Alternativ til KRIFA
Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 23:31

Da jeg ikke stoler på Kristelig Fagbevælgelse, KRIFA,
eller blot 'kristelig', eller måske 'ukristelig', vil jeg gerne vide
om der findes en værdig alternativ i samme prisklasse.

Skal være fuldtidsforsikret, kun A-kasse medlem
med efterløn.

Hvem 'af de store' kan matche KRIFA's pris ?

Service er ikke noget man skal forvente fra KRIFA's side
har jeg erfaret. Tror simpelthen de er for små og uden
direkte indflydelse på noget som helst.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-02-09 23:37

">> Eque <<" <-> wrote in

> Hvem 'af de store' kan matche KRIFA's pris ?

> Service er ikke noget man skal forvente fra KRIFA's side
> har jeg erfaret. Tror simpelthen de er for små og uden
> direkte indflydelse på noget som helst.

Der er en grund til at de er billige - som man siger, pris og kvalitet
hænger sammen, det gælder også fagforeninger.

Derudover er du røget helt galt i byen med dit gruppevalg, valg af
fagforening har ikke noget med jura at gøre ;)

Fra : J

Dato : 09-02-09 23:51

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Derudover er du røget helt galt i byen med dit gruppevalg, valg af
> fagforening har ikke noget med jura at gøre ;)

Er fagforening og A-kasse det samme?

Fra : alexbo

Dato : 10-02-09 00:17

"Henrik Stidsen" skrev

> Der er en grund til at de er billige - som man siger, pris og kvalitet
> hænger sammen, det gælder også fagforeninger.

Men ikke A- kasser, de er allesammen underlagt retningslinierne fra
arbejdsdirektoratet,
de dyre betaler bare mere for administrationen, som regel til en tilknyttet
fagforening.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-02-09 00:58

alexbo skrev:
> [...]
> arbejdsdirektoratet,
> de dyre betaler bare mere for administrationen, som regel til en tilknyttet

Men der er ikke den store forskel på a-kasseprisen. Til gengæld er der
nogle forbund som ser skævt til medlemmer, der vælger fagforeningen fra,
og måske vil have tendens til lavere serviceniveau overfor disse.

--
Niels

Fra : alexbo

Dato : 10-02-09 00:15

">> Eque <<" <-> skrev

> Hvem 'af de store' kan matche KRIFA's pris ?

Ifølge Krifa har de 178.000 medlemmer, så hvor stor skal en A-kasse være for
at du finder den stor nok.
3F har dobbelt så mange og er vistnok den største.

Men ASE vil være en fornuftig mulighed,
de har i mange år været A-kasse for selvstændige hvor reglerne er mere
komplicerede end for lønmodtagere.

mvh
Alex Christensen

Fra : JB

Dato : 10-02-09 00:59

> [...]
>
> Men ASE vil være en fornuftig mulighed,
> de har i mange år været A-kasse for selvstændige hvor reglerne er mere

Hej

> Service er ikke noget man skal forvente fra KRIFA's side
> har jeg erfaret. Tror simpelthen de er for små og uden
> direkte indflydelse på noget som helst.

du spørg om de har indflydelse, nej
det er kun den fagforening som har overenskomsten med din virksomhed

Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 16:18

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Service er ikke noget man skal forvente fra KRIFA's side
> har jeg erfaret. Tror simpelthen de er for små og uden
De gule fagforeninger kan kun tilbyde de lave medlemspriser fordi, de ikke
tilbyder nogen form for aktivitet andet end simpel retshjælp, som for det
meste består af at trække på skuldrene, når et medlem ringer.

Jeg ved det, for konen har prøvet at søge hjælp hos Krifa, mens hun var
ansat hos en uorganiseret arbejdsgiver.
Efter et skift til SID (3F) blev hun båret igennem på hænder og fødder.
Regler blev bøjet lidt for at hjælpe, og hun var meget tilfreds med
resultatet af deres indsats.
LO-organisationerne har overenskomsterne, som de forhandler. de uddanner
tillidsfolk og sikkerhedsrepræsentanter. De tilbyder visse former for
efteruddannelse og læseuddannelse til alle medlemmer med det behov. De
afholder et par sociale arrangementer årligt til glæde for medlemmerne og de
står med hele deres organisation til rådighed for såvel
tillidsrepræsentanterne sikkerhedsrepræsentanterne og det almindelige
medlem, hvis de blir bedt om hjælp. Tilbage at ønske var så bedre
åbningstider

Jeg vil foreslå, at du melder dig ind i den fagforening, der har
overenskomsten for netop dit arbejde. Det vil spare dig for bøvl i
fremtiden. Du er med til at bakke op om både tillidsmænd og
sikkerhedsrepræsentanter i din virksomhed, og du nasser ikke på en
overenskomst, indgået uden din medvirken. Er du utilfreds med prisen, så få
mere for pengene ved at udnytte nogle af de tilbud foreningen tilbyder. Og
trøst dig med, at du i det mindste kan trække beløbet fra i skat. Osse selv
om det er blevet udhulet lidt med diverse skattereformer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-02-09 16:58

Frodo Nifinger wrote:
> De gule fagforeninger kan kun tilbyde de lave medlemspriser fordi, de
> ikke tilbyder nogen form for aktivitet andet end simpel retshjælp, som
> for det meste består af at trække på skuldrene, når et medlem ringer.

..... snip en masse der ikke har med sagen at gøre .....

Og? Han spørger om *a-kasse* - ikke fagforening!

/johan

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 18:17

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i meddelelsen

> .... snip en masse der ikke har med sagen at gøre .....
>
> Og? Han spørger om *a-kasse* - ikke fagforening!

Det er rigtigt. Det overså jeg, men så unddrager han sig den retshjælp, han
har brug for i forbindelse med tråden lige nedenunder "LG og fagforening"
Drejer det sig kun om A-kasse, kan han lige så godt blive i den, der
administreres billigst.
Han får hverken mere eller mindre i de andre.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 23:08

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> .... snip en masse der ikke har med sagen at gøre .....
>
> Og? Han spørger om *a-kasse* - ikke fagforening!

Se, nu kunne jeg sagtens tyde budskabet i hans indlæg
og mener det er det bedste so far.
Det andet du har gang i, er ren ordkløveri fordi du mener
du fører deres sag, dem som ikke magter overblikket.
Så tak til Frodo.

Fra : Knut

Dato : 10-02-09 18:58

Som A-kasse medlem er prisen fundamentalt den samme uanset hvilken A-kasse
du melder dig til.
Eneste forskel er et (mindre!) administrationsgebyr, som den enkelte
administrator må opkræve ud over det lovfastlagte kontingent.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 23:09

"Knut" <e-poost@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eneste forskel er et (mindre!) administrationsgebyr, som den enkelte
> administrator må opkræve ud over det lovfastlagte kontingent.

Jeg har også på fornemmelsen prisen nogenlunde
er den samme basalt set, men har en stærk mistanke om,
KRIFA bevidst ignorerer deres medlemmer.
Nu har jeg skrevet til min lokale afdeling 4 gange
uden at få svar og det er useriøst. Nu kører
jeg ind til dem når jeg modtager nogle papirer
fra LG.