dårlig lys i macbook skærm
Fra : jagge

Dato : 12-02-09 12:09

Hej

jeg har altid syntes at det svage led i min macbook core2duo er skærmen.
Fra start af har den været ringe, lyssvag og under markedsstandard.

Jeg er dog glad for macen og lever med skærmen, MEN jeg synes den bliver
ringere og ringere... Nu sidder jeg og kniber øjnene sammen for at se
ordentlig på den selv når det er gråvejr uden for (med mig indenfor).

Udenfor er den ubrugelig.

Har nogen af jer erfaring med det, bliver de mere og mere lyssvage ? Den
er 1 år gammel men bliver brugt MANGE timer hver dag.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-09 13:05

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Har nogen af jer erfaring med det, bliver de mere og mere lyssvage ? Den
> er 1 år gammel men bliver brugt MANGE timer hver dag.

Vi har en, der er to år gammel, og jeg synes da, skærmen virker, som den
altid har gjort. Skærmen er noget dårligere end på en MacBook Pro, men
den kan sagtens bruges. Teoretisk bliver baggrundsbelysningen på skærme
svagere med tiden, men de skulle gerne kunne bruges også efter 4-5 år.
De nyere LED-skærme skulle dog holde lysstyrken.
Jeg må dog tilstå, at vi kun bruger vores computere indendørs
her i familien, og som regel er det i lidt dæmpet lys. Man tænder jo
ikke en skrivebordslampe lige ned i skærmen, men sørger for, at lyset er
lidt væk.
Det er mange år siden, jeg opgav at bruge computere udendørs.
Måske er de blevet bedre, men jeg har nu altid ment, at computere skulle
bruges indendørs. Man slæber jo heller ikke et fjernsyn ud på plænen for
at se Wimbledon, mens man soler sig. Man får i hvert fald ikke set ret
meget. Er det mig, der er forkert på den, eller kan man forvente at
kunne se en skærm (computer eller fjernsyn) udendørs?
Jeg er røntgenlæge, og jeg er vant til fra mit arbejde, at vi
dæmper lyset, når vi skal se på en ultralydskanner eller se på
røntgenbilleder. Det gør det meget lettere et tolke billederne. Måske er
det derfor, jeg har den vane. Kan du ikke finde en anden computer at
sammenligne med. Enten er din computer baggrundslys blevet svagere,
eller også stiller du for store krav. Det tør jeg ikke sige. Du har vel
skruet helt op for lyset?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 12-02-09 18:42

> [...]
> sammenligne med. Enten er din computer baggrundslys blevet svagere,
> eller også stiller du for store krav. Det tør jeg ikke sige. Du har vel

Hej

Jo men man skal jo gerne kunne bruge skærmen i et kontor når det er
gråvejr udenfor men alm kontorbelysning indenfor. Der er ingen tvivl om
at skærmen på macbook ikke er ret god. Den bliver grundigt jordet af en
toshiba til den halve pris jeg købte til en kollega, den er der
simpelthen meget mere lys i.

Jeg har dog levet med den ringe skærm på macen indtil nu fordi jeg er så
glad for systemet, og der ikke var råd til en macbook pro, men jeg håber
godt nok de opper sig med de nye macbooks.

Kan godt være at den er som den har været fra starten, godt under
middel.

Løsningen for mig bliver nok en ekstern skærm.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-09 19:14

jagge wrote:

> [...]
> at skærmen på macbook ikke er ret god. Den bliver grundigt jordet af en
> toshiba til den halve pris jeg købte til en kollega, den er der

Jeg er ked af at måtte sige det, jakob. Men den holder ikke. Hvis
Toshiba mod alle forventninger har formået at levere en bærbar med en
god skærm, så er det godt nok noget, der bør i avisen som dagens nyhed!

Jeg kunne forstå, hvis du nævnte Acers og HP/Compaqs skærme, - men
Toshiba... - Det er jo nærmest skræmmende dårligt... - Den eneste
MB/MBP kærm, der generelt ikke er så god igen, er modeller med 'glossy'
skærmpanel.

> [...]
> godt nok de opper sig med de nye macbooks.
>
> Kan godt være at den er som den har været fra starten, godt under

Har du kontrolleret, om den automatiske baggrundsbelysning er slået fra?
- Det kan meget vel have indflydelse på, hvordan skærmen fx. reagerer i
det, du kalder 'almindelig kontorbelysning'.

> Løsningen for mig bliver nok en ekstern skærm.

Tja måske, - men det bør ikke være nødvendigt. - Hvis du vælger en
ekstern skærm, så sørg for at få en skærm med IPVA panel.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 13-02-09 00:17

> Jeg er ked af at måtte sige det, jakob. Men den holder ikke.

Hvad er det dog for noget sludder. Jeg evner at stille to bærbare ved
siden af hindanden og vurdere hvilken der har mest lys. Der er INGEN
sammenligning, en 4000 toshiba jorder macbooken klart. Det er den
"gamle" intel duo macbook jeg taler om.

Men min kærestes gamle G4 macbook har da samme problem, den lider også
af en ringe skærm med meget ringe lysstyrke, men det stemmer jo fint
overen med at apple er det mærke der har den største profit margin.
Sorry Erik, men det holder.

> Hvis
> Toshiba mod alle forventninger har formået at levere en bærbar med en
> god skærm, så er det godt nok noget, der bør i avisen som dagens nyhed!

Det er desværre pointen, den er sikkert ikke noget særligt, men stadig
bedre end macbooken.

> [...]
> Toshiba... - Det er jo nærmest skræmmende dårligt... - Den eneste
> MB/MBP kærm, der generelt ikke er så god igen, er modeller med 'glossy'

Jamen det er jo sådan en jeg har. Men min kærestes G4 macbook er bestemt
også ringere end tilsvarende kvalitets PC fra samme tid.

> Har du kontrolleret, om den automatiske baggrundsbelysning er slået fra?
> - Det kan meget vel have indflydelse på, hvordan skærmen fx. reagerer i
> det, du kalder 'almindelig kontorbelysning'.

Hvor finder jeg den setting ?

> Tja måske, - men det bør ikke være nødvendigt. - Hvis du vælger en
> ekstern skærm, så sørg for at få en skærm med IPVA panel.

Jeg har overvejet en eizo til ca. 3000 kr. Skal nok checke det med
panelet.

Tak for dit input.

MVH

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-09 03:45

jagge wrote:

> [...]
> siden af hindanden og vurdere hvilken der har mest lys. Der er INGEN
> sammenligning, en 4000 toshiba jorder macbooken klart. Det er den

Se nedenfor...

> [...]
> af en ringe skærm med meget ringe lysstyrke, men det stemmer jo fint
> overen med at apple er det mærke der har den største profit margin.

Du må ikke sammenligne en PowerBook G4 med en MacBook i skærmen - og det
uanset hvilken MacBook. PB G4 skærmene har en lysstyrke på max. 200 cdm
på de nyeste 15"og 17" 1,33ghz-1,67ghz og max. 180 cdm på alle andre PB
G4. Alle MacBook har lysstyrke på min. 180 cdm på 13,3" og en max. på
250 cdm. 15,4" og 17" hhv. 200 cdm og 280 cdm.

De nyeste PB G4 er kun med alm. PVA panel, men det har normalt ikke
indflydelse på lysstyrken, derimod har det stor indflydelse på kontrast
qua den noget højere pixelstr. og dermed lavere opløsning.

Jeg har set mange MacBook - både de gamle og de nye, og endnu er der
ingen af dem, som jeg ikke har kunnet bruge pga. dårlig lysstyrke.
Derimod er der problemer med kontrast på de ældre modeller. Og qua mit
dårlige syn er højest mulig lysstyrke og kontrast af stor betydning for,
om jeg kan bruge en bærbar i det hele taget, når de små skærme tages i
betragtning.

> Det er desværre pointen, den er sikkert ikke noget særligt, men stadig
> bedre end macbooken.

Faktisk er Toshiba blevet kasseret som hjælpemidler for svagtseende pga.
deres dårlige kontrast og lysstyrke, så jeg forstår ganske enkelt ikke,
at du kan sige, at de er bedre end MB.

> Jamen det er jo sådan en jeg har. Men min kærestes G4 macbook er bestemt
> også ringere end tilsvarende kvalitets PC fra samme tid.

Hm, det kan jeg så ikke se, du har nævnt tidligere, så havde jeg nok
ikke svaret helt på samme måde.... Men 'glossy' skærme er dårligere end
matte, - og det er ligegyldigt, om det er på Mac eller PC, men på MB/MBP
stadig bedre mht. kontrast og lysstyrke end de tilsv. bærbare PC'ere.

> Hvor finder jeg den setting ?

Det skulle ligge i kontrolpanen 'Skærm'...

Ellers prøv 'LabTick', den er faktisk ret god.

Lab Tick 0.9.2 - Backlight control for PowerBooks/MacBook Pros/Airs.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30309

> Jeg har overvejet en eizo til ca. 3000 kr. Skal nok checke det med
> panelet.

Jeg kan ikke huske, hvilket panel, de bruger, men det er normalt heller
ikke nødvendigt at vide, når der står 'Eizo' på fronten.

Ellers kunne et alternativ være en ViewSonic 22". Den har en std.
lysstyrke på 400 cdm, kontrast på 1:2000 dynamic range og 1:1200*)
standard range, responstid på 3ms. Der er on-screen justering af både
lys og kontrast. - Og så koster den kun godt det halve af en Eizo - ca.
1800kr. hos MidtData... - Jeg har både en 28" og en 22" ViewSonic, og
der er så meget lys og kontrast, at jeg har måttet sætte både lysstyrke
og kontrast ned - selv med mit dårlige syn.

*) De har 2 22" modeller - den billige til ca. 1800kr. og en lidt dyrere
til ca. 2200kr. med bedre højttalere og finjustering af billedskarphed,
- ellers er specs de samme som den billige - stort set samme specs som
28" bare i 22" udgave...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-09 08:45

> Jeg kan ikke huske, hvilket panel, de bruger, men det er normalt heller
> ikke nødvendigt at vide, når der står 'Eizo' på fronten.

faktisk har Eizo lavet nogen rædderlige modeller her på det sidste, bla.
med TN paneler ... så ja, hvis du holder dig til CG serien er du nok ok

/thomas

Fra : jagge

Dato : 13-02-09 12:49

> faktisk har Eizo lavet nogen rædderlige modeller her på det sidste, bla.
> med TN paneler ... så ja, hvis du holder dig til CG serien er du nok ok

Ok det var en i deres billigere serie (ca 3000 kr ) for 20-22 tommer jeg
havde overvejet

Eller får denne fine anmeldelser

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc=search&subaction=showfull&id=122
6651588

Har du nogen kendskab til hvad der kan anbefales ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-09 20:54

> [...]
> 6651588
>
> Har du nogen kendskab til hvad der kan anbefales ??

eizo flexscan s2231w er en fin skærm ... koster heller ikke
alverden...og har 5 års garanti.

Men jeg er nok lidt biased til fordel for eizo ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 13-02-09 12:01

> matte, - og det er ligegyldigt, om det er på Mac eller PC, men på MB/MBP
> stadig bedre mht. kontrast og lysstyrke end de tilsv. bærbare PC'ere.

Jamen vi bliver bare ikke enige. Jeg har endnu ikke set en bærbar PC i
10000 kr klassen der ikke er langt langt bedre end min MB, glossy eller
ej. Og ofte er de billigere også bedre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-09 23:33

> [...]

> godt nok de opper sig med de nye macbooks.
>
> Kan godt være at den er som den har været fra starten, godt under

Naturligvis skal man kunne bruge en skærm indendørs i normal belysning.
Det undrer mig, at du sætter lighedstegn mellem skærmens kvalitet og
lysstyrken. Det er ikke lysstyrken, der gør, at skærmen i en MacBook er
ringere end den i en MacBook Pro. Det er panelets kvalitet. Det kunne jo
tænkes, at der er noget galt med baggrundsbelysningen i din skærm. Jeg
spurgte lidt i sjov, om du har skruet helt op for den, for du har vel
ikke glemt noget så basalt? Prøv at gå ind i kontrolpanelet for Skærm og
indstil din skærm og skru helt op for lyset. Jeg har nogle gange været
ude for, at indstillingerne var blevet forkerte, men det er nok, når jeg
har brugt eksterne skærme og taget dem fra igen.
Ellers var det bedste jo at sammenligne med en anden MacBook af
samme type. Måske kunne du tage den med hen i en forretning. De nye
modeller har baggrundslys af LED-typen, der er kraftigere end den gamle
model. Det er din vel for gammelt til?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 13-02-09 00:21

> [...]
> Det undrer mig, at du sætter lighedstegn mellem skærmens kvalitet og
> lysstyrken. Det er ikke lysstyrken, der gør, at skærmen i en MacBook er

Nej jeg er med på at der er mange kvalitets parametre, men det er
lysstyrken der gør at den er vanskelig at se når der er det mindste
sidelys.

> Det er panelets kvalitet. Det kunne jo
> tænkes, at der er noget galt med baggrundsbelysningen i din skærm. Jeg
> spurgte lidt i sjov, om du har skruet helt op for den, for du har vel

Jeps jeg sidder tit og checker at den er skruet helt op :0).

> [...]
> samme type. Måske kunne du tage den med hen i en forretning. De nye
> modeller har baggrundslys af LED-typen, der er kraftigere end den gamle

Min er ca et år gammel, det er modellen før den der er nu. Jeg skal have
en kabinetplade skiftet snart, så der kan jeg lige checke med andre
skærme, en god ide.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : KentBM

Dato : 13-02-09 02:20

jagge skrev:
> [...]
> at skærmen på macbook ikke er ret god. Den bliver grundigt jordet af en
> toshiba til den halve pris jeg købte til en kollega, den er der
Før jeg købte min MacBook for 2 år siden havde jeg en Fujitsu-Siemens.
Skærmen på MB er følsom for betragtningsvinkler og i det hele taget ikke
særlig god. Skærmen på Fujitsuen havde ingen problemer med vinkler,
hverken fra siden eller op/ned og er faktisk glimrende. Og i dag er det
stadigvæk på sammen måde med begge maskiner.

> Kan godt være at den er som den har været fra starten, godt under
> middel.
Men til gengæld er skærmen ikke blevet dårligere med tiden. Men jeg
bruger også ekstern skærm eller en Lenovo noget af tiden.

--

Kent

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-02-09 08:46

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Skærmen på MB er følsom for betragtningsvinkler og i det hele taget ikke
> særlig god.

Enig i din vurdering af skærmen på den gl. MB. Den er på alle måder
ringe.

Og modsat PC producenterne så virker det som om Apple fastholder
hardware i deres modellinie indtil modellens "end of life", på trods af
at de sagtens kunne opdatere løbende.

Skræmen på den nye MB er desværre ikke meget bedre. Jo - lys er der nu
masser af, men betragtningsvinklen er på linie med eller værre end de
billibgste netbooks! Det er underligt at Apple, der i den grad holder af
de visuelle brugsområder af computeren, sætter så dårlige skærme på
deres folkevognsmodeller.

--
Mvh Martin

Fra : jagge

Dato : 16-02-09 18:25

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> billibgste netbooks! Det er underligt at Apple, der i den grad holder af
> de visuelle brugsområder af computeren, sætter så dårlige skærme på

Det var da befriende at der er nogen med et åbent syn på Apple her :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-09 22:24

> [...]

> Skræmen på den nye MB er desværre ikke meget bedre. Jo - lys er der nu
> masser af, men betragtningsvinklen er på linie med eller værre end de

Ikke helt enig. Vi har både en ny og en gammel MB og den nye er bedre...
ikke fantastisk, men dog mærkbart bedre.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 17-02-09 12:00

> Ikke helt enig. Vi har både en ny og en gammel MB og den nye er bedre...
> ikke fantastisk, men dog mærkbart bedre.

Det er korrekt at den er bedre end den gamle. MEN den gamle er horribel,
den nye er kun pænt ringe. Jeg holder helt afgjort ved at den bliver
jordet af næsten alt hvad jeg har set på en pc, uanset pris. Min ven har
lige købt en samsung netbook til 3000 kr. Skærmen står langt bedre....

Det holder bare ikke når de vil sælge sig som ektra kvalitet..

Dette bliver skrevet på en macbook med stor flænge i kabinetet pga
konstuktionsfejl..

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-09 12:47

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg holder helt afgjort ved at den bliver
> jordet af næsten alt hvad jeg har set på en pc, uanset pris.

Jeg ved ikke hvad du har set på .. men det meste billige pc bærbar har
nøjagtig de samme problemer. De bruger også de samme paneler ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 17-02-09 15:16

> Jeg ved ikke hvad du har set på .. men det meste billige pc bærbar har
> nøjagtig de samme problemer. De bruger også de samme paneler ...

Man kan givet finde nogle der er lige så ringe. Pointen er så at det
typisk er på en bærbar PC til 3000 kr. Macbooken koster 10 kilo.... Jeg
har ikke set en eneste PC i samme prisniveau som macbooken der ikke har
en langt bedre skærm.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-09 08:45

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Har nogen af jer erfaring med det, bliver de mere og mere lyssvage ? Den
> er 1 år gammel men bliver brugt MANGE timer hver dag.

Det er jo i bund og grund et lysstof rør der sidder i skærmen og hvis du
kører den i 100% brightness i 8 timer hver dag så bliver den med tiden
svagere ... hvornår det bliver ubrugeligt kommer an på den omgivende
belysning. Det er også muligt at du har et defekt backlight og måske
skulle snakke med Apple om det inden det er for sent mht.
garanti/reklamationsret

/thma

/thomas