Pumpe-relæ, gulvvarme
Fra : Jens

Dato : 13-02-09 18:31

Jeg har før fået god hjælp her i gruppen, og har et lidt teknisk spørgsmål,
som jeg håber en kan hjælpe mig med

Jeg kunne godt tænke mig et system (relæ), som kan slukke for
gulvvarme-pumpen, når der ikke er forbrug
Jeg kan se at løsningen findes til Danfoss, men jeg synes ikke at kunne
google det til mit simple system.

Systemet består af
4 stk. ledningsførte EW-termostater (24V) forbundet med
4 stk. Wavin telestater, som åbner/lukker for vandet til gulvarmekredsene og
en
Grundfos pumpe af den gamle slags med 3 pumpe niveauer

Det optimale er selvfølgelig at skifte pumpen til en Alpha 2 pumpe, men det
er ikke rentabelt pt.

Jeg kunne vel selv "flikke" noget sammen, men vil gerne have en
færdig/lovlig løsning.
Findes det, eller hvad kunne man finde på?

Tillægsspørgsmål
NB. Der sidder en regulerbar termostat på fremløbet, hvad skal den stå på?
Fremløbstemperaturen er ca. 60 grader før termostat
(kun gulvvarme i beton / klinkegulve, ej træ)

Fra : Nielsen

Dato : 17-02-09 10:40

> Jeg kunne godt tænke mig et system (relæ), som kan slukke for
> gulvvarme-pumpen, når der ikke er forbrug
> Jeg kan se at løsningen findes til Danfoss, men jeg synes ikke at kunne
> google det til mit simple system.

Du kan selv lave det ved at købe et relæ samt en DIN-boks til dette. Lad din
styringsenhed styre relæet. Det er relativt nemt, idet du skal forbinde
pumpen til relæet og 230v samt forbinde relæet til din gulvvarmestyring.
Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er lovligt selv at lave sådanne
styringeenheder.
Jeg hare selv købt mit relæ-enhed i en færdig udgave ved VVS-grossisten. Jeg
har et Honeywell-anlæg.

> [...]
> Fremløbstemperaturen er ca. 60 grader før termostat
> (kun gulvvarme i beton / klinkegulve, ej træ)

Normalt er det nok med en fremløbstemperatur på ca. 30 grader. Hvis du gør
fremløbstemperaturen højere, kan du opnå, at gulvvarmen slår fra selvom
varme ikke er jævn i hele rummet.

Venlig hilsen
Ths.

Fra : Jens

Dato : 18-02-09 18:36

"Nielsen" <ths@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> fremløbstemperaturen højere, kan du opnå, at gulvvarmen slår fra selvom
> varme ikke er jævn i hele rummet. Venlig hilsen

Tak for dit svar, jeg tænkte nok det ville ende med en GDS-løsning :)
Alternativet er at jeg skal skifte styrings-boksen til en mere avanceret, og
det koster hurtigt et par tusser.
Mit system er uhyre simpelt, da de 24V fra trafoen ledes direkte til de 4
termostater som tænder/slukker for de 4 tele-stater, alt efter indstillet
temperatur.

Jeg vil ændre fremløb til 30-40 grader
Tak Jens

Fra : TT

Dato : 27-02-09 21:50

"Nielsen" <ths@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> fremløbstemperaturen højere, kan du opnå, at gulvvarmen slår fra selvom

Kan man ikke også opnå at temperaturen ikke er høj nok til at sikre den
korrekte temp. i rummet. Måske mere udbredt i træ end en beton, der leder
varmen langt bedre ?

-Torben