OS9 og OS10
Fra : Jørgen Angel

Dato : 14-02-09 16:35

I min G4 har jeg nu to harddiske. På den ene er OS9, på den anden OS10.
For at beholde mit dejlige, store gamle tastatur, har jeg beholdt en
iMate mellem tastatur og G4.

Nu tager nogle ting under OS9 lang tid (starter OS9 fra OS9-disken).
F.eks. Save og få tingene til at reagere generelt. Men ikke alle ting.
F.eks. starter programmerne som vamligt.
Når jeg kører i OS10 bevæger tingene sig i små ryk. F.eks. hvis man
flytter et vindue.

Jeg har installeret det if Erik Richard nødvendige software til iIMaten.
Og installeret det med hans venlige hjælp over telefonen, så det skulle
være gjort rigtigt.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-02-09 18:12

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> [...]

> F.eks. Save og få tingene til at reagere generelt. Men ikke alle ting.
> F.eks. starter programmerne som vamligt.

Har du fyldt din G4 op med RAM?

> Når jeg kører i OS10 bevæger tingene sig i små ryk. F.eks. hvis man
> flytter et vindue.

Jeg kunne forestille mig, at Mac OS X ikke bryder sig om iMate, men jeg
véd det ikke - hvad er der i vejen med det store tastatur fra Apple? Det
har samme størrelse som dit, men larmer blot mindre og har blødere
taster, så fingertipgigt kommer ikke så hurtigt.....

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-02-09 20:19

> [...]
> har samme størrelse som dit, men larmer blot mindre og har blødere
> taster, så fingertipgigt kommer ikke så hurtigt.....

Det er bedst at undgå iMate drivere hvis man kører 10.4 og derover.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-09 03:12

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Det er bedst at undgå iMate drivere hvis man kører 10.4 og derover.

Ikke på den G4 model, Jørgen har. Det er ganske enkelt den eneste måde
at koble et Apple Extended II ISO tastatur til og kunne bruge alle
taster. Nyeste ver. af iMate softwaren er skrevet til "10.4.7 or newer
preferable", men den virker fint helt ned til 10.2.5, på alle 10.3.x og
alle 10.4.x. Virker /ikke/ på Leopard. Og både iMate + software virker
_ikke_ på IntelMac.

Jeg bruger og har brugt det på flere G4 Sawtooth 400mhz, 1,4ghz, Dual
1,4ghz, DigitalAudio 533mhz, GigabitEthernet Dual 500mhz, QuickSilver
733mhz, 867mhz, Dual 1ghz, Dual 1,8ghz og MDD Dual 1ghz uden
nævneværdige problemer.

Det eneste problem, jeg har oplevet med brug af iMate (både med og uden
software), er, at den kan forårsage, at pilen låser i øverste venstre
hjørne under opstart. Det kan løses ved blot at trække pilen væk fra
hjørnet, såsnart velkomstskærmen dukkr op.

- For øvrigt en fejl, jeg har lavet en rapport om for et par år siden -
bl.a. sendt til gruppen her, - men også sendt til både Apple og Griffin.
'Testen' omfattde dengang 31 maskiner af bl.a. de allerede nævnte, men
også både de ældre PCI PowerMac 7300-9600 med USB PCI kort, Beige og B&W
G3. 'Fejlen' er periodisk, så der er ikke et bestemt mønster, den
optræder under. - Jeg beskrev fejlen for Jørgen, da jeg hjalp ham pr.
telefon, så den er han klar over...

Det eneste, jeg umiddelbart kan forestille mig, er galt, er, at der er
gået kuk i iMate prefs filen i username/library/preferences. - Så
Jørgen, - prøv at slette den og genstart, så laver iMate en ny 'ren' fil.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-02-09 10:35

> [...]
> gået kuk i iMate prefs filen i username/library/preferences. - Så
> Jørgen, - prøv at slette den og genstart, så laver iMate en ny 'ren' fil.

Tak for kommentarer.

Efter Erik Richards forslag fjernede jeg iMate prefs filen på OS9
disken. Genstartede men iMate lavede ikke en ny 'ren' fil. Den lavede
slet ikke nogen! Det ser umiddelbart ud til at køre okay uden. Endda
bedre. Hvad siger I til det?

Jeg havde lagt iMate prefs filen på Skrivebordet. Kan se at den sidst
er ændret i år 2000. Jeg fik min iMate i år 2004. Er det ikke mærkeligt?

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-02-09 10:39

Vil lige nævne, at iMate USB Driver har v 2.7 og er fra 2002.
Lyder det ikke lidt gammelt når iMate-softwaren lige er blevet
opdateret?

Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-02-09 10:43

En tilføjelse:

Inden jeg gjorde alt det her, satte jeg det flade tastatur der fulgte
med min iMac (altså en stationær) på, og det kørte rigtig fint.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-09 15:36

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> disken. Genstartede men iMate lavede ikke en ny 'ren' fil. Den lavede
> slet ikke nogen! Det ser umiddelbart ud til at køre okay uden. Endda

iMate står jo om std. til 'OS X prefers', så selv i classic mode bruger
iMate OS indstillingerne. Først i det øjeblik du booter i OS 9.x igen,
kommer der en ny prefs fil i OS 9s systemmappe.

> Jeg havde lagt iMate prefs filen på Skrivebordet. Kan se at den sidst
> er ændret i år 2000. Jeg fik min iMate i år 2004. Er det ikke mærkeligt?

Det hænger sammen med, vornår den første ver. af softwaren er lavet. Her
er OS 9 ikke så præcis som OS .

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-02-09 16:34

> iMate står jo om std. til 'OS X prefers', så selv i classic mode bruger
> iMate OS indstillingerne. Først i det øjeblik du booter i OS 9.x igen,
> kommer der en ny prefs fil i OS 9s systemmappe.

Jeg må hellere lige tydeliggøre:
Jeg har to harddiske i min G4. På den ene (min gamle HD) ligger kun OS
9. På den nye HD ligger kun OS X. Den gamle HD kan altså kun starte i OS
9.2.2. Og da den gjorde det, lavede iMate ikke en ny 'ren' fil.
Den nye HD starter altså i OS X. Men med Erik Richards venlige tlf.hjælp
kan jeg fra den nye HD (den med OS X) nu gå over i OS 9 hvis jeg har
brug for et program der ligger der. Sidstnævnte mulighed har ikke været
brugt.
Blev det klarere af det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-09 20:00

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> 9. På den nye HD ligger kun OS X. Den gamle HD kan altså kun starte i OS
> 9.2.2. Og da den gjorde det, lavede iMate ikke en ny 'ren' fil.

Dvs., at der ikke er en prefs fil i mappen 'Indstillinger'/'Preferences
i 'Systemmappe'/'System Folder', når du er startet op med OS 9.2.x som
startsystem? - Det kan faktisk godt skyldes, at iMate stadig kobler til
den prefs fil, du har lagt på skrivebordet. Jeg har oplevet det med
andre programmer, men har ikke observeret det med iMate. - iMate er et
program med CDEV og MDEV resourcekoder.

I et andet indlæg nævner du, at pilen 'ryster', når du flytter et åbent
vindue. Det kan muligvis hjælpe lidt, hvis du giver iMate lidt mere RAM.
Åbn mappen 'Controlpanels'/'Kontrolpaneler', marker iMate kontrolpanelet
og vælg 'Get info'/'Vis info'. I popupmenuen vælger du
'Memory'/'Hukommelse'. I indtastningsvinduet til 'Min. Size'/'Min. str.'
fordobler du tallet. - Hvis der fx. står 512kb, sætter du det til 1024kb
osv. I feltet for 'Wanted size'/'Ønsket str.' tredobler du tallet. -
dvs., hvis der fx. står 768kb sætter du det til 2294kb. Luk info vinduet
igen. På den måde får iMate mere spillerum, når den arbejder og er
derved mere 'over sine ting' så at sige.

> [...]
> kan jeg fra den nye HD (den med OS X) nu gå over i OS 9 hvis jeg har
> brug for et program der ligger der. Sidstnævnte mulighed har ikke været

Lige præcis, så kører du OS 9.2.2 i 'classic mode' og kan dermed trække
på de OS 9.x programmer, du ikke har eller kan få til OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-09 20:16

> mvh. Erik Richard

Hmm......det lyder rodet, Erik.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-09 21:20

Morten Lind wrote:

> Hmm......det lyder rodet, Erik.

Hvilket?

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-02-09 15:48

> [...]
> startsystem? - Det kan faktisk godt skyldes, at iMate stadig kobler til
> den prefs fil, du har lagt på skrivebordet.
Jeg Stuffede prefs-filen (bare for at have til senere om nødvendigt) og
smed originalen ud og tømte. Stadig ingen ny prefs-fil noget sted efter
genstart.

> [...]
> igen. På den måde får iMate mere spillerum, når den arbejder og er
> derved mere 'over sine ting' så at sige.

