Hvor lang tid står det i ens papire (
Fra : MooreHojer

Dato : 11-02-09 12:37

Hej NG

En af mine nære venner har arbejdet i et større dansk varehus.
En dag af dagene efter han havde givet sin opsigelse men stadig arbejdede der var han på vej hjem og blev som normalt bedt om at åbne tasken så man kunne se om han havde taget noget han ikke måtte.
Min ven havde den dag købt et stykke slik til en værdi af 10-20kr og den fandt de men min ven kunne ikke finde bonnen og de beskyldte ham derfor for at have stjælet den.

De tog ham derfor med ind i et andet rum hvor de forsøgte at få ham til at skrive under på at han havde stjålet og truede med at ellers ville politiet komme og hente ham.
Min ven nægter at have stjålet den (hvilket heller ikke giver mening med tanke på værdien og at han viste han skulle åbne tasken) men efter en time var han så træt og udmattet at han knækkede og skrev under bare for at slippe af med dem.

Nogle dage efter modtog han en bøde med posten som han betalte.

Nu er mit spørgsmålet så om det kommer til at stå i hans straffeattest og hvor længe?
Han er under uddannelse og er derfor lidt bekymret over sine jobmuligheder efterfølgende.

mvh
MooreHojer

Fra : Jubii

Dato : 11-02-09 13:26

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er mit spørgsmålet så om det kommer til at stå i hans straffeattest
> og hvor længe?
> Han er under uddannelse og er derfor lidt bekymret over sine
> jobmuligheder efterfølgende.

Så vidt jeg ved er det kun dømte forseelser der kommer på
straffeattesten.

Men hvordan kan det være lovligt at et privat firma kan udsætte en ansat
fot 3'die grads forhør? Det mener jeg er ulovligt. Hvis de har beviser
på tyveri skal tyven uden videre overlades til politiet. Eller lade den
ansatte gå uden videre "forhør".
Jeg synes din ven skal anmelde forretningen til politiet for ulovlig
tilbageholdelse/frihedsberøvelse og ulovligt forhør.

Fra : blue

Dato : 11-02-09 19:32

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved er det kun dømte forseelser der kommer på straffeattesten.

Han har erkendt forholdet og derfor kommer det på straffeattesten. Sagen
behøver ikke at have været i retten.

> Men hvordan kan det være lovligt at et privat firma kan udsætte en ansat
> fot 3'die grads forhør?

De har da lov til at spørge så meget de har lyst til.

> Det mener jeg er ulovligt.

Nej, selvfølgelig ikke.

> Hvis de har beviser på tyveri skal tyven uden videre overlades til
> politiet.

Det er helt normalt, at de blot udfylder nogle papirer og sender dem til
politiet.

> Jeg synes din ven skal anmelde forretningen til politiet for ulovlig
> tilbageholdelse/frihedsberøvelse og ulovligt forhør.

Forretningen har ikke gjort noget ulovligt, så der er ingen grund til at
spilde politiets tid med den slags...

Fra : oz3bto

Dato : 11-02-09 14:05

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor længe?
> Han er under uddannelse og er derfor lidt bekymret over sine jobmuligheder

Max 3 år nnår det ikke har givet fængsels straf 5år hvis det har givet
fængselsstraf

Der er så undtagelser som står der længere men det er noget grovere sager
som bare at stjæle lidt slik

Fra : Dan Storm

Dato : 11-02-09 14:47

MooreHojer skrev:
> De tog ham derfor med ind i et andet rum hvor de forsøgte at få ham til
> at skrive under på at han havde stjålet og truede med at ellers ville
> politiet komme og hente ham.

Det skulle de hellere end gerne have gjort; så ville en efterforskning
af anmeldelsen være indløbet.

> [...]
> tanke på værdien og at han viste han skulle åbne tasken) men efter en
> time var han så træt og udmattet at han knækkede og skrev under bare for

Han har jo så reelt erkendt forholdet. Dog står der i retsplejeloven at
det ikke må foregå under tvang (kapitel 68) - men taget ud fra
lovteksten handler det kun om politiet, så jeg ved ikke om det har en
reel betydning.

> Nogle dage efter modtog han en bøde med posten som han betalte.

Uanset om han var skyldig eller ej har han jokket i spinaten; der er nok
ikke noget at komme efter medmindre han vælger at køre en sag på det -
hvor jeg også tvivler det vil hjælpe.

> Nu er mit spørgsmålet så om det kommer til at stå i hans straffeattest
> og hvor længe?

<url:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/straffeattester.htm#SubHeader4>

Umiddelbart vil jeg mene 2 år, når det nu blot er en bøde.

> Han er under uddannelse og er derfor lidt bekymret over sine
> jobmuligheder efterfølgende.

Så længe det er indenfor den private sektor kan de ikke se det om 2 år :)

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : MooreHojer

Dato : 11-02-09 15:21

> Uanset om han var skyldig eller ej har han jokket i spinaten; der er nok
> ikke noget at komme efter medmindre han vælger at køre en sag på det -
> hvor jeg også tvivler det vil hjælpe.

Samme konklusion er han også selv noget til og har valgt at bide i det sure æble og accepterer at sket er sket.

> http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/straffeattester.htm#SubHeader4

Takker

> Så længe det er indenfor den private sektor kan de ikke se det om 2 år :)

Hvad hvis der er tale om et kommunalt job inden for f.eks. ældrepleje eller børne- og unge?

--
MooreHojer

Fra : Dan Storm

Dato : 11-02-09 15:39

MooreHojer skrev:
> Hvad hvis der er tale om et kommunalt job inden for f.eks. ældrepleje
> eller børne- og unge?

Den offentlige sektor er ret streng, har jeg ladet mig fortælle.
Som udgangspunkt vil jeg mene at det offentlige ikke ansætter folk med
et plettet strafferegister - det er krav til mange af de jobs som opslås.
Men jeg skal ikke kunne sige at det kan være en vurderingssag.

Så det koster ti år uden for den offentlige jobsektor.

Fra : MooreHojer

Dato : 11-02-09 16:59

Dan Storm wrote:

> [...]
> Men jeg skal ikke kunne sige at det kan være en vurderingssag.
>
> Så det koster ti år uden for den offentlige jobsektor.

Så f.eks en børnehave vil kunne se det på straffeattesten i 10år mens en bank ikke kan se det i mere end 2år?

--
MooreHojer

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-02-09 17:18

MooreHojer wrote:

> Så f.eks en børnehave vil kunne se det på straffeattesten i 10år mens
> en bank ikke kan se det i mere end 2år?

Ja. Og de vil kunen se langt mere end en privat arbejdsgiver. Se her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-02-09 17:25

Og jeg skulle måske tilføje, at hvios det gælder børneattester, står
informationerne der endnu længere. Faktisk nma de stå der indtil den dømte
fylder 80 år - også selv om han blev dømt som 16 årig.

Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-02-09 01:06

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Ja. Og de vil kunen se langt mere end en privat arbejdsgiver. Se her:
>
> http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/straffeattester/
>
> Jan

Man skal være opmærksom på, at der er stor forskel på disse straffeattester,
og bare fordi det er en offentlig myndighed, giver det ikke ret til disse
attester.
Man kan læse nærmere om hvornår der kan blive tale om at bruge en
straffeattest i det offentlige her:
Der er også den væsentlige forskel, at en alm. straffeattest kan man selv
rekv. og hente hos politiet.
En straffeattest til brug ved det offentlige skal rekvireres af den
offentlige institution, som er berettiget til det og må kun udstedes, hvis
den det drejer sig om, har givet skriftligt samtykke.

