Hvor køber jeg store bor til Dremel
Fra : Per Jensen

Dato : 08-02-09 01:59

Hej.

Jeg har en Dremel maskine i en borestander. Jeg bruger den til små
prototyper, og borer kun i plastik og aluminium.

Der medfølger forskellige spændekloer til den, så der kan monteres
forskellige akseltykkelser i den, dog er 3,0 mm det største der er plads
til.

Der eksisterer også en borepatron til den, igen er det 3,0 mm der er
maksimum.

Jeg har kigget på Dremel's hjemmeside, og der findes nogle færdige
borsæt til maskinen, hvoraf et, der er egnet til metal, har 3,2 mm som
det største, altså akselen er 3,0 imens at den borende del er 3,2

Der findes også et sæt til træ, der går helt op til 6mm, og det er det
jeg mangler, desværre er det træbor, der ikke kan bruges til aluminium,
eller plastik hvor man allerede har et mindre hul man ønsker forstørret.

Er der nogen der ved, hvor jeg kan købe løse bor der har tynd aksel, og
stadig borer store huller ? 4 4,5 5 5,5 og 6 mm ville være perfekt.

På forhånd tak,

// Per.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 11:27

Per Jensen wrote:

> [...]
> Er der nogen der ved, hvor jeg kan købe løse bor der har tynd aksel,
> og stadig borer store huller ? 4 4,5 5 5,5 og 6 mm ville være perfekt.

Det tror jeg ikke findes, og en Dremel kører også for hurtigt og har
ikke kræfter nok til at klare så store bor.

Køb hellere en lille bænkboremaskine, Proxxon har nogle, eller en af de
billige bænkboremaskiner fra et byggemarked.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Per Jensen

Dato : 08-02-09 13:33

Erik Olsen skrev:

> [...]
>
> Køb hellere en lille bænkboremaskine, Proxxon har nogle, eller en af de
> billige bænkboremaskiner fra et byggemarked.

Det kan der være noget om.

Jeg har allerede en harald-nyborg maskine, og den er ikke værd at bruge,
så elendig er den...

// Per.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 14:25

Per Jensen wrote:

> Jeg har allerede en harald-nyborg maskine, og den er ikke værd at
> bruge, så elendig er den...

Det var nu heller ikke Harald Nyborg jeg tænkte på.

Jeg har selv en Proxxon TBM 220. Bortset fra borepatronen er det en
udmærket lille maskine. Jeg købte en selvspændende borepatron til den.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-09 11:37

Når du får fat i en anden maskine, er der et godt fif til at bore i plast.
Man runder hjørnerne på boret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Jensen

Dato : 08-02-09 13:33

Preben Riis Sørensen skrev:
> Når du får fat i en anden maskine, er der et godt fif til at bore i plast.
> Man runder hjørnerne på boret.

Yes, jeg kender godt tippet

// Per.