Ældreklub må ikke servere hjemmebagt kage
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-02-09 18:15

TV2 nyhederne nævnte i deres kl 18 udsendelse i dag at en ældreklub på Fyn
har fået en påtale fra fødevaremyndighederne fordi de serverede/solgte
hjemmebagt kage til dem der kom i klubben.

Er der nogen der ved hvilke regler det er der er i spil - og vil det ikke
betyde at alle foreninger der serverer hjemmebagt kage får problemer? (og
det er jo ret mange!)

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-09 18:27

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyde at alle foreninger der serverer hjemmebagt kage får problemer? (og

Jo, det er såmænd jo den med at kagen skal være tilberedt af personale der
har været på hyginekursus. Forhåbentlig er det sådan at klubben og alle
andre lignende klubber springer op og falder ned på denne påtale.

Fra : Henning

Dato : 08-02-09 18:37

>Jo, det er såmænd jo den med at kagen skal være tilberedt af personale der
>har været på hyginekursus. Forhåbentlig er det sådan at klubben og alle
>andre lignende klubber springer op og falder ned på denne påtale.

Lige indtil en håndfuld beboere dør af salmonelleforgiftning.

Fra : Hauge

Dato : 08-02-09 18:44

Henning wrote:
> Lige indtil en håndfuld beboere dør af salmonelleforgiftning.

Fra en bagt kage? Vend lige tilbage til virkligheden.

/Hauge

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 18:52

http://www.taenk.dk/?cid=209

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 19:00

Preben Larsen. wrote:

> http://www.taenk.dk/?cid=209

Der står ikke hvordan kagen var tilberedt, kun at den var italiensk.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 19:03

Erik Olsen kom med denne ide:

> Der står ikke hvordan kagen var tilberedt, kun at den var italiensk.

"en italiensk kage tilberedt af kokken i restaurationens køkken"

En kage er vel en kage, så det kan vel også ske andre steder.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 19:10

Preben Larsen. wrote:
> Erik Olsen kom med denne ide:

> "en italiensk kage tilberedt af kokken i restaurationens køkken"
>
> En kage er vel en kage, så det kan vel også ske andre steder.

Talen var om bagte kager.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-09 19:13

> "en italiensk kage tilberedt af kokken i restaurationens køkken"
>
> En kage er vel en kage, så det kan vel også ske andre steder.

Niks! Kiksekage er f.eks. en af de mere kendte syndere, og der er mange
kager, der ikke varmes op inden servering. En bagt kage vil er imod ikke
kunne give problemer.

Mvh Maria

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 19:26

Maria Frederiksen tastede følgende:

> Niks! Kiksekage er f.eks. en af de mere kendte syndere, og der er mange
> kager, der ikke varmes op inden servering. En bagt kage vil er imod ikke
> kunne give problemer.

Ved jeg, men hvem siger det ikke kan forekomme i en forening, det
behøves jo ikke være bagte kager der serveres.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Hauge

Dato : 08-02-09 19:32

Preben Larsen. wrote:
> Ved jeg, men hvem siger det ikke kan forekomme i en forening, det
> behøves jo ikke være bagte kager der serveres.

Set overskriften til tråden? Det er det der snakkes om.

/Hauge

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 22:43

Hauge frembragte:

> Set overskriften til tråden? Det er det der snakkes om.

Så du mener bare kagen ikke er bagt må den gerne serveres?

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Hauge

Dato : 09-02-09 05:58

Preben Larsen. wrote:
> Så du mener bare kagen ikke er bagt må den gerne serveres?

Ja ok, du er *dum*

/Hauge

Fra : Preben Larsen.

Dato : 09-02-09 06:24

Hauge frembragte:

> Ja ok, du er *dum*

Jeg tager udgang i dette.

<citat>
Henning kom med denne ide:

> Lige indtil en håndfuld beboere dør af salmonelleforgiftning.
</citat>

At du ikke kan forstå at kage godt kan indeholde salmonella, gør ikke
mig dum, men du virker bestemt ikke som noget lys.

Kom du over i mudderet, der passer dine indlæg bedre ind.
FUT:dk.snak.mudderkastning

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-02-09 09:18

Preben Larsen. wrote:

> At du ikke kan forstå at kage godt kan indeholde salmonella, gør ikke
> mig dum, men du virker bestemt ikke som noget lys.

Som jeg har skrevet nogle gange før, kommer det an på
tilberedningsmåden.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-02-09 12:30

Erik Olsen wrote:

> Som jeg har skrevet nogle gange før, kommer det an på
> tilberedningsmåden.

Næppe. Den bagte kage kan sagtens blive inficeret efter bagningen, hvis den,
der skærer den i stykker har salmonella på hænderne.

Jan

Fra : Hauge

Dato : 09-02-09 18:53

Jan Kronsell wrote:
> Næppe. Den bagte kage kan sagtens blive inficeret efter bagningen,
> hvis den, der skærer den i stykker har salmonella på hænderne.

Som en kage fra bageren kan, den kan inficeres med skidt fra den der skærer
kagen ud hos de gamle.. Mæehn.. Er vi ikke nået et punkt hvor almindelig
sund fornuft er langt væk? Jeg ved godt det er juragruppen, så her passer
mangel på sund fornuft fint, men alligevel..

/Hauge

Fra : N_B_DK

Dato : 09-02-09 21:52

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Næppe. Den bagte kage kan sagtens blive inficeret efter bagningen,
> hvis den, der skærer den i stykker har salmonella på hænderne.

Og det kan ikke ske hvis det er udd personale der håndterer maden ? LOL

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-02-09 22:25

N_B_DK wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Og det kan ikke ske hvis det er udd personale der håndterer maden ?
> LOL

Jo da. Men myndighederne mener tilsyneladende at chancen er mindre, hvis du
har lært, hvordan du skal håndtere fødevarer, end hvis du ikke har lært det.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-09 19:47

Erik Olsen skrev:

> Der står ikke hvordan kagen var tilberedt, kun at den var italiensk.

En kage der er helt bagt, kan ikke smitte med salmonella.

Kold creme der er rørt med salmonellainficerede æg, kan godt.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 20:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> En kage der er helt bagt, kan ikke smitte med salmonella.
>
> Kold creme der er rørt med salmonellainficerede æg, kan godt.

Det ved jeg, Bertel. Det var sådan set derfor jeg påpegede at der ikke
stod hvordan den italienske kage var tilberedt.

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 22:44

Bertel Lund Hansen kom med følgende:

> En kage der er helt bagt, kan ikke smitte med salmonella.
>
> Kold creme der er rørt med salmonellainficerede æg, kan godt.

Nemlig.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : alexbo

Dato : 08-02-09 19:01

"Preben Larsen." skrev

> http://www.taenk.dk/?cid=209

"Vemmingbund Strandkro har påtaget sig skylden for, at tre spisende gæster
sidste år blev syge af salmonella efter at have spist en italiensk kage
tilberedt af kokken i restaurationens køkken."

Det er svært at bruge som begrundelse for at tilberedning i privat køkken er
farligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 19:04

alexbo formulerede søndag:

> Det er svært at bruge som begrundelse for at tilberedning i privat køkken er
> farligt.

Enig, det var nu også for at gøre opmærksom på, at smitte fra en kage
ikke er fri fantasi.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 19:10

Preben Larsen. wrote:
> alexbo formulerede søndag:

> Enig, det var nu også for at gøre opmærksom på, at smitte fra en kage
> ikke er fri fantasi.

Det kommer an på hvordan den er tilberedt.

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 19:27

Erik Olsen forklarede den 08-02-2009:

> Det kommer an på hvordan den er tilberedt.

Ja, og?

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 19:35

Preben Larsen. wrote:
> Erik Olsen forklarede den 08-02-2009:

> Ja, og?

Du må være lidt tungnem.

Der var tale om bagt kage.

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 22:45

Erik Olsen kom med denne ide:

> Du må være lidt tungnem.
>
> Der var tale om bagt kage.

Altså bare kagen ikke er bagt, må den gerne serveres? du tror ikke de
kan finde på at bage en kage og så fylde creme i den?

