spørgsmål vedr. hørpalme
Fra : allan

Dato : 08-02-09 18:08

Hejsa.

Jeg har sådanne en hørplante ude i haven.

Bladene er lidt gule i farven, hvordan kan det være?

Vil selve stammen vokse på den, eller blive de ikke større.

mvh

allan

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.95 Beta 3

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-09 18:40

On 08 Feb 2009 17:08:22 GMT, allan <leneogallan@mail.dk> wrote:

>Jeg har sådanne en hørplante ude i haven.
>
>Bladene er lidt gule i farven, hvordan kan det være?

Hvis det er hele blade som er gullige/gulliggrønne, så kan det skyldes
gødningsmangel.
Er det især de ældste blade (de nederste) kan det være ren og skær
alderdom - selv om en hørpalme er stedsegrøn vil den smide nogle blade
fra tid til anden, det gør alle stedsegrønne.
Er det kun de yderste spidser af bladene, så kan det måske være fordi
bladene er blevet svedet en smule i efteråret/vinterens løb.

Gødningsmangel kan du ikke gøre noget ved før til foråret.

>Vil selve stammen vokse på den, eller blive de ikke større.

Stammen vil vokse - men det går ikke ret hurtigt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : news-europe.giganews~

Dato : 02-03-09 21:01

Det lyder som det samme som med min hørpalme. Den blev plantet i sommers og
er ca. 1.5 m høj. Bladene er også blevet lidt gulgrønne i det her over
vinteren, men det er mest de nederste blade. Men en anden ting der også er
opstået her til vinter, er en masse små fine revner i bladene, revnerne
løber parallelt med selve bladene. Er det normalt, og er det frosten der har
gjort det?

Mvh., Brian Luckow-Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-09 23:30

On Mon, 2 Mar 2009 21:01:05 +0100, "news-europe.giganews.com"
<brian@luckow-nielsen.dk> wrote:

> [...]
>løber parallelt med selve bladene. Er det normalt, og er det frosten der har

Jeg tror ikke det er frosten, så meget frost har vi trods alt ikke haft
denne vinter. Specielt våd har vinteren heller ikke været, syntes jeg.

Om det er normalt - jeg ved det ikke. Men vi har et par af de palmer
oppe på arbejdet, jeg skal prøve at kigge efter (hvis jeg husker det
....)

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Brian Luckow

Dato : 10-03-09 22:20

> [...]
>
> Om det er normalt - jeg ved det ikke. Men vi har et par af de palmer
> oppe på arbejdet, jeg skal prøve at kigge efter (hvis jeg husker det

Hej Mads!

Fik du kigget efter? :)

Mvh., Brian Luckow-Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-09 08:23

On Tue, 10 Mar 2009 22:19:53 +0100, "Brian Luckow"

>Hej Mads!
>
>Fik du kigget efter? :)

Ja, det gjorde jeg faktisk - glemte bare at melde tilbage
Jeg kunne godt fornemme nogle små revner/grålige striber i bladene langs
med nerverne. Ikke noget voldsomt og man skulle tæt på for at se dem.

Men jeg tror mest at det er pga. fysisk slid - altså, vind og vejr som
har fået bladene til at sprække. Det var især at se på de ældste blade.

Det var ikke noget jeg ville bekymre mig om. Mange andre stedsegrønne
bladplanter ser også let lidt triste ud her i det tidlige forår.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/