Stod på 2755. Har nu ganget med 2 og 3 som foreslået. Men kunne altså
kun gøre det på OS 9 disken. Når jeg starter fra OS X disken er der
intet iMate at finde på den disk.
Skal jeg prøve at køre iMateOSXInstaller.pkg. på OS X disken igen?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-09 18:13

Jørgen Angel wrote:
> Jeg Stuffede prefs-filen (bare for at have til senere om nødvendigt) og
> smed originalen ud og tømte. Stadig ingen ny prefs-fil noget sted efter
> genstart.

Det betyder så bare, den kører fuldstændig 'neutral', - altså har du
ikke ændret på noget i kontrolpanelet, når du er booted i OS 9.x

> Stod på 2755. Har nu ganget med 2 og 3 som foreslået. Men kunne altså
> kun gøre det på OS 9 disken.

ja, man kan desværre ikke ændre på RAM tildeling, når OS 9.x kører i
classic mode - kun, når der startes i OS 9.x

> Når jeg starter fra OS X disken er der
> intet iMate at finde på den disk.
> Skal jeg prøve at køre iMateOSXInstaller.pkg. på OS X disken igen?

Det tror jeg, du skal gøre. Det er så bedst at gøre det, uden at du
starter classic først.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-02-09 20:10

> Det betyder så bare, den kører fuldstændig 'neutral', - altså har du
> ikke ændret på noget i kontrolpanelet, når du er booted i OS 9.x

Og så har dern slet ikke brug for en prfs-fil?

> ja, man kan desværre ikke ændre på RAM tildeling, når OS 9.x kører i
> classic mode - kun, når der startes i OS 9.x

Mente blot, at jeg ikke i OS X kunne ændre noget, når der nu ikke er
noget kontrolpanel at finde.

> Det tror jeg, du skal gøre. Det er så bedst at gøre det, uden at du
> starter classic først.

Bruger faktisk ikke Classic. Starter på den rene (den gamle) OS ) disk.

Jeg kører den pakke igen.

Tak
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-09 20:46

Jørgen Angel wrote:

> Og så har dern slet ikke brug for en prfs-fil?

Lige præcis...

> Mente blot, at jeg ikke i OS X kunne ændre noget, når der nu ikke er
> noget kontrolpanel at finde.

Der skulle da meget gerne ligge en prefspane i mappen
username/library/preferencespanes. Den står - som kontrolpanelet i OS
9.x til 'Os 9.x prefers' - til 'OS X prefers', så den skal man heller
ikke stille om ved.

> Bruger faktisk ikke Classic. Starter på den rene (den gamle) OS ) disk.
>
> Jeg kører den pakke igen.

Check lige i username/library/preferencepanes (systemindstillinger) om
ikke du har en controlpane, der hedder iMate og i mappen
volumename/system/library/extensions, om ikke der allerede ligger en
.kext fil til iMate. - Eller du kan reelt bare åbne et tomt dokument og
trykke på $-tasten, - kommer den korrekt frem med det store Apple
tastatur, er det hele, som det skal være.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 15-02-09 22:55

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Det er bedst at undgå iMate drivere hvis man kører 10.4 og derover.

Det må jeg også have hørt på et tidspunkt - jeg kører i hvert fald fint
uden softwaren. Men nu er det snart slut - enter Leopardo!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-02-09 10:55

> Har du fyldt din G4 op med RAM?

Den har 1,25 GB

Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-02-09 11:22

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> I min G4 har jeg nu to harddiske. På den ene er OS9, på den anden OS10.
> For at beholde mit dejlige, store gamle tastatur, har jeg beholdt en
> iMate mellem tastatur og G4.

Med hensyn til start fra OS10-disken:

Når jeg bruger det flade tastatur der fulgte med min iMac er der små
rystelser når jeg flytter et vindue men cursoren ser ud til at køre
okay.
Når jeg bruger det gamle tastatur er der store rystelser når jeg flytter
et vindue og cursoren kører meget ujævnt (som oprindelig beskrevet).
Så ville jeg også her fjerne iMate prefs filen, men kunne ikke finde
den.
Når jeg søger på OS10-disk (startet fra OS10-disken) kan jeg kun finde 1
emne med navnet Imate, nemlig iMateOSXInstaller.pkg.
Når jeg søger på OS10-disk (startet fra OS9-disken) kan jeg finde
Library/PreferencePanes/iMate.prefPane
og
Library/PreferencePanes/iMate.prefPane/Contents/MacOS/iMate
men iMateOSXInstaller.pkg ser den ikke.

Hvad siger I til det??