TDC har leverings pligt
Fra : Søren Larsen

Dato : 14-02-09 16:38

Hej

Vi skal til at flytte i et nyt hus og der er ikke telefon stik, som man skal
bruge til sin ADSL forbindelse, jeg tager op til TDCbutikken, og hun sige at
jeg selv skal betale for nedgravning af kabler og for tilslutning, men hvis
det er til tlf, er det gratis, da de har leveringspligt, men siger så at man
skal have abonnemet hos TDC i et halvt år, men jeg vil ikke have fastnet, er
der en anden udvej, synes det er bondefangeri
--
Mange Hilsner

Søren

Fra : Knut

Dato : 14-02-09 16:44

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er
> der en anden udvej, synes det er bondefangeri

Du kan jo bare synes de er bondefangeri - men skal andre abonnementer betale
for at du kan få den ønskede ydelse?

Knut

Fra : Ulvir

Dato : 14-02-09 17:01

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> men jeg vil ikke have fastnet, er der en anden udvej, synes det er
> bondefangeri..

Mobilt bredbåd.. Eneste vej frem.

Fra : Ulvir

Dato : 14-02-09 17:17

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Mobilt bredbåd.. Eneste vej frem.

Ups.. Bredbånd

Fra : HAWK

Dato : 15-02-09 00:35

> "Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ups.. Bredbånd

en bred båd er da også rar at have

Fra : N_B_DK

Dato : 15-02-09 18:41

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> wrote in message

> Mobilt bredbåd.. Eneste vej frem.

Ja lange pinge tider, og til os med egen server (mail osv), er det
virkelig vejen frem......

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : JYH

Dato : 14-02-09 17:04

Søren Larsen wrote:
> [...]
> de har leveringspligt, men siger så at man skal have abonnemet hos
> TDC i et halvt år, men jeg vil ikke have fastnet, er der en anden

Hvad med trådløst eller mobilt bredbånd?

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-02-09 17:45

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> writes:

> [...]
> skal have abonnemet hos TDC i et halvt år, men jeg vil ikke have fastnet, er
> der en anden udvej, synes det er bondefangeri

Det er da ikke andet end rimeligt, at du skal betale hvad det koster
at få lagt kobber ind.

Du har endda fået det ekstra tilbud, at du kan oprette et fastnet (det
er nu ikke gratis, men koster faktisk 1545DKK, hvis du bestiller
online) og så opsige den efter 6 måneder. I alt 2349DKK.

Alternativt kan du vælge fiber, kabelTV-internet eller mobilt
bredbånd. Hvis du kan få fiber eller du allerede har kabel-TV, så er
det nok det rigtige. Mobilt bredbånd er efter min mening rigtigt godt
når man er på farten, men jeg kunne aldrig leve med det som primær
forbindelse. Clearwire kunne måske til nød gå an.

/Benny

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-02-09 17:51

Benny Amorsen wrote:

> Det er da ikke andet end rimeligt, at du skal betale hvad det koster
> at få lagt kobber ind.

Det her er en juragruppe, hvor rimelighed ikke er relevant.

--
Kurt Lund

Fra : Hauge

Dato : 14-02-09 18:05

Kurt Lund wrote:
> Det her er en juragruppe, hvor rimelighed ikke er relevant.

Hvorfor kommenterer du så ikke trådstarteren, da der *intet* jura er i det?

/Hauge

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-02-09 20:35

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> writes:

> Det her er en juragruppe, hvor rimelighed ikke er relevant.

Beklager. Jeg troede jeg var i dk.edb.internet.udbydere.

Min eneste undskyldning er, at det oprindelige indlæg burde være sendt
til netop den gruppe.

/Benny

Fra : alexbo

Dato : 14-02-09 19:03

"Søren Larsen" skrev

> [...]
> er
> der en anden udvej, synes det er bondefangeri.

Ja det er det samme med PostDanmark de har postpligt,
men vil ikke sende en pakke til Langtbortistan uden betaling.

Hvad hjælper TDC's leveringpligt når de ikke vil levere nabobutikkens varer,
jeg spørger bare.
En flok bondefangere hele bundtet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-02-09 20:09

> [...]

> leveringspligt, men siger så at man skal have abonnemet hos TDC i et
> halvt år, men jeg vil ikke have fastnet, er der en anden udvej, synes

Havde et tilsvarende problem for et års tid siden. På min nye adresse sad
der et TDC ADSL modem fra den tidligere beboer. Jeg ønskede at benytte en
lavpris udbyder, men de meddelte at TDC afviste oprettelse pga. manglende
rå kobber.

Eneste løsning var at oprette et fastnet abonnement i 6 måneder, og så
skifte til lavprisudbyderen.

Leveringspligten gælder kun fastnet telefon.

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-02-09 12:29

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> pga. manglende rå kobber.
>
> Eneste løsning var at oprette et fastnet abonnement i 6 måneder, og så

Dét forstår jeg ikke en meter af. Når ledningsføringen er der, så kan TDC da
ikke påstå at der mangler rå kobber?

> Leveringspligten gælder kun fastnet telefon.

Jamen, der skulle da heller ikke leveres fastnettelefoni?

--
Kurt Lund

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 15-02-09 22:05

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> da ikke påstå at der mangler rå kobber?

