LasseNC skrev:
> On Feb 14, 2:18 pm, "dots" <d...@tdcadsl.dk> wrote:
>> "oz3bto" <n...@in.dk> skrev i en meddelelsenews:gn65co$19tj$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
>>> Hvad olie hælder i på jeres 2 takts MCer.. mindes at her er et par stykker
>>> Hvad bør jeg hælde på den gamle MZer ?
>> Jeg ved intet om det..
>> Men jeg kender da linket til MZ klubbens forum
>> Her kommer olie-afdelingen:
http://www.mzklub.dk/forum/viewforum.php?forum_id=35
>>
>> dots
>
> Du skal finde en olie der forbrænder ved den temperatur din MZ kører
> med, simpelt sagt.
>
> Hvis du finder en for "højtydende" olie, vil olien ikke blive
> forbrændt rigtigt, og du vil opleve en sovsen.
>
> Finder du en for "lavtydende" vil du se en slags askegrå belægninger,
> dette har jeg dog aldrig set med nyere olier.
>
Totaggerolie er tilsyneladende omgærdet af ligesåmeget mystik og fordom
som motorolie i almindelighed!
Det enkleste ville nok være at gå direkte til kilden ved at surfe sig
til en side om emnet hos de respektive olieselskaber, så prøv det!
Min opfattelse af flammepunkt er at det er en kvalitet man betaler for:
Jeg kan ikke se nogen motor der vil have bedre at et højt/lavt
flammepunkt frem for andre!
Derved må man gøre op med sig selv i hvilken grad at man døjer med koks
på stemplet og sod i udstødningen, og købe olie i prisleje i henhold dertil!
Outboard-olie er vandopløselig så totagger-oliehørm ikke lægger sig som
en hinde på vandet og er givetvis dyrere alene af den årsag.
Når alt kommer til alt er den østtyske MZ ikke skabt til et
kvalitetsniveau som det man kunne købe i vesten på samme tid, og dertil
kommer at kvaliteten har udviklet sig voldsomt sidenhen :-|
Så køb blot dér hvor det er billigst!
En anden ting er at tænke på at premix totaggerolie hældes i systemet á
samme mængde som bensinen og at der derfor er situationer hvor der
smøres så rigeligt. Ved at minimere dém vil man minimere den tilsodning
der forårsages af olieoverskud som ikke bliver brændt af!
Chokerkørsel og for tung gasgivning ved lave omdrejninger er de store
syndere i dén retning :-|
Og nu jeg har fat i den ende: Seperat-blanding styres derimod alene af
gasgrebet, hvorfor tung gashånd er en synd på sådanne motorer!
--
Armand.