Pudse indvendig kældervæg
Fra : Lars Hansen

Dato : 08-02-09 21:10

Hejsa

Jeg er igang med at lave toilet/badeværelse i min kælder og har i den
forbindelse skrabet ALT puds af den eneste væg der vender ud imod jord.
Resten af væggene vender indimod andre rum eller ud imod trappeopgangen.
Dog skal det siges at den væg der vender ud imod jord ligger midt under
huset (halv kælder) og er derfor absolut ikke fugtig.

Nu er jeg så inde ved de rå blokke (fundablokke formoder jeg) og skal til at
pudse op inden der skal sættes fliser fra gulv til loft.

Hvad kan/vil I anbefale at pudse op med??

På forhånd tak for svar

Mvh
Lars Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 08-02-09 22:01

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> at pudse op inden der skal sættes fliser fra gulv til loft.
>
> Hvad kan/vil I anbefale at pudse op med??

Jeg skal understrege, at jeg ikke er murer, selvom jeg da har lavet en del
igennem tiden. Men jeg er tømrer, og har set hvordan murerne har gjort når
vi har gået sammen på byggepladser.
Hvis det er fundablokke, så er de så glatte i overfladen at du gerne vil
have lidt mere struktur inden du skal have det egentlige pudslag til at
hænge. Det har jeg set gjort ved, at en relativt kraftigt blandet mørtel er
blevet kastet på, og således sidder som "klatter" på muren. Det giver en
grov og god overflade til at få pudsen til at hænge. Kast klatter på muren,
og rør dem ikke efterfølgende før de er hærdede. Ikke noget med at glatte
dem ud eller sådan noget, de skal sidde som snebolde på en skolemur. Dette
kaldes udkast og laves af cement/sand i forholdet 1:3
Når det er hærdet pudses med sand-eller grusmørtel blandet med cement,
blandingsforholdet skal jeg ikke give nogen vejledning om, der er en ren
jungle af opskrifter, nærmest alt efter religion, men jeg ville vælge en ret
blød blanding, måske 1:8 eller 1:10 når det er i en kælder.
Måske er der en murer i gruppen som kan være mere præcis i angivelserne.

Held og lykke.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-02-09 14:26

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ret blød blanding, måske 1:8 eller 1:10 når det er i en kælder.
> Måske er der en murer i gruppen som kan være mere præcis i angivelserne.

Jeg er heller ikke murer, men det forekommer mig at der skal smøres noget på
fundablokkene inden der kastes ud... Fugtspærre? Ellers er jeg enig med
Martin.

- Martin