LG og fagforening
Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 23:18

Jeg har gennemgået en 3 måneders opsigelsesperiode da
min arbejdsgiver blev ramt af krisen og gik konkurs.

Har fået afsluttende udbetaling fra LG og skal
nu på dagpenge.

A-kassen vil dog ikke udbetale penge,
da de mener at ha' fået bekræftet fra LG,
at jeg skal fortsætte under dem i det A-kassen
kalder "den sidste del af opsigelsesperioden".

Denne periode er dog afsluttet fra LG's side.

Ved henvendelser til A-kassen (Kristelig),
svarer de ikke retur da jeg gik dem på krogen
mht. denne 'bekræftigelse' og hvad de mener
med 'den sidste del af opsigelsesperioden'.

Kan A-kassen nægte at udbetale efter en
opsigelsesperiodes udløb ?

(Er dog kommet i fuldtidsarbejde igen, men
vil ha' udbetalt for januar måned).

Fra : alexbo

Dato : 10-02-09 00:16

">> Eque skrev

> Kan A-kassen nægte at udbetale efter en
> opsigelsesperiodes udløb ?

Ikke hvis du opfylder kravene til ledige.

http://www.adir.dk/sw14894.asp

Det er uheldigt at du skiftevis skriver fagforening og A-kasse,
i forvejen er der mange der blander de to ting sammen, men du har
tilsyneladene valgt fagforening fra og må derfor formodes at kende
forskellen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 02:20

> [...]
> i forvejen er der mange der blander de to ting sammen, men du har
> tilsyneladene valgt fagforening fra og må derfor formodes at kende

Det er kun i topic der er anvendt ordet fagforening
så jeg tror ikke det er så forvirrende endda.

Fra : alexbo

Dato : 10-02-09 16:48

">> Eque'skrev

> Det er kun i topic der er anvendt ordet fagforening
> så jeg tror ikke det er så forvirrende endda.

Det er svært at sige, det vælter ind med fagforeningssvar i dine to tråde,
på trods af at du spørger om A-kasse.
Men det var nok sket alligevel, for mange mennesker er fagforening og
A-kasse det samme, det skyldes uden tvivl at et bevidst strategi fra
fagforeningernes side, de har klistret sig op af A-kasserne.

Det har fået mange til at tro det er fagforeningerne der betaler
understøttelsen, mens virkeligheden er at det er staten og fagforeningerne
intet har med det at gøre.
Efter min mening er det bedrageri, fagforeningerne udnytter en vildfarelse
hos deres medemmer.

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller
udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse,
hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen
bliver afgørende, et formuetab.

Dine tråde viser tydeligt at dette er tilfældet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Joeb

Dato : 10-02-09 21:00

> [...]
> undladelsen
> bliver afgørende, et formuetab.
>
> Dine tråde viser tydeligt at dette er tilfældet.

Du snakker da vist som du har forstand til - og det siger vist ikke så
meget!!

Mvh. JL

Fra : ASKF

Dato : 12-02-09 13:45

Joeb ytrede sig i <4991dcb7$0$90267$14726298@news.sunsite.dk> med dette:

>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

A-kasserne blev startet af LO-fagforeningerne som en forsikringsordning
for deres medlemmer. Politikerne fik så øje på de store summer
A-kasserne lå inde med og valgte at nationalisere dem. Politikerne
valgte dog at lade fagforeningerne om fortsat at administrere
a-kasserne, da det var den billigste løsning.

Siden nationaliseringen (mange gamle fagforeningsfolk kalder det stadig
'tyveriet') er fordelene ved at stå i en a-kasse gentagende gange blevet
forringet.

Derfor er det en vildfarelse at sige at fagforeningerne intet har med
a-kasserne at gøre. Det er klart at de stadig har et 'ejerforhold' til
dem, selvom staten har overtaget pengebeholdningen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 23:04

> Det er svært at sige,

Nej det er ikke spor svært.
Man behøver ikke gøre det vanskeligere end
højst nødvendigt, medmindre dette er målet i sig selv..

> det vælter ind med fagforeningssvar i dine to tråde,
> på trods af at du spørger om A-kasse.

Jeg havde nu ingen problemer med at 'sortere'.

> Men det var nok sket alligevel, for mange mennesker er fagforening og
> A-kasse det samme, det skyldes uden tvivl at et bevidst strategi fra
> fagforeningernes side, de har klistret sig op af A-kasserne.

For mig har A-kassen været al rigelig da jeg mener et medlemsskab
af fagforeningen kun kan være nødvendigt, hvis man skal ha' mere
hjælp end normalt. Eks. juridisk bistand mv.

> Efter min mening er det bedrageri, fagforeningerne udnytter en vildfarelse
> hos deres medemmer.

Jeg forstår godt de unge fravælger begge dele.

> [...]
> undladelsen
> bliver afgørende, et formuetab.
>
> Dine tråde viser tydeligt at dette er tilfældet.

Jeg fornemmer ikke at være faret vild, og synes
dit indlæg har lidt Bo Warming over sig. Dêt BEHØVER
ikke være skidt, men ofte svær at gennemskue..

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-02-09 00:25

> [...]
>
> Kan A-kassen nægte at udbetale efter en
> opsigelsesperiodes udløb ?
>
> (Er dog kommet i fuldtidsarbejde igen, men

Du skal melde dig ledig første dag, enten ved henvendelse til dit
kommunale jobcenter eller på jobnet.dk og efterleve de krav der stilles
om at være aktivt jobsøgende. Så har du ret til dagpenge som beregnet af
a-kassen efter din beskæftigelse inden ledighed. Her kan udbetalingen
fra LG så godt spille ind fordi den i de tre sidste måneder vil være
(med)bestemmende for størrelsen af din dagpengesats.

--
Niels