Den seneste "erhvervsskandale"
Fra : C. Overgaard

Dato : 08-02-09 14:43

Det er en lidt specielt sag om konkurrenceklausuler der er vist i TV-
avisen.

Jeg har hørt om konkurrenceklausuler hvor at der gives et vederlag mod
at man holder sig væk fra kunderne. Det tætteste jeg har set en
tidligere medarbejder arbejde på en af mine arbejdspladser er 60
meter, da den Unipro butik jeg skulle rydde op i kort forinden havde
set en medarbejder forlade virksomheden på grund af noget som ledelsen
opfattede som uregelmæssigheder, hvorefter at han tog arbejde i Merlin
60 meter fra butikens hovedindgang og de var klar over hvorfor at
vedkommende stoppede hos os. Han fik selvfølgelig heller ikke
kompensation og dengang var der stadig fuldkommen konkurrence i faget
(Kartellerne var ikke dannet), så det levede vi med omend at det var
svært.

Jeg ved ikke om nogle af mine leverandører har konkurrence klausuler
og jeg spørger ikke til dem, men holder de op, så lokaliserer jeg dem
via de forskellige community netværk og beskæftiger de sig med det
samme, så får de opgaver. Nu er vi en lille virksomhed og ligger et
øde sted, så leverandørerne skal være bosat lokalt.

Men hvor langt må man gå? Jeg kan se at det påstås at kunden har semi-
ansat dem og der er langt over målet hvad man normalt vil gøre fordi
selv den mindste eksterne medarbejder må aldrig få det totale overblik
over ens installation, hvis man producerer varer som kræver en særlig
sikkerhed.

Et eller andet sted så viser sagen at der bør rettes op på
rettighedslovene omkring de forskellige værker som et menneske kan
producere. Var det ansatte en skuespiller, forfatter eller musiker, så
ser retten til værket meget anderledes ud end når vi kun taler om en
programmør.

Noget andet er vedlaget for klausulen. Klausulen omtales som varende
"i al evighed", hvilket er interessant i et markedet, hvor at 6
måneder kan gøre noget forældet. I hvilke brancher bruger man
klausuler ud over den normale grænse på 5-10 år?

Mvh
C.Overgaard