1 hus 2 ejere - kan man lave dokument på a~
Fra : Morten

Dato : 09-02-09 10:36

Hej med jer

Jeg er i den situation at min kæreste og jeg har besluttet stoppe forholdet,
og vi ejer en villa med tilhørende banklån som begge er fælles.

Aftalen er at jeg køber hendes del af huset og overtager hendes del af
lånet - dette kan dog først ske lidt ude i fremtiden pga. min indtægt, og i
mellemtiden betaler jeg så blot selv alle udgifter til hus og lån, selvom
det på papiret stadig står 50% i hendes navn.

Problemet er nu, at hvis der f.eks. går 1-2 år før jeg kan overtage hendes
del, så kan hun jo i prencippet have ombestemt sig til den tid, og så har
jeg gået alene og betalt af på et fælles lån - plus at huset kan være steget
i værdi i mellemtiden pga. istandsættelser jeg har betalt.

Kan man lave et dokument der siger at jeg indenfor en bestemt periode har
krav på at kunne overtage hendes del af lån og hus, uden særskildt betaling
(vi har aftalt at ingen betaler kompentation til den anden), og i givet
fald - kan nogen guide mig lidt til hvordan et sådant dokument skal se ud og
indeholde?

/Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-02-09 11:25

Morten skrev:

> [...]
> mellemtiden betaler jeg så blot selv alle udgifter til hus og lån, selvom
> det på papiret stadig står 50% i hendes navn.

I skal snakke med en advokat. Umiddelbart vil jeg tro, at I
skal lave overdragelsen nu - også for at undgå problemet med
fremtidige prisstigninger/-fald. Det, at du ikke har pengene
nu, er ikke et problem. Der kan bare aftales et senere
betalingstidspunkt.

Begge løsninger indholder dog risici for jer. En advokat kan
måske finde en løsning, der er acceptabel for jer begge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : alexbo

Dato : 09-02-09 12:20

"Morten" skrev

> Aftalen er at jeg køber hendes del af huset og overtager hendes del af
> lånet -

Jeg ville starte med det sidste spørg kreditforeningen om du kan overtage
lånet.
Du står sådan set i samme situation som hvis du vil købe huset af "Morten &
Veninde", det er ikke sikkert at du kunne låne til det.

>Aftalen er at jeg køber hendes del af huset og overtager hendes del af
>lånet vi har aftalt at ingen betaler kompensation til den anden),

Nu kan I ikke aftale ret meget med lånet uden om långiver, men I kan
selvfølgelig aftale at du køber hendes del af huset, men jeg kan ikke få det
til at passe med "ingen kompensation".

Hvis veninden forsat kommer til at stå som låntager og husejer bliver der
roderi med rentefradrag, og lign.
Hun vil også få svært ved at optage lån til sit næste huskøb.

Så jeg vil anbefale først og fremmest at få opklaret mulighederne for at
frigøre hende fra lånet, spørg kreditforeningen.
Så er resten ikke så svært.

En advokat som Kim anbefaler er naturligvis en god løsning, men det
forhindrer ikke at man gør noget gratis forarbejde selv.
Hvad er mulighederne og hvad er det vi ønsker i store træk.

Jeg ser nu der står banklån, men det gør ingen forskel.
For et par dage siden var der en tråd om fælleslån ved skilsmisse, det
ligner meget din situation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 09-02-09 13:48

> Jeg ville starte med det sidste spørg kreditforeningen om du kan overtage
> lånet.

Vi er den del videre end det - mulighederne er afdækket, og denne er den
eneste vi har nu.
Det er netop her ventetiden ligger, da jeg ikke kan overtage lånet med den
nuværende situation.

> [...]
> roderi med rentefradrag, og lign.
> Hun vil også få svært ved at optage lån til sit næste huskøb.

Mht. fradraget løser vi det ganske enkelt ved at hun overfører differencen
til mig hver måned, og nej - vi er fuldt ud klar over at vi er "låst" til
dette lån som det er nu.