Køb af påhængsmotor + RIB
Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-09 04:46

Hej ng;

Jeg sidde i det sydlige Portugal (solskin, 17 grader) og skal til at
anskaffe mig en lille RIB (ca 3,5-4m) Til den skal der selvfølgelig en
motor, men jeg ville gerne have en ide on hvad jeg skal se efter.

Jeg havde tænkt på 8-10hk, det er ikke til at fræse afsted i. Til
gengæld må den gerne lade være med at støje for meget.

Det lader til at det meste er 4-takt nu om dage. Er der mærker man
specielt skal gå efter/undgå?

Samme gælder for øvrigt RIB, hvis nogen har en ide.

mvh
Martin

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 12-02-09 14:30

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev:
> Det lader til at det meste er 4-takt nu om dage.

Vær opmærksom på, at motoren skal være CE-mærket. Motorer til
fritidsfartøjer er omfattet af det såkaldte fritidsfartøjsdirektiv.
Direktivet stiller krav til motorens emisioner (udstødning og støj).
2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder uforbrænd
smørreolie.

Hilsen Peter

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 12-02-09 20:44

Mercury/Mariner er rigtig godt. Og deres 4-taktere hverken larmer, forbruger
eller forurener meget. Kan varmt anbefales :0)

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Carsten Jensen

Dato : 12-02-09 22:26

Den Thu, 12 Feb 2009 14:30:09 +0100 skrev Peter Lauridsen:
> 2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder
> uforbrænd smørreolie.

Evinrudes E-TEC, som er 2-takt, opfylder forureningskravene.

Mvh

Carsten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-09 14:50

On Feb 12, 7:43 pm, "Mads Bo Falk" <mads.f...@get2net.dk> wrote:
> Mercury/Mariner er rigtig godt. Og deres 4-taktere hverken larmer, forbruger
> eller forurener meget. Kan varmt anbefales :0)

Det er jo godt nok - tak for anbefalingen.

Jeg var på bådudstilling i Lissabon for et par dage siden (300km op ad
motorvejen), det lod til at både Honda og Yamaha også er store her i
landet. Nogen erfaringer med dem?

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-09 14:55

On Feb 12, 1:30 pm, "Peter Lauridsen" <p...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Direktivet stiller krav til motorens emisioner (udstødning og støj).
> 2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder uforbrænd

Mon ikke de fleste motorer der sælges nye i EU er CE-mærkede? Det har
trods alt været gældende en del år.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-02-09 14:48

On Feb 14, 3:41 pm, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:

> Det jeg har oplevet med dem er at de stadig lider af typiske 2-takt
> skavanker selvom Evenrude påstår de ikke gør. De lugter/ryger, larmer og
> bruger en del brændstof sammenlignet med en fornuftig 4-takts. Samtidig
> er de ikke så hurtig op i omdrejninger som tidligere 2-takter, men i
> stedet slægter den 4-takteren på og er en smule småsløv.

OK

> Af alle onder tror jeg 4-takteren er mest behagelig i længden hvis ikke
> man skal slæbe rundt på den i tide og utide. Hvis du har råd til det
> både prismæssigt men også vægtmæssigt, kan det godt svare sig at få en
> to-cylinderet udgave fremfor en en-cylindret. Du får en mere rolig og
> støjsvag motor.

Det havde jeg også tænkt mig at gå efter.

> Mht. gummibåd: Det fedeste er selvfølgelig en med glasfiberbund. Her får
> du de bedste sejlegenskaber. Tilgengæld kan den ikke stuves af vejen i
> kistebænken. Næstbedst er en med højtryksbund/-køl. Det gør den noget
> stivere og manøvredygtige end dem med kun dørkplader.
> Det er nok en god idé at anskaffe et overdække til den også til når du
> ikke bruger den. Gummibådens værste fjende er sollys. Dernæst er det at
> blive pakket væk i fugtig tilstand og efterladt i lang tid.

Den kommer nok til at være på en trailer når den ikke er i vandet -
det taler nok også for glasfiber.

Er der nogen der ved noget om specielt UV-bestandighed af de
forskellige materialer man bruger?

Jeg har set PVC, neopren og polyurethan nævnt.

> Lad være med at købe det billigste du kan finde. Lige som så meget
> andet, så får du hvad du betaler for.

Jotak - det er også min erfaring.

mvh

Martin

Fra : ThomasT

Dato : 24-02-09 01:59

Husk at købe en med så mange hk at den kan få båden op i plan med min.
2-3 personer i båden, eller blive du gevaldigt træt at at ligge og
skubbe en masse vand + at det er meget uøkonomisk. 15 hk. gør det
rigitgt godt i den størrelse båd og det er virkelig merprisen værd..