Jeg har været en alt for flink udlejer
Fra : Lasse Hansen

Dato : 12-02-09 07:02

Hej Gruppe!
Jeg står i den triste situtation at jeg har været alt for flink af mig med
hensyn til udlejning af et værelse i københavn
En venindes veninde havde opsagt et lejemål pr 18.1, og leder efter et nyt
sted at bo. Jeg tilbyder hende at hun kan bo hos mig pr. 18.1 og først
begynder betaling fra 1.2, uden depositum. Hun kommer forbi midt i Januar,
og får nøglerne til lejligheden, da jeg skal 10 dage til jylland. Da jeg
kommer tilbage, ser jeg at hun har stillet nogle ting fra værelset hun
lejer, ind i min stue. Men at der fra min stue er forsvundet 2 poser flasker
(fred være med det), et askebærger (fred også være med det) og min
fjernbetjening. Jeg spørger hende om hun har set mit askebærger og min
fjernbetjening, men det benægter hun, på trods at hun og hendes "flyttemænd"
er de eneste der har haft adgang til min stue. Da vi kommer til 1.2, beder
jeg hende om betaling, og hun kommer med en undskyldning om at hun skal ned
på kommunen og hente penge så hun kan betale mig af sin kontanthjælp. Jeg
siger at det styrer hun helt selv, bare jeg får mine penge. Der går så et
par dage, hvor jeg venter på mine penge, og hun kommer med den ene
undskyldning efter den anden. Da vi så når 6.2, beder jeg hende om at skaffe
mig 1/3 af huslejen, og så må hun ligge og rode med de sidste 2/3 inden for
de næste par dage. Dette accepterer hun.

Men da der på angivet tidspunkt ikke er betalt denne 1/3, beder jeg hende om
at pakke sine ting og flytte ud. Dette sker en lørdag, og så har hun
søndag/mandag til at finde et nyt sted at opbevare sine ting. Søndag kommer
hun forbi med nøglerne, og smider ind af brevsprækken, og mandag havde vi en
aftale om at hun skulle komme forbi og hente sine ting, hvor hun ikke kom,
eller meldte afbud. Sent mandag aften modtager jeg en sms om at hun kommer
og henter sine ting tirsdag kl 14, og jeg skriver at jeg ikke er i
lejligheden, men at jeg kan få min kæreste til at være der fra kl 13.45 til
14.15, og dette accepterer hun. Op ad tirsdag formiddag modtager jeg endnu
en sms fra pigebarnet, hvor hun fortæller mig at hun først kan få hentet
sine ting kl 16, og jeg svarer at så må hun jo benytte sig af det åbne
tidsrum min kæreste er i lejligheden til at få tingene ud, og så vente i 2
timer på flyttemanden kommer. Som svar på det får jeg en masse skældsord, og
at hun nu er nødt til at aflyse når jeg ikke kan sørge for at hun kan komme
ind i lejligheden, og efter noget flueknepperi på sms, da hun ikke kan tage
en samtale over telefonen når jeg ringer, får jeg også talt med min kæreste
til at blive i lejligheden inditl kl 16,og dette informerer jeg pigebarnet
om. De kommer som aftalt og henter de nedpakkede ting, og jeg begynder at
gøre værelse og lejligheden ren, da jeg der opdager at min oplader til min
bærbare pc også er forsvundet. Pigen havde på et tidspunkt nævnt at hendes
egen pc var i stykker, noget med strømmen, og derfor mistænker jeg hende I
at have lånt den, uden af have afleveret tilbage, ligesom den forsvundne
fjernbetjening. Jeg spørger hende på sms, om hun tilfældigvis havde fundet
min fjernbetjening, da hun havde samme mærke tv som mig, og kunne have "lånt
den". Og en oplader til min pc, da hun pakkede sammen, og dette besvarede
hun med noget lign. "skal du kalde mig en tyv", og jeg forklarede hende igen
hvor underligt det var forsvundet fra min stue, når hun som den eneste havde
adgang til lejligheden. Derefter bad hun mig slette hendes nummer, hvilket
jeg selvfølgelig ikke har gjort.

Vi havde desværre ikke fået lavet nogen lejekontrakt, da det hele forløb så
hurtigt, efter jeg kom fra jylland, og så hvilken svinesti, det hele var
endt i, med bugner af opvask, indtørret mad på komfuret og sådan en flaske
man ryger hash af, inde i mit køkkenskab. Men er der noget man kan gøre i
denne situtation med de manglende elementer, eller er det noget jeg bare kan
kaste en hvid pind efter? Jeg kan gennem min veninde, sikkert fremskaffe
hendes nye adresse, hvis det kan hjælpe mig med at få mine genstande
tilbage.

Mvh. en alt for flink udlejer.

Fra : Jubii

Dato : 12-02-09 08:02

"Lasse Hansen" <in@val.id> skrev i meddelelsen
> Hej Gruppe!

Burde være dk.bolig, hvor boligjura kan debatteres.

> [...]
> gennem min veninde, sikkert fremskaffe hendes nye adresse, hvis det
> kan hjælpe mig med at få mine genstande tilbage.

Du må nok fortælle hvor hårdt du kan gå frem mod din venindes veninde.
En sagførers rådgivning kunne så være et råd. Jeg mener de kan få de
manglende penge fra bistandskontoret. Du har et vidne på lejerens ophold
og aftaler.

Fra : Jubii

Dato : 12-02-09 08:24

"Lasse Hansen" <in@val.id> skrev i meddelelsen

> Mvh. en alt for flink udlejer.

Suplerende:
Download lejekontrakt.
http://www.ejendommen.dk/Link/Downloadlejekontraktprivatboligudlejning

Husk at få for oprydning og rengøring foruden advokatsalærer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-09 10:34

Lasse Hansen skrev:

> man ryger hash af, inde i mit køkkenskab. Men er der noget man kan gøre i
> denne situtation med de manglende elementer, eller er det noget jeg bare kan
> kaste en hvid pind efter?

Tag det som (billige) lærepenge. Det kunne have været meget
dyrere hvis hun f.eks. have hærget lejligheden eller stjålet
rigtigt dyre ting.

Det er ikke særlig realistisk at køre en sag på det. Det vil
blive påstand mod påstand, og selv om du overbeviser dommeren, så
bliver resultatet bare at du får ret til at kræve penge af hende
som erstatning - og hvor meget er det nu lige det er lykkedes dig
at få ud af hende hidtil?

--
Bertel

Fra : kk

Dato : 12-02-09 11:25

> [...]
>
> Det er ikke særlig realistisk at køre en sag på det. Det vil
> blive påstand mod påstand, og selv om du overbeviser dommeren, så
klip..

Desuden ligner hun en, som kunne være gode venner med et tæskehold, derfor
er er ingen tvivl om at Bertel L.H. har ret når han foreslår dig at tage det
som en (billig) lektion. Held og lykke
mvh
kk

Fra : Henning

Dato : 12-02-09 16:12

> [...]
>kaste en hvid pind efter? Jeg kan gennem min veninde, sikkert fremskaffe
>hendes nye adresse, hvis det kan hjælpe mig med at få mine genstande

Som andre skriver - dyre lærepenge. Husk lige at få lagt låsen om når
du er i gang!