funktionærloven + Genansættelse
Fra : Tim Andersen

Dato : 11-02-09 08:55

Hej med jer,

Jeg har været ansat som funktionær i samme firma siden 2004, men i to
forskellige stillinger

Fra 2004 til 30.06.2006 har jeg været ansat som studenter medhjælper
og denne ansættelseskontrakt var tidsbegrænset til den 30.06.2006.

Den 01.07.2006 er jeg så blevet fast ansat på fuld tid i samme firma.

Nu er jeg kommet i den uheldige situation at jeg er blevet fyret og
mit firma siger at jeg kun har anciennitet fra den 01.07.2006.

Så her komme mit spørgsmål:
Kan det virklig passe at jeg ikke har ret til fuld anciennitet helt
tilbage fra 2004 og til nu ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-02-09 17:00

Tim Andersen skrev:

> [...]
>
> Så her komme mit spørgsmål:
> Kan det virklig passe at jeg ikke har ret til fuld anciennitet helt

Studentermedhjælp og tidsbegrænset lyder ikke funktionæragtigt?

--
Niels

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-02-09 17:04

Niels P Sønderskov skrev den 11-02-2009 16:59:
> [...]

Kan du så se at kontakte din fagforening!

> Studentermedhjælp og tidsbegrænset lyder ikke funktionæragtigt?

Hvad ens titel i virksomheden er er ligegyldig.
Opfylder man kriterierne jf. funktionærloven, så er man funktionær.

At være funktionær er ikke betinget af uddannelse eller tilsvarende som
fx lærling vs. svend.
Men alene nogen ganske enkle kriterier som er nedfældet i funktionærloven.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-02-09 17:20

Carsten Riis skrev:

> [...]
> fx lærling vs. svend.
> Men alene nogen ganske enkle kriterier som er nedfældet i funktionærloven.

Det er derfor jeg spørger. Og jeg går ud fra at det fremgår af
kontrakten / ansættelsesbrevet.

--
Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-02-09 21:06

"Niels P Sønderskov" skrev

> Det er derfor jeg spørger. Og jeg går ud fra at det fremgår af kontrakten
> / ansættelsesbrevet.

Det er ligegyldigt hvad der står i kontrakten
Er arbejdet omfattet af funktionærloven så fanger bordet

- Peter

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-02-09 18:47

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Studentermedhjælp og tidsbegrænset lyder ikke funktionæragtigt?

Det er såment bare at kikke i funktionærlovens §1, for at finde ud af hvad
man forstår ved en funktionær.
Som du kan se står der ikke noget om at tidsbegrænset Studentermedhjælp ikke
skulle kunne være funktionær.
Kravet om "gennemsnitlig mere end 8 timer ugentlig" i §1 stk. 2 kunne dog
være en begrænsning for en Studentermedhjælp.
Bemærk også §1 stk. 4, som netop siger at "tidsbegrænsede arbejdsaftaler"
også er omfattet af funktionærloven.

<SNIP>
§ 1. Ved funktionærer forstås i denne lov følgende personer:

a) Handels- og kontormedhjælpere, beskæftiget ved køb eller salg, ved
kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition.

b) Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af
ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører
et arbejde, der kan sidestilles hermed.

c) Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på
arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres
arbejde.

d) Personer, hvis arbejde overvejende er af den under a) og b) angivne art.

Stk. 2. Det er en betingelse for lovens anvendelse, at den pågældende
beskæftiges af vedkommende arbejdsgiver gennemsnitlig mere end 8 timer
ugentlig, og at han indtager en tjenestestilling, således at han er
undergivet arbejdsgiverens instruktioner.

Stk. 3. Denne lovs bestemmelser kommer ikke til anvendelse på tjenestemænd -
eller aspiranter til tjenestemandsstillinger - under staten, folkeskolen,
folkekirken eller kommunerne, på de af sømandsloven af 7. juni 1952
omfattede funktionærer eller på de af lov om lærligeforhold omfattede
lærlinge. Bestemmelserne i §§ 10-14 gælder dog for de af sømandsloven
omfattede funktionærer.

Stk. 4. Loven finder også anvendelse på tidsbegrænsede arbejdsaftaler.
Fornyelse af flere på hinanden følgende tidsbegrænsede arbejdsaftaler kan
kun ske, hvis betingelserne i § 5 i lov om tidsbegrænset ansættelse er
opfyldt. Ved tidsbegrænsede arbejdsaftaler forstås, at tidspunktet for
ansættelsesforholdets udløb er fastsat ud fra objektive kriterier såsom en
bestemt dato, fuldførelse af en bestemt opgave eller indtrædelse af en
bestemt begivenhed.
</SNIP>

Fra : Tim Andersen

Dato : 11-02-09 09:14

On 11 Feb., 17:03, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> Kan du så se at kontakte din fagforening!

jeg er desværre kun medlem af a-kassen ;-( nok ikke det smartest valg
set i bagklogskabens lys - tsk tsk

Fra : alexbo

Dato : 11-02-09 19:31

"Tim Andersen" skrev

> [...]
>Så her komme mit spørgsmål:
>Kan det virklig passe at jeg ikke har ret til fuld anciennitet helt

Ja det kan det godt,
det er ikke så meget et spørgsmål om du var funktionær i den tidsbegrænsede
ansættelse, mere om den faste stilling kan siges at være en helt ny
ansættelse.
Fra en ophørt tidsbegrænset deltidsstilling til en fast fuldtid, jeg er ikke
sikker på at ancieniteten følger med.

Nu er jeg ikke helt klar over hvad du mener med "fuld anciennitet",
fuld anciennitet tager 10 år at opnå i funktionærlovens forstand.

Men det vil da give en måneds ekstra opsigelsesfrist 4 mdr. stedet for 3.
Om det kan betale sig at undersøge sagen nærmere afhænger af hvor langt et
varsel du har fået.
Måske også en overvejelse værd om du har været glad for både studenterjoppet
og det faste, måske ønsker at kunne komme tilbage.
At afslutte samarbejdet med en sag, man måske endda taber, for en måneds løn
kan blive langt dyrere end den månedsløn.

mvh
Alex Christensen