Gemini tomater
Fra : LG

Dato : 10-02-09 12:43

Jeg har gennem nogen år, med stort held, dyrker tomater af sorten Gemini på
min terrasse. I år kan jeg imidlertid ikke finde disse frøposer nogen
steder. Alle vegne sælges tomatfrø, men ikke lige netop Gemini.
Er der nogen der ved, hvilke butikskæder som sælger disse frø?

mvh
LG

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-09 15:59

On Tue, 10 Feb 2009 12:43:23 +0100, "LG" <leifgraversen@mail.dk> wrote:

> [...]
>steder. Alle vegne sælges tomatfrø, men ikke lige netop Gemini.
>Er der nogen der ved, hvilke butikskæder som sælger disse frø?

Albertines Have, http://www.albertines.dk/ har den i deres sortiment.
Men de har ikke nogen forhandlerliste på deres hjemmeside. Og der er
heller ingen garanti for at alle deres forhandlere har den i deres
frøstativer.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-02-09 20:13

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev
Alle vegne sælges tomatfrø, men ikke lige netop Gemini.
> Er der nogen der ved, hvilke butikskæder som sælger disse frø?

En del butikker starter meget tidligt med tomatplanter. Disse er som regel
Gemini, til en billig penge.
Ved dog ikke lige hvorfor folk skal lokkes til at starte alt for tidligt.
Men til tidlig start i vindueskarmen er det jo OK.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LG

Dato : 11-02-09 08:31

> [...]
> Ved dog ikke lige hvorfor folk skal lokkes til at starte alt for tidligt.
> Men til tidlig start i vindueskarmen er det jo OK.

Du har ret i. at man kan købe tomatplanterne lige nu. Men der er jo
en vis hygge ved at se frøene spire, vokse og blive plantet om flere gange
LG

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-02-09 22:35

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev
> Du har ret i. at man kan købe tomatplanterne lige nu. Men der er jo
> en vis hygge ved at se frøene spire, vokse og blive plantet om flere gange

Dem fra Jæm og Fix plejer man ikke at miste mange dages oplevelser med, de
er ret så små. Det er prisen så også.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tobi

Dato : 10-02-09 20:55

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> steder. Alle vegne sælges tomatfrø, men ikke lige netop Gemini.
> Er der nogen der ved, hvilke butikskæder som sælger disse frø?

Rolig nu -frøstativerne er da ikke synlige i landskabet endnu
Marts er tidligt nok - ik´?

Tom

Fra : LG

Dato : 11-02-09 08:41

> Rolig nu -frøstativerne er da ikke synlige i landskabet endnu
> Marts er tidligt nok - ik´?
>
> Tom

Jo, frøstativerne er fremme i forskellige butikker nu - men Gemini er
desværre
ikke blandt de tilbudte sorter. Coop (Superbrugsen) falbyder en sort der
hedder Moneymaker!

Fra : Klaus

Dato : 10-02-09 21:54

LG skrev:
> [...]
> steder. Alle vegne sælges tomatfrø, men ikke lige netop Gemini.
> Er der nogen der ved, hvilke butikskæder som sælger disse frø?

Hej LG

Du har ret, det er temmelig svært at finde Gemini. Men efter at have
søgt lidt på nettet fandt jeg disse to links, du måske kan bruge (søg på
gemini):
http://shop.frohandel.dk/
http://www.trifoliumfro.dk/

Men ellers er det måske en ide, at prøve nogle andre sorter. For en uge
siden såede jeg en frilandssort, to drivhussorter og en gul pæreformet
sort. Og de er begyndt at spire.

Jeg kan bare ikke vente på, at det bliver forår

mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-02-09 09:21

On Tue, 10 Feb 2009 21:54:23 +0100, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

>Men ellers er det måske en ide, at prøve nogle andre sorter. For en uge
>siden såede jeg en frilandssort, to drivhussorter og en gul pæreformet
>sort. Og de er begyndt at spire.

Det er i hvert fald altid godt at prøve nye sorter. Men derfor kan man
stadig godt holde fast i de gamle - indtil man finder en sort man bedre
kan li'. Sådan plejer jeg i hvert fald at gøre.

Nu har jeg så bare efterhånden fundet ud af at jeg kun gider dyrke
kirsebærtomater og at det skal være sorten 'Gartenfreude'. Både fordi
den har jeg held med og den giver et godt udbytte.

>Jeg kan bare ikke vente på, at det bliver forår

Heller ikke mig! Og det her sne/frost gør det kun værre...

