Copyright på billeder
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 17:13

Hej ng

Jeg står i en lidt speget sag.
Tilbage i 2000 er jeg på en udstilling om en dansk designer sammen med mine
forældre. Da min far samler på produkter af den pågældende designer
spørger jeg om lov til at fotografere frit af de udstillede produkter. Denne
tilladelse gives mundtlig.
Jeg brændte så siden en kopi af mine billeder til min far, samt to andre
samlervenner.

Min far har så her for ca. tre måneder siden åbenbart gratis givet endnu en
kopi af mine billeder på cd-rom til en ny samlerven.
Selvfølgelig underforstået at det var til eget privat brug, men dette er
formentlig ikke specifikt blevet sagt, og hvis det er, så er det i hvert
fald mundtligt.

Nu viser det sig (formentlig) at den nye samlerven er begyndt at sælge
kopier af den cd-rom med mine billeder fra udstillingen, for ca. 400 kr.
stykket.
Hvordan ligger det med copyrighten til de billeder ?? Kan jeg forbyde den
nye samlerven at sælge disse kopier, med henvisning til at jeg har
copyrigten til billederne ??
Eller vil samlervennen kunne henvise til at hun har fået billederne af min
far, og at han formentlig ikke har nævnt noget om at samlervennen ikke måtte
lave kopier af cd-rommen ??

Hvis jeg stadig har copyrighten til billederne, og vil stoppe at
samlervennen udnytter mine billeder til egen økonomisk fordel, hvordan gør
jeg det så ??
Hvilke paragraffer kan jeg bruge til at understrege overfor hende at jeg
ikke ønsker mine billeder brugt på den måde ??

Mvh

Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-02-09 18:11

T. R. skrev:

> Nu viser det sig (formentlig) at den nye samlerven er begyndt at sælge
> kopier af den cd-rom med mine billeder fra udstillingen, for ca. 400 kr.
> stykket.

Dine billeder er beskyttet af Ophavretsloven. Hvis de i sig
selv opnår værkshøjde, er de beskyttet til 70 år efter din
død, ellers er de beskyttet 50 år fra udgangen af det år, de
blev taget.

> Hvordan ligger det med copyrighten til de billeder ?? Kan jeg forbyde den
> nye samlerven at sælge disse kopier, med henvisning til at jeg har
> copyrigten til billederne ??

Du kan forbyde det, og du kan kræve betaling for den hidtige
brug. Hvis der ikke er andet end dine billeder på de solgte
dvd'er, så er der ikke noget i vejen for at du kan kræve 400
kroner pr. solgt eksemplar.

Du kan risikere problemer med museet/kunstnerne, hvorfor det
måske kan være en god ide at få stoppet salget i stedet for
indgå en aftale om fremtidigt samarbejde med hende, der
sælger dvd'erne.

> Eller vil samlervennen kunne henvise til at hun har fået billederne af min
> far, og at han formentlig ikke har nævnt noget om at samlervennen ikke måtte
> lave kopier af cd-rommen ??

Nej, billederne er beskyttet som udgangspunkt. Hun skal have
lov, før hun må bruge dem.

> Hvis jeg stadig har copyrighten til billederne, og vil stoppe at
> samlervennen udnytter mine billeder til egen økonomisk fordel, hvordan gør
> jeg det så ??

Du skriver et brev/en mail til hende, hvor du beder hende
stoppe salget øjeblikkeligt. Du kan henvise til de relevante
paragraffer i Ophavsretsloven - hvilke afhænger af, om dine
billeder har værkshøjde eller ej.

Hvis det er affotograferinger af hvert enkelt billede, har
de nok ikke værkshøjde, og så er det § 70 der beskytter
billederne, mens § 76 omhandler straf for overtrædelse af
beskyttelsen. § 83 handler om erstatning og godtgørelse.

Du kan finde loven her:

Det står dig frit at sende en faktura sammen med dit brev/mail.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 18:21

> Du kan risikere problemer med museet/kunstnerne, hvorfor det måske kan
> være en god ide at få stoppet salget i stedet for indgå en aftale om
> fremtidigt samarbejde med hende, der sælger dvd'erne.

Det var egentlig også den vej jeg tænkte. Det er ikke pengene jeg er
interesseret i.

> [...]
> værkshøjde, og så er det § 70 der beskytter billederne, mens § 76
> omhandler straf for overtrædelse af beskyttelsen. § 83 handler om

Formentlig drejer det sig "bare" om at hun har taget kopier af cd-rommen.
Vil mine billder så have "værkshøjde" ??

Mvh

Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-02-09 18:36

T. R. skrev:

> Formentlig drejer det sig "bare" om at hun har taget kopier af cd-rommen.
> Vil mine billder så have "værkshøjde" ??

Værkshøjden har ikke noget at gøre med, hvordan hun kopierer
dine billeder. Det har noget at gøre med, hvordan du har
taget dem. Hvis det blot er affotografering af et maleri,
har det sandsynligvis ikke værkshøjde, men hvis du har taget
billedet fra en bestemt vinkel for at opnå en skyggeeffekt
eller lignende, så kan det risikere at have opnået værkshøjde.

I begge tilfælde er dine billeder beskyttet - medmindre det
er mere end 50 år siden, du tog billederne. Er de under 50
år gamle, er de beskyttet, det er blot forskellige
paragraffer, der beskytter dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 18:41

> [...]
> værkshøjde, men hvis du har taget billedet fra en bestemt vinkel for at
> opnå en skyggeeffekt eller lignende, så kan det risikere at have opnået

Aaah..ok :)
Så har mine billeder IKKE værkshøjde da det jo bare er billeder af
eksempler på dansk design.

> I begge tilfælde er dine billeder beskyttet - medmindre det er mere end 50
> år siden, du tog billederne. Er de under 50 år gamle, er de beskyttet, det
> er blot forskellige paragraffer, der beskytter dem.

Ok, jamen så vil jeg da lige studerer dine links :)
Tak for dine svar :)

Mvh

Thomas