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 22:48

Preben Larsen. wrote:

> Altså bare kagen ikke er bagt, må den gerne serveres? du tror ikke de
> kan finde på at bage en kage og så fylde creme i den?

Nu er du ligefrem dum at høre på.

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 22:54

Følgende er skrevet af Erik Olsen:

> Nu er du ligefrem dum at høre på.

Nå, der blev postuleret at man ikke kunne få salmonella fra en kage,
det var det jeg opponerede imod, men du mener måske stadig ikke en kage
kan give salmonelle?

Og ja der stod bagt, men hvem siger at folk ikke kan finde på at møde
op med en sammelagt kage?

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Preben Larsen.

Dato : 08-02-09 22:57

Preben Larsen. har bragt dette til os:

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-02-09 18:37

On Sun, 8 Feb 2009 18:44:01 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Fra en bagt kage? Vend lige tilbage til virkligheden.

Ingen der husker den sag for en del år siden, hvor der var dødsfald
pga en hjemmelavet kiksekage? Det var vist naboen til de(n/m) der
havde lavet den.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Hauge

Dato : 09-02-09 18:54

Nicolai Lang wrote:
> Ingen der husker den sag for en del år siden, hvor der var dødsfald
> pga en hjemmelavet kiksekage? Det var vist naboen til de(n/m) der
> havde lavet den.

Kender du nogen der *bager* en kiksekage? Og det er sikkert også en del år
siden at kiksekagen gik af mode, jeg har ikke smagt sådan en de sidste 25-30
år.

/Hauge

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-02-09 19:30

On Mon, 9 Feb 2009 18:54:23 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Kender du nogen der *bager* en kiksekage? Og det er sikkert også en del år
>siden at kiksekagen gik af mode, jeg har ikke smagt sådan en de sidste 25-30
>år.

http://www.bt.dk/article/20000105/forside/101050627/

Jeg gider ikke det der insektsex om bagning eller ikke bagning. En del
af de kager der serveres i en ældreklub er sikkert belagt med creme
eller glasur eller lagt sammen med noget der ikke var med i ovnen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Preben Larsen.

Dato : 09-02-09 21:01

Nicolai Lang udtrykte præcist:

> [...]
> af de kager der serveres i en ældreklub er sikkert belagt med creme
> eller glasur eller lagt sammen med noget der ikke var med i ovnen.

Helt rigtigt.

--
http://www.projecthoneypot.org/

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-02-09 21:15

Nicolai Lang wrote:

> Jeg gider ikke det der insektsex om bagning eller ikke bagning. En del
> af de kager der serveres i en ældreklub er sikkert belagt med creme
> eller glasur eller lagt sammen med noget der ikke var med i ovnen.

Hauge, det er vel kun hvad man kan forvente i en tør jura-gruppe.

De der jura-børger har ikke en stand forskid på kagebagningens ædle
kunst, og de kan ikke finde ud af at indkalde eksperter når sådanne
sager behandles.

Fra : Henning

Dato : 09-02-09 19:40

>siden at kiksekagen gik af mode, jeg har ikke smagt sådan en de sidste 25-30
>år.

Jeg har heller ikke kørt med tog i 20 år, betyder det at toget er gået
af mode?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-09 21:34

"Henning" skrev

> Jeg har heller ikke kørt med tog i 20 år, betyder det at toget er gået
> af mode?

Kiksekage er ikke længere politisk korrekt da det er en ret kraftig
kaloriebombe, den er næsten selvmorderisk mht fedt/sukkerindhold
Svjv så er toget endnu ikke i den kategori?

- Peter

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-02-09 22:08

In news:4990932a$0$90269$14726298@news.sunsite.dk,
Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> typed:
> [...]
> kaloriebombe, den er næsten selvmorderisk mht fedt/sukkerindhold
> Svjv så er toget endnu ikke i den kategori?

Jeg kan huske kiksekage fra "gamle dage", dem har jeg lavet adskillige af.
De smager forrygende godt, især med lidt revet appelsinskal i, men det er jo
som du skriver en kaloriebombe af højeste karat p.g.a. al den palmin der
skal i. Man kan spise et enkelt stykke, til nød to inden man får kvalme. Jeg
stoppede med at lave dem da de firkantede Oxford kiks man brugte, holdt op
med at smage så godt som de plejede. Kiks er i det hele taget ikke mere hvad
de har været.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : kaz

Dato : 09-02-09 22:18

Tove Krieger wrote:

> [...]
> lave dem da de firkantede Oxford kiks man brugte, holdt op med at
> smage så godt som de plejede. Kiks er i det hele taget ikke mere hvad

Det har du ret i. Nostalgi er heller ikke hvad det var.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-02-09 22:54

In news:49909d7d$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
kaz <kazai@yahoo.de> typed:

> Det har du ret i. Nostalgi er heller ikke hvad det var.

Det skal da nok passe. Der jo både "gamle dage" og "de gode gamle dage" og
så er der også liiige oldtiden.

Fra : alexbo

Dato : 08-02-09 18:42

"Henrik Stidsen" skrev

> Er der nogen der ved hvilke regler det er der er i spil - og vil det ikke
> betyde at alle foreninger der serverer hjemmebagt kage får problemer? (og
> det er jo ret mange!)

Fødevarekontrollen,
man må ikke servere mad der er tilberedt i et ikke godkendt køkken.
En slagter må heller ikke stå i sit private køkken og røre salater sammen,
det skal være i slagterbutikkens køkken.

Men der er lempelser på vej.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyheder/2008/regelforenkling.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 18:58

alexbo wrote:

> Men der er lempelser på vej.
> http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyheder/2008/regelforenkling.htm

Godt det samme. Citat fra dokumentet der linkes til:

"Anvendelse af private køkkener i forbindelse med f.eks. kirke- og
foreningsarrangementer. Kirke- og foreningsarrangementer kan fremover
servere mad som er tilberedt i private køkkener uden at risikere at få
en bøde. Ændringen betyder, at kirke- og foreningsarrangementer bliver
sidestillet med private arrangementer."

Jeg havde da ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at jeg ikke
måtte tage hjemmebagt kage med til møder i en privat forening.

Fra : alexbo

Dato : 08-02-09 19:17

"Erik Olsen" skrev

> Jeg havde da ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at jeg ikke måtte
> tage hjemmebagt kage med til møder i en privat forening.

Nøgleordet er privat,
til private fester må man stå og rode salaten sammen i garagen,
bøfferne og pølserne grilles på en overskåret olietønde, eller et bål under
en indkøbsvogn.
Der er det straffelovens bestemmelser om at udsætte nogen for fare der er i
spil.

Men til offentlige serveringer er helt andre krav, og det er vel også i
orden, blot med en lempelig fortolkning af offentlig.

For nogen år siden døde det meste af en famile af en chokoladekage
fremstillet af rå "private" æg.
Det er ikke så meget køkkenet der er farligt synes jeg, det er råvarene og
tilberedningen, navnlig i disse økologiske tider skal man frygte det værste
fra naboernes hjemmelavede giftbomber.

Jeg har selv lavet det med råvarer lige fra haven siger hun glad og stolt,
æggene har min søster haft med, de har høns.
Så nøjes jeg med sortbrændte pølser hvor jeg er sikker på intet levende har
overlevet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-09 19:43

> [...]
> æggene har min søster haft med, de har høns.
> Så nøjes jeg med sortbrændte pølser hvor jeg er sikker på intet levende

Nåh, vi har her i huset de sidste 10 år spist gris slagtet i en garage, høns
der æder alt, lam der er slagtet i en anden garage osv osv. De fire unger og
os andre lever fortsat i bedste velgående.

Fra : Brian H

Dato : 08-02-09 22:12

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Nåh, vi har her i huset de sidste 10 år spist gris slagtet i en garage,
> høns der æder alt, lam der er slagtet i en anden garage osv osv. De fire
> unger og os andre lever fortsat i bedste velgående.

Det er utroligt. Den må være lige til Guinness

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-09 22:41

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Det er utroligt. Den må være lige til Guinness

Det er altså ikke den samme gris vi har spist af i ti år

Fra : alexbo

Dato : 09-02-09 09:30

"Kim2000" skrev

> Nåh, vi har her i huset de sidste 10 år spist gris slagtet i en garage,
> høns der æder alt, lam der er slagtet i en anden garage osv osv.

Det er heller ikke noget problem hvis man tilbereder maden rigtigt,
men det ved man ingenting om når det er andre der har gjort det.

mvh
Alex Christensen

Fra : kaz

Dato : 09-02-09 11:07

alexbo wrote:
> "Kim2000" skrev

> Det er heller ikke noget problem hvis man tilbereder maden rigtigt,
> men det ved man ingenting om når det er andre der har gjort det.

bueno

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-02-09 11:49

In news:498ff73b$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
alexbo <alexbo@email.dk> typed:
> [...]
>
> Det er heller ikke noget problem hvis man tilbereder maden rigtigt,
> men det ved man ingenting om når det er andre der har gjort det.

Jeg har en idé om, at det er den kendsgerning at mange ældre har et nedsat
immunforsvar, og at man vil være på den sikre side m.h.t. hvad der bliver
serveret for dem i en ældreklub, da en salmonellainfektion meget nemt kan
koste livet for en ældre person hvis vedkommendes immunforsvar er svækket.
Den hjemmebagte kage kunne jo evt. tilberedes med pasteuriserede æg, der
ikke udgør nogen fare, men det er der jo ingen garanti for at den er blevet.

Forbudet er i mine øjne lidt fjollet, da de fleste ældre jo med velbehag
spiser hjemmebagte kager hos familie og venner, uden at de kan vide om der
er brugt friske æg eller ej.

Kan det evt. skyldes noget juridisk d.v.s. at ældreklubberne (og andre
klubber) kan blive draget til ansvar hvis medlemmerne bliver syge p.g.a.
noget de har indtaget i klubben ?

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-09 19:41

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg havde da ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at jeg ikke måtte
> tage hjemmebagt kage med til møder i en privat forening.

Og det er jo også der kæden hopper af. Fx må jeg (vel) ikke bage en kage til
barnets klassens time??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-09 20:05

Kim2000 skrev:

> Og det er jo også der kæden hopper af. Fx må jeg (vel) ikke bage en kage til
> barnets klassens time?

Hvis man følger Carstens link, falder man lidt til ro igen. Der
er vist tale om en overemsig kontrol hos Ældresagen.

Medmindre selvfølgelig det var kagen der var den ældre sag ...

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 20:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis man følger Carstens link, falder man lidt til ro igen. Der
> er vist tale om en overemsig kontrol hos Ældresagen.
>
> Medmindre selvfølgelig det var kagen der var den ældre sag ...

Hvordan ser man om en hjemmebagt kage er for gammel?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-09 21:37

Erik Olsen skrev:

> Hvordan ser man om en hjemmebagt kage er for gammel?

Man måler længden af mughårene.

--
Bertel

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-09 21:50

> Hvordan ser man om en hjemmebagt kage er for gammel?

Man smager såmænd på tingene, knækker en tand, så er den for gammel. Hvis
man skal drikke en liter vand pr. mundfuld sandkage, så er tiden også løbet
fra den.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-02-09 22:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> man må ikke servere mad der er tilberedt i et ikke godkendt køkken.

Dvs, der er rent faktisk hundrevis - hvis ikke tusindvis - af foreninger
landet over der hver eneste uge bryder loven ved at et eller flere af
medlemmerne tager kage med hjemmefra og serverer for alle der møder op til
foreningens møder? (mange foreninger har offentlige møder hvor man ikke
behøver være medlem - hvis det har nogen forskel).

Fra : alexbo

Dato : 09-02-09 10:25

"Henrik Stidsen" skrev

> [...]
> foreningens møder? (mange foreninger har offentlige møder hvor man ikke
> behøver være medlem - hvis det har nogen forskel).

Ja, og formentlig lige så mange der sælger øl uden bevilling, måske endda øl
hentet i Tyskland, til sådanne arangementer.

Mange regler virker meningsløse i visse tilfælde, men det umuligt at lave
enkle love der ikke rammer ved siden af, og så ender man med meget
omfattende og komplicerede regler ingen alm. mennesker kan forstå.

Med hensyn til fødevarer skelner man mellem privat og offentlig bespisning,
er det privat er det på eget ansvar, er det offentligt skal fødevarereglerne
overholdes.
Det lyder ganske enkelt lige indtil man skal definere privat og offenligt.

Er en vejfest offentlig, er en begravelse privat?
Hvis deltagerne har en forventning om at fødevarene er professionelt
tilberedt skal de være det, mens hvis deltagerne kan indse at disse
fødevarer er nok lavet af private personer i private køkkener så må de godt
være det.

Notat om forenklinger på fødevareområdet:
1.
Deltagernes rimelige forventning om, at de fødevarer, der serveres, er
tilberedt privat, er afgørende

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 09-02-09 21:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> En slagter må heller ikke stå i sit private køkken og røre salater
> sammen, det skal være i slagterbutikkens køkken.

Bullshit, selvfølgelig må han da lave mad i eget køkken....

Fra : Carsten

Dato : 08-02-09 19:17

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message
> [...]
> betyde at alle foreninger der serverer hjemmebagt kage får problemer? (og

ja, det lyder lidt underligt. Her står lidt om sagen hvor der jo indikeres
at det ikke kræver noget specielt (se efter "hvor gælder loven ikke"):

http://www.altomkost.dk/Viden_om/Kontrol_af_maden/Forside.htm

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-09 19:48

Henrik Stidsen skrev:

> Er der nogen der ved hvilke regler det er der er i spil - og vil det ikke
> betyde at alle foreninger der serverer hjemmebagt kage får problemer? (og
> det er jo ret mange!)

Foreninger, skoler, børnehaver+vuggestuer, lærerværelser - det er
vist nemmest at nævne dem der ingen problemer får.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-02-09 21:41

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> betyde at alle foreninger der serverer hjemmebagt kage får problemer? (og

Idestrup ligger nu på Falster og ikke på Fyn
Oprindelsen til nyheden i TV kan læses i den lokale sprøjte her:
http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090207/GULDBORGSUND/49122417/0/GULDBORGSUND
Her er også Fødevarebestyrelsens begrundelse for forbuddet.
Ak ja.

Kurt

Fra : kaz

Dato : 08-02-09 23:03

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> Her er også Fødevarebestyrelsens begrundelse for forbuddet.

En god gang lapskavs, det der.

fra den anden link: "Fødevarestyrelsen kontrollerer, om alle der sælger
fødevarer overholder loven, så forbrugerne trygt kan spise maden og ikke
bliver vildledt af producenternes beskrivelse af deres varer."
http://www.altomkost.dk/Viden_om/Kontrol_af_maden/Forside.htm

Når man er klar over hvad man får igennem de så-kaldte godkendte køkkener og
fødevare fabrikker står det ganske klart at dette ikke har en dyt med at
beskytte folk mod dårlige fødevarer at gøre, men det er derimod en slet
skjult skattesag. Samme årsag som at man ikke må hjælpe en nabo med at
klippe hæk mod at naboen gør et eller andet til gengæld. Skat skat og atter
skat.
Samtidig er hjemmelavede varer en trusel mod statens autoriserings-monopol.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-09 00:19

kaz skrev:

> Samtidig er hjemmelavede varer en trusel mod statens autoriserings-monopol.

Visse hjemmelavede indlæg er en trussel mod det saglige niveau
her i gruppen.

--
Bertel

Fra : kaz

Dato : 09-02-09 09:09

Bertel Lund Hansen wrote:

> Visse hjemmelavede indlæg er en trussel mod det saglige niveau
> her i gruppen.

Får du dine indlæg strikket sammen på et autoriseret værksted? Samlebånd?
Med al mulig behørig respekt, nogle gange kan det virke sådan, hr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-09 10:40

kaz skrev:

> Med al mulig behørig respekt