Brug af æøå i undermapper?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-02-09 10:18

Hej,

Kan kan bruge æøå i undermapper? Altså f.eks.:

http://mad.dk/æg/opskrift1.html

mvh Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-09 11:55

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> wrote in

> Kan kan bruge æøå i undermapper? Altså f.eks.:
> http://mad.dk/æg/opskrift1.html

Ja, men det er generelt en dårlig ide at bruge den slags tegn i URL´er. De
fleste browsere kan godt håndtere det men det frarådes fordi der er for
mange risici for fejl.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-02-09 14:05

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fleste browsere kan godt håndtere det men det frarådes fordi der er for

Ok, men hvis browseren understøtter det, er der så noget man skal tage højde
for?

Jeg kan f.eks. ikke åbne: http://dodgethis.dk/tæst/IMG_0235.JPG
(http://dodgethis.dk/test/IMG_0235.JPG virker fint, og ja, filen ligge begge
steder

Jeg kan også fint åbne http://æøå.dk (prøvede bare, også var der
tilfældigvis en side der hed det

mvh frank

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-02-09 18:33

Frank K. Jensen wrote:

> Ok, men hvis browseren understøtter det, er der så noget man skal tage højde
> [...]

Tjah - det afhænger af hvorledes der encodes... du skal encode URL'en
således:
http://dodgethis.dk/t%E6st/IMG_0235.JPG

> Jeg kan også fint åbne http://æøå.dk (prøvede bare, også var der
> tilfældigvis en side der hed det

Det er lidt noget andet med æøå domæner. Altså når "specialtegn" indgår
direkte i URL'en.

Du kan læse lidt mere om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name

F.eks. er æøå.dk "rigtige" navn faktisk xn---5cab8c.dk mens øl.dk er
xn--l-4ga.dk.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-02-09 18:34

Johan Holst Nielsen wrote:
> Det er lidt noget andet med æøå domæner. Altså når "specialtegn" indgår
> direkte i URL'en.

Jeg vrøvler - det er noget andet når "specialtegn" igår direkte i
*domænenavnet*.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-02-09 23:13

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah - det afhænger af hvorledes der encodes... du skal encode URL'en
> således:
> http://dodgethis.dk/t%E6st/IMG_0235.JPG

Det gør den også fint nok af sig selv, når der f.eks. er mellemrum, og det
virker fint. Men den gør det ikke af sig selv med æøå...

Hvad hedder den slags encoding, og hvor finder jeg en oversigt over coderne?

mvh Frank

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-09 23:39

Frank K. Jensen wrote:

> Hvad hedder den slags encoding,

URL-encoding

> og hvor finder jeg en oversigt over coderne?

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/urlencode.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-02-09 01:40

Erik Ginnerskov wrote:

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/urlencode.asp

Man kan også gå til kilden:
<http://www.ietf.org/rfc/rfc2396.txt>

Stig Johansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-02-09 02:04

Stig Johansen wrote:

> Man kan også gå til kilden:
> <http://www.ietf.org/rfc/rfc2396.txt>

Problemet er at kilden ikke altid forklarer det bedst (men måske gør det
korrekt). Ellers burde vi kunne nedlægge denne gruppe - i hvert fald
størsteparten af de relevante spørgsmål, og henvise til det står et
eller andet sted på php.net

Tvivler på Frank havde fundet løsningen ved at læse en tør RFC igennem.
Der må man formode at Eriks link var en del bedre...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-02-09 09:07

> [...]
>
> Tvivler på Frank havde fundet løsningen ved at læse en tør RFC igennem.
> Der må man formode at Eriks link var en del bedre...

Ja, normalt kan jeg også godt lide at gå til kilden (php.net f.eks.) meeeen,
når det kommer til standarder, så er kilden som regel ikke den letteste
Eriks link er ganske brugbart, tak.

mvh Frank

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-02-09 12:29

Johan Holst Nielsen wrote:

> Tvivler på Frank havde fundet løsningen ved at læse en tør RFC igennem.
> Der må man formode at Eriks link var en del bedre...

Det er vi fuldstændig enige om.

Det var ikke ment som en kritik af Erik's side, nærmere en opfordring til at
lave en pædagogisk, og dansk, forklaring på hvornår/hvorfor man skal
encode.

Jeg savnede også en samlet oversigt over decimalværdier a lá den her:
<http://www.utoronto.ca/webdocs/HTMLdocs/NewHTML/iso_table.html>
men jeg kan se af et andet indlæg, at Erik har lavet en decimal - hex
oversigt.

Stig Johansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-02-09 00:18

Frank K. Jensen wrote:

> Det gør den også fint nok af sig selv, når der f.eks. er mellemrum, og det
> virker fint. Men den gør det ikke af sig selv med æøå...
>
> Hvad hedder den slags encoding, og hvor finder jeg en oversigt over coderne?

Det "nemme" er at finde dem frem via javascripts urlencode.

Ellers fandt jeg en rimelig god PDF her med en liste:
www.tagg.org/zmisc/FontEuroTabl.pdf

Der står 230 ved æ f.eks. - den hexidecimale værdi for 230 er E6. Så
talene skal du nok have konverteret (søg hex to dec på google - så skal
du nok finde nogle convertere - ellers kan du bruge dechex() php
funktionen).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-09 12:09

Johan Holst Nielsen wrote:

> Der står 230 ved æ f.eks. - den hexidecimale værdi for 230 er E6. Så
> talene skal du nok have konverteret (søg hex to dec på google

Lavede lige en side, der viser sammenhængen mellem 10-tals systemet og
hex-tals systemet:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/dec2hex.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-02-09 00:55

Frank K. Jensen skrev:

> Det gør den også fint nok af sig selv, når der
> f.eks. er mellemrum, og det virker fint. Men den
> gør det ikke af sig selv med æøå...

Du kan lige så godt vænne dig til at undlade de
danske karakterer og mellemrum fra starten, der
er altid tilfælde hvor det går galt - og brugere der
ikke kan se dine sider.

Se også: http://html-faq.dk/1016.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-02-09 01:43

Allan Vebel skrev:

> [...]
> danske karakterer og mellemrum fra starten, der
> er altid tilfælde hvor det går galt - og brugere der

Den med store/små bogstaver var noget af det første jeg lærte.
Jeg tror at jeg fik rettet fejlen allerede samme nat som jeg var gået
online med min første side, og derefter fandt jeg ud af at det nok var
nemmest bare at holde sig til små bogstaver.

Hvilke programmer er det i øvrigt, der insisterer på versaler i
filendelserne?
Photoshop og Gimp (som er de eneste billedbehandlingsprogrammer jeg har
arbejdet med) gør det svjh ikke.

--
Philip

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-02-09 02:02

Philip Nunnegaard wrote:
> [...]
> online med min første side, og derefter fandt jeg ud af at det nok var
> nemmest bare at holde sig til små bogstaver.

Nemlig ;)

> Hvilke programmer er det i øvrigt, der insisterer på versaler i
> filendelserne?
> Photoshop og Gimp (som er de eneste billedbehandlingsprogrammer jeg har
> arbejdet med) gør det svjh ikke.

Ved i hvert fald MS Paint havde denne sindsyge idé i ældre version i
hvert fald. Tror faktisk det er rettet i den nye? Aner dog ikke hvor
mange der bruger MS Paint til at lave webgrafik - men mon der ikke nok
skal være nogle i blandt?

Derudover gør Adobe Photoshop faktisk de samme, *hvis* man kommer til at
klikke "Use lower case extension" fra.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-02-09 09:03

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> filendelserne?
> Photoshop og Gimp (som er de eneste billedbehandlingsprogrammer jeg har

De fleste af mine billeder fra digitale kamera har store bogstaver også i
endelsen. Det er dog ikke alle, selvom de er taget med samme kamera, så
måske afhænger det af, hvordan man kopiere dem over...?

mvh Frank

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-09 09:37

Frank K. Jensen skrev:

> Kan kan bruge æøå i undermapper?

Mit råd er at man lader være. Det betyder ikke ret meget hvordan
mappenavnene er skrevet. Brug kun websikre tegn:

1. kun engelske bogstaver, cifre og understreg.
2. kun små bogstaver

Hvis du følger disse retnmingslinjer, så garanterer jeg at det
virker på alle eksisterende og alle kommende apparater med
netbrowsere. Den garanti får du ingen til at give ved de danske
bogstaver.

--
Bertel