/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returnere netkøb i originalemballage
Fra : allan.pe@jubii.dk


Dato : 12-02-09 07:24

Jeg har købt en vare over nettet, som jeg skal returnere inden for de
14-dages fortrydelsesret.

På netbutikkens hjemmeside står der, at ved fortrydelseskøb skal varen
returneres i originalemballagen, som ikke må være beskadiget.

Da jeg hentede pakken på posthuset, så havde postvæsenet skrevet min
adresse direkte på emballagen med en sort spritpen, så de nemmere
kunne holde styr på pakkerne. Desuden sad der en masse
fragtklistermærker fra, da jeg købte varen.

Kan netbutikken med henvisning til postvæsenets skriverier på
originalemballagen tillade sig, at afvise refunderingen eller nedsætte
beløbet svarende til det væridtab, som de menere skriveriet har
medført?

Netbutikken mener, at de har sværere ved at sælge varen igen, når der
står skrevet noget på originalemballagen.

 
 
Bertel Lund Hansen (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-02-09 16:26

allan.pe@jubii.dk skrev:

> Jeg har købt en vare over nettet, som jeg skal returnere inden for de
> 14-dages fortrydelsesret.

> På netbutikkens hjemmeside står der, at ved fortrydelseskøb skal varen
> returneres i originalemballagen, som ikke må være beskadiget.

Det kan de normalt ikke kræve. Loven siger "i væsentligt samme
stand" - ikke "i præcis samme stand". Forsvarlig indpakning
opfylder det krav.

> Da jeg hentede pakken på posthuset, så havde postvæsenet skrevet min
> adresse direkte på emballagen med en sort spritpen, så de nemmere
> kunne holde styr på pakkerne. Desuden sad der en masse
> fragtklistermærker fra, da jeg købte varen.

Det kan ikke komme som nogen overraskelse for firmaet at
postvæsenet klistrer mærker på pakker og evt. skriver på dem. Når
de har valgt at sende varen i sin egen indpakning, har de også
valgt at den vil blive overklistret. De kunne have puttet den i
en anden kasse eller slået papir om.

> Kan netbutikken med henvisning til postvæsenets skriverier på
> originalemballagen tillade sig, at afvise refunderingen eller nedsætte
> beløbet svarende til det væridtab, som de menere skriveriet har
> medført?

Nej. Det er deres egen fejl.

> Netbutikken mener, at de har sværere ved at sælge varen igen, når der
> står skrevet noget på originalemballagen.

Så må de sende varen på en anden måde.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jean Pierre (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Jean Pierre


Dato : 12-02-09 16:28

> Kan netbutikken med henvisning til postvæsenets skriverier på
> originalemballagen tillade sig, at afvise refunderingen eller nedsætte
> beløbet svarende til det væridtab, som de menere skriveriet har
> medført?

Nej jeg vil ikke vurdere at det at der er skrevet på æsken medfører at varen
ikke er returneret i væsentlig samme stand og mængde. Derudover skal du ikke
drages til ansvar hvad Postdanmark gør ved din pakke, det må ligesom hvis
pakken var blevet smadret under transporten, være en sag mellem sælger og
Postdanmark.

> Netbutikken mener, at de har sværere ved at sælge varen igen, når der
> står skrevet noget på originalemballagen.

Ser vi bort fra at det er Postdanmark der har skrevet på kassen og antager
vi at emballagen er en papkasse som man smider ud hvis man vælger at beholde
varen, så er det min vurdering at sælger på ingen måde ville kunne godtgøre
at emballagen har en ikke uvæsentlig værdi for sælger og da slet ikke at det
der er skrevet på den udgør en forringelse af varens værdi.


Brian H (12-02-2009)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 12-02-09 18:28

"Jean Pierre" <jpk09@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:49944000$0$1855$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
> det må ligesom hvis pakken var blevet smadret under transporten, være en
> sag mellem sælger og Postdanmark.

Den har vi vidst haft oppe før...


allan.pe@jubii.dk (16-02-2009)
Kommentar
Fra : allan.pe@jubii.dk


Dato : 16-02-09 01:55

Nu viser det sig, at Postdanmark ikke kan levere varen tilbage til
netbutikken, fordi de ikke leverer varer over 20 kg.

Kan netbutikken forlange, at jeg bruger en fragtmand. I så fald har
jeg svært ved, at se forskellen på, om jeg selv er fragtmand og
leverer varen tilbage eller om jeg betaler en professionel fragtmand.

Hvad hvis jeg kører ud til netbutikkens returadresse, og de ikke åbner
døren. Hvordan kan jeg så bevise, at varen er leveret tilbage inden
for 14 dage, og hvad stiller jeg op med varen. Den kan jo ikke bare
stå uden for døren - så risikerer jeg, at den bliver stjålet.

Tove Krieger (16-02-2009)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 16-02-09 13:43

In news:20483f83-aa25-45aa-b021-cda39572b6cd@41g2000yqf.googlegroups.com,
allan.pe@jubii.dk <allan.pe@jubii.dk> typed:
> Nu viser det sig, at Postdanmark ikke kan levere varen tilbage til
> netbutikken, fordi de ikke leverer varer over 20 kg.
>
> Kan netbutikken forlange, at jeg bruger en fragtmand. I så fald har
> jeg svært ved, at se forskellen på, om jeg selv er fragtmand og
> leverer varen tilbage eller om jeg betaler en professionel fragtmand.
>
> Hvad hvis jeg kører ud til netbutikkens returadresse, og de ikke åbner
> døren. Hvordan kan jeg så bevise, at varen er leveret tilbage inden
> for 14 dage, og hvad stiller jeg op med varen. Den kan jo ikke bare
> stå uden for døren - så risikerer jeg, at den bliver stjålet.


Har de ikke et telefonnummer du kan ringe til og evt. få en aftale om, at du
selv bringer varen tilbage ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste