id frem for font
Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 11-02-09 21:31

Hej. Jeg er helt ny, hvad angår webdesign og kunne godt tænke mig
at lære lidt omkring det. Da jeg var igang med at lære om CSS,
begyndte jeg at spekulere på, hvad forskellen var på at
identificerer en bestemt overskrevet og farve den i sit
stylesheet ved hjælp af id-koden fremfor html koden: <font
color="red"> Overskrift </font> ?? Hvorfor er det mere smart at
bruge id til at identificerer et bestemt element frem for bare at
farve det med html-koden?

Håber i kan forstå mit spørgsmål, og at det ikke er for dumt. Kan
se at i andre som spørger her på sitet allerede selv har fuldt
fungerende hjemmesider. Bær over med mig. :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 11-02-09 22:29

Thomas Mikkelsen <thoomas_mikkelsen@hotmail.com> skrev :

> [...]
>color="red"> Overskrift </font> ?? Hvorfor er det mere smart at
>bruge id til at identificerer et bestemt element frem for bare at

Først og fremmest det lettere at overskue at fx. alle overskrfter
med <h1> skal være røde, når det står i et css-ark.

Og hvis du senere vil lave det om til blå, så skal der kun rettes
et sted.

Samtidig bliver det også at overskue selve indholdet på siden.

Og på et eller andet tidspunkt, så vil de gammeldags tags som fx
font udgå.
Selvom, der nok går adskillige år, det kan godt være tyve år
eller mere.
--
Kerim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-09 10:04

Thomas Mikkelsen skrev:

> [...]
> color="red"> Overskrift </font> ?? Hvorfor er det mere smart at
> bruge id til at identificerer et bestemt element frem for bare at

Jeg gemmer lige det med brug af id lidt. Først noget om
principper.

Det drejer sig om princippet med at benytte CSS. Funktionsmæssigt
og korrekthedsmæssigt er begge løsninger lige gode, men når man
har forstået hvordan man udnytter CSS, så er der mange ting der
bliver meget lettere - herunder ikke mindst vedligeholdelsen.

Hvis du f.eks. har brug for specielle skriftfarver 200 steder i
din kode og du har lavet det med et font-tag hvert sted, så tager
det en borgerkrig at rette hvis du senere vil have grøn i stedet
for rød.

Hvis du derimod havde lavet en farveerklæring i CSS, så ville de
kunne bruges 200 steder i koden, men en rettelse skulle kun
foretages én gang i CSS-filen.

Når man så skal lave den farveopsætning i CSS, så kan man vælge
mellem at bruge id eller class. En id må kun forekomme ét eneste
sted i en HTML-fil. Derimod kan man bruge en class lige så mange
steder som man vil. Derfor bruger jeg normalt en class undtagen
hvis jeg specielt har brug for en id.

Her er et eksempel med en class. Jeg laver en farveerklæring der
ændrer skriftfarven:

   CSS:
   .notabene {
      color: #f0f;
      background: inherit;
   }

   HTML:
   <h1 class='notabene'>Min egen testside ...</h1>

   bla bla bla bla bla bla bla bla</p>

   bla bla bla bla bla bla bla bla</p>

Overskriften samt det andet afsnit vil stå med den farve der er
bestemt i klassen notabene. Første afsnit står med sidens
standardfarve.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-02-09 17:10

Den Thu, 12 Feb 2009 10:04:03 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> Hvis du derimod havde lavet en farveerklæring i CSS, så ville de kunne
> bruges 200 steder i koden, men en rettelse skulle kun foretages én gang
> i CSS-filen.

Ufatteligt at alle de gode "smagsdommere" hvergang de skal fortælle
(eller overbevise sig selv) om CSS's fortræffeligheder, kun kan komme med
eksemplet om skift af tekst farve. Hvor tit er det lige man har brug for
det?
Nej, fortæl hellere om alle dem der har bøvl med at forstå en <div>'s
funktion og virkemåde - det er der virkelig mange der kløjs i - og så få
lige folk til at fatte float: ved samme lejlighed.

Ja, jeg går da selvfølgelig ind for CSS - men nemt skal I ikke tro det er.

---
Karl Erik.

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 12-02-09 17:54

Jeg synes bestemt at farve eksemplet kan være nyttigt i forhold til at forstå
konceptet bag CSS for nybegyndere som mig. For mere erfarne webdesignere som
måske dig selv (Karl-Erik red.), kan andre eksempler måske være mere relevante.

Jeg kan udemærket se, at CSS er smart i den forstand, at man kan ændre f.eks.
overskriftens farve på alle siderne enkelt og nemt. Men når man bruger id, går
man jo netop ind og identificerer en bestemt overskrift. Så kan man have flere
hundrede <h1> overskrifter, men med id ændre man kun en af <h1> overskrifterne.
Derfor kunne man lige så godt bruge <font.....>. Men ja hvis de gamle font koder
går "af mode" og forsvinder helt, så må man hellere sætte sig bedre ind i CSS
frem for at snøvle rundt i font HTML-koderne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-09 18:09

Thomas Mikkelsen skrev:

> Men når man bruger id, går
> man jo netop ind og identificerer en bestemt overskrift.

Ja, det kan man sagtens.

> Så kan man have flere hundrede <h1> overskrifter, men
> med id ændre man kun en af <h1> overskrifterne.

Ja.

> Derfor kunne man lige så godt bruge <font.....>.

Ikke helt lige så godt, men du har ret i at der kan blive flere
linjer at rette. Det er dog nemmere at gøre det i én fil hvor
farveopsætningerne kan stå som en samlet blok frem for at skulle
støve de relevante linjer op i HTML-filen hvor de er spredt rundt
omkring - for slet ikke at tale om hvis man har mange HTML-filer.

> Men ja hvis de gamle font koder går "af mode" og forsvinder helt,
> så må man hellere sætte sig bedre ind i CSS frem for at snøvle
> rundt i font HTML-koderne.

De er sådan set forsvundet. Browserfabrikanterne vil bare ikke
lave programmer der kun forstår de nugældende HTML-regler fordi
alt for mange sider ville blive ubrugelige derved.

Men selv om muligheden findes, så er CSS lettere at arbejde med.
Og man laver jo næppe en hjemmeside med 200 forskellige
skriftfarver selv om der er 200 forskellige overskrifter.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-02-09 18:25

Thomas Mikkelsen skrev:

> [...]
> går "af mode" og forsvinder helt, så må man hellere sætte sig bedre ind i CSS
> frem for at snøvle rundt i font HTML-koderne.

Jeg synes også at netop farveskift kan være udmærket
som eksempel, det er jo let at efterprøve og eksemplet
beskriver på en letforståelig måde sammenhængen mellem
en formdeklaration og et HTML-element i netop den
sammenhæng der spørges til - nemlig forskellen på

<h1><font color=#ff0000>Overskrift</font></h1>
og
<h1 id="red">Overskrift</h1>
eller
<h1 class="red">Overskrift</h1>

(Beklager hvis jeg har fået syntaksen forkert i det
første eksempel, men det er mindst 10 år siden jeg
sidst har brugt den markør.)

Det der måske kan mangle i forklaringerne er
den fundamentale forskel på begreberne h1, font og
id.

h1 og font er begge HTML-markører, men mens h1 er
en semantisk betydende markør ("Dette er den vigtigste
overskrift på denne side") har fonthar ikke været en
del af HTML-specifikationen siden 1997, og bør
derfor ikke tillægges noget betydningsindhold af
moderne browsere, søgerobotter og skærmlæsere.
Jeg har ikke testet det, men jeg tænker at en mobil-
telefon også vil springe over denne markør.

Modsætningsvis tjener id og class som mål
(identifikation af et eller flere elementer)
for formdeklarationer der tilsigter at formatere
det element der har den pågældende id eller de
elementer, der har den pågældende class.

Så font-markøren og id attributten har intet
som helst med hinanden at gøre. Det er kun
én måde hvorpå man kan ændre farve (eller anden
form eller stil) på et eller flere elementer,
og det er ved at bruge de pågældende elementer
som selektorer i et stylesheet.

Thomas: du kan måske gøre dig selv en tjeneste
ved at cykle ned på biblioteket og låne en af
de bøger jeg nævner i min signatur herunder.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 12-02-09 18:42

Mange tak for de gode svar! Det hjalp på forståelsen. :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-09 18:28

Thomas Mikkelsen wrote:

> [...]
> ændre f.eks. overskriftens farve på alle siderne enkelt og nemt. Men
> når man bruger id, går man jo netop ind og identificerer en bestemt

Som Bertel skrev: En id må kun bruges en gang på en side, men har du 30
sider med en overskrift <h1 id="anderledes"> er det let at ændre i et hug i
css. Er det anderledes udseende defineret med <font ... > på de enkelte
sider, bliver det ikke lige så let at at ændre.

Erik Ginnerskov