Hvordan kan du styre dine tomater når du sår dem allerede nu?
Da jeg selv såede tomaterne var det ofte i de første dage af marts, men
alligevel endte de hurtigt med at blive ranglede.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : LG

Dato : 11-02-09 10:28

> [...]
> Da jeg selv såede tomaterne var det ofte i de første dage af marts, men
> alligevel endte de hurtigt med at blive ranglede.

Sidste år såede jeg dem først i januar. De stod i et sydvendt vindue i en
stue. Måske var jeg heldige, at de ikke blev særligt ranglede. Da jeg til
sidst plantede dem ud, sørgede jeg for, at de kom rigtigt dybt ned i jorden,
så lidt af det ranglede forsvandt.
Jeg fik omkring 70 tomater på hver plante i løbet af sæsonen.
se på www.hjembaek.dk/tomat

Fra : LG

Dato : 11-02-09 10:28

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-02-09 12:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> On Tue, 10 Feb 2009 21:54:23 +0100, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

> Da jeg selv såede tomaterne var det ofte i de første dage af marts, men
> alligevel endte de hurtigt med at blive ranglede.

Det er fordi de står for varmt og får for lidt lys.
Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-02-09 14:20

On Wed, 11 Feb 2009 12:59:24 +0100, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Det er fordi de står for varmt og får for lidt lys.

Jeg ved det.
Men selv med ekstra tilskud af lys blev de ranglede. TEmperaturen havde
jeg noget sværere ved at sænke dengang, det var i stuen de stod.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus

Dato : 11-02-09 20:19

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> Da jeg selv såede tomaterne var det ofte i de første dage af marts, men
> alligevel endte de hurtigt med at blive ranglede.

De bliver lidt ranglede, men ikke mer end jeg kan leve med det. Gad vide
hvordan man i øvrigt måler ranglethed?

Jeg synes tomaterne er lang tid om at udvikle sig, og sår dem altid
omkring 1. februar. De bliver sået i en bakke med neutral og luftig
jord. Bakken står først 3 til 4 dage i vindueskarmen, hvor frøene vænner
sig til den lune og fugtige jord. Herefter stiller jeg bakken ovenpå
radiatoren og holder varmen i jorden omkring 22 til 24 grader. I løbet
af 4 til 5 dage begynder frøene at spire og bakken stilles i
vindueskarmen. Planterne får tilskudslys fra en almindelig 40 watts pære
ca. 5 timer pr. dag.

Midt i marts bliver spirene plantet om i potter. Første uge i april
planter jeg de små tomatplanter (ca. 30 cm. høje) ud i drivhuset. I
april måned står de i et drivtelt i drivhuset, som nemt kan varmes op
med en lille petroleumsvarmer, de nætter der er risiko for nattefrost. I
starten af juli måned høster jeg de første tomater.

I starten af marts følger jeg den samme fremgangsmåde med agurker, de
udvikler sig hurtigere og kan høstes allerede i starten af juni.

mvh.
Klaus Ankerstjerne
www.aigis.dk

Fra : V Hansen

Dato : 12-02-09 03:43

Man kan tage frø af sine tomater, plejer at udvælge mig nogle veludviklede
modne tomater til det,
så kan man gå i gang så tidligt man orker det næste år.
mvh
Vibeke

Fra : ebbe hansen

Dato : 12-02-09 10:24

On Thu, 12 Feb 2009 03:43:22 +0100, "V Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>modne tomater til det,
>så kan man gå i gang så tidligt man orker det næste år.

Det duer da ikke med F1, som de fleste er nu omdage
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-02-09 10:27

On Wed, 11 Feb 2009 20:18:54 +0100, Klaus <ke@aigis.dk> wrote:

>De bliver lidt ranglede, men ikke mer end jeg kan leve med det. Gad vide
>hvordan man i øvrigt måler ranglethed?

Man kan i hvert fald lidt senere måle afstanden mellem blomsterklaserne.
Kan huske en sommer hvor vi ikke havde så meget sol som normalt, og der
var nogle tomatgartnere som pludselig havde en ekstre cm mellem hver
blomsterklase. Det lyder ikke af meget, men i den sidste ende kostede
det dem en klase tomater. En klase på hver plante i et drivhus på en
hektar - det kan mærkes.

>vindueskarmen. Planterne får tilskudslys fra en almindelig 40 watts pære
>ca. 5 timer pr. dag.

Jeg brugte et lysstofrør en overgang. Det skulle give det bedste lys i
forhold til planternes behov. (Eller, nogle bestemte farver af de
lysstofrør skulle gøre det.)

Jeg har i øvrigt en gang læst at tomater ikke behøver en nat, dvs. de
kan få lys døgnet rundt. Men jeg kom aldrig så langt som til at afprøve
om det gjorde nogen forskel inde i stuen at give dem lys hele natten, i
forhold til at holde slukket i 7-8 timer.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/