 19:01:50 +0100 skrev Børge Wedel Müller:
> Og jeg kunne godt tænke mig flere informationer om havbunden, end
> søkortene viser.

SÃ¥ kan du da overveje at anskaffe en sidescanssonar som f.eks. en
Humminbird 797Cx2 SI Combo. SÃ¥dan en giver ret detaljerede billeder af
havbunden (kan se objekter på 6,25 cm).

Mvh

Carsten

Fra : Thomas Larsen

Dato : 18-02-09 22:05

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidspunkt, position og dybde, og så kunne man sende data til et
> datacenter, der behandlede de indsamlede data. Herunder korrigering for
SNIP en hel masse

Jeg kan anbefale at kigge på www.fiskekortet.dk . Vi er en del medlemmer i
småbådsklubberne i Danmark der samler data ind, primært via Lowrance
instrumenter. Claus Sørensen, der har hjemmesiden, anvender de indsamlede
data til at lave kort, både i papir og elektronisk udgave, som bl.a. bruges
til fiskeri.

Thomas

Fra : Carsten Jensen

Dato : 19-02-09 00:10

Den Wed, 18 Feb 2009 22:05:25 +0100 skrev Thomas Larsen:
> Claus Sørensen, der har hjemmesiden, anvender de
> indsamlede data til at lave kort, både i papir og elektronisk udgave,
> som bl.a. bruges til fiskeri.

Se det er smart brug af data fra plotteren!

Ved du hvor meget Claus Hansen har betalt for rettighederne til at sælge
de kort han printer ud? Altså rettighederne til de originalkort med veje
og vanddybder som han så retter i?

Mvh

Carsten

Fra : JensK

Dato : 18-02-09 16:13

Kære Børge

Jeg synes også det er en spændende ide. Vi mangler lidt info om,
hvordan vi kunne kalibrere vore målinger i forhold til hinanden og
hvordan man kan sammenlægge flere databaser fra samme område. Oftest
sejler vi vel lidt på kryds og tværs og har ikke hele områder dækket,
som de viser på demoen.
Måske skulle man skrive til dem - hvis de kune etablere en service som
GPSGate har (upload/download og kalibrering af data), så var vi nok
mange, der ville investere i softwaren.
Hilsen
Jens

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 26-02-09 19:27

Ideen er nu sendt videre til udvikleren.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 19-02-09 00:14

Den Wed, 18 Feb 2009 23:10:15 +0000 skrev Carsten Jensen:
> Ved du hvor meget Claus Hansen ...

Jeg mente naturligvis Claus Sørensen :)

Fra : JensK

Dato : 27-02-09 18:41