Sommertogt Sverige
Fra : Claus

Dato : 07-02-09 23:46

Vi er i tvivl om turen skal gå til øst- eller vestkysten af Sverige. Vi har
hjemhavn i Helsingør og har 3 uger til rådighed. Vores båd er en motorbåd,
og vi har en marchhastighed på ca. 20 knob.
Ved I noget om vind- og havneforhold i de pågældende områder?
Vi var i den vestlige skærgård sidste år, og var meget begejstrede for det.

Mange hilsner
Claus
Princess 38

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 10:28

"Claus" <claus.kastenskov@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved I noget om vind- og havneforhold i de pågældende områder?
> Vi var i den vestlige skærgård sidste år, og var meget begejstrede for

Hej Claus,

begge sider af Sverige er fantastisk, så det må være plat eller krone der
afgør det

Jeg var i 2008 på østsiden - fra København til Stockholm - (og tilbage
selvfølgelig). - Min båd er en LM27 - max 6 knob.

Skærgården starter allerede i Hanöbugtens nordlige del - fader så en smule
ud omkring Öland - og tager derefter fart. Østkysten er for mig den absolut
smukkeste del af Sverige når det gælder naturoplevelser, listige små havne,
øer man kan ankre ved o.s.v. - vindforholdene er der jo kun een der
bestemmer ....

De fleste havne er nemme at besejle, selv i meget dårligt vejr - nemheden
understreges af at jeg sejlede alene hjem fra Stockholm i et herrens vejr
det meste af tiden - og de få steder hvor tingene ikke er så nemme, der går
det såmænd alligevel med lidt fornuft.
Sejlruterne er for det meste tydeligt markerede.

Inden turen, anskaffede jeg 3 bøger om områderne op mod Stockholm - og de
har været rigtigt god læsning med mange nyttige informationer.

Det er hvad jeg generelt sådan lige kan slynge ud - men for mig og familien
var det noget af det lækreste - specielt fordi man var ret frit stillet
hvorvidt man ville i en havn med mennesker, eller man havde lyst til at være
sig selv på en ø.

Og som afslutning.... her i år går turen deropad igen - (dog ikke helt
til Stockholm - naturen er næsten flottere lidt syd for)

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 10:34

> [...]
> Ved I noget om vind- og havneforhold i de pågældende områder?
> Vi var i den vestlige skærgård sidste år, og var meget begejstrede for

Og så lige et ps: du kan finde brugerinformation for en del havne på denne:
http://www.gasthamnsguiden.se/ (jeg har selv kommenteret adskillige)

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 17:03

Hej Claus,

Vi har også hjemhavn i Helsingør - men i sejlbåd, og så betyder
distance lidt mere for vores valg af feriemål.
Vi har en marchhastighed, der ligger omkring de 5 knob ift. dine
ca. 20 knob.
Det giver dig væsentligt flere muligheder på en tre ugers
sejlerferie.

Vi har i tidens løb haft mange dejlige sommerferier op langs den
svenske veskyst - hele vejen til Oslo.
Hvis vejret har været til det, har vi sejlet non stop til
Göteborg første døgn ... Så er vi ligesom igang ... ... Det
gør du jo på en eftermiddag!

Vi synes dog området n.f. Göteborg er blevet lige lovligt
"trafikeret" og da det er blevet muligt for mig at holde lidt
længere sommerferier, har vi - udover en afstikker til den Norske
østkyst imellem Larvik og Kristianssand (som vi varmt kan
anbefale) - tilbragt et par sommerferier på Sveriges østkyst. Der
er allerede skærgård i den nordlige del af Hanöbugten og der er
flere gode havne og ankerpladser i området omkring Karlshamn og
Karlskrona/Utklippan. Öland og Gotland har mange gode og
spændende havne - for ikke at nævne Kalmar ... og fra Västervik
og opefter er der en varieret, smuk og charmerende *grøn*
skærgård med utallige mindre havne og rigtig mange gode
ankerpladser.

I motorbåd, er en afstikker til Bornholm/Christiansø (for ikke at
nævne Ålandsøerne) er jo også en mulighed, når man er på de
kanter ...

Med fremherskende vinde fra vest, er der mange gode "læsteder med
fladt vand" på den svenske østkyst ...
Sejladsmæssigt kan kraftig vestenvind i Kattegat gøre turen fra
Helsingør til Göteborg lidt "udfordrende" og personligt er jeg
ikke begejstret for at anløbe vestvendte havne i kraftig
vestenvind i Kattegat ...
Men turen syd om Sverige kan nu også byde på sine udfordringer
.... I sejlbåd er det i vestenvind et "laaannngt" kryds langs den
svenske sydkyst, når man skal hjemad ... Men også her er der en
del havne, som man søge ind i, hvis man har behov for "en puster"

Det er svært at fremhæve enkelte havne ... Men Karlskrona,
Kalmar, Visby og Stockholm (Mariehamn på Åland) er "must see" for
mig ...
Ankerpladserne er utallige og selv om der er mange både i
området, er der også masser af plads ...

Skulle jeg vælge i dag - med de mange tidligere, dejlige ture i
den vestsvenske skærgård i logbogen - ville jeg i dag helst "over
på den grønne side" ... Men det er altså med mange (>15) ferier i
den vestsvenske skærgård "i ballasten" ... Smag og behag ...

Så "begge sider af Sverige" og den Norske østkyst - for ikke at
nævne mange danske/tyske farvande er absolut en sejlerferie værd.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør