Løst sokkelpuds på nyt hus
Fra : A. Larsen

Dato : 14-02-09 18:23

Hej gruppe,

Jeg har bemærket at der ganske få steder på vores nye hus fra 2008 er
skallet noget sokkelpuds af. Samtidigt er de nederste 3 række mursten hele
vejen rundt mere eller mindre hvid-krystaliseret. Jeg går ud fra
krystaliseringen er et tegn på at der ledes fugt ud?

Er dette et godt tegn?
Er der formeget fugt i/ved sokkelen?
Kan det have noget at gøre med Danfugesandet ifm. fliselægningen?
Hvad gøres for at stoppe fugten, så ikke den ødelægger sokkelpudset
yderligere?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh. Anders

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 14-02-09 18:58

kontroller murpappets plasering der er noget galt.

Fra : CC

Dato : 14-02-09 20:40

"Stig Rasmussen" skrev i meddelelsen
> kontroller murpappets plasering der er noget galt.

Hvordan vil du gøre det?
Murpappet er da ikke synligt, altså skal du til at hugge sten ud ?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-02-09 05:03

nej man kan hugge fuger ud med en speciel mejsel eller el-mejsel

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-02-09 10:07

"A. Larsen" <AnderZ@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der formeget fugt i/ved sokkelen?

Rolig, det er nok bare salpeterudtræk. Det kan efter sigende komme ud i op
til 5 år efter opmuringen.

Hvis soklen er lavet af lecablokke tvivler jeg på, at pudsafskallingen
skyldes optrængende fugt. Måske snarere dårligt håndværk ?

/Caspersen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-09 11:46

> [...]
> vejen rundt mere eller mindre hvid-krystaliseret. Jeg går ud fra
> krystaliseringen er et tegn på at der ledes fugt ud?

Da du under alle omstændigheder skal have rep. på garantien, kan man jo ved
samme lejlighed kigge på udtrækket.
Hvis du påklager udtrækket, må du senere kunne få en fagmand til at vurdere
det, hvis det ikke går væk, og atter få rep. på garantien.
Der er noget der tyder på at du under alle omstændigheder skal have en
fagmand til at gennemgå hele huset.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen