Problem med gulvvarme
Fra : TT

Dato : 14-02-09 07:31

Hej med jer,

Jeg har nogle problemer med gulvvarmen, det er med ledningsfrie termostater,
og de virker fint, der bliver åbnet når der skal for sløjferne, problemet er
at det ikke rigtigt yder noget, jeg har varmefordelingsplader og pexrør
under et plankegulv. Jeg kan ikke få overflade temperaturen (målt med et
termometer på gulvet) på gulvet op over 21 grader, og det er ikke nok til at
holde mit nordvendte soverværelse over 16 grader, på den ene kreds, på trods
af at systemet viser en fremløbstemperatur på 40 grader. Det der undrer mig
er at frem og returløbstemperaturen viser næsten samme temperatur.

Jeg syntes ikke at det lyder rigtigt at der skal være 40 grader i rørende,
for at få en overflade temperatur på 21 grader

Måske der ikke er ordentligt flow i ?? jeg har fundet ud af at der aldrig er
blevet justeret på flow begrænserne.

Hvordan tester og justerer man slige ??

Mvh. Torben

Fra : TJ

Dato : 14-02-09 15:08

"TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at Jeg syntes ikke at det lyder rigtigt at der skal være 40 grader i
> rørende, for at få en overflade temperatur på 21 grader
Hey, jeg er også nybagt gulvvarme ejer, med samme setup, så jeg kan ikke
guide dig meget, andet end mine erfaringer
Jeg har cirka 35 frem og næsten det samme retur og det giver giver varme i
gulve og dermed i værelser.
Så før eller siden lukker gulvvarmen ned igen

> Måske der ikke er ordentligt flow i ?? jeg har fundet ud af at der aldrig
> er blevet justeret på flow begrænserne.
Jeg har samme problem, tror ikke min VVS mand vidste hvordan man skulle gøre
Der er et fint diagram fra gulvvarmen hvordan det skulle indreguleres, men
det er ikke udfyldt
Jeg tror alle mine står på maks.

> Hvordan tester og justerer man slige ??
I have no clue
Men jeg tror at jeg også burde også regulere på mit flow
Som sagt kører trægulvene fint
Men jeg har et badeværelsesgulv i beton og det har jeg svært ved at styre

Kan du regulere på pumpen? Der er en vrider på siden hvis det er en ny
danfoss
Ifølge min brugsforvirring skal den stå på cirka 75% ved gulvvarme

mvh TJ

Fra : TT

Dato : 14-02-09 17:28

"TJ" <niks@nej.dk> wrote in message
> [...]
> gulve og dermed i værelser.
> Så før eller siden lukker gulvvarmen ned igen

Tak for svar, jeg har skruet min op til 50 frem, og lagt en føler på gulvet
under en trøje den viser nu 27 grader, men det er ikke nok til at varme
rummet op, tror nogle har sjukset med isoleringen.

> [...]
> gøre
> Der er et fint diagram fra gulvvarmen hvordan det skulle indreguleres, men

Det gjorde mine også, og jeg har nu lukket for de andre, for at optimere på
soveværelset, det er nordvendt og på 12 m2 med 3 store vinduer og en
terrasse dør, alt er rationel småsprosset, tror at anlæggget ikke kan klare
det tab der er!!!

> I have no clue
> Men jeg tror at jeg også burde også regulere på mit flow
> Som sagt kører trægulvene fint
> Men jeg har et badeværelsesgulv i beton og det har jeg svært ved at styre

Me to, samme problem

> Kan du regulere på pumpen? Der er en vrider på siden hvis det er en ny
> danfoss
> Ifølge min brugsforvirring skal den stå på cirka 75% ved gulvvarme

Tak, min er samme stor sort sag stod på 25% - jeg prøver at skrue op, og
lukke for de "korte kredse, og åbne langsomt over nogle dage.

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-02-09 10:11

"TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan tester og justerer man slige ??

Producenten af dit gulvvarmeanlæg kan levere diagrammer, hvoraf det fremgår
hvordan fremløbsflowet skal justeres. Du skal kende den enkelte kreds´ antal
meter slange og ud fra dette kan man i et diagram se, hvor mange
"omdrejninger" der skal stilles på fremløbet.

/Caspersen

Fra : TT

Dato : 16-02-09 07:32

"TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> wrote in message
> [...]
> for at få en overflade temperatur på 21 grader
>
> Måske der ikke er ordentligt flow i ?? jeg har fundet ud af at der aldrig

Nu har jeg fået det til at køre, og er sikker på at problemet er varmetab i
rummet. Ved i hvem der kan lave en termisk måling, så man kan se hvor varmen
fiser ud henne ??

-Torben

Fra : Armand

Dato : 16-02-09 16:15

TT skrev:

> [...]
>>
> Nu har jeg fået det til at køre, og er sikker på at problemet er
> varmetab i rummet. Ved i hvem der kan lave en termisk måling, så man kan

Hvis du har tilnærmelsesvis samme temperatur på ind og ud -gangen kan
der ikke være afsat meget varme til gulvet og der kan heller ikke tales
om noget varmetab!
Det skal være dér at du finder problemet! Måske en højere
fremløbstemperatur :-/

--
Armand.

Fra : TT

Dato : 17-02-09 09:10

> [...]
> noget varmetab!
> Det skal være dér at du finder problemet! Måske en højere

Jeg har prøvet, og du har da ret, men er der ikke noget med en maks
overfladetemp. på plankegulve. Da jeg ikke har et laser termometer, har jeg
målt ved at lægge en trøje på gulvet, med et termometer under, de viser 28
grader.

-TT

Fra : Armand

Dato : 17-02-09 19:12

TT skrev:

> Jeg har prøvet, og du har da ret, men er der ikke noget med en maks
> overfladetemp. på plankegulve.

Sikkert! Men derom ved jeg ikke nærmere

> jeg målt ved at lægge en trøje på gulvet, med et termometer under, de
> viser 28 grader.

HVis du kan holde 28° uden at retur-temperaturen taber så meget som én
grad, er det til gengæld gratis!

--
Armand.

Fra : TT

Dato : 17-02-09 23:02

> Sikkert! Men derom ved jeg ikke nærmere

> HVis du kan holde 28° uden at retur-temperaturen taber så meget som én
> [...]

Det er klart, men det er ikke tilfældet, jeg taber omkring 5 - 10 grader på
returen, efter at have nærstuderet. Som hvis er meget normalt i den type
gulvvarme, der er jo shunt på så det bliver ved med at cirkulere.

-Torben

Fra : Armand

Dato : 18-02-09 01:41

TT skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Det er klart, men det er ikke tilfældet, jeg taber omkring 5 - 10 grader
> på returen, efter at have nærstuderet.

- - - Hvilket som sådan også var hvad jeg forsøgte at lokke dig til!

--
Armand.

Fra : TT

Dato : 18-02-09 08:42

> - - - Hvilket som sådan også var hvad jeg forsøgte at lokke dig til!
>
> --
> Armand.

Det lykkedes med der er stadig koldt i soveværelset, jeg kender en der
måske kan skaffe et termisk kamera, så må jeg se om kn vise nogle seriøse
kuldebroer, ellers må det vel bare være gulvvarmen der ikke kan yde nok??

-Torben

Fra : TJ

Dato : 18-02-09 15:39

> [...]
> overfladetemp. på plankegulve. Da jeg ikke har et laser termometer, har
> jeg målt ved at lægge en trøje på gulvet, med et termometer under, de

Jeg mener det er 27 grader. Jeg har købt målere med infrarød for at sikre at
denne temperatur ikke overstiges
MEN
Det de har svært ved at se hvidlakeret ask ( i hvert fald svinger styringen
meget)
Derimod sorte fliser med god isolering det kører perfekt

mvh TJ

Fra : Armand

Dato : 19-02-09 03:46

TJ skrev:
> [...]
> styringen meget)
> Derimod sorte fliser med god isolering det kører perfekt

Varmeledningen ér jo også større i fliserne end i træ!

--
Armand.

Fra : TJ

Dato : 19-02-09 16:00

> Varmeledningen ér jo også større i fliserne end i træ!

Ja meget korrekt, og jeg forstår din pointe

Det jeg ville sige var, at en infrarød har svært ved at reagere på lyse
overflader (måle korrekt)

F.eks står fliserne på 21 og det virker "fair" at det er de også i
virkeligheden
Trægulvet står på 24,5 og har samme overflade temp. som fliserne

mvh TJ

Fra : Armand

Dato : 19-02-09 20:20

TJ skrev:
> [...]
> virkeligheden
> Trægulvet står på 24,5 og har samme overflade temp. som fliserne

Varmeledningen giver også en anderledes subjektiv opfattelse af
temperaturen:
Jeg er smed, og som nattetemperaturen er for tiden er der stor forskel
på om jeg om morgenen tager fat om et stykke aluminium eller et stykke
træ, selvom begge er lige kolde efter at have ligget ude hele natten!

Ergo:
Det er meget sandsynligt at træ skal være 3-5 grader varmere for at det
føles(!) ens!

--
Armand.

Fra : TJ

Dato : 22-02-09 14:02

> [...]
> temperaturen:
> Ergo:
> Det er meget sandsynligt at træ skal være 3-5 grader varmere for at det

Enig i at varmeledning har indflydelse på opfattelsen

jeg tror dog stadigt,at det er måleforskel der giver det helt store udslag.

Min påstand skyldes at jeg er værktøjsmager og vi har et infrarødt
måleapperat til at måle i forme med
Og det udmærker sig ved at måle helt og aldeles forkert på stålkerner, der
ikke er belagt eller malet sorte med tusch

mvh TJ

Fra : TJ

Dato : 19-02-09 16:06

Fra : TT

Dato : 27-02-09 21:48

> [...]

Det har jeg også fået justeret ind nu, men problemet er det samme. Jeg
afventer stadig en laser temp. måler. Næste fase er en termisk måling af
værelset indefra, og evt. udefra.

-Torben