Crash test - kun mod bil af samme vægt?
Fra : Lars Sørensen

Dato : 15-02-09 13:40

Hej
Jeg hørte idag, at grunden til at biler som Smart kunne få fire
såkaldte sikkerhedsstjerner var, at man i crashtests kun tester mod
biler af samme type/vægtklasse, altså Smart vs. Smart. Og at hvis man
testede Smart vs. en SUV, ville Smart'en få færre stjerne.

Mit spørgsmål lyder så:
Er det rigtigt, at biler kun testes mod biler af samme type?

I så fald, er der nogen fornuftig grund til det?

Nogen, der har et link, hvor jeg kan læse om det?

Mvh Lars

Fra : Leonard

Dato : 15-02-09 21:45

Lars Sørensen wrote:

> Mit spørgsmål lyder så:
> Er det rigtigt, at biler kun testes mod biler af samme type?

Nej, der testes mod forskellige forhindringer, men testene er så vidt
jeg kan læse ens.

> I så fald, er der nogen fornuftig grund til det?

Ingen.

http://www.euroncap.com/testprocedures.aspx

--
Leonard

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-02-09 21:47

Lars Sørensen skrev:
> [...]
> biler af samme type/vægtklasse, altså Smart vs. Smart. Og at hvis man
> testede Smart vs. en SUV, ville Smart'en få færre stjerne.

Svjv. kører de ind i en fast forhindring.

> Mit spørgsmål lyder så:
> Er det rigtigt, at biler kun testes mod biler af samme type?

Nope, men du kan ikke sammenligne stjerner på tværs af klasserne.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-02-09 22:35

Lars Sørensen skriver:

> Mit spørgsmål lyder så:
> Er det rigtigt, at biler kun testes mod biler af samme type?

Nej - de testes mod deformerbare genstande der svarer til en vægt som
bilen selv.

> Nogen, der har et link, hvor jeg kan læse om det?

Det har du vidst fået.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe