Lydbøger.
Fra : Henrik

Dato : 08-02-09 15:53

Hej Alle.

Nu har jeg hentet en lydbog fra DR, men den ligger som enten et
podcast, eller hvis jeg downloader og importere, som alm musik....
Hvordan får jeg dem over og ligge i Lydbøger??

Hilsen Henrik

--
Armageddon was yesterday
Today we have a serious problem

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 15:56

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Hej Alle.
>
> Nu har jeg hentet en lydbog fra DR, men den ligger som enten et
> podcast, eller hvis jeg downloader og importere, som alm musik....
> Hvordan får jeg dem over og ligge i Lydbøger??

"Vis info" i iTunes, under "Options" sæt media type til "Audio Book"

/thomas

Fra : Henrik

Dato : 08-02-09 16:04

On 2009-02-08 15:55:49 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> "Vis info" i iTunes, under "Options" sæt media type til "Audio Book"
>

> /thomas

Det ville også være mit bud, men det sker der intet ved!!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 16:27

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> Det ville også være mit bud, men det sker der intet ved!!

hvilken versoin af iTunes ?

/thomas

Fra : Henrik

Dato : 08-02-09 16:56

On 2009-02-08 16:27:09 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvilken versoin af iTunes ?
>
> /thomas

8.0.2!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-09 17:57

Thomas von Hassel wrote:

> "Vis info" i iTunes, under "Options" sæt media type til "Audio Book"

Virker ikke, da hjælpe- og styrefilerne til eBook formatet ikke findes...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 18:11

> Virker ikke, da hjælpe- og styrefilerne til eBook formatet ikke findes...

har lige taget en helt alm rippet aac fil og ændret ... den dukker op
under "audiobooks"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-09 17:55

Henrik wrote:
> Nu har jeg hentet en lydbog fra DR, men den ligger som enten et podcast,
> eller hvis jeg downloader og importere, som alm musik.... Hvordan får
> jeg dem over og ligge i Lydbøger??

Det kan man ikke. De lydbøger, DR laver, er alle lavet i mp3 format og
ikke i eBook elloer Daisy format. Hvis de skal det, skal der udover mp3
filen også laves en 'smil' fil til hver enkelt mp3 fil, der så igen skal
styres af en HTML fil. Der findes ikke programmer til oprettelse og
linking af smil filer til Mac - desværre.

Jeg har haft kontakt til dem, der laver Daisy systemet, men har fået det
korte svar, at de ikke må portere softwaren til OS X - "...due to the
license agreements and conditions from our sponsor...".

Hvilken lydbog er det, du har hentet? Er det en af dem, der ligger under
'kultur'? - der ligger flere, hvis man kan finde dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 08-02-09 18:14

On 2009-02-08 17:54:37 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
>
> Hvilken lydbog er det, du har hentet? Er det en af dem, der ligger under
> 'kultur'? - der ligger flere, hvis man kan finde dem...

Ja Drengen i kufferten :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-09 19:13

Henrik Palshøj wrote:

> Ja Drengen i kufferten :)

Den er ganske god. - Hent også de andre - En plads i solen [krimi] -
For enhver pris [krimi] - Eik Skaløs genkomst [fiktion] - Invasion
[krimi] - Siva Skriget [krimi].

og har du børn i 'lyttealderen', så fx. også 'Olines Lydbøger' - August
tager billetten [børnebog] - Oline julekalender 2008 - Villads fra Valby
[børnebog].

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 08-02-09 18:56

On 2009-02-08 17:54:37 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> kal styres af en HTML fil. Der findes ikke programmer til oprettelse og
> linking af smil filer til Mac - desværre.

Sortsnak det der?

Har lige arkeret en ganske almindelig række MP3 filer som audiobook og
den røg me det samme over i audiobook "folderen".

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-09 19:25

Palle wrote:

> Sortsnak det der?

Nej, det er bare den måde, en lydbog er opbygget på, når den er lavet
korrekt.

> Har lige arkeret en ganske almindelig række MP3 filer som audiobook og
> den røg me det samme over i audiobook "folderen".

Jep, men det bliver de altså ikke mere lydbøger/audiobooks af, end at
oprette en mappe på din harddisk og kalde den for 'Lydbøger' og så
trække mp3 filer derind. Det eneste, der sker ved at lade iTunes tro, at
det er rigtige lydbøgr, er, at man kan overføre dem til en iPod eller
anden mp3 aspiller, der er understøttet af iTunes og så lægge dem i egne
mapper.

Jeg sidder faktisk med problemet dagligt, da det at læse lydbøger, er
den eneste måde, hvorpå jeg kan læse en bog. - Mit syn er ganske enkelt
for dårlig til at læse alm. tryk.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 19:39

> [...]
> det er rigtige lydbøgr, er, at man kan overføre dem til en iPod eller
> anden mp3 aspiller, der er understøttet af iTunes og så lægge dem i egne

Det gør også at den husker hvor langt du er kommet til hvis du stopper
afspilningen.

Hvad mere ønsker du af en lydbog ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-09 20:51

Thomas von Hassel wrote:

> Det gør også at den husker hvor langt du er kommet til hvis du stopper
> afspilningen.

Det er der også andre afspilleprogrammer, der kan, men de fleste findes
desværre kun til Windows.

> Hvad mere ønsker du af en lydbog ?

At man fx. kan 'bladre' frem og tilbage vha. indekseringskoder. Det kan
man ikke i itunes eller nogen andre programmer end de specielt udviklede
som bruges til eBooks og AudioBooks formaterne.

'Bladre' funktionen har dog ikke den store betydning i skønlitteratur,
men i fag- og saglitteratur er det en kæmpefordel.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-02-09 21:32

> [...]
>
> 'Bladre' funktionen har dog ikke den store betydning i skønlitteratur,
> men i fag- og saglitteratur er det en kæmpefordel.

Der er kaptiler og index i bøger købt f.eks. via Audible ... du kan også
lave kapitler i AAC filer, en del podcasts bliver produceret med disse

/thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-02-09 17:14

Henrik <dyk@mil.dk> wrote:

> [...]
> podcast, eller hvis jeg downloader og importere, som alm musik....
> Hvordan får jeg dem over og ligge i Lydbøger??

Du starter med at gå ind i iTunes avanceret og vælge "Opret AAC-version"
Du finder derefter de nye aac filer i mappen "iTunes Music" og ændrer
endelsen .m4a til .m4b

Mvh.
Kaj.

--