Roadpricing med GPS?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 11-02-09 13:30

Jeg er ikke i tvivl om at dette kommer inden længe.

Principielt har jeg heller ikke noget imod at betale for de kilometer jeg
kører hvis afgiften på biler nedsættes, men jeg må tilstå at jeg ikke bryder
mig om den overvågning det medføre.

Nu vil en del sikkert indvende at der intet galt er ved overvågning og at
"kun den der ikke har rent mel i posen" har noget at frygte.

Ikke desto mindre føler jeg at en overvågning af mit køretøjs position til
enhver tid overskrider min personlige grænse for hvad jeg bryder mig om.

jeg er i øvrigt ikke i tvivl om at teknologien, når den først er indført vil
bruges til at udskrive fartbøder, regulere forsikringspremier og til at
spore/overvåge personer af myndighederne og måske af andre alt afhængig af
hvordan fremtidens lovgivning udformes.

Men hvad er jeres holdning dertil?

Mvh

KA

Fra : Kent Nielsen

Dato : 11-02-09 13:35

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at spore/overvåge personer af myndighederne og måske af andre alt afhængig
> af hvordan fremtidens lovgivning udformes.

Min holdning er 100% som din.
Sært der ikke er nogen i medierne der har taget emnet op, i forbindelse med
at ideen er blevet beskrevet.

Kent Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-09 14:46

Kent Nielsen skrev:
> Min holdning er 100% som din.
> Sært der ikke er nogen i medierne der har taget emnet op, i forbindelse med
> at ideen er blevet beskrevet.

Måske fordi en "afdækning" af gps-senderen vil gøre systemet ubrugelig.
Og man vil kunne køre rundt uden at skulle betale for det.

Og det vil der helt sikkert være en del der vil benytte sig af.

Et bedre system ville det være hvis man indførte det de har i Østrig, i
hele EU. Det kan, uden de store problemer, indrettes til at tage højde
for noget nær enhver form for opdeling af køretøjer man måtte finde på.
Ligesom det kan indrettes så nogle vejstræk koster mere end andre.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-09 16:33

Finn Guldmann wrote:
> [...]

Big brother is watching you.
Enten du vil det eller ej, så tror jeg det kommer.
Så er det jo op til hver enkelt at overholder love og regler.

Om jeg har problemer med at det kommer?
Nej, hvis jeg dummer mig må jeg jo tage følgerne af min dumhed.

> Måske fordi en "afdækning" af gps-senderen vil gøre systemet
> ubrugelig. Og man vil kunne køre rundt uden at skulle betale for det.

Hvis du er i stand til at afdække _senderen_,
så er du mega dygtig.
Hint: Den flyver rundt oppe i rummet

> Og det vil der helt sikkert være en del der vil benytte sig af.

Næppe, da det jo ikke er muligt.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-09 18:00

Uffe Bærentsen skrev:

> Big brother is watching you.
> Enten du vil det eller ej, så tror jeg det kommer.
> Så er det jo op til hver enkelt at overholder love og regler.

Jamen vi kan da lyn og hurtig blive enige om at der kommer et eller andet.

> Om jeg har problemer med at det kommer?
> Nej, hvis jeg dummer mig må jeg jo tage følgerne af min dumhed.

Men en konstant overvågning er det jo ikke et spørgsmål om du dummer dig
eller ej, men som du selv skriver "Big brother is watching you."

> Hvis du er i stand til at afdække _senderen_,
> så er du mega dygtig.
> Hint: Den flyver rundt oppe i rummet

Hvis oplysningerne blot opsamles i bilen er de jo intet værd. Så de skal
jo sendes retur på en eller anden måde.

> Næppe, da det jo ikke er muligt.

Du ved hvad jeg mener.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-09 18:30

Finn Guldmann wrote:

> [...]
>>
> Men en konstant overvågning er det jo ikke et spørgsmål om du dummer
> dig eller ej, men som du selv skriver "Big brother is watching you."

Jo for jeg ved at der bliver holdt øje med mig.

> Hvis oplysningerne blot opsamles i bilen er de jo intet værd. Så de
> skal jo sendes retur på en eller anden måde.

Feks. ved syn af bilen, så bliver der læst data ud.
At betale ved kasse1: Bøder 34.500,- kr.
(NB, tallet er rent fiktivt

> Du ved hvad jeg mener.

Sikker?
Der er mange der tager fejl

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus Andersen

Dato : 11-02-09 18:54

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nej, hvis jeg dummer mig må jeg jo tage følgerne af min dumhed.
>

> Hvis du er i stand til at afdække _senderen_,

Det er lidt bedrøveligt at du kun taler om dumheder, altså lovbrud etc. og
ikke om den almene problemstilling i overvågning af borgerne.

Sandt er det at et demokratisk samfund som vores har intistutioner og love,
som bl.a persondataloven til at beskytte borgerne mod misbrug af f.eks et
GPS baseret roadpricingsystem, men mindst lige så sikkert er det også at
denne beskyttelse af borgerne skridt for skridt skæres ned i takt med, at
politiske tiltag af den ene eller anden årsag indføres.

Og hvem definere hvornår en borger har gjort "noget dumt" - lige nu, og idag
er det politikerne, men der er bestemt ingen garanti for at selv
demokratiske samfund benytter totalitære metode, og- eller udvikler sig til
halv eller heltotalitære regimer.

Bare tænk på Tyskland op gennem halvfjerdserne og firserne hvor
"Berufsverbot" gjorde livet surt for mange som ad politisk og demokratisk
vej havde ytret sig til ubehag for de demokratisk valgt magthavere, eller på
USA hvor folk for små "dumme" bemærkninger, eller for at ytre politiske
holdninger i det offentlige rum bliver blacklistet og ikke længere kan få
pas eller benytte fly som transportmiddel.

Tænk på terrorlovgivningen, som gør det muligt at udlevere en dansker som
efter dansk lov ikke har begået noget ulovligt, til et andet land uden
foregående sagsførelse for en domstol, blot fordi man i det pågældende land
ønsker at _undersøge_ om vedkommende har forbrudt sig mod dette lands
regler - og den stakkels dansker behøver ikke engang at have begået den
formodede overtrædelsen i det fremmede land, men herhjemme.

De fleste af de tiltag som blev implementeret i terrorlovgivningen havde
ingen dansk politiker med respekt for sig selv blot turde drømme om for tyve
år siden.

I øvrigt, så lader det ikke til at du har beskæftiget dig særligt intensivt
med det system man ønsker at indføre når du påstår at man ikke kan omgå det.

Den ind til videre foretrukne løsning består af en GPS modtager som via GPRS
sender positionen videre til en central server. Det er naturligvis GPRS
senderen der kan manipuleres med når man taler om at "dække til" - men også
GPS-modtager enheden kan man manipulere med. Så selvfølgelig vil nogen... og
også med success forsøge at snyde systemet.

Mvh

KA

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-09 22:36

Klaus Andersen wrote:
> "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er lidt bedrøveligt at du kun taler om dumheder, altså lovbrud
> etc. og ikke om den almene problemstilling i overvågning af borgerne.

Måske fordi jeg ikke ser det som noget stort problem

> [...]
> er det også at denne beskyttelse af borgerne skridt for skridt skæres
> ned i takt med, at politiske tiltag af den ene eller anden årsag

Så er håndhævelsen af lovene ikke i overensstemmelse med lovgivningen.

> [...]
> selv demokratiske samfund benytter totalitære metode, og- eller
> udvikler sig til halv eller heltotalitære regimer.

Love kan faktisk også godt aftages igen.

> [...]
> eller for at ytre politiske holdninger i det offentlige rum bliver
> blacklistet og ikke længere kan få pas eller benytte fly som

Du nævner Berufsverbot, hvad opfatter du som berufsverbot?

At nævne bombe hvis en security vagt roder i min taske opfatter jeg som
dumhed.

> I øvrigt, så lader det ikke til at du har beskæftiget dig særligt
> intensivt med det system man ønsker at indføre når du påstår at man
> ikke kan omgå det.

Det var ikke hvad jeg skrev.
Jeg skrev at jeg tvivlede på Finn's metode.
og om jeg ved noget om sendere/modtagere vil jeg lade være usagt.

> [...]
> naturligvis GPRS senderen der kan manipuleres med når man taler om at
> "dække til" - men også GPS-modtager enheden kan man manipulere med.

Det er så kun 1 af måderne du nævner.

> Så selvfølgelig vil nogen... og også med success forsøge at snyde
> systemet.

Hvorfor dog det?
Hvis du ikke har nogewt at skjule, hvorfor så snyde/omgå systemet?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus Andersen

Dato : 11-02-09 23:02

> Måske fordi jeg ikke ser det som noget stort problem

> Så er håndhævelsen af lovene ikke i overensstemmelse med lovgivningen.

Sludder, det er en ændrin af loven det handler om, en ændring som gør at
persondata kan bruges på en anden måde, nøjagtigt som vi har set de sidste
par år.

> Love kan faktisk også godt aftages igen.

Ja ja, i teorien kan alle love fjernes eller ændres

> Du nævner Berufsverbot, hvad opfatter du som berufsverbot?

Hvis du ikke ved hvad berufsverbot var så er der ingen grund til at
diskutere det, men jeg vil anbefale dig at konsultere din historielære.

> At nævne bombe hvis en security vagt roder i min taske opfatter jeg som
> dumhed.

Den slags kunne du måske selv finde på?

Læs det lige igen komiker, jeg skrev lovligt ytrede meninger ik´

> Det var ikke hvad jeg skrev.
> Jeg skrev at jeg tvivlede på Finn's metode.
> og om jeg ved noget om sendere/modtagere vil jeg lade være usagt.

> Det er så kun 1 af måderne du nævner.

Det er den måde som pt. afprøves af Siemend og DTU og som er den indtil
videre fortrukne. En sund debar kunne jo være med til at lave om på det.

> Hvorfor dog det?
> Hvis du ikke har nogewt at skjule, hvorfor så snyde/omgå systemet?

? dåå...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-09 23:16

Klaus Andersen wrote:

> Sludder, det er en ændrin af loven det handler om, en ændring som gør
> at persondata kan bruges på en anden måde, nøjagtigt som vi har set
> de sidste par år.

og der sker ikke løbende ændringer af lovene?

> Ja ja, i teorien kan alle love fjernes eller ændres

også i praksis.

> Hvis du ikke ved hvad berufsverbot var så er der ingen grund til at
> diskutere det, men jeg vil anbefale dig at konsultere din
> historielære.

Det bliver vist lidt svært.
Men hvad jeg kan finde støtter hvad jeg kan huske, at det var noget med
nazi-tiden.

> Den slags kunne du måske selv finde på?
>
> Læs det lige igen komiker, jeg skrev lovligt ytrede meninger ik´

Hvad er der ulovligt ved nævnte handling?

Hvorfor lave om på det?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus Andersen

Dato : 11-02-09 23:19

> [...]
> nazi-tiden.

> Hvad er der ulovligt ved nævnte handling?

Gud fader bevares ... nazitiden ...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-09 23:23

Klaus Andersen wrote:

> Gud fader bevares ... nazitiden ...

Da du åbenbart ved mere, men vil holde det for dig selv,
så er det et åbent spørgsmål hvad du mener.

Men du bruger en stensikker måde til at kvæle en debat..........

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 17:45

On Wed, 11 Feb 2009 23:22:46 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> Da du åbenbart ved mere, men vil holde det for dig selv,
> så er det et åbent spørgsmål hvad du mener.

Det er nu ellers ikke nogen hemmelighed, at op gennem halvfjerdserne fik
ingen, med socialistiske tilhørsforhold, arbejde i tyske skoler, eller
institutioner. :-/

Underligt som den slags hurtigt fortrænges....

Orla Pedersen, mod stats overvågning.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-02-09 19:19

Orla Pedersen wrote:

> Det er nu ellers ikke nogen hemmelighed, at op gennem halvfjerdserne
> fik ingen, med socialistiske tilhørsforhold, arbejde i tyske skoler,
> eller institutioner. :-/

Hvorfor begrænse det til tyskland.
Det er da velkendt at under den kolde krig foregik der meget underligt.
At personer der var venligt stemt overfor østblokken eller blot deres
politikker kunne blive forfulgt er heller ikke ukendt.

> Underligt som den slags hurtigt fortrænges....

Det har ikke noget med fortrængning at gøre.
Det er blot ikke Berufsverbot.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 12-02-09 19:25

Uffe Bærentsen wrote:

> Det er blot ikke Berufsverbot.

Det var pokkers, første link på Google:
http://www.leksikon.org/art.php?n=296

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-02-09 19:39

Leonard wrote:

> Det var pokkers, første link på Google:
> http://www.leksikon.org/art.php?n=296

Har blot lært at det der blev praktiseret under naziregimet var
berufsverbot.
Det der blev praktiseret under den kolde krig måtte ikke kaldes
berufsverbot,
for ikke at blande det sammen med naziregimet.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 12-02-09 19:55

Uffe Bærentsen wrote:

> [...]
> berufsverbot. Det der blev praktiseret under den kolde krig måtte
> ikke kaldes berufsverbot, for ikke at blande det sammen med

Du må så godt bede om at få de skolepenge tilbage, for den lærer har da
ikke haft ret meget styr på begreberne. Det kan selvfølgelig også være
at du simpelthen har vendt din lærdom på hovedet.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-02-09 20:02

Leonard wrote:

> Du må så godt bede om at få de skolepenge tilbage, for den lærer har
> da ikke haft ret meget styr på begreberne. Det kan selvfølgelig også
> være at du simpelthen har vendt din lærdom på hovedet.

Nedenstående er sakset fra hjemmesiden:

Leksikonet i medierne:
a.. Politiken: De røde faner svinger på nettet
b.. Berlingske Tidende: (har som en tidligere russisk diktator slettet
alle historiske spor efter deres anmeldelse) Venstrefløjen skriver sin
historie (kopi af den udraderede anmeldelse)
c.. DR-P1 Kulturnyt 30/5 2000: Tvivl på alt Hør også interviewet
d.. DR P1 Indblik 24/5 2000:
e.. Biliotekspressen 19/2000: Et leksikon for folket
f.. LH-Avisen: Rødt elektronisk leksikon
g.. Dagbladet Arbejderen: Leksikon for det 21. århundrede
h.. Weekendavisen 20/3 2008: Anbefalet af Undervisningsministeriet
[WA rettelse til artiklen: Jørgen Mogensen fra Undervisningsministeriets
portal EMU/Fagenes Infoguide er grundet en fejl på portalen tituleret
forkert. Jørgen Mogensen er ikke ministeriets fagkonsulent, men fagredaktør
på den statslige undervisningsportal.]

Det ligner at www.leksikon.org er _noget_ farvet.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 20:21

> [...]
> forkert. Jørgen Mogensen er ikke ministeriets fagkonsulent, men
> fagredaktør på den statslige undervisningsportal.]

Uffe kæfter bare op, i virkeligheden fatter han bare nada! Gå da ud og
google lidt Uffe

Fra : Leonard

Dato : 12-02-09 20:22

Uffe Bærentsen wrote:

> Det ligner at www.leksikon.org er noget farvet.

Det kan da godt være, men kan du finde noget sted, hvor der ikke
henvises til at berufsverbot var noget der foregik i Tyskland i
1970'erne?

Det sammenlignes med nazitidens metoder, men blev altså først opfundet
længe efter at Hitler havde forlangt Volkswagen til alle ... bare for
at blive ved bilerne.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-02-09 21:47

Leonard wrote:

> [...]
>
> Det sammenlignes med nazitidens metoder, men blev altså først opfundet
> længe efter at Hitler havde forlangt Volkswagen til alle ... bare for

Så vidt jeg kan finde frem til, så forholder det sig omvendt.
Måske Hitler forlangte Volkswagen til alle, blot de ikke var jøder

Ordet er adopteret og brugt i senere sammenhæng.

Følgende er fra Wikipedia:
On January 28, 1972, West German Chancellor Willy Brandt and the premiers of
the states instituted the so-called Radikalenerlass (Anti-Radical Decree).
Berufsverbot is the common name for the decree by people who opposed it.

Den kronologiske orden kan jeg desværre kun finde i Wikipedia,
der ikke er den bedste kilde, da det er alle og enhver der kan skrive der.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 12-02-09 22:22

Uffe Bærentsen wrote:

> Den kronologiske orden kan jeg desværre kun finde i Wikipedia,
> der ikke er den bedste kilde, da det er alle og enhver der kan skrive
> der.

Jeg spørger lige igen: Kan du finde noget der viser, at det ikke kommer
fra 1970'erne?

Wikipedia har vist sig at være meget pålideligt, netop fordi det er
skrevet af alle og enhver, så er der også nogen der retter hvis det er
forkert. Da der ikke er noget kontroversielt eller nutidigt politisk i
dette emne, så er der stor chance for at det ikke er skrevet af en
spindoktor.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-02-09 23:03

Leonard wrote:

> Jeg spørger lige igen: Kan du finde noget der viser, at det ikke
> kommer fra 1970'erne?

Det der oprindelig blev kaldt berufsverbot, både af dem der var for og imod,
stammer fra nazitiden.
Flere steder bliver der sagt at det der foregik i 1970'erne blev kaldt
berufsverbot.
At det, af oppositionen, bliver kaldt berufsverbot, gør ikke navnet mere
korrekt.

> [...]
> forkert. Da der ikke er noget kontroversielt eller nutidigt politisk i
> dette emne, så er der stor chance for at det ikke er skrevet af en

Spindoktor eller propagandaminister, er det ikke 2 sider af samme sag?
= begge lige upålidelige

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 23:56

> [...]
> korrekt.

> Spindoktor eller propagandaminister, er det ikke 2 sider af samme sag?

Nej din amatør, det der blev indført i 1933 hed: Berufsbeamtengesetz, og
tillod de nationalsocialistiske magthavere at fjerne jødiske tjenestemænd
fra deres stillinger.
Det har ikke en skid med det "Berufsverbot" at gøre som blev indført i 1973,
men senere har opposition og historikkere trukket paraleller så sådan nogen
som dig kommer til at blande det sammen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Berufsbeamtengesetz

Nedenstående omhandler det som blev kendt som "berufsverbot" - læs linie 6 i
første afsnit.
http://www.bpb.de/wissen/PY0Q3U,0,Radikalenerlass.html

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-02-09 01:10

Funky Monkey wrote:

> [...]
> http://de.wikipedia.org/wiki/Berufsbeamtengesetz
>

> Nedenstående omhandler det som blev kendt som "berufsverbot" - læs

Hvornår forekommer ordet Berufsverbot første gang i det tyske sprog?

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-02-09 01:03

Uffe Bærentsen skrev:

> Det ligner at www.leksikon.org er _noget_ farvet.

"Nu gør vi en undtagelse! Leksikon for det 21. århundrede er et
alternativt dansk leksikon, som en større kreds af forfattere har
arbejdet på siden 1998. Leksikonet rummer over 3200 opslag på emner, de
etablerede leksika slet ikke nævner, eller hvor de skriver noget
sludder. Det gælder først og fremmest bevægelserne -
græsrodsorganisationerne -, men også begreber, lande og personer."

Tjah. Der er vist ikke tilstræbt neutralitet, hvilket er ærgeligt når
det nu betegnes et leksikon, men det er da ganske underholdende læsning.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-02-09 01:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Tjah. Der er vist ikke tilstræbt neutralitet, hvilket er ærgeligt når
> det nu betegnes et leksikon, men det er da ganske underholdende

Enig.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-09 11:54

Uffe Bærentsen skrev:
> Enig.

Sjovt at ingen undrer sig over "3200 opslag på emner, de etablerede
leksika slet ikke nævner,".

Det kunne jo være man lige skulle kigge på hvorfor den ene part ikke
nævner de emner før man klandrer den anden part for at gøre det.

Fra : Leonard

Dato : 11-02-09 14:41

Klaus Andersen wrote:

> Ikke desto mindre føler jeg at en overvågning af mit køretøjs
> position til enhver tid overskrider min personlige grænse for hvad
> jeg bryder mig om.

Har du en mobiltlf i lommen?

> [...]
> forsikringspremier og til at spore/overvåge personer af myndighederne
> og måske af andre alt afhængig af hvordan fremtidens lovgivning

Faktisk ret enig med dig, der er en masse fordele ved at overvågningen,
fx roadpricing efter hvor og hvornår, der køres, det bliver nemmere at
finde stjålne biler osv. Men der er godt nok også mange ulemper og
menneskets moral er desværre ikke til, at det holder ret langt når
nogen lover at de ikke misbruger det - så er der bare nogen andre der
gør det.

--
Leonard

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-02-09 15:04

"Klaus Andersen" >
> [...]
> at spore/overvåge personer af myndighederne og måske af andre alt afhængig
> af hvordan fremtidens lovgivning udformes.

Vi har jo allerede benzinafgift og registreringsafgift. Hvad er formaalet
med en ny afgift, med alle dens administrationsomkostninger?
Benzinafgiften er indirekte roadpricing. Broafgifter og færgeafgifter er
ogsaa "roadpricing". Sløjf dem og slaa det hele sammen til benzinafgift og
spar en masse administration.
Udenlandske biler, der ikke betaler registreringsafgift kunne betale en
afgift, ligesom i Schweiz.

Aage

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-02-09 15:18

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spar en masse administration.
> Udenlandske biler, der ikke betaler registreringsafgift kunne betale en

Men inden i bliver revet med af ideen - så husk lige på at der nærmest er
statsgaranti på at det totalt set bliver dyrere at eje en bil og køre i den.
Enhver, ny afgift har til formål at skaffe penge i statskassen - ikke at
spare borgerne for penge

Det ville da være første gang i danmarkshistorien.....

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-02-09 15:33

"Jesper Hedegaard" >
> [...]
> spare borgerne for penge
>
> Det ville da være første gang i danmarkshistorien.....

Du har fuldstændig ret og jeg mener mit indlæg viser at jeg er imod ideen
med roadpricing. Men det vil forsimple og billiggøre administrationen, hvis
vi kun havde benzinafgift.

Aage

Fra : claus.b.p.

Dato : 11-02-09 16:21

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen

> Du har fuldstændig ret og jeg mener mit indlæg viser at jeg er imod ideen
> med roadpricing. Men det vil forsimple og billiggøre administrationen,
> hvis vi kun havde benzinafgift.

Jeg er helt enig, og hvis man så også slettede afgiften på den lovpligtige
ansvarsforsikring havde man yderligere forsimplet (billiggjort) systemet.
Der er kun en eneste grund til denne afgift, det er at den er skjult, fordi
de fleste ikke kender den. Men hvorfor en ekstra afgift, som alle _skal_
betale, når man i forvejen har vægt/grøn -afgift. FUSK!
/Claus

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-02-09 17:59

> [...]
>
> Du har fuldstændig ret og jeg mener mit indlæg viser at jeg er imod ideen
> med roadpricing. Men det vil forsimple og billiggøre administrationen,

Jamen deri er jeg da helt enig - du nævner bare ord, der i sammenhæng med
afgifter virker urealistiske: forsimple og billiggøre
Men desværre ender det vel med det sædvanlige: en afgift oveni de gamle.
Den gamle Lillebælts-bro gav i sin tid 5 øres afgift pr l benzin, den nye
yderligere 10 øre. Begge afgifter skulle naturligvis afløftes, når broerne
var betalt.
Der er vist ingen, der kan bevise at vi ikke stadig betaler de 15 øre pr
liter.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-09 16:15

Aage Andersen skrev:
> [...]
> spar en masse administration.
> Udenlandske biler, der ikke betaler registreringsafgift kunne betale en

Hvad skulle udenlandske biler betale afgift for?

Hvis det system overhovedet skal virke skal det jo indføres i hele EU.

Men blev det så det ville det være en ret meget simplere måde at få
afgift fra biler en den jeg kommer med i et andet indlæg.

Systemet indført i Danmark alene ville jo give mig billig bil, med 12 km
til nærmeste tyske tankstation.

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-02-09 17:56

> Hvad skulle udenlandske biler betale afgift for?

For at køre paa danske veje, broer og benytte "gratis" færger. Schweiz
opkræver en afgift saa snart man køre over grænsen.

Aage

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-09 18:07

Aage Andersen skrev:
> For at køre paa danske veje, broer og benytte "gratis" færger. Schweiz
> opkræver en afgift saa snart man køre over grænsen.

Jo, men hvis de betaler afgift via brændstofkøb betaler de jo på lige
fod med vi andre.

Men kunne din model blive udbredt til hele EU ville problemerne jo være
løst.

Fra : Leonard

Dato : 11-02-09 20:02

Aage Andersen wrote:

> Schweiz opkræver en afgift saa snart man køre over grænsen.

Kun hvis du vil køre på ders motorveje.
I hvert fald sidst jeg var der (4-5 år siden), kostede det gratis at
køre på alle de andre veje.

--
Leonard

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 11-02-09 07:17

On 11 Feb., 13:30, "Klaus Andersen" <klaus_ander...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> spore/overvåge personer af myndighederne og måske af andre alt afhængig af

Køb dig en GPS jammer.Så er du over det.

Benny

Fra : Søren C

Dato : 11-02-09 09:19

Historien viser jo, at giver du myndighederne en lillefinger tager de
hele armen.
Se f.eks logging af vores internet som KUN skulle bruges til
terrorefterforskning.
Nu bruger politiet den i flæng til alverdens småting UDEN
dommerkendelse!

Bliver din bil GPS overvåget vil du om ganske kort tid automatisk
miste kørekort og få bøder fordi
du har været lidt for hurtig til at komme fra A til B.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-02-09 20:32

Søren C <soren_Helskov@hotmail.com> wrote in news:6beacc38-7777-49d5-9d75-
df9d34181221@t13g2000yqc.googlegroups.com:

> Se f.eks logging af vores internet som KUN skulle bruges til
> terrorefterforskning.
> Nu bruger politiet den i flæng til alverdens småting UDEN
> dommerkendelse!

Hvor har du fået den ide fra? Når politiet skal have en internetforbindelse
overvåget skal de fremsende en dommerkendelse til udbyderen, ellers sker
der ik en skid. Politiet har ikke selv adgang til at starte en overvågning
af en kunde.

Fra : Søren C

Dato : 11-02-09 09:21

On 11 Feb., 17:19, Søren C <soren_Hels...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> miste kørekort og få bøder fordi
> du har været lidt for hurtig til at komme fra A til B.

Men desværre er der en masse der er for naive til at tro myndighederne
vil os det bedste og
derfor bifalder overvågning i stor stil. Man skal bare kigge nogle år
tilbage til DDR og se hvad det blev brugt til.
Undertryggelse. Og det kommer også i DK. Hvad endten man vil det eller
ej.

Fra : .J.S...

Dato : 11-02-09 18:45

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> at spore/overvåge personer af myndighederne og måske af andre alt afhængig
> af hvordan fremtidens lovgivning udformes.

Der er jo blot tale om at du skal modtage GPS signaler så bilen ved hvor den
er, dette for at kunne lave forskellige priser land og by. Systemet skal
selvfølgeligt laves så der blot tælles op hvor mange kilometer du har kørt i
de forskellige zoner land/by/etc, og så aflæses det en gang om året præcis
som en el-måler. Kan sagtens laves så det ikke kan bruges til overvågning,
GPS i sig selv er jo ikke en sender men kun en modtager.

Nu kører jeg ikke ret meget, så jeg ser da frem til billige biler og dyre
kilometer

mvh/JS

Fra : Klaus Andersen

Dato : 11-02-09 19:09

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> overvågning, GPS i sig selv er jo ikke en sender men kun en modtager.
>
> Nu kører jeg ikke ret meget, så jeg ser da frem til billige biler og dyre

Du kan temmelig sikker på at man ikke vil gå efter en løsning som skal
aflæses en gang om året.

For det første giver det et meget usikkert (for staten) system.
Man er nødt til hele tiden at ajourføre kørselsforbuget for at sikre sig mod
svindel og eller uheld, nedbrud i hard eller software, tyveri af bilen,
hærværk osv.

For det andet skal man have mulighed for at ændre på vejes status og deraf
prissættelsen i løbet af året og i perioder endda hvis der f.eks er
vejarbejde osv.

Og sidst min ikke mindst er jeg ret overbevist om at man på længere sigt
ønsker at benytte sådan et system på samme måde som man allerede gør blandt
visse forsikringsselskaber som forsikrer unge billister, og mod en
premienedsættelse via et lignende system rapportere bl.a
hastighedsoverskridelser til brug for regulering af præmien.

Og så har man i øvrigt allerede kig på en løsning der fungere som beskrevet
her:
--
Og den nødvendige teknologi er allerede på plads i dag. En af de
leverandører der har taget forskud på forberedelserne til indførelsen af

Men en sund debat om fordele og ulemper ved at realtidssystem kunne da
muligvis føre til indførelse af et system i stil med det du foreslår, men
måske med nånedlig aflæsning i stdet for.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-09 19:15

Klaus Andersen skrev:
> Men en sund debat om fordele og ulemper ved at realtidssystem kunne da
> muligvis føre til indførelse af et system i stil med det du foreslår, men
> måske med nånedlig aflæsning i stdet for.

Jeg tror vi kunne løse problemet med den overvågning ved at stille krav
om at 1) folketingspolitikere 2) fuldtidspolitikere 3) folkevalgte
politikere skulle udstyres med 24/7 overvågning så det efterfølgende
kunne klarlægges om de nu også passer deres arbejde i den tid de bliver
betalt for.

Jeg er ret sikker på at hvis de blev stillet først i køen til at blive
overvåget blev det ikke til noget.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-02-09 19:57

> [...]
> www.guldfinn.dk
> www.danskvejbruger.dk
> ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden

Hvad var løfterne da fartskriverne blev indført ?
De bruges da rask væk til at give bøder længe efter forseelsen skete.
Men mht hastighed er det vel slut efter begrænserne kom til - men indtil da
syntes jeg tit man hørte om fartbøder på bagskud.
GPS-baserede systemer bliver garanteret ikke lavet sådan at data opsamles i
køretøjet - for let at pille ved.
Det kan ikke blive andet end ren overvågning - samkøring af data-registre
skal skam nok komme på tale igen.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-09 20:50

Jesper Hedegaard skrev:
> Hvad var løfterne da fartskriverne blev indført ?
> De bruges da rask væk til at give bøder længe efter forseelsen skete.

Det gør de nemlig netop ikke. Det er ved at være en del år siden at EU
præciserede at fartskriveren sidder der til tidskontrol og ikke til
hastighedskontrol.

Skulle man få en hastighedsbøde efter fartskriveren er det omkring
retten, og evt. en tur omkring Bruxelles.

> Men mht hastighed er det vel slut efter begrænserne kom til - men indtil da
> syntes jeg tit man hørte om fartbøder på bagskud.

Indtil begrænseren kom i stod tysk politi mindst 3 af 5 dage om ugen på
den sidste rasteplads inden den danske grænse (Den blev døbt
"Betalingsstedet").

Det eneste de kiggede efter var hastighed. Og med en lige streg på 90
km/t tog kontrollen under 20 sekunder.
Kom der næsten daglig, uden at komme af med en eneste mark.

> GPS-baserede systemer bliver garanteret ikke lavet sådan at data opsamles i
> køretøjet - for let at pille ved.

Det maut-system tyskerne kører med er gps baseret (såfremt man har OBU i
bilen). Oplysningerne videresendes ofte eller regelmæssig til systemets
base.

Et stort problem med det system er at det opsamler oplysninger uanset om
bilen er i Tyskland eller ej. "Jamen vi bruger det ikke til noget". Dooo.

> Det kan ikke blive andet end ren overvågning - samkøring af data-registre
> skal skam nok komme på tale igen.....

Der ER ren overvågning. Men man har brugt den "normale" vej til at få
den slags sat i gang. Man starter med lastbilerne, for de er jo nogen
alle hader og ikke har medlidenhed med. så de fleste er ligeglade med
hvad de udsættes for. Siden finder tingene så vej andre steder hen også.

Fra : alexbo

Dato : 11-02-09 21:01

"Finn Guldmann" skrev

> Man starter med lastbilerne, for de er jo nogen alle hader og ikke har
> medlidenhed med. så de fleste er ligeglade med hvad de udsættes for.

Jeg troede at det var parkeringsvagter og gebyrgrippe alle hadede, men det
er åbenbart lastbiler.
Lidt synd for alle de drenge der vil være trucker eller brandmand, vi skal
prøve at få dem til at drømme om at være parkeringsvagt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-02-09 21:21

(

> [...]
> Lidt synd for alle de drenge der vil være trucker eller brandmand, vi skal
> prøve at få dem til at drømme om at være parkeringsvagt.

Hmm - brandmænd er sgu heller ikke for gode - se bare her:

Landbetjenten kom sent hjem, tog sin uniform af i mørke og stilhed og
prøvede at snige sig i seng uden at vække konen. Men hun satte sig
straks op i sengen og sagde:
- Skat, jeg har en dundrende hovedpine. Ku' jeg ikke få dig til at cykle
ind til natapoteket i Vordingborg og få nogle Panodil'er?

Landbetjenten trak igen i uniformen og cyklede ind til Vordingborg.

- Er du ikke landbetjenten ude fra Nyråd?
spurgte apotekeren mens han fandt hovedpinepillerne frem.

- Jo da.

- Hvorfor er du så i brandmandsuniform?

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder :o

Fra : alexbo

Dato : 11-02-09 20:33

"Klaus Andersen" skrev i

> Men hvad er jeres holdning dertil?

På den ene side kan min mobiltelefon følges hvorhen den bevæger sig,
på den anden side må jeg ikke sætte en fodlænke på min senile mor, så jeg
kan finde hende når hun er stukket af fra plejehjemmet.

Nedenstående sag er bare een i en lang række af lignende sager, men den
danske skræk for Big Brother forhindrer at man gør noget effektivt.
http://www.nordjyske.dk/frederikshavn/forside.aspx?ctrl=10&data=29%2c3012639%2c5%2c3

Jeg synes det er værd at tænke over hvilke tiltag vi vil acceptere, men jeg
er nu ikke så frygtelig bange for at vi får Stasi eller Stalintider.
Det var ikke ny teknologi der bragte de terroregimer til magten,
Nordkorea og Burma som nok er nogen af de værste er det næppe p.g.a ny
teknologi.
Faktisk er alle terrorregimer kendetegnet ved at være meget langt tilbage
havde den slags angår.

Man ender nemt i nogle grøfter hvor de "naive" står i den ene og de
"paranoide" i den anden og begge parter mener at de andre ikke er rigtig
kloge.

Jeg er tilhænger af roadpricing, dyre strækninger og dyre tider, og billige
strækninger billige tider.
Hvordan man gør er jeg stort set ligeglad med.

Så jeg hører til de naive, der ikke forstår at staten, denne store Bastian,
kun pønser på at hive penge op af min lomme ved hjælp af ATK og ellers snage
i hele min tilværelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 11-02-09 12:49

Hej Uffe

Køb en sådan:

http://www.navigadget.com/index.php/2008/04/21/gps-tracking-jammer

Den dræber godt nok din egen GPS system, men du går fri.

Prisen er £150 svarende til 1250 med dagens kurs.

Benny

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-02-09 22:37

hojvaelde@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Den dræber godt nok din egen GPS system, men du går fri.
>
> Prisen er £150 svarende til 1250 med dagens kurs.

Tror hellere jeg vil overholde love og regler

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mikael

Dato : 12-02-09 01:51

> [...]
> spore/overvåge personer af myndighederne og måske af andre alt afhængig af

Jeg er ret enig med dig, men der er jo ikke nogen politikkere der vil
modsætte sig det, da det jo en glimrende skatteskrue.

Det med at det vil blive brugt til at udstede fartbøder, det kan du
være helt sikker på at det kommer, hvad gør man ikke i
trafiksikkerhedens hellige navn.

Jeg kan så heller ikke forstå hvorfor man ikke må sætte et
overvågnings kamera op i en bebyggelse, men man vil gerne tillade
maksimalovervågning af samtligekøretøjer i DK.

Mikael

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-02-09 22:42

On Wed, 11 Feb 2009 13:30:28 +0100, "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

>Men hvad er jeres holdning dertil?

Roadpricing har mange problemer:

1) Miljøet. Hvis man ønsker at gøre noget ved CO2 udslippet så har man allerede
et meget mere effektivt værktøj: benzinafgifter. Det findes, det er simpelt at
administrere og der en direkte kobling til hvor meget man forurener (hvilket
roadpricing *ikke* har). Det kunne iøvrigt være interessant at se en statistik
over hvor meget bilisterne betaler i afgift for hvert tons CO2 de udleder, i
forhold til hvor meget andre CO2 kilder betaler. Jeg har en forventning om at
bilisterne ligger helt i top.

2) Effekt. Roadpricing skal få myldretidstrafikken ned. Men der er jo ingen der
kører rundt i myldretiden for sjovs skyld - de skal jo på arbejde. Naturligvis
kunne man køre på andre tidspunkter, men der er stadigvæk mange med faste
mødetider og børnefamilierne er styret af institutionernes åbningstider. Og
resten har stadigvæk møder og lignende der dikterer en vis tidsplan.

3) Skattetryk.Det hævdes at system skal være omkostningsneutralt, så det vi
betaler i roadpricing får vi igen i lavere afgifter. Men hvis systemet nu rent
faktisk virker og vi lægger vores kørselsmønster om. Så får staten færre penge
ind end beregnet, og hvis vi samtidigt benytter de lavere afgifter til at købe
bedre biler, så bliver "tabet" på registreringsafgiften større end beregnet.
Løsningen bliver naturligvis højere takster og højere afgifter. Så ender vi i
samme situation som med fjernvarmen (jo mere vi sparer, jo dyrere bliver varmen) -
vi kører i de samme gamle skramlekasser og betaler ligeså meget i skatter og
afgifter, men nu er vi tvunget til at køre på skæve, upraktiske tidspunkter.

4) Retfærdighed. Flyt til Sverige/Tyskland og slip.

5) Social refærdighed. Pædagoger, lærere, politibetjente osv. har ikke råd
til at bo i de store byer. Nu har de heller ikke råd til at pendle til dem.

6) Big Brother. Det er absurdt at overvåge 2,5 millioner lovlydige danske
borgere bare fordi der er trafikpropper omkring København. Hvorfor foreslås
det ikke at udstyre kriminelle med fodlænker, så man altid kan spore dem?
Når der så har været indbrud i et hjem, eller skyderi på en cafe, kan politiet
hurtigt slå hvilke "gamle kendinge" der har været i nærheden. Det ville gøre
et stort indhug i kriminaliteten og det går ikke ud over uskyldige.