/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Vedr. sikkerhed
Fra : Palle


Dato : 14-02-09 14:57

Hej med Jer,

Sad lige og lurede på det med at køre som administrator eller ej. PC vs. Mac.

På denne Mac hvor jeg sidder kører jeg på en administrator konto og
konen på en alm. user.

Jeg ved jo at hvis en applikation eller andet prøver at installere
noget så bliver jeg promptet for et password. Derfor har det ikke
generet mig at kører på en administrator konto.

Hvad er så forskellen på administrator og user? Bliver en user ikke
promptet og bliver henvist til administrator?

Hvori består usikkerheden for mig? Forhåbentlig blot i at jeg har
muligheden for at indtaste mit password hvis jeg accepterer et eller
andet der vil installeres?


--
Venlig hilsen / Best regards

Palle


 
 
Kurt Brixen (15-02-2009)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 15-02-09 13:16

In article <4996cda9$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>,
Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> Sad lige og lurede på det med at køre som administrator eller ej. PC vs. Mac.
>
> På denne Mac hvor jeg sidder kører jeg på en administrator konto og
> konen på en alm. user.
>
> Jeg ved jo at hvis en applikation eller andet prøver at installere
> noget så bliver jeg promptet for et password. Derfor har det ikke
> generet mig at kører på en administrator konto.
>
> Hvad er så forskellen på administrator og user? Bliver en user ikke
> promptet og bliver henvist til administrator?

En user bliver promptet for både administratornavn og kodeord.

> Hvori består usikkerheden for mig? Forhåbentlig blot i at jeg har
> muligheden for at indtaste mit password hvis jeg accepterer et eller
> andet der vil installeres?

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Thorkil Olesen (16-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 16-02-09 19:41

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> In article <4996cda9$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>,
> Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:
>
> > Sad lige og lurede på det med at køre som administrator eller ej. PC vs.
> > Mac.

Der er stor forskel. En 'administrator' i Windows har rettigheder, som
svarer til 'root' på Mac. Man kan ikke - på en en let måde - få lov at
at køre generelt som 'root' på Mac. En 'administrator' på Mac har
mulighed for - midlertidigt - at få rettigheder som 'root' ved at
indtaste sit _eget_ password.

> > På denne Mac hvor jeg sidder kører jeg på en administrator konto og
> > konen på en alm. user.
> >
> > Jeg ved jo at hvis en applikation eller andet prøver at installere
> > noget så bliver jeg promptet for et password. Derfor har det ikke
> > generet mig at kører på en administrator konto.
> >
> > Hvad er så forskellen på administrator og user? Bliver en user ikke
> > promptet og bliver henvist til administrator?
>
> En user bliver promptet for både administratornavn og kodeord.
>
> > Hvori består usikkerheden for mig? Forhåbentlig blot i at jeg har
> > muligheden for at indtaste mit password hvis jeg accepterer et eller
> > andet der vil installeres?
>
> Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Der er flere forskelle. En 'administrator' er medlem af gruppen 'admin'
og det giver skriverettighed til mappen 'Programmer' - altså ret til at
installere programmer, som er tilgængelige for alle brugere. Det giver
også skriverettighed i rod-mappen og visse andre steder.

En 'administrator' kan få rettigheder som 'root' blot ved at kende sit
eget password. En almindelig bruger skal kende en administrators
password.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Lars Kongshøj (17-02-2009)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 17-02-09 10:24

Thorkil Olesen skrev:
> Man kan ikke - på en en let måde - få lov at
> at køre generelt som 'root' på Mac.

Jo. To korte kommandoer i terminalen sætter det op.

"sudo su -" i en terminal, så kører man som root (efter indtastning af
password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd" som
root.

/Lars

Thorkil Olesen (17-02-2009)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 17-02-09 23:53

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Thorkil Olesen skrev:
> > Man kan ikke - på en en let måde - få lov at
> > at køre generelt som 'root' på Mac.
>
> Jo. To korte kommandoer i terminalen sætter det op.
>
> "sudo su -" i en terminal, så kører man som root (efter indtastning af
> password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
> køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd" som
> root.

Jamen du har jo ret. Det afhænger kun af, hvad man definerer som "på en
let måde". Hvis man er velbevandret i terminalen, så er det let. (Men
ikke nødvendigvis klogt

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Palle (18-02-2009)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 18-02-09 22:42

On 2009-02-17 10:24:12 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Jo. To korte kommandoer i terminalen sætter det op.
>
> "sudo su -" i en terminal, så kører man som root (efter indtastning af
> password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
> køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd"
> som root.

I udtrykker jer uklart.

Hvad kan man så som root som man ikke kan ved at indtaste password nr
man bliver bedt om det?



--
Venlig hilsen / Best regards

Palle


Thomas von Hassel (18-02-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 18-02-09 22:51

Palle <usenet@ducktrucks.dk> wrote:

> On 2009-02-17 10:24:12 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:
>
> > Jo. To korte kommandoer i terminalen sætter det op.
> >
> > "sudo su -" i en terminal, så kører man som root (efter indtastning af
> > password). Hvis man også ønsker at kunne logge ind som root (og dermed
> > køre grafisk som root) giver man root et passwd ved at køre "passwd"
> > som root.
>
> I udtrykker jer uklart.
>
> Hvad kan man så som root som man ikke kan ved at indtaste password nr
> man bliver bedt om det?

Når du kører som root bliver alle kommandoer udført med root's
tilladelser. Når du indtaster brugernavn/password er det kun den
aktuelle process/installation som bliver kørt medforhøjede tilladelser.

Det første har den risiko/ulempe at du ved et uheld eller via mallware
gør skade på dit system

/thomas


Palle (19-02-2009)
Kommentar
Fra : Palle


Dato : 19-02-09 21:06

On 2009-02-18 22:51:24 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Når du kører som root bliver alle kommandoer udført med root's
> tilladelser. Når du indtaster brugernavn/password er det kun den
> aktuelle process/installation som bliver kørt medforhøjede tilladelser.
>
> Det første har den risiko/ulempe at du ved et uheld eller via mallware
> gør skade på dit system

Arhh! OK tak!


--
Venlig hilsen / Best regards

Palle


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste