Håndfri
Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 09-02-09 13:20

Så en engelsk udsendelse om håndfri. Der havde de lavet test med
håndfri/ikke håndfri.

Det er lige farligt at køre med eller uden håndfri. En samtale svarede
til at have drukket 4 genstande.

Konklusionen var at det skulle være forbudt at tale og køre samtidig.

Benny

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 21:25

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så en engelsk udsendelse om håndfri. Der havde de lavet test med
> håndfri/ikke håndfri.

Noget tilsvarende kører på TV2 just nu !

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 21:36

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Noget tilsvarende kører på TV2 just nu !

Endnu mere grund til at smide lortet ad h. til :)

(Ka' jo ligeså godt selv nævne det ;)

--
Jan_stevns

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-02-09 21:49

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in news:ii0kl.6504$U5.61425
@newsb.telia.net:

> Noget tilsvarende kører på TV2 just nu !

For mig var det alligevel overraskende at forsøgspersonerne der talte i
håndfri, ganske vist registrerede dukken blive kastet ud foran dem (bortset
fra en), men slet ikke reagerede.

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 21:53

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> For mig var det alligevel overraskende at forsøgspersonerne der talte i
> håndfri, ganske vist registrerede dukken blive kastet ud foran dem
> (bortset
> fra en), men slet ikke reagerede.

For mig er det overraskende, at man ikke tester personerne uden telefonen.
At de reagerer, som de gør, fortæller jo ingenting om deres evner som
bilist - man har jo ikke noget sammenligningsgrundlag "med og uden" !

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-09 22:14

"Mogens" skrev

> For mig er det overraskende, at man ikke tester personerne uden telefonen.
> At de reagerer, som de gør, fortæller jo ingenting om deres evner som
> bilist - man har jo ikke noget sammenligningsgrundlag "med og uden" !
Jeg savner en undersøgelse der involverer dagligdagens forskellige gøremål i
bilen i stedet for bare at skyde med spredehagl
Man kan starte med en rundtur hvor man skal tænke igennem hvad man skal købe
ind for at kunne lave en bestemt middagsret

Det er klart at kompliceret samtale ikke hører hjemme når man kører, men
egentlig finder jeg det sværere at køre bil når jeg har familien med end når
jeg tager lettere samtaler via den håndfri

- Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 09-02-09 22:18

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> For mig er det overraskende, at man ikke tester personerne uden telefonen.
> At de reagerer, som de gør, fortæller jo ingenting om deres evner som
> bilist - man har jo ikke noget sammenligningsgrundlag "med og uden" !

Det gør de jo netop også, til sidst i indslagt - to når at bremse, mens de
to andre stort set har samme (mangel på) reaktion, som da de snakkede...

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 22:21

> Det gør de jo netop også, til sidst i indslagt - to når at bremse, mens de
> to andre stort set har samme (mangel på) reaktion, som da de snakkede...

OK - så "dumper" den test jo, forstået på den måde, at telefonen dermed ikke
har hele skylden, IMO...

Fra : Henrik B.

Dato : 09-02-09 22:22

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> OK - så "dumper" den test jo, forstået på den måde, at telefonen dermed
> ikke har hele skylden, IMO...

Helt enig...

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-02-09 22:35

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> OK - så "dumper" den test jo, forstået på den måde, at telefonen
> dermed ikke har hele skylden, IMO...

Testen er ikke en sort eller hvid test. Den sandsynliggører blot at
kompliceret (mobil)samtale kræver mere koncentration end sikker bilkørsel
tillader.

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 22:37

> Testen er ikke en sort eller hvid test. Den sandsynliggører blot at
> kompliceret (mobil)samtale kræver mere koncentration end sikker bilkørsel
> tillader.

Derved bliver den sort/hvid, IMO. Nogle af deltagerne er jo citeret for, at
de ikke kører bil og taler i tlf fremover...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-02-09 23:13

> Derved bliver den sort/hvid, IMO. Nogle af deltagerne er jo citeret
> for, at de ikke kører bil og taler i tlf fremover...

Det hedder selverkendelse. Jeg ville nok reagere på tilsvarende måde hvis
jeg opdagede at jeg i en given situation ikke levede op til mine egne
forventninger. Det håber jeg ihvertfald.

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-02-09 22:22

Mogens skrev:

> For mig er det overraskende, at man ikke tester personerne uden telefonen.

Det gjorde de også, men det var sq ikke særligt videnskabeligt
To af dem reagerede og nåede at bremse da de ikke talte i telefon, men
der synes jeg det så ud som om dukken blev smidt tidligere....

de andre to reagerede ... ikke meget, men svagt da dukken bliver kylet
ud som i det første forsøg og de kunne stadig ikke nå noget, men
forskellen er IMO marginal

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 22:28

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> de andre to reagerede ... ikke meget, men svagt da dukken bliver kylet ud
> som i det første forsøg og de kunne stadig ikke nå noget, men forskellen
> er IMO marginal

Svagt...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-02-09 22:39

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote in

> Det gjorde de også, men det var sq ikke særligt videnskabeligt

Den slags tests er sjældent videnskabelige.

> [...]
>
> de andre to reagerede ... ikke meget, men svagt da dukken bliver kylet
> ud som i det første forsøg og de kunne stadig ikke nå noget, men

Marginalt?

Med mobil brager alle 4 testpersoner igennem dukken uden at reagere. Under
optimale forhold når alle at reagere mens 2 når at stoppe helt.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-02-09 12:27

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Med mobil brager alle 4 testpersoner igennem dukken uden at reagere. Under
> optimale forhold når alle at reagere mens 2 når at stoppe helt.

Som jeg forstod testen, så havde de i første gennemkørsel (med telefon) ikke
fået noget at vide om hvad der ville ske.
I anden gennemkørsel (uden telefon) vidste de jo, hvad der ventede dem og
kunne måske være lidt mere agtpågivende.
Jeg synes også, at de 2 der nåede at standse, de havde ikke så meget fart på
ved anden gennemkørsel, samtidigt med at det IMHO så ud til, at dukken blev
kastet lidt tidligere og i sådan en situation betyder bare ét sekund jo
temmeligt meget.

Men når det så er sagt, så tror jeg at der er lidt sandhed i påstanden om,
at man er mere ukoncentreret, ved kørsel + mobilsnak end uden. Det synes jeg
selv er tydeligt ude i trafikken, jeg kan i hvert fald nemt spotte
"snakkerne" (det være sig håndfri eller ej) når jeg kører bagved.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-09 20:35

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> [...]
> I anden gennemkørsel (uden telefon) vidste de jo, hvad der ventede dem
> og kunne måske være lidt mere agtpågivende.

Derfor jeg skrev "optimale forhold". De vidste dog ikke hvor dukken ville
blive kastet ud (så havde de nok alle nået at bremse).

> jeg kan i hvert fald nemt
> spotte "snakkerne" (det være sig håndfri eller ej) når jeg kører
> bagved.

Helt enig. Og kørslen ligner tit den kørsel man ser hos lettere påvirkede
bilister.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-02-09 21:03

> Derfor jeg skrev "optimale forhold". De vidste dog ikke hvor dukken ville
> blive kastet ud (så havde de nok alle nået at bremse).

Næh, men det krævede vist ikke meget fantasi at regne ud, at dukken ville
blive kastet ud fra et af de få skjul (parkerede biler) der var.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-02-09 22:33

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> For mig er det overraskende, at man ikke tester personerne uden
> telefonen.

Det gjorde man også. Under optimale forhold nåede de alle at reagere. Kun
halvdelen (2) nåede dog at stoppe for forhindringen.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 09-02-09 13:43

On 9 Feb., 21:24, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:

> Noget tilsvarende kører på TV2 just nu !

Ja det så jeg. Jeg har handsfri, og jeg har taget konsekvensen.

Hvis det er konen der bare ringer for at høre hvornår jeg er hjemme
stopper jeg ikke (håber ikke hun læser det her).

Hvis det derimod er en kollega der har problemer så lægger jeg mig bag
en lastbil eller stopper ude i krybesporet.

Benny

Fra : HKL

Dato : 09-02-09 21:47

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b5c05c4-d1c5-4fa1-9759-Hvis det derimod er en kollega der har
problemer så lægger jeg mig bag
en lastbil eller stopper ude i krybesporet.

Stopper ude i krybesporet?? Du mener forhåbentligt ikke på motorvejen!

/HKL

Fra : Leonard

Dato : 09-02-09 22:18

hojvaelde@gmail.com wrote:

> Hvis det derimod er en kollega der har problemer så lægger jeg mig bag
> en lastbil eller stopper ude i krybesporet.

Det er ulovligt at standse og parkere i et krybespor, så lad være med
at holde der.. Du mener sikkert nødsporet, det er ligeså ulovligt at
standse der. Kør videre til næste afkørsel, hvor du heller ikke må
standse, så du bliver nødt til at dreje fra og huske at det også er
ulovligt at standse på en bro over en motorvej. Varer samtalen mere end
3 min. bliver det til en parkering og så må du heller ikke holde på en
hovedvej, emn skal helt væk fra kørebanen.
Det bedste er at finde en parkeringsplads at køre ind på, men der kan
være langt imellem dem.

--
Leonard

Fra : N/A

Dato : 09-02-09 22:18

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 09-02-09 14:04

On 9 Feb., 21:47, "HKL" <zx10r"FJERNDETTE"@lynnePUNKTdk> wrote:
> [...]
> en lastbil eller stopper ude i krybesporet.
>
> Stopper ude i krybesporet?? Du mener forhåbentligt ikke på motorvejen!

Ved det men hellere en bøde for at holde der ( somme tider holder jeg
helt ude på græsset ( jylland ) ) end at køre galt.

Benny

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-09 22:16

hojvaelde skrev

> Ved det men hellere en bøde for at holde der ( somme tider holder jeg
> helt ude på græsset ( jylland ) ) end at køre galt.

Hvorfor ikke bare ringe tilbage når du har fundet er mere passende sted at
parkere?
Det har jeg tit praktiseret - det har aldrig givet anledning til problemer
hos modparten - specielt når man forklarer hvorfor modparten måtte vente :)

- Peter

Fra : Lars [6710]

Dato : 09-02-09 22:18

hojvaelde@gmail.com skrev:

> Ved det men hellere en bøde for at holde der ( somme tider holder jeg
> helt ude på græsset ( jylland ) ) end at køre galt.
>
> Benny

Bortset fra at det er ulovligt at holde i nødsporet, så skal jeg sq ikke
nyde af at holde der for sjov....
Det er livsfarligt......
Hvis jeg er tvunget til at holde der (og det er ikke sket endnu) pga
havari, så skal jeg nok sørge for at jeg selv og eventuelle passagerer
bliver gennet ud ag autoværnet eller så langt væk fra vejen som muligt

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : N/A

Dato : 09-02-09 22:18

Fra : Mogens

Dato : 09-02-09 22:42

<hojvaelde@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Konklusionen var at det skulle være forbudt at tale og køre samtidig.

Jeg ser det på en anden måde - lidt ligesom at køre meget stærkt. Ingen
tvivl om at det går alvorligt galt, om man taber et dæk, men det er en
kalkuleret risiko. Altså taler jeg i mit håndfri anlæg, hvis situationen i
trafikken muliggør det (den kalkulerede risiko). Finder jeg at kørslen
kræver 112% koncentration, lader jeg den ringe eller siger til folk, at jeg
ringer tilbage om lidt.

Jeg ved, at telefonen generer kørslen - jeg ser og oplever det hver dag.
Ganske som betjenten i patruljevognen fortalte det...

Fra : PHD

Dato : 09-02-09 22:45

JA, det bør klart være 100% forbudt at have en mobiltelefon ved føreren i en
bil...!
- ER du den eneste i en bil, bør den bare være slukket.
Fint med mig hvis der bliver en meget stram lov på det område.

Den nye "trend" som jeg absolut vil tro er LANGT mere farlig end at tale med
eller uden håndfri, er at folk mener at de også nemt kan sende sms´er imens
de køre.
Det er helt vildt at en masse efterhånden gør det, så er focus da for alvor
væk fra vejen.

Fra : hojvaelde@gmail.com

Dato : 09-02-09 14:47

On 9 Feb., 21:53, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:

> For mig er det overraskende, at man ikke tester personerne uden telefonen..
> At de reagerer, som de gør, fortæller jo ingenting om deres evner som
> bilist - man har jo ikke noget sammenligningsgrundlag "med og uden" !

Det var det de gjorde i UK. Gennemsnittet viste at en håndfri samtale
svarede til at køre med 4 øl indtaget.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-09 22:52

hojvaelde@gmail.com skriver:

> Det er lige farligt at køre med eller uden håndfri. En samtale svarede
> til at have drukket 4 genstande.

Jeg kan garantere dig at jeg efter 4 genstande er betydeligt langsommere
reagernde end ved at tale ind i en mikrofon foran næsen på mig.

Hvis jeg kører i bilen og taler, er jeg lige så hurtig på aftrækkeren
med 80 km/t som ham der ryger forbi mig med 120 der ikke taler i
telefon. Eller mindst lige så opmærksom som ham der er ved at tænde en
smøg, eller forsøger at slukke et halvt skod ud af et let nedrullet
vindue.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : PHD

Dato : 09-02-09 23:09

Du selvfølgelig videnskabelige målinger der kan bakke dine påstande om din
egen effektivitet op ??

Men lige nøjagtig rygning som du nævner, er en anden stor problemstilling,
det bør vel også forbydes helt under kørsel ?
- der er nok næsten intet der kan fjerne en føres opmærksomhed fra vejen,
som en tabt glød på føresædet i bilen...

Men når vi nu er igang, skulle man også overveje at forbyde:
Musikanlæg med en lydstyrke over x antal dB. (Det er vigtigt at man kan høre
ambulancen der kommer bagfra)
Musikanlæg der kan skifte CD på under kørslen. (CD-chargeren er opfundet)
Biler med mere end 50-75Hk til folk under 25-30 år.
Special-biler (bl.a. drifting biler) der nemt importeres fra eks. Japan og
er højrestyret og med 400(+)Hk, og iøvrigt UDEN registreringsafgift da de jo
er "special-biler".
Sprut promiller over 0.0

Ja der er masser af steder at tage fat, hvis man vil forhøje sikkerheden i
trafikken.

Fra : PHD

Dato : 09-02-09 23:13

Der skulle selvfølgelig have stået:

"Du har selvfølgelig videnskabelige målinger der kan bakke dine påstande om
din egen effektivitet op ?"

Fra : Leonard

Dato : 09-02-09 23:17

PHD wrote:

> Special-biler (bl.a. drifting biler) der nemt importeres fra eks.
> Japan og er højrestyret og med 400(+)Hk, og iøvrigt UDEN
> registreringsafgift da de jo er "special-biler".

Hvordan er det lige jeg "nemt importerer" sådan en?
Og slipper jeg for afgift fordi, den har rat i den forkerte side?

--
Leonard

Fra : PHD

Dato : 10-02-09 22:12

Hej.

> Hvordan er det lige jeg "nemt importerer" sådan en?
> Og slipper jeg for afgift fordi, den har rat i den forkerte side?

Søg og du vil finde....
Her er en dansk forhandler, men du kan sagtens selv importere bilerne, det
er nemt nok, en bekendt af mig har gjort det for 6mdr. siden med en Nissan
der har 350HK (og ikke mindst rettet i den forkerte side).
http://www.japanerimport.dk/Bil.aspx?BilId=239

Ja, jeg mener at det praktisk talt er uden registreringsafgift...
Den bil jeg linker til her er en lille sød bil med rettet i den gale side,
den har 750+ HK, og koster 260.000 (hertil kommer så den latterligt lave
afgift på ca. 125.000 for sådan en "special-bil")...

Prøv at forestil dig, bare 2 sekunder hvad den ville have kostet i afgift,
hvis IKKE det var en "special-bil" med rettet i den forkerte side...

Hvorfor tror du at der er flere og flere af disse fuldstændigt sindsyge
biler på vejene i Danmark ?

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 23:26

"PHD" <PHD@liamonu.dk> skrev :

>Men når vi nu er igang, skulle man også overveje at forbyde:
>Musikanlæg med en lydstyrke over x antal dB. (Det er vigtigt at man kan høre
>ambulancen der kommer bagfra)

Tåbeligt - Så må en døv ifølge dig ikke køre bil ?
--
Jan_stevns

Fra : PHD

Dato : 10-02-09 22:17

> Tåbeligt - Så må en døv ifølge dig ikke køre bil ?

Lige nøjagtigt DER er der en kæmpe stor og MEGET afgørende forskel....!
- DINE andre sanser bliver ikke skærpet af den meget høje musik...
Din hjerne vil ikke arbejde ved at skærpe de andre sanser som en døv
person´s hjerne, når du høre meget høj musik...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-02-09 20:25

"PHD" <PHD@liamonu.dk> wrote in

> Lige nøjagtigt DER er der en kæmpe stor og MEGET afgørende forskel....!
> - DINE andre sanser bliver ikke skærpet af den meget høje musik...

Men uanset hvor døv man er får man ikke øjne i nakken ;)

Fra : PHD

Dato : 11-02-09 21:59

Hej.

> Men uanset hvor døv man er får man ikke øjne i nakken ;)

Hvilket du heller ikke gør uanset hvor højt du spiller på anlæget btw...!

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-02-09 05:14

On Mon, 9 Feb 2009 23:09:21 +0100, "PHD" <PHD@liamonu.dk> wrote:

>Men når vi nu er igang, skulle man også overveje at forbyde:
>Musikanlæg med en lydstyrke over x antal dB. (Det er vigtigt at man kan høre
>ambulancen der kommer bagfra)

Så må jeg slet ikke høre radio i min bil. På almindelig lydstyrke, kan
jeg ikke høre hverken ambulance eller politi. Der trænger simpelthen for
lidt lyd ind i bilen.

Fly

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-02-09 02:53

On Feb 9, 10:44 pm, "PHD" <P...@liamonu.dk> wrote:
> [...]
> eller uden håndfri, er at folk mener at de også nemt kan sende sms´er imens

Enig, og der er ihvert fald et område hvor kvinderne er værst.
Jeg ser tit kvinder køre 90-100 inde i højre spor siddende og sms'e.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-02-09 02:57

On Feb 9, 11:09 pm, "PHD" <P...@liamonu.dk> wrote:
> [...]
> - der er nok næsten intet der kan fjerne en føres opmærksomhed fra vejen,
> som en tabt glød på føresædet i bilen...

Og så det faktum at det er da meget generende for de andre passagere,
og bilen kommer til at lugte.
Og disse postulater selv om jeg selv er ryger.

> Men når vi nu er igang, skulle man også overveje at forbyde:
> Musikanlæg med en lydstyrke over x antal dB. (Det er vigtigt at man kan høre
> ambulancen der kommer bagfra)

Jeg synes faktisk at ambulancerne er svære nok at høre inde i moderne
isolerede biler selv med moderat lyd og kun radio.
Og min hørelse er helt perfekt.
De burde have nogle kraftigere horn, men det vil nok virke meget
generende på fodgængere, cyklister og folk som bor ved vejene.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-02-09 12:09

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> De burde have nogle kraftigere horn, men det vil nok virke meget
> generende på fodgængere, cyklister og folk som bor ved vejene.

Syntes det ville være mere relevant om folk lærte at holde øje med hvad
der sker i deres spejle.

Det kan også i anden forbindelse være fornuftig.

Men derudover kunne jeg da godt tænke mig at der blev sat en max db på
lyden fra bilers musikanlæg. Så kunne der blive håb for at jeg kunne
høre min radio her i huset, også når "Brian" kører forbi.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : PHD

Dato : 10-02-09 22:21

Hej.

> Syntes det ville være mere relevant om folk lærte at holde øje med hvad
> der sker i deres spejle.

Ja, og måske også lærer at have respekt for de blå blink man møder fra tid
til anden...
- der er bare rigtigt mange der ikke engang forsøger at trække ind til siden
når der kommer en ambulance...

Næste gang kan det da så heldigvis være dem selv, eller en af deres kære,
der ikke når frem til hospitalet i tide med ambulancen, fordi at andre ikke
trækker ind til siden...

Fra : N/A

Dato : 10-02-09 12:09

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-02-09 04:32

On Feb 10, 12:09 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Syntes det ville være mere relevant om folk lærte at holde øje med hvad
> der sker i deres spejle.

Hjælper intet hvis ambulancen kommer fra en sidevej hvor der er
boligblokke runtdt om.

> Det kan også i anden forbindelse være fornuftig.

Det er så helt rigtigt.

> Men derudover kunne jeg da godt tænke mig at der blev sat en max db på
> lyden fra bilers musikanlæg. Så kunne der blive håb for at jeg kunne
> høre min radio her i huset, også når "Brian" kører forbi.

Støjen fra dæk etc. er nu mere generende.

Fra : Tom

Dato : 10-02-09 19:03

[...]

Er så heldig at jeg ikke har villet ødelægge bilens interiør med div.
holdere og ledninger....så min mobil ligger i lommen og headsæt ejes ikke.
Nu er jeg sikkert også temmelig heldig fordi min telefon har en vis-nummer
feature som gør at jeg kan se hvem der har ringet til mig og jeg så kan
ringe tilbage
Og endnu mere avanceret er det at hvis jeg ikke tager fonen, så kan der
indtales en besked som jeg så kan aflytte senere.

Men jeg kan nok ikke sige mig helt fri for at tage fonen under kørsel

--
Tom