Faktura ved netkøb
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 11-02-09 06:46

Hvis man køber en vare på nettet, som privatperson, så har man 14-
dages fortrydelsesret. Har man kun fået en elektronisk faktura, så kan
du ikke vedlægge andet end et udprint, når varen returneres.

Så i princippet har du stadig en faktura, men ingen vare. På den måde
kan man alt efter samvittighed trække udgifterne fra, hvis man har en
enkeltmandsvirksomhed - uden man har haft udgiften.

Derfor vil jeg gerne vide om, man ved køb på nettet skal have en
papirfaktura eller SKAT godkender elektroniske fakturaer.

Håber nogen kan hjælpe,.

Når jeg spørger så er det fordi jeg selv har købt en vare der skal
returneres, men hvor jeg ikke har modtaget en papirfaktura.

Fra : alexbo

Dato : 11-02-09 14:56

<allan.pe@jubii.dk> skrev

>Så i princippet har du stadig en faktura, men ingen vare. På den måde
>kan man alt efter samvittighed trække udgifterne fra, hvis man har en
>enkeltmandsvirksomhed - uden man har haft udgiften.

En faktura uden vare har man i alle tilfælde hvor man returnerer som
virksomhed,
man starter med at bogføre fakturaen, dernæst kreditnotaen når man har
returneret, men den kan man bare smide væk.

Ingen firmaer sender originale faktuaer med retur ved returnering af et
indkøb, de skal jo bruges i bogholderiet.
Fakturaen er jo også bogført hos sælger, han smider jo ikke fakturaen væk og
genbruger fakturanummeret en anden gang, uanset om det er en privat eller et
firma der har returneret en vare.

Det er ligegyldigt om fakturaen er elektronisk eller på papir, det handler
om at man kan redegøre for hvad denne vare er brugt til hvis SKAT skulle
spørge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 11-02-09 15:13

allan.pe@jubii.dk skrev:
> Hvis man køber en vare på nettet, som privatperson, så har man 14-
> dages fortrydelsesret. Har man kun fået en elektronisk faktura, så kan
> du ikke vedlægge andet end et udprint, når varen returneres.
Hvis du køber til firmaet skriver du vel firmanavn på som modtager, og
har dermed ikke de 14dages returret.

Man kan naturligvis aftale at der kan retuneres selv om købet er sket b2b.

> Så i princippet har du stadig en faktura, men ingen vare. På den måde
> kan man alt efter samvittighed trække udgifterne fra, hvis man har en
> enkeltmandsvirksomhed - uden man har haft udgiften.
Hvis SKAT endelig vil kontrollere en virksomhed, skal der også være
rimelig ens værdi af varelager og det der er brugt på det, det går ikke
der er købt for 100,000kr varelager men der kun er for 10,000kr til
stede, ihvertfald ikke uden en god forklaring.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-09 15:24

allan.pe@jubii.dk skrev:
> [...]
> kan man alt efter samvittighed trække udgifterne fra, hvis man har en
> enkeltmandsvirksomhed - uden man har haft udgiften.

Samvittighed og risikovillighed. Risikoen er dog nok ikke er
så stor, omend hammeren kan falde hårdt, hvis det bliver
opdaget.

> Derfor vil jeg gerne vide om, man ved køb på nettet skal have en
> papirfaktura eller SKAT godkender elektroniske fakturaer.

Elektroniske fakturaer er ok, men de thar ingen betydning i
dette tilfælde, for normalt sender man alligevel ikke
papirfakturaer med tilbage - det er nok at oplyse
fakturanumeret. Ellers står man jo med håret i postkassen,
hvis pakken forsvinder på vej tilbage til forhandler, eller
hvis der er andre problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-02-09 21:03

allan.pe skrev

> Derfor vil jeg gerne vide om, man ved køb på nettet skal have en
> papirfaktura eller SKAT godkender elektroniske fakturaer.

Hmm EDIFact standarden er efterhånden tudsegammel og alle kommuner er gået
over til elektronisk fakturering for en del år siden efterhånden, mon ikke
SKAT er indstillet på dette?

- Peter