Kurt

Fra : Dan Storm

Dato : 12-02-09 01:47

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> ikke ret til disse attester.
> Man kan læse nærmere om hvornår der kan blive tale om at bruge en

Hvis du nu læser §§ 21 og 22 i det du selv henviser til, vil du kunne se
at det praktisk talt er umuligt at komme udenom at en offentlig
arbejdsplads kan rekvirere den offentlige straffeattest - og ganske
sikkert vil gøre det.

> Der er også den væsentlige forskel, at en alm. straffeattest kan man
> selv rekv. og hente hos politiet.

Denne gren af tråden handler om den offentlige straffeattest.

> En straffeattest til brug ved det offentlige skal rekvireres af den
> offentlige institution, som er berettiget til det og må kun udstedes,
> hvis den det drejer sig om, har givet skriftligt samtykke.

Hvis du ikke giver samtykke til at den offentlige arbejdsgiver ikke må
indhente din straffeattest, får du nok ikke jobbet (jeg ville næppe
ansætte en der, allerede inden ansættelsen, ikke er samarbejdsvillig -
men det er sikkert også bare mig), så hvilken værdi har det?

> Kurt

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 11-02-09 17:51

On Wed, 11 Feb 2009 15:39:27 +0100, Dan Storm
<shadyz_REMOVETHIS_@err0r.dk> wrote:

>Den offentlige sektor er ret streng, har jeg ladet mig fortælle.
>Som udgangspunkt vil jeg mene at det offentlige ikke ansætter folk med
>et plettet strafferegister
sludder, det kommer helt an på hvilket job der er tale om.
Man kigger også på hvilken type forbrydelse folk evt. har begået, om
en person kan tænkes at udgøre en risiko i det job der er opslået.

Så der er ikke den store grund til bekymring hvis man ellers har alle
andre kvalifikationer i orden.

/Hans

Fra : Dan Storm

Dato : 11-02-09 19:36

Hans Kjærgaard skrev:
> sludder, det kommer helt an på hvilket job der er tale om.
> Man kigger også på hvilken type forbrydelse folk evt. har begået, om
> en person kan tænkes at udgøre en risiko i det job der er opslået.

Igen, jeg har _hørt_ at de er ret strenge i det offentlige.
Det var de også på den kommunale brandstation jeg var ansat ved; plettet
straffeattes - intet job.

> Så der er ikke den store grund til bekymring hvis man ellers har alle
> andre kvalifikationer i orden.

Det er en let generalisering. Men igen, jeg har ikke prøvet at søge
samtlige jobs i det offentlige, så jeg skal ikke kunne vide det.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-02-09 20:02

"Dan Storm" <shadyz_REMOVETHIS_@err0r.dk> skrev

> plettet straffeattes - intet job.

Sådan var det også da jeg blev ansat hos PostDanmark i 1997. Dengang var vi
stadig "offentligt ansatte".
Hvordan det er i dag, hvor vi er privatansatte, skal jeg ikke kunne sige.

Fra : JBH

Dato : 11-02-09 20:04

"Dan Storm" <shadyz_REMOVETHIS_@err0r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg skal ikke kunne sige at det kan være en vurderingssag.
>
> Så det koster ti år uden for den offentlige jobsektor.

Jaså.

Jeg har ladet mig fortælle at flere af "Blekingegadebandens" medlemmer nu
sidder i offentlige stillinger...

f.eks.

http://politiken.dk/indland/article120996.ece

mvh
JBH

Fra : Dan Storm

Dato : 11-02-09 20:51

JBH skrev:
> Jeg har ladet mig fortælle at flere af "Blekingegadebandens" medlemmer nu
> sidder i offentlige stillinger...
>
> f.eks.
>
> http://politiken.dk/indland/article120996.ece

Fra 1980'erne til stillingen blev besat i 2002 er der, mig bekendt, gået
lidt mere end 10 år. Så hvad er din pointe med dit indlæg?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-09 16:26

Dan Storm skrev:

> [...]
> det ikke må foregå under tvang (kapitel 68) - men taget ud fra
> lovteksten handler det kun om politiet, så jeg ved ikke om det har en

Det er næppe tilladt politiet at tilkalde en privat udspørger til
at tvinge en tilståelse frem. Vi kan vist godt gå ud fra at den
bestemmelse gælder alle lovlige afhøringer.

Men det er et spørgsmål om private overhovedet har lov at afhøre
med juridisk betydning. Har de/vi det?

Retsplejeloven siger i § 755 (om anholdelse)

Stk. 2. Samme beføjelser har enhver, der træffer nogen under
    eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af et strafbart
    forhold, der er undergivet offentlig påtale. Den anholdte
    skal snarest muligt overgives til politiet med oplysning om
    tidspunktet og grundlaget for anholdelsen.

Det udelukker vel at man må bruge tid på en afhøring.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 11-02-09 20:43

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> bestemmelse gælder alle lovlige afhøringer.
>
> Men det er et spørgsmål om private overhovedet har lov at afhøre

Umiddelbart vil jeg sige nej.
Jeg har et fritidsjob der der har krævet nogle civile anholdelser. I
alle tilfælde har det gjort sig gældende at jeg skal pågribe dem i færd
med lovovertrædelsen (som der også står i det du citerer herunder). Det
må jo udelukke at privatpersoner har mulighed for at afhøre for at få en
juridisk bindende tilståelse.

> [...]
>     tidspunktet og grundlaget for anholdelsen.
>
> Det udelukker vel at man må bruge tid på en afhøring.

Jeg er ganske enig.

Fra : Infinity

Dato : 12-02-09 10:44

> Nu er mit spørgsmålet så om det kommer til at stå i hans straffeattest og
> hvor længe?

En lille drejning på dette udmærkede spørgsmål.
Hvor mange oplysninger kommer i Statstidende?
Jeg ved man kan abonner på statstidende og søge i ældre udgaver, hvor meget
finder man der ?

--
/Infinity

Fra : J

Dato : 12-02-09 13:31

"Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvor mange oplysninger kommer i Statstidende?
> Jeg ved man kan abonner på statstidende og søge i ældre udgaver, hvor

Statstidende?

Fra : Infinity

Dato : 12-02-09 14:39

http://www.statstidende.dk/
--
/Infinity

Fra : MooreHojer

Dato : 12-02-09 15:07

> http://www.statstidende.dk/

Ja, men hvor er relevansen til den aktuelle tråd?

--
MooreHojer

Fra : Infinity

Dato : 12-02-09 17:07

MooreHojer wrote:

> Ja, men hvor er relevansen til den aktuelle tråd?

Hvis man fx kan søge på hans cpr nr og finde dommen, er det surt at hedde
Kurt og selv om de to år er gået og papir straffeattesten atter er ren.

Det er mit indtryk at nogen firmaer tjekker Statstidne, og hvis alle gamle
udgaver ligger der, så er det interessant om små forseelser står i
Statstidende! Jeg ved det ikke, men nogen i dette forum må kunne belyse det.
--
/Infinity

Fra : Infinity

Dato : 15-02-09 23:33

Infinity wrote:

> [...]
> gamle udgaver ligger der, så er det interessant om små forseelser
> står i Statstidende! Jeg ved det ikke, men nogen i dette forum må

Ærgerligt at der ikke var nogen der kunne svare på det.

Min formodning stammer fra et job jeg havde for ca 3 år siden i en bank,
hvor jeg ikke skulle aflevere straffeattest, men i ansættelsenkontrakten
stod der at de måtte indhente oplysninger om mig.
Jeg spurgte hvad de mente med det, og fik svaret Statstidende, RKI mm.
Jeg havde ikke noget problem med det og havde et godt job i et årstid, men
fik tilbudt et bedre job og forlod banken.

--
/Infinity