Vejledning til køb af træpilleovn
Fra : Puk Tutein

Dato : 10-02-09 15:44

Hej alle :)

Vi går og overvejer at skifte brændeovnen ud med en træpilleovn.

Men jeg ved intet om træpilleovne og har derfor dårlige forudsætninger for
at vælge en. Jeg kan finde lidt information rundt omkring på nettet og i
butikker, men det meste kommer fra forhandlere, der jo alle mener, at lige
præcis deres ovne er de aller bedste.

Ved i hvor jeg eventuelt kan finde en lidt mere uvildig rådgivning i,
hvilken ovn jeg bør vælge?

Mange hilsner
Puk

Fra : Martin Bak

Dato : 10-02-09 15:47

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præcis deres ovne er de aller bedste.
>
> Ved i hvor jeg eventuelt kan finde en lidt mere uvildig rådgivning i,

Jeg har ikke selv erfaringer med dem, men jeg ved fra andre, at støj er
noget man skal være opmærksom på. Såvel blæserstøj som støj fra piller der
indfyres.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Puk Tutein

Dato : 10-02-09 16:04

> Jeg har ikke selv erfaringer med dem, men jeg ved fra andre, at støj er
> noget man skal være opmærksom på. Såvel blæserstøj som støj fra piller der
> indfyres.

Jeg er helt med på, at der er noget støj. Jeg har været ude og kigge og
lytte lidt.
Jeg tror nu alligevel, at en pilleovn er en god vej for os at gå.

Men hvilken pilleovn er straks lidt sværere at bedømme. Jeg har primært
kigget Ecotech og de ser jo super fine ud og virker også som kram. Men jeg
vil gerne kigge på alternativer også, og have en chance for at sammenligne
ovnene. Finde fordele og ulemper og vide, hvilke mærker jeg i hvert fald
skal holde mig fra.
Men jeg synes, det er lidt svært.

Mange hilsner
Puk

Fra : Anders Sørensen

Dato : 10-02-09 21:39

On Tue, 10 Feb 2009 15:43:46 +0100, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>præcis deres ovne er de aller bedste.
>
>Ved i hvor jeg eventuelt kan finde en lidt mere uvildig rådgivning i,

Du får lige noget jeg skrev for et års tid siden:

Januar 2008:
Vi købte en MCZ Gea med Active System.
http://www.jimex.dana11.dk/406-216-219-gea_tilbud.htm
www.jimex.dk
Den er vi godt tilfreds med, Især Active System ser ud til at virke:
Der skal ikke stilles på noget hvis der skiftes til en anden type
piller. Det er en af grundene til at det blev den ovn. Vi har set på
både EcoTeck, Bioline, Calimax og flere andre.
Støjniveauet er jo svært at diskutere, men den står 50 cm fra
fjernsynet, og er ikke specielt generende selv om man ser TV.
Blæseren kan stilles i 5 trin + auto hvor den følger forbrændingens
styrke.
Vi har brugt ca. 300 kg. piller i december måned (2007), og ovnen
tager ca.17-18 kg., så der skal fyldes på ca. hver 1½ døgn. Jeg renser
den for aske ca. hver 4-5 dag. Den kører fra kl. 6-9 og fra 14-23 og
er stillet til 22 grader. Der er fjernbetjening til, og i den sidder
termostaten, så ovnen forsøger at opretholde temperaturen hvor
fjernbetjeningen ligger.
Den kan ikke stilles til bestemte tidspunkter, men der kan vælges ca.
50 forudindstillede programmer f.eks. det vi bruger, hvor den kører
fra kl. 6-9 og 14-23.
Der er en funktion som hedder EcoStop hvor ovnen slukker når
temperaturen er opnået, men når det er så koldt som nu, tænder og
slukker den hele tiden med EcoStop, så nu kører den Auto-tilstand,
hvor den blot kører ned på mindste ydelse år temperaturen er opnået. I
Auto gav den for meget varme i starten af december, der blev for varmt
i stuen på mindste ydelse, så der passede EcoStop bedre.

Februar 2009:
Det eneste der har været i vejen med den, er et defekt gløderør, som
blev skiftet på garantien. Den kører stadigvæk godt. Den har undladt
at tænde et par gange, måske fordi pillerne var for lange til at falde
ind til gløderøret. Ellers er den meget driftsikker.

Håber det kan bruges, ellers må du skrive igen.

--
Mvh.
Anders Sørensen