epoxy primer
Fra : Poul Bak

Dato : 15-02-09 20:20

Hej alle

Hvilken epoxy primer mener i er bedst?
Den lokale bådebygger har haft nogle dårlige erfaringer med Hempel Ligth
primer sidste år, og andre mener at International er for tynd og West epoxy
er dyr og svær at bruge, så hvad gør man hvis nu båden skal genbehandles
inden den skal ud på et længere togt?

MVH

Poul Bak

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-09 20:52

Poul Bak kom med denne ide:

> [...]
> er dyr og svær at bruge, så hvad gør man hvis nu båden skal genbehandles

Jeg fik følgende råd på det nu lukkede værft AL-både, og det har
fungeret meget fint hos mig ved ombehandling af bunden for nogle år
siden.
- Først 1 - 2 lag fortyndet Light Primer (for god vedhæftning)
- Så nogle lag High Protect (det lægger meget tykkere lag end Light
Primer)
- Til slut et lag Yacht Primer, som sikrer bedre vedhæftning af den
begroningshæmmende maling end f.eks. Light Primer gør.

Overmalingsintervaller og temperatur/fugt grænser skal overholdes.

Men ellers kunne spørgsmålet let blive starten på en 'religionskrig' :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 22:40

West epoxy er da det nemmeste af dem alle. Lægger bare et lidt tyndere lag,
så man skal nok give det lidt flere lag. Se min beskrivelse på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm som ganske vist handler om
kølen, men det er helt samme udfordring.

Langt det største problem er vedhæftningen til bundmalingen. Hempels "trick"
med at bruge den grå yacht primer mellem LP og bundmalingen virker langt fra
hver gang. Netop her er overmalingsintervallet meget vigtigt og skal eftre
min menings være kortere end Hempel angiver. Ellers skaller bundmalingen af.

BJarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-02-09 10:07

Jeg har, af den lokale udstyrs-pusher, fået at vide, at vedhæftningen
forbedres meget, hvis det første lag bundmaling stryges på før primeren er
helt tør. Således "svejses" de to lag sammen, og så er det bare at køre løs
med bundmaling.

Det er muligvis ikke efter de officielle anbefalinger, men han siger, det
virker...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49988bb6$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-02-09 11:30

Mads Bo Falk frembragte:
> [...]
> med bundmaling.
>
> Det er muligvis ikke efter de officielle anbefalinger, men han siger, det

Det er helt efter "bogen" at 1. lag bundmaling skal på medens primeren
stadig 'klæber' lidt, men tiderne skal overholdes nøje.
Så er det her jeg skriver at hvis man lægger en Yacht Primer på epoxy
primeren, så bliver det meget mindre kritisk.
(Alle produkterne er Hempels)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 22:12

Ja, det er jeg enig i. Men det er noget hurtigere, mned hvis man følger
Hempels navisninger slavisk.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 22:18

Det må være en fejl i tastaturet. Prøver lige igen:

"Ja, det er jeg enig i. Men det er noget hurtigere, end hvis man følger
Hempels anvisninger slavisk."

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:4999d685$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : blueocean

Dato : 16-02-09 11:20

On 16 Feb., 11:30, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
> Så er det her jeg skriver at hvis man lægger en Yacht Primer på epoxy
> primeren, så bliver det meget mindre kritisk.

Jeg har i mange år brugt Ligth Primer, men er nu efter anbefaling fra
flere værfter, bla. det hollanske Jooff værft, at bruger SIGMA Primer
fra Holland

Det er en halv tyk nem påføring og meget slidtærk primer som virkelig
lukker, den kan også bruges på kølen efter den er renset og afsyret,
så sidder det rigtigt godt fast og slår ikke fra., som Hempels primer
godt kan gøre. mEN KORREKT MAN SKAL OVERHOLDE intervallerne nøje. Det
hafr jeg nu selv brugt en del år på flere både.

mvh.
Gert

Fra : Poul Bak

Dato : 16-02-09 22:41

Lyder meget intersant, har du noget nærmere på deres primer?
Jeg har søgt på deres hjemmeside uden at blive klogere.
Kan den smøres ovenpå den gamle fra International eller skal der slibes helt
i bund?

MVH

Poul Bak

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-09 23:39

Er det det samme producent som SIGMA maling, som man kan få nogle få steder
her i landet ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 17-02-09 15:56

On 16 Feb., 23:39, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand
(punkt)dk> wrote:
> Er det det samme producent som SIGMA maling, som man kan få nogle få steder
> her i landet ?
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
> "Poul Bak" <poulfjernde...@privat.dk> wrote in message

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej måske det ved jeg ikke , men det kan godt være det samme idet
Sigma jo er et firma produkt navn. så....
Gert