|
| Køb af påhængsmotor + RIB Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-02-09 04:46 |
|
Hej ng;
Jeg sidde i det sydlige Portugal (solskin, 17 grader) og skal til at
anskaffe mig en lille RIB (ca 3,5-4m) Til den skal der selvfølgelig en
motor, men jeg ville gerne have en ide on hvad jeg skal se efter.
Jeg havde tænkt på 8-10hk, det er ikke til at fræse afsted i. Til
gengæld må den gerne lade være med at støje for meget.
Det lader til at det meste er 4-takt nu om dage. Er der mærker man
specielt skal gå efter/undgå?
Samme gælder for øvrigt RIB, hvis nogen har en ide.
mvh
Martin
| |
Peter Lauridsen (12-02-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lauridsen |
Dato : 12-02-09 14:30 |
|
"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev:
> Det lader til at det meste er 4-takt nu om dage.
Vær opmærksom på, at motoren skal være CE-mærket. Motorer til
fritidsfartøjer er omfattet af det såkaldte fritidsfartøjsdirektiv.
Direktivet stiller krav til motorens emisioner (udstødning og støj).
2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder uforbrænd
smørreolie.
Hilsen Peter
| |
Mads Bo Falk (12-02-2009)
| Kommentar Fra : Mads Bo Falk |
Dato : 12-02-09 20:44 |
|
Mercury/Mariner er rigtig godt. Og deres 4-taktere hverken larmer, forbruger
eller forurener meget. Kan varmt anbefales :0)
--
Venlig hilsen
Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus
"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"
Jeppe Aakjær
"Peter Lauridsen" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:gn1897$2f6d$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev:
>> Det lader til at det meste er 4-takt nu om dage.
>
> Vær opmærksom på, at motoren skal være CE-mærket. Motorer til
> fritidsfartøjer er omfattet af det såkaldte fritidsfartøjsdirektiv.
> Direktivet stiller krav til motorens emisioner (udstødning og støj).
> 2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder uforbrænd
> smørreolie.
>
> Hilsen Peter
| |
Carsten Jensen (12-02-2009)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 12-02-09 22:26 |
|
Den Thu, 12 Feb 2009 14:30:09 +0100 skrev Peter Lauridsen:
> 2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder
> uforbrænd smørreolie.
Evinrudes E-TEC, som er 2-takt, opfylder forureningskravene.
Mvh
Carsten
| |
Martin Sørensen (12-02-2009)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-02-09 14:50 |
|
On Feb 12, 7:43 pm, "Mads Bo Falk" <mads.f...@get2net.dk> wrote:
> Mercury/Mariner er rigtig godt. Og deres 4-taktere hverken larmer, forbruger
> eller forurener meget. Kan varmt anbefales :0)
>
Det er jo godt nok - tak for anbefalingen.
Jeg var på bådudstilling i Lissabon for et par dage siden (300km op ad
motorvejen), det lod til at både Honda og Yamaha også er store her i
landet. Nogen erfaringer med dem?
mvh
Martin
| |
Martin Sørensen (12-02-2009)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-02-09 14:55 |
|
On Feb 12, 1:30 pm, "Peter Lauridsen" <p...@vip.cybercity.dk> wrote:
> "Martin Sørensen" <santana.soren...@get2net.dk> skrev:
>
> > Det lader til at det meste er 4-takt nu om dage.
>
> Vær opmærksom på, at motoren skal være CE-mærket. Motorer til
> fritidsfartøjer er omfattet af det såkaldte fritidsfartøjsdirektiv.
> Direktivet stiller krav til motorens emisioner (udstødning og støj).
> 2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder uforbrænd
> smørreolie.
>
> Hilsen Peter
Mon ikke de fleste motorer der sælges nye i EU er CE-mærkede? Det har
trods alt været gældende en del år.
mvh
Martin
| |
Martin Sørensen (15-02-2009)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 15-02-09 14:48 |
|
On Feb 14, 3:41 pm, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> Carsten Jensen wrote:
> > Den Thu, 12 Feb 2009 14:30:09 +0100 skrev Peter Lauridsen:
> >> 2-taktsmotorer opfylder næppe kravet, da udstødningen indeholder
> >> uforbrænd smørreolie.
>
> > Evinrudes E-TEC, som er 2-takt, opfylder forureningskravene.
>
> Det jeg har oplevet med dem er at de stadig lider af typiske 2-takt
> skavanker selvom Evenrude påstår de ikke gør. De lugter/ryger, larmer og
> bruger en del brændstof sammenlignet med en fornuftig 4-takts. Samtidig
> er de ikke så hurtig op i omdrejninger som tidligere 2-takter, men i
> stedet slægter den 4-takteren på og er en smule småsløv.
>
OK
> Af alle onder tror jeg 4-takteren er mest behagelig i længden hvis ikke
> man skal slæbe rundt på den i tide og utide. Hvis du har råd til det
> både prismæssigt men også vægtmæssigt, kan det godt svare sig at få en
> to-cylinderet udgave fremfor en en-cylindret. Du får en mere rolig og
> støjsvag motor.
>
Det havde jeg også tænkt mig at gå efter.
> Mht. gummibåd: Det fedeste er selvfølgelig en med glasfiberbund. Her får
> du de bedste sejlegenskaber. Tilgengæld kan den ikke stuves af vejen i
> kistebænken. Næstbedst er en med højtryksbund/-køl. Det gør den noget
> stivere og manøvredygtige end dem med kun dørkplader.
> Det er nok en god idé at anskaffe et overdække til den også til når du
> ikke bruger den. Gummibådens værste fjende er sollys. Dernæst er det at
> blive pakket væk i fugtig tilstand og efterladt i lang tid.
>
Den kommer nok til at være på en trailer når den ikke er i vandet -
det taler nok også for glasfiber.
Er der nogen der ved noget om specielt UV-bestandighed af de
forskellige materialer man bruger?
Jeg har set PVC, neopren og polyurethan nævnt.
> Lad være med at købe det billigste du kan finde. Lige som så meget
> andet, så får du hvad du betaler for.
>
Jotak - det er også min erfaring.
mvh
Martin
| |
ThomasT (24-02-2009)
| Kommentar Fra : ThomasT |
Dato : 24-02-09 01:59 |
|
Husk at købe en med så mange hk at den kan få båden op i plan med min.
2-3 personer i båden, eller blive du gevaldigt træt at at ligge og
skubbe en masse vand + at det er meget uøkonomisk. 15 hk. gør det
rigitgt godt i den størrelse båd og det er virkelig merprisen værd..
| |
|
|