Mobiltelefon til søs
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 20:03

Forbrugerbladet TÆNK har netop testet en masse mobiltelefoner, for at finde
ud af hvilke, der kan tæle at blive våde/stænket.

Vinderne var:

Nokia 3120 Classic
Nokia N78
Sony Ericsson G900

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per R

Dato : 16-02-09 15:39

Hej,

Jeg har for kort tid siden købt en Samsung mobiltelefon, den blev betegnet
som hårdfør og kunne tåle vandstænk. Da kassen blev åbnet og manual læst
stod der: "er slagfast og vandafvisende, men tåler ikke saltvand", man skal
huske og spørge om ALT.

M.V.H.
Per

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-02-09 17:30

En tidlig august morgen modtog Søværnets Operative Kommando en
melding via Lyngby om, at et lystfartøj lå underdrejet, idet det
var løbet tør for benzin og ude af stand til at sætte sejl.
Vejret var skyet, 15 m/s SØ.
Meldingen fra lystsejleren var afgivet over mobiltelefon, som
eneste kommunikationsmiddel og det var efterfølgende ikke muligt
at komme i kontakt med båden, idet telefonen viderestillede til
mobilsvar.
SOK besluttede at gå til assistance med et miljøskib da de
vurderede at situationen kunne udvikle sig til en nødsituation.
I denne situation kunne hjælpen have været fremme væsentlig før,
ved kald over VHF radioen.
SOK krævede ikke økonomisk kompensation skønt de betegnede
lystsejlerens handling som uforsvarlig og yderst kritisabel
under de givne forhold, ligesom situationen med al tydelighed
viser mobiltelefonens utilstrækkelighed i nødsituationer.

Manualen til en mobiltelefon beskriver heller ikke at den ikke
kan bruges som nødtelefon eller hvis man trykker 112, at man så
bilver stillet ind til en tjeneste i nordjylland.
Mobiltelefonen er et meget brugt kommunikationsmiddel det duer
blot ikke til nød eller en tur i baljen.

Mvh/Harding

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 16-02-09 22:11

Aquapac laver nogle vandtætte tasker til mobiltelefoner, som skulle være
rigtig gode. Jeg har netop købt deres taske til mit kamera. Det skulle være
vandtæt til 5 meters dybde!

Se f.eks. http://sportsbutikken.dk/catalog/index.php?cPath=32_109

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 17:33

Den Mon, 16 Feb 2009 15:38:36 +0100 skrev Per R:

> [...]
> manual læst stod der: "er slagfast og vandafvisende, men tåler ikke
> saltvand", man skal huske og spørge om ALT.

Når "kun tåber frygter ikke vandet", hvorfor skulle en mobil tlf. så ikke?

---
Karl Erik.

Fra : Per R

Dato : 16-02-09 20:23

Hej
Gruppe,

Der findes faktisk mobiltelefoner som har indbygget satellittelefon, og jeg
synes da det burde være muligt at fremstille en bærbar og vandtæt VHF med
GSM-modul, men så vidt jeg husker, har jeg aldrig set en sådan.

M.V.H.
Per

Fra : BoA

Dato : 17-02-09 13:31

Per R skrev:
> [...]
> synes da det burde være muligt at fremstille en bærbar og vandtæt VHF med
> GSM-modul, men så vidt jeg husker, har jeg aldrig set en sådan.

Jamen kære venner - selvfølgelig kan det
da lade sig gøre at fremstille en mobil,
som er både 100 % vandtæt og slagfast og
...og...osv. MEN en sådan ville være en
hel del dyrere at fremstille - og værst
af alt ville den blive ved at virke alt
for længe, med det resultat at
producenten ikke får solgt så mange nye.
For en del år siden havde jeg selv en
NMT model, som var taget hjem til
kloakarbejdere og entreprenører. Den ku'
holde til lidt af hvert !

BoA

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-02-09 16:32

Ja selvfølgelig kan den gøres 100% vandtæt. Det kræver blot at
den lægges ind i en metalkasse der loddes tæt luften evakueres
og boksen fyldes med en inaktiv luftart.
Den mister dog lidt af dens funktionalitet.
Jeg har været med til at fremstille en GPSmodtager med en
nødsender og batteri indstøbt i et "kreditkort". Kom man i nød
brækkede man et hjørne og enheden begyndte at virke.
Kortet skulle dog ikke opbevares i vand i længere tid.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 20-02-09 06:56

For år tilbage fik jeg på en bådudstilling, som en reklame , en blød, solid,
gennemsigtig plastikpose på størrelse med en mobiltelefon, med vandtæt
patentlukning og en snor, så man kunne bære den om halsen. Man kunne betjene
mobilen uden at skulle åbne posen. Sådan en pose løser problemet med vand
(medmindre man har en sammenklappelig telefon).

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 21:02

Den Mon, 16 Feb 2009 20:22:47 +0100 skrev Per R:

> [...]
> jeg synes da det burde være muligt at fremstille en bærbar og vandtæt
> VHF med GSM-modul, men så vidt jeg husker, har jeg aldrig set en sådan.

Sikkert en glimrende ide.
Men jeg mindes at her for ganske nylig, var en der efterlyste en "antenne-
splitter" der automatisk skiftede mellem 2 radioer, når den ene blev
tastet.
Uhyggeligt du - at risikere at en "amatør radio" eller hvad pokker det nu
end var, sender direkte ind i VHF'en, og ødelægger indgangstrinet i et så
vigtigt sikkerhedsudstyr.

Og så skal jeg lige korrigere mig selv - "Kun en tåbe frygter ikke havet"
- og ja, sgu også haven.

---
Karl Erik.