Vedr. sikkerhed
Fra : Palle

Dato : 14-02-09 14:57

Hej med Jer,

Sad lige og lurede på det med at køre som administrator eller ej. PC vs. Mac.

På denne Mac hvor jeg sidder kører jeg på en administrator konto og
konen på en alm. user.

Jeg ved jo at hvis en applikation eller andet prøver at installere
noget så bliver jeg promptet for et password. Derfor har det ikke
generet mig at kører på en administrator konto.

Hvad er så forskellen på administrator og user? Bliver en user ikke
promptet og bliver henvist til administrator?

Hvori består usikkerheden for mig? Forhåbentlig blot i at jeg har
muligheden for at indtaste mit password hvis jeg accepterer et eller
andet der vil installeres?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-02-09 13:16

In article <4996cda9$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>,
Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad er så forskellen på administrator og user? Bliver en user ikke
> promptet og bliver henvist til administrator?

En user bliver promptet for både administratornavn og kodeord.

> Hvori består usikkerheden for mig? Forhåbentlig blot i at jeg har
> muligheden for at indtaste mit password hvis jeg accepterer et eller
> andet der vil installeres?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-02-09 19:41

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]

Der er stor forskel. En 'administrator' i Windows har rettigheder, som
svarer til 'root' på Mac. Man kan ikke - på en en let måde - få lov at
at køre generelt som 'root' på Mac. En 'administrator' på Mac har
mulighed for - midlertidigt - at få rettigheder som 'root' ved at
indtaste sit _eget_ password.

> En user bliver promptet for både administratornavn og kodeord.

> Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Der er flere forskelle. En 'administrator' er medlem af gruppen 'admin'
og det giver skriverettighed til mappen 'Programmer' - altså ret til at
installere programmer, som er tilgængelige for alle brugere. Det giver
også skriverettighed i rod-mappen og visse andre steder.

En 'administrator' kan få rettigheder som 'root' blot ved at kende sit
eget password. En almindelig bruger skal kende en administrators
password.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-02-09 10:24

Thorkil Olesen skrev:
> Man kan ikke - på en en let måde - få lov at
> at køre generelt som 'root' på Mac.

Jo. To korte kommandoer i terminalen sætter det op.

"sudo su -" i en terminal, så kører man som root (efter indtastning af
password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd" som
root.

/Lars

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 17-02-09 23:53

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
> password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
> køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd" som

Jamen du har jo ret. Det afhænger kun af, hvad man definerer som "på en
let måde". Hvis man er velbevandret i terminalen, så er det let. (Men
ikke nødvendigvis klogt

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Palle

Dato : 18-02-09 22:42

On 2009-02-17 10:24:12 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> [...]
> password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
> køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd"

I udtrykker jer uklart.

Hvad kan man så som root som man ikke kan ved at indtaste password nr
man bliver bedt om det?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-09 22:51

Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> I udtrykker jer uklart.
>
> Hvad kan man så som root som man ikke kan ved at indtaste password nr
> man bliver bedt om det?

Når du kører som root bliver alle kommandoer udført med root's
tilladelser. Når du indtaster brugernavn/password er det kun den
aktuelle process/installation som bliver kørt medforhøjede tilladelser.

Det første har den risiko/ulempe at du ved et uheld eller via mallware
gør skade på dit system

/thomas

Fra : Palle

Dato : 19-02-09 21:06

On 2009-02-18 22:51:24 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> aktuelle process/installation som bliver kørt medforhøjede tilladelser.
>
> Det første har den risiko/ulempe at du ved et uheld eller via mallware

Arhh! OK tak!

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle