Hvilket tag til garagen?
Fra : A.Kaup

Dato : 09-02-09 13:51

Hej

Eternittaget på garagen er efterhånden blevet omkring de 30 år, og er
utæt flere steder. At lappe på det kan vist ikke svare sig.
Fronten på garagen er skiftet ud med eternitbrædder, og sider og
bagbeklædning er af det oprindelige træ.
Garagen kan ses her: http://andreaskaup.dk/garage5.jpg

Hvilket tag ville I lægge på? Plast, jernplader, eternit, tagpap
eller??

Det må gerne være nemt at lægge på, robust og tæt. Mulighed for at få
lysindfald ville også være dejligt.Der er ikke isoleret i garagen, men
det overvejes.

Mvh. og på forhånd tak - Akaup.

Fra : Max

Dato : 09-02-09 22:00

Hej

> Hvilket tag ville I lægge på? Plast, jernplader, eternit, tagpap
> eller??

Med den hældning, moderne tagpap.

--
Mvh Max

Fra : Elmand

Dato : 09-02-09 22:14

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tag pladerne af.-- Pålæg en gang tagfinerplader og oven på det tagpap.
Det er et meget let gør det selv job.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : A.Kaup

Dato : 09-02-09 15:02

> Med den hældning, moderne tagpap.

Vil du prøve at uddybe det lidt? Jeg ved ikke lige hvad hældningen er,
men kan da oplyse at garagen er 4,4 m bred.

Har lige sakset følgende fra Idenyt.dk:
Tagpap
Den moderne type tagpap gør sig på alt fra arkitekttegnede villaer til
legehuse. Til gør det selv-folket er udviklet 1-lags-løsninger med
selvklæbende overlæg, der kan fastgøres ved sømning og helt uden brug
af gasbrænder. Denne kræver dog nogen taghældning (1:5). Tagpap er
velegnet til nybygning, hvor det lægges på brædder eller vandfast
krydsfinér. Ved renovering kan tagdækningen lægges oven på allerede
eksisterende tagpap.

Jeg hæfter mig ved "Denne kræver dog nogen taghældning"... Umiddelbart
tror jeg taget hælder ca 20 cm på de 4,4 m.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-09 23:18

> [...]

Jeg hæfter mig ved "Denne kræver dog nogen taghældning"... Umiddelbart
tror jeg taget hælder ca 20 cm på de 4,4 m.
-------

Så meget hælder det ikke. Nok nærmere det halve. Det ses på
vindskeden/sternbrættet, der antagelig er 5 eller 6" inde ved huset. Og jeg
går ud fra, at såvel stern som facadebeklædning og port er monteret i hhv.
lod og vatter.
Altså kan tagets hældning kun være ca. 10 cm., max 12cm på de 4.4 mt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 09-02-09 23:37

Hej A.Kaup

> Jeg hæfter mig ved "Denne kræver dog nogen taghældning"... Umiddelbart
> tror jeg taget hælder ca 20 cm på de 4,4 m.

Jeg kunne aldrig drømme om at sømme pap på, det skal brændes.

Der skal to lag på, og det øverste skal være bitumengummipap
(tror jeg det hedder) med knust skiffer på. Læg selv krydsfineren
op og sæt zinkkanter på, og så lav en god aftale med en god
tagdækker, de er billige da det jo ikke tager ret lang tid for
dem at lægge pappet på.

--
Mvh Max

Fra : A.Kaup

Dato : 09-02-09 15:35

> [...]
> går ud fra, at såvel stern som facadebeklædning og port er monteret i hhv.

Port og brædder skulle gerne være i lod og vatter. Huskede på at et
helt sternbræt vist var 19 cm, og der er vist ca 5 cm ud mod
tagrenden, så 12-14 cm på 4,4 m er det vist.

Men er det hældning nok - tydeligvis ikke til eternittag, men ok til
tagpap?
Der kommer en del vand fra selve huset, da tagrenden herfra løber ned
på garagetaget - kan tagpappet holde til alt det vand?

Mvh. Akaup

Fra : Martin Bak

Dato : 10-02-09 00:20

> [...]
> tagrenden, så 12-14 cm på 4,4 m er det vist.
>
> Men er det hældning nok - tydeligvis ikke til eternittag, men ok til

Du bevæger dig på grænsen. Du har ca. 2½% fald, -det absolut mindste som er
tilrådeligt. Ydermere afvandes dit hustag på dit garagetag. Jeg vil sige at
det er ikke holdbart, med mindre du får en absolut tæt og langtidsholdbar
løsning. Som jeg ser det er stålplader det eneste rigtige, selvom det kan
give kondensproblemer, så invester i en undertagsdug også. Intet andet vil
kunne klare det du byder det tag i længden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 10-02-09 01:16

On Tue, 10 Feb 2009 00:19:36 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev:

> [...]
>tilrådeligt. Ydermere afvandes dit hustag på dit garagetag. Jeg vil sige at
jeg fant dette

Specifi kationer for tage pa isolering, bradder eller krydsfi ner Kun
renovering
og skotrender
Tagfl ade Fald . 1:5
200 mm/m
Fald . 1:20
50 mm/m
Fald . 1:40
25 mm/m Fald < 1:40
Tagpap
Overste lag PF/X 5000 SBS* PF/X 5000 PF/X 5000 SBS PF/X 5000 SBS*
Nederste lag Ingen PF/X 3000 PF/X 3000 PF/X 3000 SBS*

http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/productlibary/bitumenmembranes/icopal%20haandbog%20%20dk/06.%20lovgivning/6.3%20garanti%20paa%20tagdaekning.pdf

per

Fra : Rosendal

Dato : 12-02-09 17:10

når du alligevel skal have taget af og overvejer at isolere, hvad så med at
lave et helt nyt undertag. og lave det med en stejlere vinkel.

Fra : A.Kaup

Dato : 19-02-09 13:15

Jeg har nu (med stor hjælp fra jer!) besluttet at der skal et nyt
eternittag op. Det virker jo også som en billig løsning.
Det har affødt en ny tråd, der findes her:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/d7654f473388af86?hl=da#

Mvh. Akaup.

Fra : Per H

Dato : 10-02-09 00:12

On Mon, 9 Feb 2009 12:51:03 -0800 (PST), "A.Kaup"
> [...]

>Fronten på garagen er skiftet ud med eternitbrædder, og sider og
>bagbeklædning er af det oprindelige træ.

Jeg ville lægge tagplader, og tagpap, deri kan du også få nogle
ovenlys, monteret, Velux har nogle lækre nogen. ( og dyre) evt
elstyret.

Tagpap er ikke spec billigt mere, det hele kan brændes på, men hvis
du ikke har erfaring med det, ville jeg få en tagdækker til at klare
opgaven. jeg ville få en prof til det med kvitering og det hele, så
kan du altid komme tilbage (måske) hvis det er utæt.

spar ikke på gode matrialer.

per

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-02-09 01:37

A.Kaup skrev:
> [...]
>
> Det må gerne være nemt at lægge på, robust og tæt. Mulighed for at få
> lysindfald ville også være dejligt.Der er ikke isoleret i garagen, men

Altså, det er godt nok en garage du har, men du nævner selv plast, som
bruges på mange carporte. Og dér får du i hvert fald for en billig penge
lys i hulen, som du bl.a. efterlyser. Der findes mange forskellige typer
plade, fra de helt billige til ret dyre som også klarer lidt isolerende
virkning med dobbelt lag. Det kunne jeg godt finde på at vælge med den
ringe taghældning.

--
Niels

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-02-09 01:11

On 10 Feb., 00:19, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Som jeg ser det er stålplader det eneste rigtige, selvom det kan
> give kondensproblemer, så invester i en undertagsdug også. Intet andet vil
> kunne klare det du byder det tag i længden.

Som lægmand kan jeg ikke lade være med at tænke, at en anelse
nedløbsrørsarbejde ville løse en stor del af problemet, således at
husets vand blev led direkte til nedløbsrøret på den anden side af
garagen. Er det ikke en mulighed?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : A.Kaup

Dato : 10-02-09 08:24

>Jeg ville lægge tagplader, og tagpap, deri kan du også få nogle
>ovenlys, monteret, Velux har nogle lækre nogen. ( og dyre) evt
>elstyret.

>spar ikke på gode matrialer.

Umiddelbart lyder det som en god idé - måske også at få en prof til at
lægge det. Vil bare gerne selv Det tag du linker til er vist det
der skal til, hvis det skal kunne holde tæt med den hældning!

> [...]
>give kondensproblemer, så invester i en undertagsdug også. Intet andet vil
>kunne klare det du byder det tag i længden.

Stålplader - prøver lige at finde noget info om de muligheder. Korrekt
at faldet er meget lille - desværre. Og det nye tag skal selvfølgeligt
være HELT tæt.
(Set i bagklogskabens ulideligt klare lys skulle hele garagen nok have
været revet ned og genopbygget - højere, og med mere fald, frem for at
renovere fronten med eternitbrædder og ny port - og nu et nyt tag
også )

> [...]
>plade, fra de helt billige til ret dyre som også klarer lidt isolerende
>virkning med dobbelt lag. Det kunne jeg godt finde på at vælge med den

Jeg synes også plast lyder som en god idé - og især med en let
isolerende virkning kunne det jo være rigtigt fint. Hvordan er
isolationsevnen i forhold til eternit?
Jeg ser følgende fordele:
- Lys i garagen
- Bedre isolering i.f.t eternit/stålplader/tagpap.
- Nemt at lægge (kan vel gøre det selv)
- Relativt billigt (?) Kender ikke lige prisen - nogle der har et
godt link til isoleret plasttag?

MEN kan det holde tæt med den hældning??

> [...]
> nedløbsrørsarbejde ville løse en stor del af problemet, således at
> husets vand blev led direkte til nedløbsrøret på den anden side af

Det ville da løse problemet med en stor del af vandet på taget - men
der er self stadig vandet fra garagens tag.
Ved ikke lige, hvordan en fagmand ville gøre dette i praksis - afløbet
er jo på den anden side - at lade et rør ligge på garagens tag måske??
Lyder ikke som en optimal løsning i mine øre :-\
Jeg takker for inputs og tanker - rart at høre fra jer alle.
Mvh. Akaup

Fra : Leonard

Dato : 10-02-09 16:58

A.Kaup wrote:

> [...]
> været revet ned og genopbygget - højere, og med mere fald, frem for at
> renovere fronten med eternitbrædder og ny port - og nu et nyt tag

Jo mere du laver ved den, jo mere ærger du dig, når du endeluig træffer
beslutningen om at rive den ned og bygge en ny.
Porten og noget af facaden kan vel genbruges i en ny?

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-09 01:53

On Feb 10, 4:23 pm, "A.Kaup" <andreask...@gmail.com> wrote:
> Stålplader - prøver lige at finde noget info om de muligheder. Korrekt
> at faldet er meget lille - desværre. Og det nye tag skal selvfølgeligt
> være HELT tæt.

Stålplader kan fået i fuld længde op til 6 m, måske endda længere..
Så er det noget lettere at få tæt, så er det kun de langsgående
samlinger som er problemet.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-02-09 11:02

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Stålplader kan fået i fuld længde op til 6 m, måske endda længere.
Så er det noget lettere at få tæt, så er det kun de langsgående

----------------------------

Det samme kan siges om plasttag, hvis det skulle blive valget.

- Martin

Fra : CC

Dato : 11-02-09 11:15

"A.Kaup" skrev i meddelelsen
[...]

Jeg vil lægge et bølgeeternit tag igen.
Af med det gamle tag. Øg hældningen på taget. Må kunne gøres med 3 rækker
lægter/opklodsning.
(Husk at taglægte dimensionen er ændret siden 1. gang taget blev lagt).
Læg en flok nye eternitplader - 1til 2 af pladeren kan være transperante, så
du får lysindfald i garagen.

Skal taget isoleres, bør det overvejes at hæve taget (så der er plads til
300 mm isolering).
I dette tilfælde vil jeg lægge krydsfiner, og tagpap.
Endvidere bør der indbygges et ikke oplukkelig tagvindue med minimum 3-lags
termo for,
at minimerer kulde nedfald..
Siderne vil jeg lukke med vindpap og eternitbrædder/plader som du tidligere
har gjort.

Fint sommerprojekt - God fornøjelse

Fra : A.Kaup

Dato : 14-02-09 09:17

> [...]
> at minimerer kulde nedfald..
> Siderne vil jeg lukke med vindpap og eternitbrædder/plader som du tidligere

Hmm - det lyder måske nok som den løsning jeg bevæger mig hen imod -
nogle der tør byde på, hvor stor hældning der skal være? Så bliver der
jo også plads til isoleringen, hvis jeg øger højeden over det hele.
Mvh. Akaup

Fra : langwadt@fonz.dk

Dato : 14-02-09 11:00

On 10 Feb., 16:23, "A.Kaup" <andreask...@gmail.com> wrote:

> [...]
> været revet ned og genopbygget - højere, og med mere fald, frem for at
> renovere fronten med eternitbrædder og ny port - og nu et nyt tag

snip

ku' det ikke tænkes at højden og hældningen er bestem af at den er så
tæt på
skel at den ikke må være højere?

-Lasse

Fra : A.Kaup

Dato : 16-02-09 03:07

> ku' det ikke tænkes at højden og hældningen er bestem af at den er så
> tæt på skel at den ikke må være højere?

Hvordan undersøger man dette?
Tænker at hæve bare 5 cm ud mod skel, og så noget mere inde mod huset
- måske 10 cm. Umiddelbart ikke noget jeg tror vil genere naboen.

Mvh. Akaup.

Fra : Per H

Dato : 16-02-09 11:14

On Mon, 16 Feb 2009 02:07:23 -0800 (PST), "A.Kaup"

>Hvordan undersøger man dette?
>Tænker at hæve bare 5 cm ud mod skel, og så noget mere inde mod huset
>- måske 10 cm. Umiddelbart ikke noget jeg tror vil genere naboen.

Måske får du engang nye naboer det kan genere, og hvis du er for højt
oppe, skal det pilles ned.

Du skal undersøge hvor højt du må bygge i et skel.

per