Motorhaveri E46 320d '02
Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 08:11

Hej NG

For helvede da også....

På vej nordover i fredags tog fanden ved motoren i min E46 320d fra
'02. Det står hos Terminalen i Kolding så nu må vi se hvad de mener
der er sket...men det kan jeg jo ikke vente på når jeg ved hvor mange
kvalificerede folk der sidder herinde. Det er tid til at
fjerndiagnostere:

Bilen har 212.000 km på tælleren, 124k til 212k i DK i mit ejerskab.

Jeg bemærkede først at trækkraften forsvandt ved gasgivning - ved
samme hastighed var der ikke noget at mærke. Vi kørte af motorvejen og
bemærkede lidt røg bag ved bilen da vi holdt for rødt. På ved ned på
pendlerpladsen ved Horsens V begynder den pludselig at ryge HELT
VILDT, og så giver den FULD gas - 4500 rpm. Jeg tager tændingen fra og
sidder med nøglen i hånden uden nogen effekt over hovedet - det går
stadig med FULD gas og en KÆMPE røgsky bagude.

Jeg er nødt til at sætte den i gear og koble til og kvæle den på den
måde (vi hopper ½ op af en græsskrænt og stopper 50 cm fra et træ).
Bilen har kørt med de høje omdrejninger i 20-30 sekunder maks.

Bagved bilen hvor udstødningen var ligger der en bunke sort koks, og
der er et svagt "blåt" oliespor der hvor vi har kørt - sikkert fra der
hvor den begyndte at give fuld gas.

Godt så - jeg er ikke mekaniker men gætter på følgende:

1)
Der er gået en oliering (skrabering) som har gjort at den har pumpet
motorolie op i forbrændingskammeret - derved røgen og fuel til de
mange omdrejninger uden tænding og strøm til dieselpumpen

2)
Der er gennembrændt et stempel, hvorved der er kommet kompression i
bundkarret/oliesystemet som derved ved tryk er endt i
forbrændingskammeret

Jeg aner ikke om hverken 1 eller 2 kan lade sig gøre med en bil som
min, men røgen og det at den havde noget at køre på tyder for mig at
den har kørt på olien.

Den lyste ikke for lavt olietryk på noget tidspunkt.

Idéer kommentarer? Det var fandeme ikke lige hvad jeg havde regnet med
- jeg var overbevist om jeg havde bil for mindst 400.000km uden
motorbøvl

Mvh. Flemming Kanstrup

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-02-09 16:26

<kanstrupperne@stofanet.dk> wrote in message
>Hej NG

>For helvede da også....

Surt, jeg kunne godt mistænke en ødelagt turbo, min 03 320d e46 fik en høj
turbo hylen da den havde kørt ca 170kkm efter en "rask" tur på motorvejen.
Jeg snakkede med nogle folk der havde styr på BMW turboer, og desværre kan
ligepræcis en smadret turbo give ligenøjagtigt det du beskriver, hvis
turboen dør, så kan den i værste tilfælde suge olie ind i motoren gennem
indsugningen, og så er fanden løs.

Jeg valgte at skifte turboen, da jeg ikke ville tage risikoen med en smadret
motor. Har du lagt mærke til om de turbo har lydt anderledes på det seneste
?

Mvh
Jacob

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 08:34

> Jeg valgte at skifte turboen, da jeg ikke ville tage risikoen med en smadret
> motor. Har du lagt mærke til om de turbo har lydt anderledes på det seneste
> ?

Hmm det synes jeg ikke - men lige i det trækkraften forsvandt troede
jeg nemlig også det var turboen der var stået af, men jeg var ikke
klar over det kunne give motorolie i forbændingskammeret og fuld gas
uden tænding. Det ville passe mig fint hvis det var en ekstern enhed
som f.eks. en turbo istedet for f.eks. en oliering der kræver total
adskillelse af motoren.

- Flemming

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-09 16:39

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> uden tænding. Det ville passe mig fint hvis det var en ekstern enhed
> som f.eks. en turbo istedet for f.eks. en oliering der kræver total

Jeg tror desværre at dit scenarie nummer to holder stik!

Har du kørt med bilen chippet/trimmet?

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 08:42

> Jeg tror desværre at dit scenarie nummer to holder stik!

Pis...

> Har du kørt med bilen chippet/trimmet?

Nej - og jeg har generelt set været pæn med den (motorvarmer og ofte
olieskift)

- Flemming

Fra : BikeManiac

Dato : 08-02-09 09:17

> turboen dør, så kan den i værste tilfælde suge olie ind i motoren gennem
> indsugningen, og så er fanden løs.

Jeg har hørt om samme fænomen fra en mekker. Den skulle være god nok -
og også kunne optræde ved andre bilmærker. Dét er nemlig sådan at
turboen ofte smøres af motorolien. Hvis der ryger en pakning eller
lign på indsugningssiden (i turboen) så vil motorolien flyde ind i
brændkammeret via indsugningen og der opstår en situation hvor motoren
ikke kan slukkes mere. Lidt lige som en selvforstærkende effekt hvor
det hele kører i ring. Den fortsætter til der ikke er mere motorolie
tilbage.

Lucas

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-09 17:36

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> ...og også kunne optræde ved andre bilmærker. Dét er nemlig sådan at
> turboen ofte smøres af motorolien.

...altid smøres af motorolien. )

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-09 17:17

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
Hej NG

For helvede da også....

Netop - den T-shirt har jeg også haft på :)

Har du lige fyldt olie på? Så har du formentlig fyldt for meget på..

--
Per

Fra : Martin Bak

Dato : 08-02-09 17:20

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Netop - den T-shirt har jeg også haft på :)
>
> Har du lige fyldt olie på? Så har du formentlig fyldt for meget på..

Hov! Det er måske ikke så dårligt! Det kan jo være at der er et værksted der
kan få skylden, så?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 09:23

On 8 Feb., 17:16, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:

> [...]
> ikke kan slukkes mere. Lidt lige som en selvforstærkende effekt hvor
> det hele kører i ring. Den fortsætter til der ikke er mere motorolie

Se DET lyder som noget velkendt. Fy for fanden hvor var det ulækkert
ikke at kunne få hold på den igen....

- Flemming

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 09:24

> Har du lige fyldt olie på? Så har du formentlig fyldt for meget på...

Nej - det er et stykke tid siden (et par måneder) og den fik kun et
par deciliter dengang. Det spurgte Dansk Autohjælperen også om....

- Flemming

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 09:41

> Jeg valgte at skifte turboen, da jeg ikke ville tage risikoen med en smadret
> motor.

Hør Jacob - hvad kostede en fabrikny turbo? Monteret og det hele altså
- det KUNNE jo være det blev aktuelt for mig.

Jeg går med nogle tal i hovedet - det er dumt ved jeg godt men jeg kan
ikke lade være. Hvis både toppen og bunden skal af og der skal f.eks.
nye olieringe i, eller nye stempler - tænker jeg 30 til 50.000,-. I
skoven?

- Flemming

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-09 18:08

> [...]
> ikke lade være. Hvis både toppen og bunden skal af og der skal f.eks.
> nye olieringe i, eller nye stempler - tænker jeg 30 til 50.000,-. I

HVIS det er turbo'en, så skal top og bund ikke af. En ombytter turbo koster
typisk 6 - 10.000,- + arbejdsløn.

Hvis det er et stempel, hedder det med garanti en helt ny motor, da al
motorolien forsvinder på maks 5 sek. Og da din motor har kørt 20 - 30
sek....

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-02-09 22:54

> [...]

>ikke lade være. Hvis både toppen og bunden skal af og der skal f.eks.
>nye olieringe i, eller nye stempler - tænker jeg 30 til 50.000,-. I

Jeg gav ca 18-19000kr for turbo + foreste katalysator, inkl arbejdsløn og
moms, på et aut BMW værksted.

Mange penge, men i betragtning af et evt motorhavari, så var det til at
"bære". Katten var røget, så den skulle skiftes alligevel på et tidspunkt :)

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 09:43

> ..altid smøres af motorolien.  )

Jamen det passer vel så meget godt med at trækkræften mindskes
betrageligt og den derefter laver masser af røg og galloperende
omdrejninger uden tænding?

- Flemming

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-02-09 18:44

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Har du pejlet oliestanden efterfølgende?
Jeg hælder til teroien om turboen, jf den ringere trækkraft inden den gik
agurk...

Kent Nielsen

Fra : Tom

Dato : 08-02-09 19:00

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har du pejlet oliestanden efterfølgende?
> Jeg hælder til teroien om turboen, jf den ringere trækkraft inden den gik

Samme her,
Tror ikke det er stempler, så vil motoren ikke kunne tage fuld RPM...og
olieskraberinge går kun i stykker ved fuld skrue gennem timer og ved hård
belastning.
Turbo lyder meget sandsynligt og udgiften er da til at bære.

-
Tom

Fra : Mogens

Dato : 08-02-09 19:25

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Samme her, turbo lyder meget sandsynligt

Helt enig - havde et køretøj i firmaet i sidste uge, som gjorde det samme.
Turboladeren var synderen...

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 11:45

> Har du pejlet oliestanden efterfølgende?
> Jeg hælder til teroien om turboen, jf den ringere trækkraft inden den gik
> agurk...

Altså tjoo....vi tog godt nok oliestanden på den, men husk på at bilen
havde holdt lidt på skrå fordi den jog op af den lille græsskråning..
Vi trillede den ned og DaH-fyren pejlede olie - og den viste
umiddelbart olie til nederste streg - der VAR altså olie i bundkarret
det kunne man se. Jeg ved dog ikke hvor meget man kan ligge i det
fordi den ikke havde ståe på plant underlag i 5 minutter etc.

Der er flere der gætter på turboen - men skulle den så ikke have givet
en del røg på motorvejen fordi den pludeselig kommer til at køre alt
for fedt når luften pludselig svigter? HVIS det viser sig det er
turboen, køber man så en ny eller en renoveret?

Forøvrigt - jeg melder selvfølgelig tilbage når jeg har fået svar da
det jo viser sig at folk er nysgerrige.

- Flemming

Fra : Tom

Dato : 08-02-09 20:02

> [...]

turboen, køber man så en ny eller en renoveret?

Forøvrigt - jeg melder selvfølgelig tilbage når jeg har fået svar da

En renoveret ligger i ca. 6.000 Kr og en ny KAN ved nogle biler koste
over 12-15.000 Kr.
Ikke sikkert at det vil ryge så vildt ved normal kørsel da motoren jo så
får luft og dermed knap så fed blanding som hvis du har sluppet gassen
og den bare hælder olie ind.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-09 20:12

> [...]

> det kunne man se. Jeg ved dog ikke hvor meget man kan ligge i det
> fordi den ikke havde ståe på plant underlag i 5 minutter etc.

Det lyder til at du er "heldig"! For havde det været et stempel, havde der
ikke været én dråbe olie på...

--
Er du til Saab?: http://www.saabklub.dk

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 08-02-09 11:47

> Helt enig - havde et køretøj i firmaet i sidste uge, som gjorde det samme.
> Turboladeren var synderen...

Og hvad skulle der så til - "kun" ny turbo? Jeg er lidt ræd for at
motoren har taget skade af de vilde RPMs - der er vel ingen øvre
begrænser mere når der ikke er tænding...men der var jo selvfølgelig
ingen belastning på.

- Flemming

Fra : Tom

Dato : 08-02-09 19:58

> [...]

motoren har taget skade af de vilde RPMs - der er vel ingen øvre
begrænser mere når der ikke er tænding...men der var jo selvfølgelig

Motoren plejer ikke tage skade af omdrejninger....igen kun hvis det er under
belastning at ventiler brænder af pga. varme, men uden belastning er der
næsten
ingen varme.
Øvre grænse for en diesel i sådan en situation, må vel være når dieselen
ikke kan
nå at forbrænde mere.
Tror ikke du skal være nervøs for selve motoren HVIS det kun har været
turboen.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-02-09 00:02

Tom skrev:

> [...]
> næsten
> ingen varme.
> Øvre grænse for en diesel i sådan en situation, må vel være når dieselen

En gang ventilsalat er også en mulighed. Jeg har prøvet at køre en
turbodiesel der gik på motorolien. Og bagefter skilt motoren ad. Årsagen
var den havde kørt på for ringe diesel, og forstøverne var slidt
unormalt. Det havde forårsaget at forkamrene var gennembrændt og
forstøveren havde virket som en skærebrænder på det ene stempel. Der var
skåret en kanal hele vejen langs cylindervæggen.

> Tror ikke du skal være nervøs for selve motoren HVIS det kun har været
> turboen.

Lad os håbe det. Selv har jeg en bekendt det opleve selv samme motor
mildest talt eksplodere. Den havde kørt 120.000, og smed uden varsel et
stempel og plejlstang. Der var ikke tale om vild kørsel eller noget. Der
kom et knald og den tabte fart. Han stoppede og så oliestriben. Et kik
tilbage på motorvejen lå stempel og plejlstang.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-02-09 23:17
Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 09-02-09 00:42

On 8 Feb., 23:17, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:
> Kig lige her :http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta-fordon.asp?brand=4&brandModel...
> --

Tak for linket.

Første indskydelse fra BMW var at det var turboen - de kigger på den
snarest. Jeg kan se på nettet at det ikke er ualmindeligt at turboen
går til på 320d'ere fra 2001-2003, men BMW mener ikke det er et mere
udbredt fænomen end på andre 2 liters konkurrenter.

Priserne på linket lyder som det de også indikerer - det vil typisk
være en nyrenoveret turbo fra BMW der monteres, og den koster i
omegnen af 7000 plus moms og montering (det smager af 12-15k).

Han spurgte om det sagde bang eller knald da jeg kvalte den i gearet
og det mener hverken min kone eller jeg den gjorde, så man har vel lov
at håbe.

- Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 11:05

[...]

ER BMW motorene egentlig særlig stærke ?
Mener række sekserne er ekstrem
dårlige mht. klaprende ventiler mv.
Og netop motorene skulle jo være
BMW's fordel.

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 09-02-09 03:28

> ER BMW motorene egentlig særlig stærke ?
> Mener række sekserne er ekstrem
> dårlige mht. klaprende ventiler mv.
> Og netop motorene skulle jo være
> BMW's fordel.

Sådan en kan jeg ikke lade stå alene....jeg ved godt min er kaput i
øjeblikket, og jeg ved godt nogle af de gamle 5'ere lyder som diesler
pga klaprende ventiler. Dog ændrer dog ikke ved min faste
overbevisning om at BMW laver absolut topklasse når det drejer sig om
motorer. Det er vel heller ikke for sjov at verdensbilpressen år efter
år hædrer BMW motorer som værende de bedste. Man skal efter min mening
lede længe efter bedre især 6 cylindrede benzinmotorer (de findes ikke
IMO). Det er klart at BMWs historie med diesel ikke er så imponerende
som f.eks. MB, og det kan da have noget at sige. Da jeg kørte hyrevogn
for 10 år siden var der ingen der kunne drømme om at købe en BMW
diesel til taxa

Det ændrer selvfølgelig ikke ved at jeg er skuffet i øjeblikket - men
jeg vil give min ene arm for en E46 M3, E39 M5, '635CSi etc. Det er
alle biler med legendariske motorer IMO - og en tur i en 530i sætter i
mine øjne et nye referencepunkt for hvor silkeblød en motor kan være
og HVOR godt den kan lyde (i en "alm." bil) - prøv en tur.

- Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 11:53

Sådan en kan jeg ikke lade stå alene....jeg ved godt min er kaput i
øjeblikket, og jeg ved godt nogle af de gamle 5'ere lyder som diesler
pga klaprende ventiler.

Vel også 320'erne.

----------------------------

>Dog ændrer dog ikke ved min faste
overbevisning om at BMW laver absolut topklasse når det drejer sig om
motorer.

Ja de har vel også vundet priser.

----------------------------

>Det er vel heller ikke for sjov at verdensbilpressen år efter
år hædrer BMW motorer som værende de bedste.

Men det er jo også nye motorer de roser
og siger ikke noget om langtidsholdbarheden.
Men lækre, det må de være selvm række-princippet
vel af natur ikke er den mest effektive ?

-----------------------------

>Man skal efter min mening
lede længe efter bedre især 6 cylindrede benzinmotorer (de findes ikke
IMO).

Nok ikke lydmæssigt og mht. gangkultur,
men holdbarheden, som er vigtig for mange,
er der vel næppe den store forskel.
Iøvrigt kører BMW'erne vidst ret langt
på literen trods høj ydelse.
---------------------------
> [...]
som f.eks. MB, og det kan da have noget at sige. Da jeg kørte hyrevogn
for 10 år siden var der ingen der kunne drømme om at købe en BMW

Idag går de mere væk fra MB.
-----------------------

[...]

Har kun haft fornøjelsen af en (kort) tur i en M5 for en del
år tilbage. Stor øse, stor motor, alt for urealistisk
Og så var teksten i infodisplayet på tysk.,o)

Fra : KASO

Dato : 09-02-09 17:01

> [...]

mine øjne et nye referencepunkt for hvor silkeblød en motor kan være
og HVOR godt den kan lyde (i en "alm." bil) - prøv en tur.

En motor kan jo godt (l)yde godt uden at være synderligt slidstærk eller
driftsikker - så præmierne siger jo ikke så meget om den del af sagen...

(Jeg skal undlade at udtale mig om, hvorvidt holdbarheden er bedre/værre end
andre - men jeg synes ikke jeg så ofte ser BMW'er med specielt høje km-tal -
ihvertfald ikke ifht. ærkekonkurrenten fra Stuttgart. )

Fra : John Sahl

Dato : 09-02-09 14:06

kanstrupperne@stofanet.dk wrote:
> For helvede da også....

Som de andre peger jeg også på turboen, og så henviser jeg dig lige til
www.scanturbo.dk som kan give dig en fin pris på en ny turbo eller en
renovering af din defekte turbo.

Spørg eventuelt efter Birger og hils fra mig

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Frederik

Dato : 09-02-09 23:42

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Racing on the streets is like competing in the special olympics - it
> doesn't matter if you win, you're still a retard.

Ja, og jeg skulle hilse og sige, det vist er noget, som virker...

Ovenstående bedømt på turbolyden, som flere gange dagligt farer forbi
produktionen på Industrivej på vej mod Daugbjerg. :)

Fra : John Sahl

Dato : 10-02-09 10:14

Frederik wrote:
> Ja, og jeg skulle hilse og sige, det vist er noget, som virker...
>
> Ovenstående bedømt på turbolyden, som flere gange dagligt farer forbi
> produktionen på Industrivej på vej mod Daugbjerg. :)

Jeg kunne bruge mange penge der ude

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 09-02-09 10:10

> (Jeg skal undlade at udtale mig om, hvorvidt holdbarheden er bedre/værre end
> andre - men jeg synes ikke jeg så ofte ser BMW'er med specielt høje km-tal -
> ihvertfald ikke ifht. ærkekonkurrenten fra Stuttgart. )

Det skal jeg heller ikke kloge mig om, men jeg har på fornemmelsen af
at det er fordi der er virkeligt mange diesel MB (sikkert +85% af alle
MB ?), mange med stort volumen og lav ydelse, mange frikørte
renoverede taxer etc. Det historie har BMW ikke rigtigt oparbejdet
endnu - og så er det mit gæt der der kører betydeligt flere benzin-
bimmere end MB, og der er jo nogle der mener at diesel holder længere.

En gammel frikørt MB med lige godt 100 hk på 3 liters u/turbo er vel
nærmest ikke til at slå ihjel hvis den bare får lov at lugte til en
oliedunk en gang i halvåret. Det må altså være en anden sag med mere
end 200hk/500+NM og så er det måske ligegyldigt hvad der står på
hjelmen.

En anden ting er at jeg synes BMW opfordrer til mere pedalfod end MB -
jeg har svært ved at komme ret meget op over hvilepulsen i min
svigerfatters E270CDi med (mener jeg) 174hk....jeg ved ikke hvad det
er - enten er det affjedringen, det alt for store rat,
lastbilsfornemmelsen etc etc. Det er sjovere at cykle ned af bakke.

Jeg har selvfølgelig ikke prøvet en AMG (men det er nok heller
ikke dem man ser med 400k på klokken)

- Flemming

Fra : KASO

Dato : 09-02-09 21:59

> [...]

lastbilsfornemmelsen etc etc. Det er sjovere at cykle ned af bakke.

Jeg har selvfølgelig ikke prøvet en AMG (men det er nok heller

Den med stor volumen/lav ydelse er da vist ved at være længe siden....

Min 2.2 (teknisk set 2.1) liter CDI yder 150hk/330Nm - og er fra 2004.
Seneste aftapning af MB 2.2CDI (Blue ....) yder 204hk/5XX Nm (og kører
19.2km/l i en C-klasse(!)). Om de så kører lige så mange km, vil tiden jo så
vise....

Mht. benzin, var de gl. MB også kendt for at klare forbavsende mange km -
men herhjemme var de jo ikke så udbredt. Jeg havde selv en 280S fra 1977 -
efter 22 år havde den dog kun kørt 280.000km, så den var knapt tilkørt
Jeg ved at flere med samme motor kørte 6-700.000km uden problemer. Ydelsen
var dog også beskeden - 160/185hk (afhængig af, om det var en karburator
eller indsprøjtningsversion) fra en 2.7l 6-cyl.

Du har ret i, at BMW'erne nok køres mere "friskt" - de nyere generationer
har jo en fornuftig undervogn - MB har altid været mere komfortorienteret.
Omvendt køres taxaer jo også (u)rimeligt "friskt" - og det ser da ud til at
MB'erne holder til det.

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 10-02-09 08:59