fjern understreg fra link
Fra : Joachim

Dato : 16-02-09 23:38

Hej alle hvis i kigger på denne side:

www.danish-matchrace.dk/test/index.html
Hvis i så går en lille smule ned kan i se under artiklerne at
teksten er understreget fordi det er som en link.

Hvordan fjerner jeg det fra denne tekst?

Håber der er nogle, som kan hjælpe.

Hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-02-09 23:50

Joachim wrote:

> Hvis i så går en lille smule ned kan i se under artiklerne at
> teksten er understreget fordi det er som en link.
>
> Hvordan fjerner jeg det fra denne tekst?

Du poster fra html.dk, men har ikke brugt tid på kigge deres tutorials
igennem?
Kig på http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp, der besvarer dit
spørgsmål.

--
Kurt Lund

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-02-09 13:45

Joachim skrev:
> [...]
> teksten er understreget fordi det er som en link.
>
> Hvordan fjerner jeg det fra denne tekst?

a {text-decoration:none;}
i stylesheet'et til siden.

Men det er en enormt dårlig idé, for dermed fjerner
du den sidste indikation af at de pågældende tekster
er links.

Men i det hele taget er siden noget rigtig skod kode,
som man lavede det før du blev født.

Du gør din sponsor, dit team og dig selv en rigtigt
dårlig tjeneste ved at offentliggøre en sådan gang
håndværksmæssigt sjusk. Al respekt for den sportslige
indsats, men tror du ikke der også skal kunnen, øvelse
og omhu til at lave en hjemmeside?

Havde det været en hjemmeside for din mormors kolonihave
havde jeg nok ladet det passere uden disse kommentarer.

Men jeg synes din sag fortjener bedre. Styrt ned på
biblioteket og lån en af de bøger, der er omtalt i min
signatur.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Joachim

Dato : 17-02-09 14:30

> Men det er en enormt dårlig idé, for dermed fjerner
> du den sidste indikation af at de pågældende tekster
> er links.

Hvad er så en bedre idé hvis jeg kun vil fjerne det under den
nyhed, og ikke de andre links på siden?

> Men i det hele taget er siden noget rigtig skod kode,
> som man lavede det før du blev født.

Jeg er nybegynder til at lave hjemmesider, men hvis det ikke er i
de koder jeg skal lave den hvad er det så i? Jeg har allerede
nogle bøger med xhtml og css koder så det er ikke problemet, men
hvilken slags fejl er det?

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 17-02-09 16:09

Joachim skrev:
> [...]
> de koder jeg skal lave den hvad er det så i? Jeg har allerede
> nogle bøger med xhtml og css koder så det er ikke problemet, men

Hej.

Jeg er selv en Newbie indenfor området, men gør som Jørgen Farum skriver.

Og en anden ting, skaf f.eks. Firefox med Webdeveloper, så vil du opdage
at der er min. 60 advarsler om manglende og forkert kode på siden.

--
Venlig hilsen
Ib K. Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-02-09 19:29

Joachim skrev:

> Hvad er så en bedre idé hvis jeg kun vil fjerne det under den
> nyhed, og ikke de andre links på siden?
Nu skriver du jo ikke, hvad det er for et link
blandt de mange, der drejer sig om, men her er
et eksempel fra din side:

<a target="_self" href="wmrc.html" target="indhold">
Joachim vandt sølv til vm i matchrace i Virtual Skipper.
100 <br /> sejlere deltog i stævnet heriblandt sejlere
fra det virkelige <br /> Americas cup, internationale
regeldommere og matchrace <br /> sejlere fra toppen af
ISAF verdensranglisten.</a>

bør være
Joachim vandt sølv til vm i matchrace i Virtual Skipper. 100
virkelige Americas cup, internationale regeldommere og
matchrace sejlere fra toppen af ISAF verdensranglisten.
<a ref="wmrc.html">Læs mere her...</a>

og så lade standardformateringen (blå, understreget)
være. Hvis du ønsker en anden formatering kan du
ramme dette link med formdeklarationen

p.nyhed a {color:teal;background-color:transparent;}

> [...]
> de koder jeg skal lave den hvad er det så i? Jeg har allerede
> nogle bøger med xhtml og css koder så det er ikke problemet, men

Du kan jo passende starte med at droppe tabellerne.
Tabeller er beregnet til tabeldata, og ikke til layout
af websider. Sidens rektangulære elementer skabes af
en serie div-markører, der hver for sig formateres
af stylesheet formdeklarationer.

På denne webside kan du finde en række modeller
http://webdesign101.dk/layout/

Fejlene i din kode finder du ved selv at få siden
valideret på adressen

http://validator.w3.org

Korrekt og nogenlundefejlfri kode er den første
forudsætning for at din side ser nogenlunde ens
ud i forskellige browsere. Det er er også en
forudsætning for at nogen af de mennesker, der
giver gode råd i denne gruppe kan komme med disse
gode råd.

Korrekt kode er ikke det samme som logisk korrekt.
For eksempel deler du linjerne ved at indsætte
br-elementer. Det er ikke nødvendigt. Linjerne
dels automatisk, hvis de bliver længere end der
er plads til.

Du har også lavet GIF-animationer ud af nogle
fotos. Det er et kolossalt båndbreddespild.
Fotos på websider skal være i jpg-format.
Vil du vise flere fotos efter hinanden bør du
lave et JavaScript slideshow, her er links
til et par eksempler:
http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/
http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/random.php

Jørgen Farum Jensen

Fra : Joachim

Dato : 18-02-09 17:46

Fra : Joachim

Dato : 18-02-09 17:51

Beklager det andet indlæg, men kan ikke finde en knap til at slette
det igen.

Vil også lige skynde mig at sige tak for de hurtige og gode svar!

> [...]

> virkelige Americas cup, internationale regeldommere og
> matchrace sejlere fra toppen af ISAF verdensranglisten.
Jeg har nu prøvet det og kan godt se det ser meget bedre ud, men
hvordan gør jeg så når man trykker på "læs mere her" at den så åbner
mit link?

> [...]
> Fotos på websider skal være i jpg-format.
> Vil du vise flere fotos efter hinanden bør du
> lave et JavaScript slideshow, her er links
Jeg ved godt det ikke er godt med Gif-animation, men jeg ved slet ikke
noget om Java Script (Jeg vidste heller ikke at man kan lave
animationer i det). Jeg har nu prøvet at kigge på de 2 links, men kan
ikke finde ud af at lave sådan en animation har du evt. et link til in
tutorial hvor jeg kan læse om det?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-02-09 20:32

Joachim skrev:

> Jeg har nu prøvet det og kan godt se det ser meget bedre ud, men
> hvordan gør jeg så når man trykker på "læs mere her" at den så åbner
> mit link?

Det er jo det, der er ved a-markøren: Den
laver et link til den side, der står som
værdi for href-attributten, i dette tilfælde
altså siden wmrc.html. Et klik på linkteksten
vil indlæse siden wmrc.html i browservinduet.

Helt grundlæggende omslutter <p>...</p>
et tekstafsnit. Skriften har den størrelse
og udformning (skrifttype) du har bestemt i
en formdeklaration i dit stylesheet,
for eksempel
p {
font-family:arial, georgia, sans-serif;
font-size:0.9em;
line-height:110%;
}
Inde i et tekstafsnit kan så forekomme et
link som det jeg nævner i eksemplet.
Teksten i dette bliver så blå og understreget,
medmindre du i dit stylesheet har bestemt noget
andet.

> [...]
> animationer i det). Jeg har nu prøvet at kigge på de 2 links, men kan
> ikke finde ud af at lave sådan en animation har du evt. et link til in

Websiden
http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/
henviser til
http://webdesign101.dk/slideshow/eksempel_2.php
der henviser til
http://webdesign101.dk/slideshow/eksempel_1.php
der henviser til
http://webdesign101.dk/rollover/
der linker til 8-10 artikler om emnet fra a-z.

Menfør du begynder på det synes jeg du skal
lave dig en ordentlig skabelonsider efter
en af de modeller, jeg beskriver i artiklen
http://webdesign101.dk/layout/

Når du har lært dig at lave sådan en side
inklusive ganske almindelige billeder kan du
sikkert få hjælp til eventuelle vanseligheder
her i gruppen.

Du skriver, at du har bøger om HTML og CSS.
Det ville en god ide også at læse i dem om
tekstformatering, oprettelse af links,
indsætning af billeder og alt det ganske
almindelige HTML-stof.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Joachim

Dato : 19-02-09 17:08

Fra : Joachim

Dato : 19-02-09 17:13

Jeg ved ikke lige hvad der skete i foregående post. Da jeg havde slettet
alt det som den har skrevet igen, men her er det rigtige:

> [...]

> værdi for href-attributten, i dette tilfælde
> altså siden wmrc.html. Et klik på linkteksten
> vil indlæse siden wmrc.html i browservinduet.

Jeg har prøvet at lægge det ind, men linket dur stadig ikke- som om
linket slet ikke er der? Du kan evt. selv prøve at gå ind og tjekke

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 19-02-09 18:29

Joachim wrote:

> Jeg har prøvet at lægge det ind, men linket dur stadig ikke- som om
> linket slet ikke er der? Du kan evt. selv prøve at gå ind og tjekke
> www.danish-matchrace.dk/test/index.html

Lige i skyndingen kan jeg se at der er en stavefejl i linkmarkøren,
det skal være a *href* (ikke ref). Det ser også ud til at
linkadressen er forkert, den skal have http:// og måske også www.
foran.
Lisbet

Fra : Joachim

Dato : 23-02-09 13:41

Hej Alle

Tak for de gode svar. Dog kunne jeg godt tænke mig at hele
teksten er som et link. Det vil sige at man ikke behøver at
trykke på "Læs mere her", men at man bare kan trykke på selve
teksten. Den tekst skal så bare bevare det udsedne den har nu kig
evt. her: http://www.danish-matchrace.dk/test/index.html

"Så denne tekst faktisk er et link: Joachim vandt sølv til vm i

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 23-02-09 15:30

Joachim wrote:
> [...]
> trykke på "Læs mere her", men at man bare kan trykke på selve
> teksten. Den tekst skal så bare bevare det udsedne den har nu kig

Du flytter <a href="norskmesterskab.html"> foran teksten "Norsk
Mesterskab osv., altså:

Vi endte Round Robin som nummer 2, og gik derefter til finale hvor vi
mødte Petter Mørland Pedersen vi vandt 2-0 og gik derefter i finalen.
Læs mere her... </a>

For at undgå understregningen skal du i dit *.css ud for a:link
skrive: text-decoration:none;

Lisbet

Fra : Joachim

Dato : 23-02-09 16:58

Tak for svaret nu dur det også... Nu hvor vi er under "links" så har jeg
lige prøvet at lave billedet som link, men når jeg gør det laver den en
lilla ramme uden om billedet? Hvordan undgår jeg dette?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-02-09 17:01

Joachim kom med denne ide:
> [...]
> lige prøvet at lave billedet som link, men når jeg gør det laver den en
> lilla ramme uden om billedet? Hvordan undgår jeg dette?

På samme måde. I CSS for billedet fjerner du rammen med border : none;

http://bbsorensen.dk

Fra : Joachim

Dato : 23-02-09 17:13

Tak for nogle virkelige gode og hjælpfulde svar nu burde alting at due!