> Jamen, der skulle da heller ikke leveres fastnettelefoni?

Det er et nyt hus, og skal man have noget ind der så skal man betale for
det.
Er man kunde hos TDC og skal flytte til et nyt hus så skal TDC levere varen
udfra nogle bestemt retninglinier.
Så som hvor langt der er til den nærmeste stander hvor man kan blive koblet
på. Er det over en bestemt længe komme man selv til at betale en del af
regningen med nedgravning sådan var det før i tiden.
Og er man ikke kunde hos TDC så må man ty til andre udbydere så levere varen
på en anden måde.

Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-09 11:27

Kim Schmidt Wind skrev:

> på. Er det over en bestemt længe komme man selv til at betale en del af
> regningen med nedgravning sådan var det før i tiden.

Var det? Jeg mener at der var fast pris helt uafhængigt af de
faktiske udgifter.

--
Bertel

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 16-02-09 12:08

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Var det? Jeg mener at der var fast pris helt uafhængigt af de
> faktiske udgifter.
>
> --
> Bertel

Der var noget med hvis der var mere end 1 km til nærmeste stander så skulle
man selv betale for nedgravning resten.
Men de kan have ændret det siden.
Jeg ville også gerne skifte til en anden udbydere end TDC. Men de andre
siger at de kan gøre det billigere end TDC,
men kommer det så til det så kniber det med at de kan levere varen. jeg vil
nemlig have at den opsætning som jeg har
kan bibeholdes hos de andre udbydere. Så siger de at de kan de ikke levere
det billigere end TDC.

Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-09 13:49

Kim Schmidt Wind skrev:

> Der var noget med hvis der var mere end 1 km til nærmeste stander så skulle
> man selv betale for nedgravning resten.

Det har jeg ikke før hørt om. Er der nogen der kan af- eller
bekræfte det?

--
Bertel

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-02-09 23:44

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in

> Dét forstår jeg ikke en meter af. Når ledningsføringen er der, så kan
> TDC da ikke påstå at der mangler rå kobber?

Jo da. Rå kobber er jo ikke bare de ledninger der stikker ud af væggen. Det
er forbindelsen hele vejen til centralen. Og TDC har ret til at reservere
en vis mængde rå kobber så de kan opfylde deres leveringspligt på fastnet
telefoni.

> Jamen, der skulle da heller ikke leveres fastnettelefoni?

ADSL kører på samme kobber som fastnet.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=29326#K4

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-09 10:12

> Dét forstår jeg ikke en meter af. Når ledningsføringen er der, så kan TDC
> da ikke påstå at der mangler rå kobber?

Blot fordi der er kobber ind til et stik i huset er det ikke sikkert at tdc
har kapacitet hele vejen til centralen.

Jeg har samme problem. Havde i en lang periode båden en analog linie og en
isdn linie.
Skiftede så den analoge til "blot" at være bærelinie for ADSL mens jeg
opsagde ISDN'en

Da jeg så senere ville anvende ISDN kobberet fik jeg beskeden at der ikke
var ledigt kobber ... Jeg har reelt en stikledning med 4 kobberpar og 2
lysledere, men der er kun "liv" i det ene kobberpar.

Ligesom Søren vil jeg skulle binde mig til en tlf i 6 måneder for at få liv
i et extra kobberpar. Sådan er vilkårene og jeg burde ikke have opsagt
ISDN'en dengang.

Så istedet har jeg bestit wimax ved skyline - deres dækning er ved at være
god i det midtjyske og priserne er også kommet ned hvor det er interessant

/A

Fra : N_B_DK

Dato : 15-02-09 18:40

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> wrote in message
>men jeg vil ikke have fastnet, er der en anden
> udvej, synes det er bondefangeri

Ja så betaler du selv for nedgravningen, jeg ville dog vælge at betale
for fastnet i de 6 måneder istedet for.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-02-09 20:44

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in

> Ja så betaler du selv for nedgravningen, jeg ville dog vælge at betale
> for fastnet i de 6 måneder istedet for.

Det er nok også billigere med 6 måneders fastnet end en regning for
nedgravning af kabel. Alt efter hvor langt der skal graves kan det være
meget dyrt at få sådan et stykke snor gravet ned.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-02-09 22:13

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> Det er nok også billigere med 6 måneders fastnet end en regning for
> nedgravning af kabel. Alt efter hvor langt der skal graves kan det
> være meget dyrt at få sådan et stykke snor gravet ned.

Ikke nok, det ER billigere.

Fra : CC

Dato : 15-02-09 21:11

"Søren Larsen" skrev i meddelelsen

> [...]
> er
> der en anden udvej, synes det er bondefangeri
Har du tjekket om du kan få bredbånd via dit antennestik?
Bor du i et område hvor der er trådløst internetforbindelse?

Angående dit "lille" suk .......................
Jeg er mere sur over, at staten forærede mit investeringsbidrag (1200 kr. i
80'erne for KTAS oprettede en fastnet telefon),
til et privat firma (TDC), da staten bestemte, at nu skulle der være et
"frit" telemarked.

Hvis du selv går i gang med at grave, så husk at grave et kabelrør ned i
stedet - så er der plads til en anden leverandør, engang i fremtiden (fiber)