problemer ved positionering inde i div
Fra : hcs89

Dato : 15-02-09 10:55

hej

når man positionerer en div inde i en anden div, er der så en
fornuftig måde man kan få den ydre div til at omkranse den indre div
(grafisk)?

problemet virker ret simpelt, så jeg håber at der også er en simpel
løsning..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-02-09 19:07

hcs89 skrev:
> [...]
> (grafisk)?
>
> problemet virker ret simpelt, så jeg håber at der også er en simpel

div.ydrebox {
width:200px;
border:1px solid black;}
div.indrebox {
width:180px;
padding:10px;}

Jørgen Farum Jensen

Fra : hcs89

Dato : 15-02-09 11:27

er slet ikke det jeg snakker om. prøv at åben følgende i din browser,
så kan du se problemet:

<head>
div.ydrebox {
border:1px solid black;
position:relative;
}
div.indrebox {
width:180px;
height: 180px;
position:absolute;
top: 10px;
left: 10px;
border:1px solid black;
}
</head>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-02-09 19:57

hcs89 skrev:
> er slet ikke det jeg snakker om. prøv at åben følgende i din browser,
> så kan du se problemet:

Giv den ydre div en højde, fx height:200px;

Hvis jeg også har misforstået dit spørgsmål/problem, så prøv
at forklare lidt nærmere, hvad du gerne vil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-02-09 21:45

hcs89 skrev:
> er slet ikke det jeg snakker om. prøv at åben følgende i din browser,
> [...]

Logikken i din løsning mangler: Et absolut positioneret
element inde i et andet element vil /ikke/ udvide den ydre
boks. Desuden bliver elementer uden noget indhold af tekst
bliver ikke vist på websiden. Fyld du noget tekst i
indreboks og følg min opskrift, så flyver den. Hvis det
altså er det du spørger til

Dokumentation her:
http://webdesign101.dk/work/dividiv.html

Jørgen Farum Jensen

Fra : N/A

Dato : 16-02-09 00:40

Fra : N/A

Dato : 16-02-09 19:24

Fra : ib petersen

Dato : 16-02-09 19:45

hcs89 wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> er slet ikke det jeg snakker om. prøv at åben følgende i din browser,
> [...]

Hej hcs89

slet din absolute positionering i indrebox - den bestemmer jo hvor du
vil ha boksen placeret.

hilsen
ib

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : N/A

Dato : 15-02-09 19:57

Fra : hcs89

Dato : 15-02-09 12:44

jeg vil ikke give den en bestemt højde. den skal kunne antage en
variabel højde..
hvis du har en måde at give den en minimumshøjde på ville det være
fint.. men jeg tror ikke man kan gøre det på den måde..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 00:40

hcs89 skrev:
> [...]
> hvis du har en måde at give den en minimumshøjde på ville det være
> fint.. men jeg tror ikke man kan gøre det på den måde..

Du tror forkert. Prøv med min-height, altså fx:
min-height:200px;

Jeg ved dog ikke, om det virker i alle browsere. IE6 har
vist problemer med nogle af min-/max-angivelserne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : hcs89

Dato : 15-02-09 16:19

ved ikke hvad det er du mener..
jeg har brug for at den ydre div udvider sig..
prøv at se problemet her.:
www.hellerup-kajakklub.dk/reform

menuen og banneret er includet i alle sider.

når sidens indhold fylder nok er det ikke noget problem. men i nogle
tilfælde (fx under vinteraktiviteter) går det galt. det er fordi
menuen og banneret er positioneret absolut inde i den ydre div.. har
du en løsning på mit problem.. ville gerne lave noget mere 'generelt'
end manuelt at tilføje en højde til de små sidder, selvom det
selvfølgelig Kunne være en løsning..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-02-09 19:24

hcs89 skrev:
> [...]

> du en løsning på mit problem.. ville gerne lave noget mere 'generelt'
> end manuelt at tilføje en højde til de små sidder, selvom det

Ok, så forstår jeg det bedre - du har altså to spalter
inde i et container-elementet. Den spalte, der har det
meste indhold, skal skubbe underkanten af containeren nedad.

Der er ingen måde du kan ordne det på når du bruger
absolut positionering. Det er derimod oplagt at
float'e de to spalter inde i containeren. Et eksempel
ser du her:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel6.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : hcs89

Dato : 15-02-09 16:21

Det skulle så være /reform2

gik lige lidt hurtigt..

Fra : hcs89

Dato : 16-02-09 06:44

On 16 Feb., 00:39, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> min-height:200px;
>
> Jeg ved dog ikke, om det virker i alle browsere. IE6 har
> vist problemer med nogle af min-/max-angivelserne.

smart. anede jeg ikke man kunne.. den bruger jeg bare. så håber jeg at
folk har IE7 - der virker det ihvertfald.