ukraine
Fra : Peter

Dato : 12-02-09 21:50

Hej

jeg skal rejse til Ukraine næste uge (i 3 dage).

Hvad for et valuta bruger de der? Er det nødvendigt at tage kontant med
(og hvis ja, hvor kan jeg få fat i det her i Danmark)? Eller er det
bedre at veksle i Ukraine?

Hvad med kreditkort - er det sikkert at bruge i Ukraine? (Jeg har hørt
der er en risiko for snyd).

/Peter

Fra : The Mip

Dato : 13-02-09 08:59

"Peter" <xdzgor@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bedre at veksle i Ukraine?
>
> Hvad med kreditkort - er det sikkert at bruge i Ukraine? (Jeg har hørt

grivna, de små kopijki - en lille slat over en dansk krone
http://www.convertworld.com/da/valuta/Ukraine.html
siger nu 1.03

Du kan fint veksle der og brug af visa / master uproblematisk, mange
hæveautomater og næsten alle resturanter/ hoteller/butikker tager imod.

Men erfaring fra 3 ugers tur august 2006 er at det med at tale andet end
Ukrainsk eller Rusisk er et problem og hvis du ikke taler et af de 2 sprog
er det dit problem - de er meget lidt forsøgende på at forstå dig.

Jeg taler desværre kun tysk, engelsk, fransk, spansk og forsøger du på et
sådant fremmedsprog svarer de på rusisk -det fremmedsprog næsten alle kan og
forventer at alle kan.

Det kostede næsten 2 timer og 4 forsøg at købe togbilletten tilbage fra Krim
til Odessa antal (2) fraby, tilby, tognr og tid var ellers skrevet på
kyril - i 4. forsøg blev jeg reddet af engelsktalende bag mig i køen -
spørgsmålet jeg ikke havde kunne besvare de 3 første forsøg og bare blev
vinket væk var: 1. class / 2. class begge til ca. 1/10 af den seddel jeg
havde lagt på disken.

Fra : darkh

Dato : 16-02-09 15:36

> grivna, de små kopijki - en lille slat over en dansk krone
> http://www.convertworld.com/da/valuta/Ukraine.html
> siger nu 1.03

Det er en ret gammel kurs du har der. Kursen er 0,72 DKK for 1 UAH. Jeg
mener at det var tilbage i november at prisen for UAH var lidt over den
danske.

Men bortset fra det, så har du helt ret i at VISA er noget af det bedste at
bruge.

mvh
Jesper

Fra : Claus E Beyer

Dato : 17-02-09 18:27

"darkh" <darkh@NOSPAMdarkh.net> skrev i en meddelelse

> Det er en ret gammel kurs du har der. Kursen er 0,72 DKK for 1 UAH.
> Jeg mener at det var tilbage i november at prisen for UAH var lidt
> over den danske.

Se den dagligt aktuelle kurs på
http://www.exchange-rates.org/currentRates/E/UAH

-cb

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 16-02-09 16:14

On 12 Feb 2009 20:50:18 GMT, "Peter" <xdzgor@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bedre at veksle i Ukraine?
>
>Hvad med kreditkort - er det sikkert at bruge i Ukraine? (Jeg har hørt
En ide om kursen ses her, ca midt på siden.
Det ser ikke ud til at man kan veksle til Ukraine hryvnia i danmark.
Visa / mastercard og ligende kan bruges i div. ATM maskiner
(hæveautomater), de plejer ikke at snyde.
I butikker skal man som altid være vågen som turist, aldrig lade nogen
gå "ud bagved" med enes kort.

/Hans